Få ut innehållet från trasig 3,5" hårddisk själv?

Permalänk
Medlem

Få ut innehållet från trasig 3,5" hårddisk själv?

Hej!
För ett tag sedan klantade en person till sig och råkade putta ner min NAS från ett skrivbord när den stod på full spinn. Hårddisken (endast en) började givetvis knastra när jag försökte starta den igen, så det var väl ganska solklart att hårddisken hade pajat.

Har hört hur dyrt det är att lämna in den till företag som kan få ut innehållet från den. Så nu undrar jag om det är värt ett försök att ta en titt på det själv?
Är det svårt eller VÄLDIGT svårt? Vågar man testa skruva isär den?

Hade gärna sett att jag fick tillbaka dom 2TB som jag förlorat, men tycker inte det är värt upp mot 10 000 kr.

Alla tips och svar är välkomna!

EDIT: För övrigt så JA, jag kommer börja ta backup hehe.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Har du ändå bestämt att du inte tänker lämna in den så varför inte försöka?

Du behöver så vitt jag vet en identisk disk som fungerar för delar och 110% tur.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

han ovan glömde dessutom labmiljö utan luftburna partiklar.

har du tillgång till det visst men annars nope lämna in den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Var lite oklar i texten kanske. Vad jag vill göra är att få ut innehållet endast, ej "reparera" och använda disken igen.
Glömde även skriva att personen som gjorde detta kommer stå för kostnaderna om det blir aktuellt, men sitter och funderar på om det innehållet faktiskt är värt dom pengarna bara för att få ut. (vilket jag själv endast kan avgöra givetvis)

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk

Testa med Hirensbootcd och Trasig hårdisk insatt som disk2 i datorn.

Det finns en nerladdningsbar isofil som heter Hirens Boot cd jag hade laddat ner denna samt monterat in "trasig hårddisk" i datorn för att se om Hirenscdn hittar hårddisken.

Lycka till

Skrivet av Jekean:

Har du ändå bestämt att du inte tänker lämna in den så varför inte försöka?

Du behöver så vitt jag vet en identisk disk som fungerar för delar och 110% tur.

Om du skall flytta delar mellan två lika hårddiskar tänk på följande (har inte gjort det själv).

http://www.proffs.nu/images/hdcloseup.jpg

Tänk också på att det kan vara bra att ha skydd för händerna på sig när man plockar med hårddisken skivorna som liknar en cd skiva får inte utsättas för handfett.

(Jag demonterar alltid en hårdisk när den är defekt och skall till återvinning så ingen kommer åt min information).

Permalänk

Vilken typ av hårddisk är det?

Vilken typ av hårddisk är det?

Skrivet av 50 tals prylar:

Det finns en nerladdningsbar isofil som heter Hirens Boot cd jag hade laddat ner denna samt monterat in "trasig hårddisk" i datorn för att se om Hirenscdn hittar hårddisken.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Om du absolut måste/vill ha tillbaka det som finns på disken så ska du INTE försöka lösa detta själv. Alla tester du gör kommer garanterat förstöra disken ännu meroch göra det svårare(dyrare) att få ut data ifrån.

Lämna den direkt till ett företag som vet hur man gör

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Om du absolut måste/vill ha tillbaka det som finns på disken så ska du INTE försöka lösa detta själv. Alla tester du gör kommer garanterat förstöra disken ännu meroch göra det svårare(dyrare) att få ut data ifrån.

Lämna den direkt till ett företag som vet hur man gör

Svar:

hmm att montera in en "trasig hårddisk" som disk 2 och försöka hitta innehållet med

Hirens bootcd är värt ett försök då Hirens Bootcd hittar information som inte Windows har.

samt har en del nyttoprogram. Hirens bootcd iso filen är gratis.

Värt att testa tycker jag om det är en sata hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50 tals prylar:

Det finns en nerladdningsbar isofil som heter Hirens Boot cd jag hade laddat ner denna samt monterat in "trasig hårddisk" i datorn för att se om Hirenscdn hittar hårddisken.

Lycka till

Ska testa detta. Antar att detta inte kan skada disken mer i alla fall?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om du absolut måste/vill ha tillbaka det som finns på disken så ska du INTE försöka lösa detta själv. Alla tester du gör kommer garanterat förstöra disken ännu meroch göra det svårare(dyrare) att få ut data ifrån.

