Vattenkylning CPU + GPU, Erfarenhet och Tips önskas!!

Permalänk
Medlem

Vattenkylning CPU + GPU, Erfarenhet och Tips önskas!!

Hej

Kan börja med att säga att detta är min första vattenkylning som inte är "sluten".
Fick nog efter sista h100i köpet som var ren skit och som efter endel tjat jag äntligen fick pengarna tillbaka för.
Så nu tänkte jag ta steg in till "riktig" vattenkylning.

Läst ett tiotals reviews och hittade följande kitt vilket ska vara bra prestanda för pengarna.
Enligt Supporten på coolerkit så skulle det klara att kyla både min cpu och gpu, I5 3570k + 290x

Kittet jag funder på: http://www.coolerkit.se/shop/ek-kit-l360-3520p.html
Med följande slang då jag önskar genomskinlig: http://www.coolerkit.se/shop/masterkleer-16-10mm-3946p.html
Samt att komplettera med ett vattenblock till mitt 290x (ref):http://www.coolerkit.se/shop/ek-fc-r9-290x-4040p.html

CPU kittet är ju komplett och slangen lär ju räcka (2m), samt vatten 1 liter.

Vad jag saknar är Gängor till GPU blocket och har inte en aning vilket jag ska välja då det fanns en uppsjö av dem :S
Är det något mera jag saknar eller någon ni inte skulle rekommendera mig att köpa ?

Alla seriösa tips och kommentarer är uppskattade!

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Pumpen är inte precis ljudlös så försök att välja delar separat istället med en D5 pump. Den är mycket bättre å i princip tyst.

Och använd kitet som mall så du ser vilka grejor du ska ha.

Önskar att jag gjorde det när jag började med vatten. Jag köpet ett kit med en skit pump och bytte ut den omgående.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Pumpen är inte precis ljudlös så försök att välja delar separat istället med en D5 pump. Den är mycket bättre å i princip tyst.

Och använd kitet som mall så du ser vilka grejor du ska ha.

Önskar att jag gjorde det när jag började med vatten. Jag köpet ett kit med en skit pump och bytte ut den omgående.

Har du tid och ork att hjälpa mig att plocka ihop ett kitt ? Så länge allt är ifrån samma sida så är det ok..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Visst kan jag det vad har du för chassi då. Tänk på att radiatorn som var i kitet blir lite lite radiator yta om du vill OC cpu+gpu. Du ska ha så mycket radiator yta du bara kan få plats med i chassit. Då behöver du inte köra fläktar på full speed.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

H440 med utbytta fläktar i fronten för max luftdrag.
3x 120 eller 140mm är det jag kan få plats med idag, skulle det krisa så har jag ju plats för en 140mm i bakre delen av chassit med.

EDIT:
3x140mm Borde väl ändå räcka om man kostar på sig en bra radiator?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Här är ett tips på hur en har gjort med rads.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Han kör ju trots allt 4x GPU med..

3x140mm i taket för en CPU + GPU borde ju vara en bra början.
Skulle jag skicka på ett xfire senare så är det dok en möjlighet med dubbla radiatorer

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

H440 med utbytta fläktar i fronten för max luftdrag.
3x 120 eller 140mm är det jag kan få plats med idag, skulle det krisa så har jag ju plats för en 140mm i bakre delen av chassit med.

http://anony.ws/i/2014/07/20/20140609_185953.th.jpg

EDIT:
3x140mm Borde väl ändå räcka om man kostar på sig en bra radiator?

3x 140mm är snålt för både CPU och ett 290x, visst kommer det gå men det kommer inte bli bättre än din h100i till bara CPU så har du någon form av vision om att få ner ljudnivån så gäller det att använda mer radiator yta.

Angående ditt chassi så står följande på tillverkarens hemsida.

Cooling System
Front: 2x 140/3x120mm (3 x 120mm FN V2 Fans Included)
Top: 2x 140/3x120mm

Jag tolkar det som att det inte ens går att få in en 420 rad utan det är 280 eller 360 rads som gäller varav du borde kunna ha 2st.

När det gäller att plocka i hop ett eget system så är det viktiga att tänka på att köpa en bra pump (Läs D5), sen är det faktiskt mindre skillnad mellan block idag så länge de passar.
Radiatorer och fläktar väljs efter dina mål med systemet, ska det vara tyst? Eller bara prestera så bra som möjligt?

Skrivet av hakd:

Han kör ju trots allt 4x GPU med..

3x140mm i taket för en CPU + GPU borde ju vara en bra början.
Skulle jag skicka på ett xfire senare så är det dok en möjlighet med dubbla radiatorer

Du var inte nöjd med din h100i med 240 rad, och så vill du kyla ett extremt grafikkort också på mindre än dubbla radiator ytan, nej det kommer inte bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Du var inte nöjd med din h100i med 240 rad, och så vill du kyla ett extremt grafikkort också på mindre än dubbla radiator ytan, nej det kommer inte bli bra.

Det jag inte var nöjd med var inte kylningen utan kvaliten på skiten, 4 av 8 gängorna i radiatorn är paj
Windows tappar gång på gång hårdvaran vilket leder till att fläktkurvan stannar.
För att inte tala om missljuden i fläktarna som gjorde läget "slient" helt onödigt då dom faktiskt lät mera än "balanced" pga lågt tjutande ljud.

Skrivet av lanbonden:

När det gäller att plocka i hop ett eget system så är det viktiga att tänka på att köpa en bra pump (Läs D5), sen är det faktiskt mindre skillnad mellan block idag så länge de passar.
Radiatorer och fläktar väljs efter dina mål med systemet, ska det vara tyst? Eller bara prestera så bra som möjligt?

Om det låter under load gör mig inget alls då prestandan prioriteras.
Sen brukar ju även de sämre systemen gå ner riktigt tyst under idle vilket jag också önskar vid t.ex. torrent på nätterna mm.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Han kör ju trots allt 4x GPU med..

3x140mm i taket för en CPU + GPU borde ju vara en bra början.
Skulle jag skicka på ett xfire senare så är det dok en möjlighet med dubbla radiatorer

Nu var det bara tips på hans rad lösning. Och vad för fläktar hade du till din rad förut.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av hakd:

Ja det stämde tydligen. 2x140 eller 3x120
Men även om jag skickar på en riktigt dyr radiator 3x120 och några "någolunda tysta" fläktar med bra tryck i bör inte detta räcka då enligt dig ?

Nu vet jag inte vad "någorlunda tysta" innebär för dig, men jag skulle säga inte en chans att du kommer få bra temps med fläktar som inte flåsar på ordentligt och ska du överklocka lite också så blir det inte bättre. Angående radiator är det inte bara att köpa den dyraste för den är bäst, det gäller att köpa rätt radiator för dina mål med vattenkylningen. Olika radiatorer presterar bäst beroende på vilka fläktar och vilka hastigheter man vill ha på dessa.

Mitt förra system byggde på en 360mm + en 240mm rad till en 2600k och ett hd6950 som är lättare hårdvara att kyla, det gick varmt när det gick tyst så har pensionerat det nu till förmån för tystare kylning. Jag är alltså rätt kräsen med ljudnivå och skulle inte klassa en 1500RPM fläkt som något som har i en dator att göra tex (Under 700RPM börjar blir ok...)

Så vill du har mer specifik hjälp så behöver du specificera bättre vad du är ute efter?

Hur mycket för det låta?
Krav på bra kylning?
Ska det överklockas också?

Permalänk
Medlem

Hur mycket för det låta?
Under load så får gärna låta en hel del då jag spelar med lurar.
Idle önskar jag gärna ha nivån runt 25db då jag sover fem meter ifrån system.

Krav på bra kylning?
CPU under 80c (lär inte vara något problem alls med samtliga system)
GPU runt 80c (throttlar på 94c)

Ska det överklockas också?
CPU, ja (inom rimlig vcore och temp)
GPU, nej .. 290x kommer klara sig fint utan överklock framöver så länge jag kan hålla det under 94c då det klockar ner sig.

Edit:
Kan tillägga att CPU'n jag har idag är otroligt lätt att kyla
katten pajade fläkten till min förra lyftkylare och kyltornet utan fläkt höll den på 4.4Ghz under 70c

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

O jag som kör med (2x480rads) 16st Corsair high preformance med 2350 rpm. Men jag styr de med fläktkontrollen i ca 1100 rpm det tycker jag är tyst nog åt mig. Sen har jag en 240 rad med två XSPC fläktar o de går i ca 1250 rpm tror jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D