Permalänk

Nytt mekaniskt tangentbord!

Hej Sweclockers! För 10 min sedan spillde jag mjölk på mitt Qpad MK-50 tangentbord och är nu i behov av ett nytt tangentbord asap. (Skriver just nu på ett väldigt obekvämt tangentbord)

Jag är bara intresserad av mekaniska tangentbord.

Vilket tangentbord och/eller switchar rekommenderar ni? Jag gillar klickandet på blåa switchar men har själv inte haft ett tangentbord med blåa switchar. Jag spelar förövrigt för det mesta FPS spel och jag skriver en del.

Makro knappar på tangentbordet vore något jag skulle vilja ha men är inte ett måste om det finns något annat tangentbord utan det som är superb.

Jag vill helst inte betala mer än 1000 kr.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

kan bara rekomendera det jag själv har. Corsair K95.
det bästa är att åka och trycka lite i affären

add
Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Skrivet av HampZZ:

kan bara rekomendera det jag själv har. Corsair K95.
det bästa är att åka och trycka lite i affären

Ok, ska kolla in det tangentbordet.
Jag bor inte så nära några butiker så att åka in till butiker bara för att testa tangentbord är inte så optimalt.

Jag har kollat in Razer Blackwidow Ultimate 2013 och det verkar som ett bra tangentbord. Vet att många ogillar Razer men någon som har en objektiv syn på Razer som kan ge sin åsikt om tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på ett BlackWidow och jag älskar det. Det är underbart att skriva på och har enligt mig en bra stabil känsla. Spelar en hel del, allt ifrån FPS till WoW till StarCraft 2 och det fungerar utmärkt. Utbildar mig också till programmerare så skriver en hel del på det, så kan varmt rekommendera det

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av FreddieT:

Jag sitter själv på ett BlackWidow och jag älskar det. Det är underbart att skriva på och har enligt mig en bra stabil känsla. Spelar en hel del, allt ifrån FPS till WoW till StarCraft 2 och det fungerar utmärkt. Utbildar mig också till programmerare så skriver en hel del på det, så kan varmt rekommendera det

Freddie

Låter riktigt bra! Har en polare som har det tangentbordet också som säger att han rekommenderar det! Jag kommer troligtvis köpa det om inte någon annan kommer med någon protest eller rekommenderar ett annat tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollerfake:

Hej Sweclockers! För 10 min sedan spillde jag mjölk på mitt Qpad MK-50 tangentbord och är nu i behov av ett nytt tangentbord asap. (Skriver just nu på ett väldigt obekvämt tangentbord)

Jag är bara intresserad av mekaniska tangentbord.

Vilket tangentbord och/eller switchar rekommenderar ni? Jag gillar klickandet på blåa switchar men har själv inte haft ett tangentbord med blåa switchar. Jag spelar förövrigt för det mesta FPS spel och jag skriver en del.

Makro knappar på tangentbordet vore något jag skulle vilja ha men är inte ett måste om det finns något annat tangentbord utan det som är superb.

Jag vill helst inte betala mer än 1000 kr.

Tack på förhand!

Här har du det mest prisvärda alternativet https://www.inet.se/produkt/6110055/func-kb-460-gaming-keyboa...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag har ett Steelseries 6GV2 Cherry MX RED. Helt underbart men visserligen lite känsligt, men det har gett mig en riktigt bra inblick på hur mekaniska tangentbord fungerar och hur det låter m.m.

Fördelar: Billigt, tungt pga. Dess botten som är gjort av stål/järn (så att det stannar på plats), tåligt (långt ifrån flexibelt) och gummibitarna är väldigt hållfasta (har inte upplevt att de lossnar) på undersidan är ganska stora, det stannar helt enkelt på sin plats. Sen är det riktigt hård plast också.

Nackdel(ar): Kanske lite för känsligt räcker att man nuddar lite så skriver man. Men det kommer med just Cherry MX RED.

Lycklig jakt!

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollerfake:

Låter riktigt bra! Har en polare som har det tangentbordet också som säger att han rekommenderar det! Jag kommer troligtvis köpa det om inte någon annan kommer med någon protest eller rekommenderar ett annat tangentbord.