Lämna den direkt till ett företag som vet hur man gör

Nja, det där är inte helt sant. Däremot ska du inte skruva sönder den om du har tänkt lämna in den. Om hårddisken fortfarande spinner upp, så finns det en chans att det bara är MBR (Master Boot Record) som är korrumperad, sen finns det en uppsjö av olika fel mellan det och att disken är helt död. Jag har fixat data från åtskilliga diskar som Windows inte längre kunnat läsa, men jag har också skickat in ett par stycken som jag inte kunnat göra någonting åt. Det kostar c:a 9000 i dagsläget, en tusenlapp om de inte kan rädda datan. Vilket de oftast kan om du inte typ stampat sönder skivorna eller degaussat hårddisken.

Första steget i att försöka rädda datan är att inte göra det i Windows. Kolla först och främst om BIOS upptäcker hårddisken, om BIOS ser den då finns det en bra chans att du kan få ut datan, om BIOS inte upptäcker hårddisken så blir det genast mer problematiskt.

Ser du hårddisken i BIOS?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Ska testa detta. Antar att detta inte kan skada disken mer i alla fall?

Klart kan den skadas mer, beroende på hur skadan är så kan den förvärras när den börjar rotera igen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Om Hirens hittar den hårddisken har du tur. Montera den trasiga hårddisken i Datorn som hårddisk 2. Om sökvägen till den trasiga hårddisken är raderad så vet inte den trasiga hårddisken vart informationen ligger. Det är som att ta bort innehållsförteckningen i en bok.

Om nålen eller de cd liknande skivorna är kass kan man inte göra något själv men som du skrev är det dyrt att lämna in trasig hårddisk.

Permalänk

WD My Book Live" NAS Disassembly - How to open, take out Hard disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Klart kan den skadas mer, beroende på hur skadan är så kan den förvärras när den börjar rotera igen.

Givetvis. Fel av mig där

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Om det år så att du misstänker att sektorer är svårlästa så kan du försöka med spinrite (grc.com).

Det programmet försöker läsa disken väldigt många gånger och mappa om de sektorer som finns på ställen som är svårläsata till andra platser på hårddisken.

Detta föutsätter ifs att hårddisken fungerar mekaniskt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Det som sannolikt händer när disken åker i golvet under operation är att läsarmen/armarna inte klarar chocken utan flexar lite så läshuvudena dundrar i skivan som roterar i ca 5400-7200 v/min (upp till 15 000 v/min i högpresterande diskar för serverbruk) och då skadas ytan som håller informationen, samt kanske även läshuvuden. Även spindel och motor kan ta stryk av smällen.

En hårddisk är uppbyggd av extremt finmekaniska komponenter, läshuvudena flyter på en tunn kudde av luft (som bildas av rotationen) över skivans ovansida mycket mycket nära ytan.

Denna mekanik skadas med stor sannolikhet när chockvågen från ett fall i golvet frestar konstruktionen.

Är då skivan skadad och det finns partiklar i disken när man startar upp den igen så kan dessa fastna under läshuvudet/en och fördärva resten av ytan, som när man slipar något i en bänkslipmaskin.

Har du tur är det bara kretskortet eller elektriska komponenter på utsidan som skadats i första hand, men även om byte av detta får disken att leva igen så är den med stor sannolikhet dömd att havererar senare ändå.

Allt testande med krånglande hårddiskar riskerar att förstöra MER än den skada som redan skett.

Hade jag en hårddisk med viktig information som åkte i golvet skulle jag inte ens försöka starta den en enda gång, utan skicka in den direkt till en dataåterställningsfirma.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hade jag en hårddisk med viktig information som åkte i golvet skulle jag inte ens försöka starta den en enda gång, utan skicka in den direkt till en dataåterställningsfirma.

Ja, jag kan bara hålla med.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hade jag en hårddisk med viktig information som åkte i golvet skulle jag inte ens försöka starta den en enda gång, utan skicka in den direkt till en dataåterställningsfirma.

Ja självklart. Nu innehåller den faktiskt inte SÅ VIKTIG information, utan handlar mest om gamla bilder osv som hade varit roligt att kunna få tag i. (som jag dumt nog inte har tagit backup på då NASen var relativt ny när detta skedde) Därav sitter jag och spekulerar just nu om det är värt ett försök att "laga" den själv då jag inte brinner för att få tag i bilderna.

