Acer släpper 4K UHD-skärm i 5 000-kronorsklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Att de orkar...finns ju fortfarande ingen hårdvara som kan driva skärmen i konstant 60fps vid spelande.

Med den logiken så skulle du inte kunna spela nånting som är CPU krävande.
WoW blev ju omöjligt då även de snabbaste datorerna kan ramla ner till 20fps i extremfall.

Själv väntar jag tills windows klarar att skala UI'et korrekt även vid höga upplösningar.
Pyttesmå UI element är ingenting som lockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag älskar hur vi kommer fram till samma sak i varenda tråd om 4K-skärmar på SweClockers.
- 20 st tycker det borde vara en IPS-panel istället för TN-panel.
- 17 st av dessa tycker IPS-paneler är för dyra.
- 12 st instämmer i kör att det borde vara en IPS fast med alla fördelar hos en TN-panel. Tillverkaren ska helst sälja den under tillverkningskostnad.
- 11 st menar på att det spelar ingen roll hur bra 4K-skärmarna är för det går ändå inte att spela på den upplösningen.
- 7 st påvisar att man kan använda skärmar till mer än bara spel.
- 7 st jobbar hårt med att framföra budskapet att 60 Hz är för lite.
- 3 st undrar varför man behöver mer än 60 Hz när inga grafikkort i 4-way SLI/X-fire kan driva Watch Dogs i mer än 60 fps.
- 5 st tycker det saknas Nvidia G-sync.
- 3 st påvisar att det borde vara AMD Freesync eftersom det är en öppen standard.
- 2 st slår fast att det inte kommer AMD Freesync förrän 2015.
- 2 st räknar på teoretiska prestandaskillnader mellan 1440p, 2160p och 3x1080p
- 1 st hoppfull själ tycker det är bättre att vänta på 8K.

Samtidigt sitter hela SweClockers redaktion och skrattar, kastar popcorn på varandra och letar i slutet av dagen upp en ny 4K-skärm att skriva om.

Rätt på alla punkter såklart.

Men faktum är att det fortfarande inte finns någon 4k skärm som klickar i alla boxar.
Tillverkarna verkar just nu vara så extremt fokuserade på att dumpa priset att dom glömmer de mest elementära funktionerna.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

För spel är det nog tveksamt om IPS tillför något överhuvudtaget, men sitter man och jobbar framför skärmen och särskilt om man jobbar mycket med text så är IPS/IGZO-HiDPI skärmar värda var enda krona. För text så är skillnaden mellan 1920x1080 och 3200x1800 även på så liten skärm som 13" milsvid.

Ställ en TN-panel bredvid IPS/IGZO-panel, färger och kontrast spelar inte i samma liga. Visst är det skillnad mellan TN-paneler, hade en MBP med 15" 1680x1050 TN-panel och jämfört med de flesta andra laptop var den skärmen riktigt bra men bredvid en rMBP med IPS eller Samsung/Dell med IGZO så var det ändå en väldigt blek skärm.

Men det är det jag menar;

Är det inte mer värt med tex. 2-3st 1080p/1440p skärmar istället för en gigantisk 4k skärm om man håller på med mycket jobb, kanske flera spreadsheets och word dokument öppna samtidigt?
Själv skulle jag få huvudvärk av att sitta med 8st Worddokument öppna inom samma direkta synfält och försöka läsa något eller urskilja uträkningar i ett excel-dokument.

Sedan spelar väl färgåtergivningen nada roll om man inte håller på med video och/eller bildredigering? Räcker inte ljusstyrka och kontrast inställningar för surfande i vardagsbruket?

----------------------------------------

Innan jag blir jumpad här nu, jag försöker inte vara spydig eller så.
Utan jag är genuint intresserad av varför folk väljer att investera så mycket i tex. aRGB klassade skärmar eller dyra högupplösta IPS paneler när de ändå inte håller på professionelt med digialt mediaskapande.

Dock kanske det är för att jag sitter på en 1000-kroners 1080p 21.5" skärm från ACER, kanske skulle ändra min uppfattning och förståelse om jag hade en 27" 1440p IPS Korea skärm

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Själv är jag helt beroende av Eyefinity men har svårt att se mig själv skaffa 3st 4K-skärmar med tanke på att det skulle gå åt rätt många grafikkort att skyffla alla dom pixlarna i spelen. Däremot så kommer jag nog aldrig kunna gå tillbaka till en singel-skärm igen någonsin. Prismässigt så välkomnar jag prissänkningen. Mina nuvarande skärmar gick på 8000 för 3 st för några år sedan och det var värt varenda krona.

Jag vet inte riktigt vad det är för panel på mina Samsung SA750D skärmar men de är löjligt tunna och jag tycker färgåtergivningen är bra över lag. Den ändrar sig förstås om jag lägger huvudet på skrivbordet och tittar uppåt, men hur ofta gör jag det? Viktigast är 120hz.

