Batteriet laddar inte men datorn funkar

Permalänk
Medlem

Batteriet laddar inte men datorn funkar

Hej fick en bärbar dator av en kompis idag en Dell Studio XPS 1640.

Problemet är att den funkar helt felfritt bara det den vägrar ladda batteriet det jag undrar är kan det vara så enkelt att det bara behövs ett nytt batteri eller kan det vara något annat fel?

såg att ett nytt batteri till denna kostade 299kr det är inte så farligt
men tänkte om nån haft samma problem med samma dator är det ju värt kolla här först.

Är lite tveksam till köpa nytt batteri för min polare jobbar på en återvinning men den ser knappt använd ut och skruvade upp baksidan det var inte ett
dammkorn i fläkten så det kanske är moderkortet det är fel på där man kör in laddaren?

här är en video med exakt samma problem jag hittade på Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=Ygz2d7TKCqE min blinkar och har samma text i menyn som den på videon.

Har testat med avinstallera batteri grejerna i Enhetshanteraren som många tipsat om på youtube även sett man ska tanka Dells egna batteri program och stänga av etc men hittar inte det på dells hemsida.

Tacksam för alla svar.

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem

Testa stänga av datorn, ta ur batteriet, koppla loss laddaren, håll power knapp intryckt 30 sec/tryck några gånger på knappen, stoppa bara in laddningskontakten, starta datorn om datorn startar stäng av den när du kommer in i windows om datorn inte startar är de fel på laddaren, annars anslut batteriet och kolla ifall den laddar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Testa stänga av datorn, ta ur batteriet, koppla loss laddaren, håll power knapp intryckt 30 sec/tryck några gånger på knappen, stoppa bara in laddningskontakten, starta datorn om datorn startar stäng av den när du kommer in i windows om datorn inte startar är de fel på laddaren, annars anslut batteriet och kolla ifall den laddar

förstod inte riktigt men Den funkar utan problem både med och utan Batteriet i datorn så länge laddaren är i så att säga.

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ockeh:

förstod inte riktigt men Den funkar utan problem både med och utan Batteriet i datorn så länge laddaren är i så att säga.

Låter som om att batteriet måste bytas ut, om datorn startar utan batteri och bara med strömsladden ansluten då vet man att ok; det är inga fel på laddare eller laddningskontakten som sitter inuti datorn eftersom ifall någon av de hade varit trasiga hade datorn inte gått igång utan batteriet inkopplat.