Att det handlar om en köpt artikel (antar att det är vad du menar när du skriver annons?) är självklart endast trams. Det hör till vanligheten att vi skriver om pressreleaser och produktlanseringar, men så snart produkten i fråga inte faller någon i smaken åker genast "annonskortet" upp. Det är självklart en bieffekt att företagen i fråga får exponering när vi skriver om deras produkter, men det är vi i redaktionen som, oberoende annonsering (det sköts utanför redaktionen), plockar ut vad vi ska och inte ska skriva om.
För ett mer utförligt och officiellt svar hänvisar jag till Andreas inlägg i Feedback-forumet från tidigare i våras som behandlar en liknande fråga. Du och andra är självklart även välkomna att lämna ytterligare feedback/åsikter i den tråden, där ni har möjligheten att få bättre svar än vad jag kan erbjuda.
Personliga åsikter håller vi borta från allt redaktionellt material som går under kategorin nyheter, just för att läsaren ska kunna bilda sig en egen uppfattning utan en positiv eller negativ vinkling i texten. Undantag för detta är självfallet recensioner där vi utför en subjektiv bedömning baserad på våra upplevelser och den testdata som presenteras.