Protest!

Skämt åsido - Razer är inte bra. Gillade inte mitt, sålde det vidare direkt. Plastig och lågkvalitativ känsla. Rekommenderar CM Storm Quickfire XT om du vill ha blå brytare, bättre kvalité får du GARANTERAT inte för under tusenlappen (bortsett från begagnat och Ducky Zero som bara finns med röda). Gjort av Costar som gör Filco. Filco är tillsammans med Ducky bäst av de tillverkare som är tillgängliga i Sverige. XT och Rapid är samma tangentbord med/utan tenkeys.

Permalänk
Medlem

Aldrig Razer. då har man inte provat mycket om man säger att dom är bra.
har haft CM Storm QuickFire TK Stealth innan, mycket bra och snyggt! dock var det för litet för mig.
plus att jag är van med Röda. (det har bruna)

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk

Men gud vilka svar, " Jag har " " Är bäst " " Lyser Häftigt "

* CM Storm Quick Fire TK MX ( Brytare Smaksak )

* Eller nåt bra och vettigt som du troligtvis tycker är för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollerfake:

Låter riktigt bra! Har en polare som har det tangentbordet också som säger att han rekommenderar det! Jag kommer troligtvis köpa det om inte någon annan kommer med någon protest eller rekommenderar ett annat tangentbord.

Spana in Ducky's tangentbord, där har vi riktig kvlité. Lätt värt pengarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Spana in Ducky's tangentbord, där har vi riktig kvlité. Lätt värt pengarna.

+1

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

Aldrig Razer. då har man inte provat mycket om man säger att dom är bra.
har haft CM Storm QuickFire TK Stealth innan, mycket bra och snyggt! dock var det för litet för mig.
plus att jag är van med Röda. (det har bruna)

Håller verkligen inte med. Jag har ett blackwidow, har testat andra men upplever inte en plastig känsla på mitt utan är väldigt nöjd med det efter att ha använt det i över ett år.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk

Spanar själv på ett mekaniskt just nu och har fastnat lite för just MK-50 då en kompis gott i god för det. Var det inte bra? Själv har jag fått intrycket att det är det bästa man kan få för priset.

Förlåt för att jag snor tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmummricken:

Spanar själv på ett mekaniskt just nu och har fastnat lite för just MK-50 då en kompis gott i god för det. Var det inte bra? Själv har jag fått intrycket att det är det bästa man kan få för priset.

Förlåt för att jag snor tråden

Ska du köpa mk-50 är det bättre om du köper Func KB-460 istället, båda tillverkas av samma OEM och kostar nästan lika mycket. Men Func KB-460 har samma funktioner som Mk-85.
Finns med röda och blåa brytare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Kan ju bara rekommendera Steelseries mekaniska tangentbord med röda switches, bättre tangentbord finns inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Kan ju bara rekommendera Steelseries mekaniska tangentbord med röda switches, bättre tangentbord finns inte!

Det finns visst bättre?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk

Känns löjligt men jag har svårt att hitta cherry red i lager bland brädorna på 700-800 kr. Blå switchar dominerar och jag är osäker på Kailh Red då jag inte känner igen det.

Det tidigare nämnda Func KB-460 finns även det bara med blåa. Bör jag ge upp? Har Cherry blivit omodernt när jag inte spanat efter mekaniska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusmummricken:

Känns löjligt men jag har svårt att hitta cherry red i lager bland brädorna på 700-800 kr. Blå switchar dominerar och jag är osäker på Kailh Red då jag inte känner igen det.

Det tidigare nämnda Func KB-460 finns även det bara med blåa. Bör jag ge upp? Har Cherry blivit omodernt när jag inte spanat efter mekaniska?

Köp detta och var nöjd i resten av alla dina dagar https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-rapid-keyboard-red...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Snusmummricken:

Spanar själv på ett mekaniskt just nu och har fastnat lite för just MK-50 då en kompis gott i god för det. Var det inte bra? Själv har jag fått intrycket att det är det bästa man kan få för priset.