Så vad jag kan förstå så verkar det svårare att reparera eller få ut innehållet själv (speciellt om den knastrar) än jag trodde från början. Nu handlar det väl bara om det är värt ett försök då jag faktiskt inte har något på den som faktiskt är värt upp mot 10k för att få ut.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Kan det vara värt 2.5 KSEK + moms ?
http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/trasig-harddisk.html

Vet inte om det finns företag eller alternativ hos iBAS som ger dig en kostnadsförslag där undersökningsavgiften är <1000 SEK.

Tipset är att ringa och prata med dem. Annars är det ju bara att slänga disken om den har mekaniska fel, inte så mycket mer att diskutera om så att säga...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Kan det vara värt 2.5 KSEK + moms ?
http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/trasig-harddisk.html

Vet inte om det finns företag eller alternativ hos iBAS som ger dig en kostnadsförslag där undersökningsavgiften är <1000 SEK.

Tipset är att ringa och prata med dem. Annars är det ju bara att slänga disken om den har mekaniska fel, inte så mycket mer att diskutera om så att säga...

Har redan haft kontakt med dom och fick någon prisuppgift på runt 7k om inte jag minns fel.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Om det "knastrar" i disken så ska du förstås ABSOLUT INTE starta den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Om det "knastrar" i disken så ska du förstås ABSOLUT INTE starta den igen.

Nej det förstår jag. Men vad brukar det oftast vara för fel om det är ett "knastrande" ljud som kommer från den? Något man kan "se" enkelt om man öppnar den försiktigt? Kan den där "armen" kommit snett?

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Öppna inte disken själv om du inte i princip är "färdig" med att överväga allt annat.

Det har skrivits tidigare i tråden (vill jag minnas) att mekaniken innuti disken är så pass att ett dammkorn skulle kunna göra skada om det vill sig illa.

Knastrandet är väl förmodligen att disken försöker hitta ett "spår" på skivorna men att den inte lyckas.

Så ... sök och titta på tuben ifalla någon visar hur de löst liknande saker och gå vidare endast om du gett upp alla andra alternativ då jag tror att du kan göra skadan värre.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem

Om disken är mekaniskt skadad vilket den troligen är om den gått i golvet ska du absolut inte ansluta/starta den om du är rädd om innehållet, disken bör inte röras alls utan skickas till ett dataräddningsföretag för demontering och datautläsning om det går.
Är det mekaniska skador så kommer de troligen att förvärras direkt någon del av disken försöker röra sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Nej det förstår jag. Men vad brukar det oftast vara för fel om det är ett "knastrande" ljud som kommer från den? Något man kan "se" enkelt om man öppnar den försiktigt? Kan den där "armen" kommit snett?

Vad ska du göra om du öppnar den då ?

Allt är tillverkat i hög precision och inget du kan åtgärda själv, du skulle inte ens kunna se med blotta ögat om det är krökt någon hundradels mm.

Dessutom så får dammet i rummet disken att dö fort när du väl öppnat den.

Hörde för många år sedan att aska från cigarettrök är tillräckligt för att förstöra en disk. Detta var väl 10-15 år sedan och diskarna är knappt mindre känsliga idag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

En klassisk bild som visar de "enorma spelen" i en hdd, läshuvudet svävar på en luftkudde över skivan för att kunna ligga tight men inte röra den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har nästan samma problem!
Har letat överallt men jag vet inte vad som är orsaken!
min hårddisk dog bara sådär och jag var tvungen att byta HDD på min bärbar!
1. Jag ser den inte i Bios verkar via SATA eller USB.
2. Den låter en stund när man startar den sedan är tyst. http://tinypic.com/r/2d2alud/8
SAMSUNG Spinpoint M8 ST500LM012(HN-M500MBB) 500GB 5400 RPM 8MB Cache SATA 3.0Gb/s 2.5" Internal Notebook Hard Drive Bare Drive

Några idéer ? Tack

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, öppna inte disken om det inte är den allra sista utvägen.

Däremot om de går så långt att du tänker öppna den, så har jag sett en video för ett tag sen där det var någon som recovrade discen själv, han nämnde att oftast är det armen som läser av som oftast får dras tillbaka till ursprungspossition manuelt. Visst dampartiklar osv kan skada disken. Men oftast om jag förstått de rätt så klarar den sig tills du räddat dit data (Inget garranterat ofc).

Kommer dock inte ihåg videon så kan inte ge dig länk på det!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk

Nej jag vill verkligen inte öppna den snarare veta vad som är orsaken ibland finns saker man kan göra för att få liv i den i en kort period!
så vet man vad som är bror på så skulle det hjälpa mycket!