Permalänk
Snusfri

TN is the work of satan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Jag älskar hur vi kommer fram till samma sak i varenda tråd om 4K-skärmar på SweClockers.
- 20 st tycker det borde vara en IPS-panel istället för TN-panel.
- 17 st av dessa tycker IPS-paneler är för dyra.
- 12 st instämmer i kör att det borde vara en IPS fast med alla fördelar hos en TN-panel. Tillverkaren ska helst sälja den under tillverkningskostnad.
- 11 st menar på att det spelar ingen roll hur bra 4K-skärmarna är för det går ändå inte att spela på den upplösningen.
- 7 st påvisar att man kan använda skärmar till mer än bara spel.
- 7 st jobbar hårt med att framföra budskapet att 60 Hz är för lite.
- 3 st undrar varför man behöver mer än 60 Hz när inga grafikkort i 4-way SLI/X-fire kan driva Watch Dogs i mer än 60 fps.
- 5 st tycker det saknas Nvidia G-sync.
- 3 st påvisar att det borde vara AMD Freesync eftersom det är en öppen standard.
- 2 st slår fast att det inte kommer AMD Freesync förrän 2015.
- 2 st räknar på teoretiska prestandaskillnader mellan 1440p, 2160p och 3x1080p
- 1 st hoppfull själ tycker det är bättre att vänta på 8K.

Samtidigt sitter hela SweClockers redaktion och skrattar, kastar popcorn på varandra och letar i slutet av dagen upp en ny 4K-skärm att skriva om.

Jag tänker posta detta inlägg i varje kommande diskussion om 4K-skärmar, så jäkla bra stämmer det!

För övrigt så känner jag själv att det inte finns på kartan med en tillbakagång till 60Hz och TN - oavsett upplösning. En 4K med TN-panel hade kunnat vara intressant för gamers OM den klarat 120Hz+. Vi har två huvudläger, a) professionella användare och b) gamers. Vill proffsen ha bildkvalitet så går denna skärm tokbort, och vill spelarna ha flyt likaså.

Nej, usch för dessa kompromiss-skärmar.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Musikälskare

TN blä

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag älskar hur vi kommer fram till samma sak i varenda tråd om 4K-skärmar på SweClockers.
- 20 st tycker det borde vara en IPS-panel istället för TN-panel.
- 17 st av dessa tycker IPS-paneler är för dyra.
- 12 st instämmer i kör att det borde vara en IPS fast med alla fördelar hos en TN-panel. Tillverkaren ska helst sälja den under tillverkningskostnad.
- 11 st menar på att det spelar ingen roll hur bra 4K-skärmarna är för det går ändå inte att spela på den upplösningen.
- 7 st påvisar att man kan använda skärmar till mer än bara spel.
- 7 st jobbar hårt med att framföra budskapet att 60 Hz är för lite.
- 3 st undrar varför man behöver mer än 60 Hz när inga grafikkort i 4-way SLI/X-fire kan driva Watch Dogs i mer än 60 fps.
- 5 st tycker det saknas Nvidia G-sync.
- 3 st påvisar att det borde vara AMD Freesync eftersom det är en öppen standard.
- 2 st slår fast att det inte kommer AMD Freesync förrän 2015.
- 2 st räknar på teoretiska prestandaskillnader mellan 1440p, 2160p och 3x1080p
- 1 st hoppfull själ tycker det är bättre att vänta på 8K.

Samtidigt sitter hela SweClockers redaktion och skrattar, kastar popcorn på varandra och letar i slutet av dagen upp en ny 4K-skärm att skriva om.

Haha, exakt så är det.
Copy paste som 1a inlägg i varje 4k skärm nyhet så behövs inte någon tråd till dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag älskar hur vi kommer fram till samma sak i varenda tråd om 4K-skärmar på SweClockers.
- 20 st tycker det borde vara en IPS-panel istället för TN-panel.
- 17 st av dessa tycker IPS-paneler är för dyra.
- 12 st instämmer i kör att det borde vara en IPS fast med alla fördelar hos en TN-panel. Tillverkaren ska helst sälja den under tillverkningskostnad.
- 11 st menar på att det spelar ingen roll hur bra 4K-skärmarna är för det går ändå inte att spela på den upplösningen.
- 7 st påvisar att man kan använda skärmar till mer än bara spel.
- 7 st jobbar hårt med att framföra budskapet att 60 Hz är för lite.
- 3 st undrar varför man behöver mer än 60 Hz när inga grafikkort i 4-way SLI/X-fire kan driva Watch Dogs i mer än 60 fps.
- 5 st tycker det saknas Nvidia G-sync.
- 3 st påvisar att det borde vara AMD Freesync eftersom det är en öppen standard.
- 2 st slår fast att det inte kommer AMD Freesync förrän 2015.
- 2 st räknar på teoretiska prestandaskillnader mellan 1440p, 2160p och 3x1080p
- 1 st hoppfull själ tycker det är bättre att vänta på 8K.

Samtidigt sitter hela SweClockers redaktion och skrattar, kastar popcorn på varandra och letar i slutet av dagen upp en ny 4K-skärm att skriva om.

Here sir, have a like!

Permalänk
Medlem

Det var bättre med CRT! Det fanns ett format och man slapp kompromissa. Grafikkorten idag är inte skapta för att driva upplösningen. Och hur vettigt är det att köpa 2 flaggskepp för åtskilliga tusenlappar för att kunna spela i 40-60fps. Att köpa TN om du inte ska spela är dumt. Inputlag på dessa skärmar hittills har visat sig vara hög. 120hz 2560x1440 är nog framtiden de kommande två åren tills grafikkortstillverkarna hunnit anpassa sig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Samma här...4K är ju inte aktuellt i dags läget och speciellt med TN panel.

Ne 4K är fortfarande ganska nytt på PC fronten och om man vill ha IPS så skenar priserna iväg rejält! Inte tala om att kraften man behöver för att driva runt i den upplösningen också!

Så en fin 1440P skärm med PLS panel och bra responstid för 3,5k är det jag vill ha

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Och alla spelar ? Jag lovar, det finns många som klappar händerna nu när 4K kommer på bred front.

4K ser ju coolt ut på pappret men tänker man inte på att det krävs en monsterburk för att driva spektaklet?

Skrivet av Svensktiger:

Med den logiken så skulle du inte kunna spela nånting som är CPU krävande.
WoW blev ju omöjligt då även de snabbaste datorerna kan ramla ner till 20fps i extremfall.

Själv väntar jag tills windows klarar att skala UI'et korrekt även vid höga upplösningar.
Pyttesmå UI element är ingenting som lockar.

Med min logik så träffar jag inte på många fall utifrån ditt exempel. Köper jag en 4K skärm kommer säkert varannat spel vara ett sub 20fps äventyr.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

4K ser ju coolt ut på pappret men tänker man inte på att det krävs en monsterburk för att driva spektaklet?

Med min logik så träffar jag inte på många fall utifrån ditt exempel. Köper jag en 4K skärm kommer säkert varannat spel vara ett sub 20fps äventyr.

Två R9 290 i stock drev runt bf4 i high utan problem. Det är ganska tungt, men köper man en 4K-skärm så måste man vara realistiskt och inte tro att man kan maxa allt. Sen förstår jag inte hysterin kring maxning heller, man får ju anpassa inställningarna efter hårdvaran och inte sitta och gråta för att man bara får 20 fps i ultra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jaha... ytterligare en 4K TN.
Känns som att det är samma paneler som Dell och Samsung har i sina budget 4K'er..

Jag tror att samtliga har i princip samma panel.
Dom som kommit har haft lite väl lika specifikationer.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Lifooz:

Jag tror att samtliga har i princip samma panel.
Dom som kommit har haft lite väl lika specifikationer.

Precis så jag med tytt det. Då är vi iaf minst två som tänker likadant!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Datavetare
Skrivet av phoenixdisciple:

Innan jag blir jumpad här nu, jag försöker inte vara spydig eller så.
Utan jag är genuint intresserad av varför folk väljer att investera så mycket i tex. aRGB klassade skärmar eller dyra högupplösta IPS paneler när de ändå inte håller på professionelt med digialt mediaskapande.

Dock kanske det är för att jag sitter på en 1000-kroners 1080p 21.5" skärm från ACER, kanske skulle ändra min uppfattning och förståelse om jag hade en 27" 1440p IPS Korea skärm

Kan bara tala för mig själv. Håller varken på med bilder eller annat digitalt medieskapande, men använder datorn väldigt i form av programmering och läser väldigt mycket direkt på skärmen. Är inte så att färgkorrekthet är något jag måste har, men tycker det både är trevligt och framförallt mer vilsamt att sitta framför en skärm med riktigt bra kontrast och färger. Många billigare TN-panel är som att stirra på något som sitter bakom en lite skitig plastfilm.

För mig är dock upplösningen än viktigare, är så mycket vilsammare att läsa text på en HiDPI-skärm (PPI>200) än skärmar med PPI på runt 100. Och står valet mellan 3st 1920x1080 skärmar och 1st 4k skärm så väljer jag det senare i hundra fall av hundra. Nu hävdar vissa att kvantitet är en kvalité i sig, men vet inte riktigt om jag tycker det gäller skärmar

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Många billigare TN-panel är som att stirra på något som sitter bakom en lite skitig plastfilm.

Det är EXAKT det där jag pratar om, när jag debatterar ner LCD panels fans.
Jag har själv en BenQ G2222HDL och upplever exakt det där. Det är något så gud inåt helvete irriterande, och avsaknaden av detta är just det jag gillar med plasma.
Men hur är det med t.ex IPS? märker man av det på dom panelerna? Tänk på på att jag är MYCKET känslig för detta, det är bland-annat därför jag vill göra mig av med nuvarande skärm men jag får vänta.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Två R9 290 i stock drev runt bf4 i high utan problem. Det är ganska tungt, men köper man en 4K-skärm så måste man vara realistiskt och inte tro att man kan maxa allt. Sen förstår jag inte hysterin kring maxning heller, man får ju anpassa inställningarna efter hårdvaran och inte sitta och gråta för att man bara får 20 fps i ultra.

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa vill helt enkelt ha så snygg grafik som möjligt, andra bryr sig inte. De som bryr sig anpassar hårdvaran efter inställningarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9