Förlåt för att jag snor tråden

Som någon annan sa ovan om du vill ha ett Qpad MK-50 så köp ett Func KB-460 istället. Samma pris men du får LED med Func om du nu vill ha det. Sen så är Func förmodligen av bättre kvalité och det är ett stilrenare tangentbord. Har själv använt 3st olika Qpad MK tangentbord och alla har uppvisat samma fel inom kort tid - brytare som fastnar i nedtryckt läge och man måste trycka en andra gång på tangenten för att det ska släppa. De har även haft stora problem med LED som slutar att fungera hux flux.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av fogger:

Köp detta och var nöjd i resten av alla dina dagar https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-rapid-keyboard-red...

Snatchade själv upp ett sådant nu precis från Komplett. Vill ha ett TKL tangentbord också för att komplettera där hemma. Inte pillat på ett Rapid förut så ska bli intressant.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Snatchade själv upp ett sådant nu precis från Komplett. Vill ha ett TKL tangentbord också för att komplettera där hemma. Inte pillat på ett Rapid förut så ska bli intressant.

Om du har ett sinne för kvalité så kommer du bli nöjd hehe

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av fogger:

Om du har ett sinne för kvalité så kommer du bli nöjd hehe

Jodå jag har Filco och Topre att jämföra med så jag vet hur kvalité känns under fingarna! Dock så åkte mitt Topre precis upp på marknaden här

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Mitt Ducky Mini gick ett liknande öde till mötes i lördags kväll... Staropramen är inte något som bör förtäras av elektronikkomponenter.
Dock är det bara tangenten [D] som är paj (Project repair the KB is in the makin')

Om det inhandlas ett CM Storm, snälla skriv era upplevelser här. Jag funderar nämligen på att QuickFire Rapid.

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Medlem

Länka gärna även till de tbord ni menar är bästa trots att de överstiger budgeten. De där ducky t.ex

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Länka gärna även till de tbord ni menar är bästa trots att de överstiger budgeten. De där ducky t.ex

Välj och vraka
Jag har Shine TKL utan bakgrundsbelysning och det är det skönaste tangentbordet jag nånsin haft. Funderar på att köpa ett till att ha på jobbet istället för det hemska HP tangentborden vi får här. De är värt pengarna imo

Har haft mk-85, CM quickfire TKL, Razer black widow och Ducky. Behöver inte nämna vilket som JAG tycker är bäst va? Dock så kan jag varmt rekommendera CM med riktigt bra tangentbord för dom pengarna!
Det värsta jag har haft måste jag säga Black widow. Riktigt hemskt för dom pengarna, kändes väldigt billigt. Knapparna ruckade liksom på sig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

har för övrigt själv ett logitech G710+ som jag är mycket nöjd med. ENda nackdelen är att bakrundsbelysningen inte finns i andra färger än vitt sken.
Även hört negativt om tangentbordets medföljande armledsstöd men det tog jag av direkt och satte en ergonomisk gele istället så kan inte uttala mig om det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av fogger:

Om du har ett sinne för kvalité så kommer du bli nöjd hehe

Hoppas att det är senare revision man får som inte har massa loggor och grejer på tangentbordet. Tyckte mig läsa här att någon som köpt med bruna brytare fått det fast det är bild på den nedkladdade varianten.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Hoppas att det är senare revision man får som inte har massa loggor och grejer på tangentbordet. Tyckte mig läsa här att någon som köpt med bruna brytare fått det fast det är bild på den nedkladdade varianten.

Har 3 st varav 2 från Komplett alla är utan loggor Jag frågade Komplett innan köp och de sade att de hade varianterna med loggor men när jag fick hem dem var det inte det.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av fogger:

Har 3 st varav 2 från Komplett alla är utan loggor Jag frågade Komplett innan köp och de sade att de hade varianterna med loggor men när jag fick hem dem var det inte det.

Låter lovande!

De tittade väl bara på produktbilderna när du frågade och svarade därefter De borde väl rent teoretiskt bara ha nyare revisioner vid det här laget då.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch