Permalänk
Avstängd

Kopparslang, DIY AC-system

God kväll, allesamman!

Har letat runt som en galning gällande detta; var finns det kopparslang att tillgå? Dvs, inte rör, utan böjbar slang i koppar.
Anledningen till detta är att jag måste kunna böja slangen i en rätt stor spiral som det skall gå vatten genom.

Har varit på diverse affärer, men inte hittat någonting förutom rör.
Om ni vet någonting sådant, säg till!

Edit; är detta någon skulle vilja ha en bygglog på? Kopparslang, vatten, pumpar och fläktar i större skala än processorkylning kanske är intressant?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

God kväll, allesamman!

Har letat runt som en galning gällande detta; var finns det kopparslang att tillgå? Dvs, inte rör, utan böjbar slang i koppar.
Anledningen till detta är att jag måste kunna böja slangen i en rätt stor spiral som det skall gå vatten genom.

Har varit på diverse affärer, men inte hittat någonting förutom rör.
Om ni vet någonting sådant, säg till!

Det verkar svårt att hitta. Det närmaste jag kom var detta.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hej!
Mjukglödgade rör kanske kan vara något? Fast de är rätt känsliga vid bockning, blir det inte bra direkt, så får du en ful kink på röret och försöker du ta bort den, så föreligger risk att det går hål på röret.

www.ahlsell.se - klicka på "Logga in som gäst" sen har du kvarttumsrör på artikelnummer 7120000, på 5/16" byter du till 20 i slutet e.t.c Du kanske känner någon som har kundnummer hos Ahlsell, eller någon annan grossist med kylvaror?

Lycka till

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Avstängd

Tack för svar!
Hittade rätt på biltema efter närmare sökning, men sökord för detta var inte lätt.

För de som är intresserade finns det på Biltema för 190kr/5meter! (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Desk Master

Det skall vara glödgad koppar btw

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Khezan:

Det skall vara glödgad koppar btw

Detta måste väl vara rätt?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Ja, det är mjukglödgad koppar. Fast det var dyrt, aja, allt kan ju inte vara billigt på biltema

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan^junior:

Ja, det är mjukglödgad koppar. Fast det var dyrt, aja, allt kan ju inte vara billigt på biltema

Ja, det kändes lite "hårt" för en bit slang, men det får gå. Hittade även en vattenpump där för 300kr, så det sparar mig en resa.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Ja, det är mjukglödgad koppar. Fast det var dyrt, aja, allt kan ju inte vara billigt på biltema

Koppar är dyrt oavsett, men det är nog rätt svårt att hitta billigare dock.

TS. Tänk på att det bara är 6 eller 8 mm diameter, på röret så det blir nog svårt att få bra flöde igenom.
Kolla förresten om du inte kan få tag på några gamla varmvattenberedare eller akumulatortank, finns bra kopparspolar i dem med betydligt större diameter på röret, klart värt att kolla upp, speciellt om man kan få dem till skrotvärdet. Billigare kan du nog inte komma undan

Typ något sådant sitter i dem: http://www.rinkabyror.se/artikel/kamror-cylindriskt-9-5m/?sel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Koppar är dyrt oavsett, men det är nog rätt svårt att hitta billigare dock.

TS. Tänk på att det bara är 6 eller 8 mm diameter, på röret så det blir nog svårt att få bra flöde igenom.
Kolla förresten om du inte kan få tag på några gamla varmvattenberedare eller akumulatortank, finns bra kopparspolar i dem med betydligt större diameter på röret, klart värt att kolla upp, speciellt om man kan få dem till skrotvärdet. Billigare kan du nog inte komma undan

Typ något sådant sitter i dem: http://www.rinkabyror.se/artikel/kamror-cylindriskt-9-5m/?sel...

Hmm. Tror att 8mm borde räcka, faktiskt. Förhoppningsvis, iallafall. Det skall nämligen sitta såhär
Ser ut som att även 6mm borde räcka, men vet ej. Skall ha en mycket större fläkt dock.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Interessant! Ska du bygga en AC för att kyla datorn alltså?

Mer detaljer tack

Permalänk
Medlem

Ja en bygglogg skulle inte sitta fel.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Hmm. Tror att 8mm borde räcka, faktiskt. Förhoppningsvis, iallafall. Det skall nämligen sitta såhär
Ser ut som att även 6mm borde räcka, men vet ej. Skall ha en mycket större fläkt dock.
http://cdn.gajitz.com/wp-content/uploads/2009/12/diy-air-cond...

Det där ser otroligt ineffektivt ut då rören har väldigt liten yta, en vanlig 120mm radiator skulle mest troligt ge bättre effekt med en klart tystare fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Hmm. Tror att 8mm borde räcka, faktiskt. Förhoppningsvis, iallafall. Det skall nämligen sitta såhär
Ser ut som att även 6mm borde räcka, men vet ej. Skall ha en mycket större fläkt dock.
http://cdn.gajitz.com/wp-content/uploads/2009/12/diy-air-cond...

Kommer att fungera riktigt dåligt. Ytan är ju löjligt liten. Du behöver flänsar likt en kylare. Tänk flänsarna på en heatpipekylare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Kommer att fungera riktigt dåligt. Ytan är ju löjligt liten. Du behöver flänsar likt en kylare. Tänk flänsarna på en heatpipekylare.

Vet inte riktigt, de som har gjort detta har fått ned temperaturena helt okej under omständigheterna:x

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Vet inte riktigt, de som har gjort detta har fått ned temperaturena helt okej under omständigheterna:x

Du behöver någon slags flänsar på koppar röret, i en watercool 1080 rad tex är det 28meter koppar rör, med en jäkla massa kylflänsar.

Eller lägg den i torr-is när du ska överklocka ordentligt. Flödet är inget problem även om det bara är 8mm diam. Det är blocken som begränsar flödet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Du behöver någon slags flänsar på koppar röret, i en watercool 1080 rad tex är det 28meter koppar rör, med en jäkla massa kylflänsar.

Eller lägg den i torr-is när du ska överklocka ordentligt. Flödet är inget problem även om det bara är 8mm diam. Det är blocken som begränsar flödet.

Tror att du missuppfattar vad jag skall ha det till^^'
Skall alltså få lite kyla från en vanlig fläkt i ett väldigt litet rum (5x2x3m). Kommer ha en 20L+ tank med vatten samt en 400W vattenpump som sköter det hela.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Tror att du missuppfattar vad jag skall ha det till^^'
Skall alltså få lite kyla från en vanlig fläkt i ett väldigt litet rum (5x2x3m). Kommer ha en 20L+ tank med vatten samt en 400W vattenpump som sköter det hela.

400W pump? Skall du vistas i rummet samtidigt som pumpen går? Det kommer ta ett ordentligt tag att värma upp allt vatten, men när det är uppvärmt så kommer det ta vääldigt länge att kyla ner det. Har råkat köra utan fläktar på min 1080rad som har 28m koppar rör och en jäkla massa kylflänsar och den var ordentligt varm när jag upptäckte att fläktarna inte gick, det går förvisso bara drygt två liter vatten i den loopen. Körde dubbla D5'or på max så flödet var så bra som det kan bli.

Om systemet/loopen befinner sig i samma rum(samma ambient temp) så vinner man inte speciellt mycket på extemt flöde. Om vattnet är kallt lönar sig däremot högt flöde. Tror du skulle få minst lika bra kyleffekt om du bara sätter en 360 rad istället för ett koppar rör. Det blir ett antal dunkar med destillerat vatten i den loopen

En idé kunde ju vara att löda på nåt slags galler/tråd eller liknande på koppar röret så du får lite mer avkylningsyta. Eller en rad från ett värmepaket till en bil, eller gå all in och ta radiatorn som kyler motorn

Tänk också på att kraftiga pumpar kan värma upp vattnet endel.

Permalänk
Medlem

Du kan göra det både enklare och billigare för dig, och dessutom få det hela extremt mycket effektivare än några meter kopparrör på en fläkt.

Åk till skroten och plocka en kylare från någon småbil, komplett med elfläkt. Driv fläkten med lämplig adapter som ger 12v likström, vars märkström är densamma eller större än fläktens. Vill du köra på lägre varvtal (och därmed förlora lite effektivitet, men få en rimligare ljudnivå), så kan du gå ner i spänning. Kör kallvatten från kranen genom kylaren och tillbaka till vasken med vanlig trädgårdsslang. Det finns färdiga slangnipplar för M22x1.0-gänga, eller vad nu standarden för gängan på utloppspipen man skruvar strålsamlaren på brukar vara, att köpa för några tior.

Körde den varianten i mitt studentrum för många år sedan, tills jag investerade i en AC-anläggning. Förvånansvärt effektivt faktiskt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Tror att du missuppfattar vad jag skall ha det till^^'
Skall alltså få lite kyla från en vanlig fläkt i ett väldigt litet rum (5x2x3m). Kommer ha en 20L+ tank med vatten samt en 400W vattenpump som sköter det hela.

Som sagt tidigare kommer du få det väldigt mycket effektivare med valfri radiator framför fläkten för ytan från de där kopparrören är tyvärr minimal.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Att köra direktvatten hade varit bäst, men ingenting jag har möjlighet till.
Så det är helt klart mer värt att plocka radden från valfri skrothög? Frågan är ju dock om ljudnivån går att leva med.

Att vattnet blir varmare i min lösning är inga problem då jag hade tänkt att byta vatten en gång om dagen, samt så kyls ju även vattnet ned när det går genom kopparloopen framför fläkten.

Vill ha en så billig och bra lösning som möjligt, och det lutar mer mot radiator från bil, men frågan är ju gällande den medföljande elfläkten; i vanliga fall låter ju de av helvete:x

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Tror att du missuppfattar vad jag skall ha det till^^'
Skall alltså få lite kyla från en vanlig fläkt i ett väldigt litet rum (5x2x3m). Kommer ha en 20L+ tank med vatten samt en 400W vattenpump som sköter det hela.

400W vattenpump värmer på rätt bra. 400W element är inte vad man behöver.

En begagnad bilradiator eller datorradiator är bättre då det ger mycket mer luftkontakt och är anpassat för ett att maximera värmeutbytet vid det aktuella flödet. Kopparrören ger som sagt minimal kylyta.

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Att köra direktvatten hade varit bäst, men ingenting jag har möjlighet till.
Så det är helt klart mer värt att plocka radden från valfri skrothög? Frågan är ju dock om ljudnivån går att leva med.

Att vattnet blir varmare i min lösning är inga problem då jag hade tänkt att byta vatten en gång om dagen, samt så kyls ju även vattnet ned när det går genom kopparloopen framför fläkten.

Vill ha en så billig och bra lösning som möjligt, och det lutar mer mot radiator från bil, men frågan är ju gällande den medföljande elfläkten; i vanliga fall låter ju de av helvete:x

Vänta lite nu! Ditt mål var att bygga någon form av hemma "AC"?

Du vill alltså ha kallare vatten i tanken än vad det är i rummet och vattnet kommer nå samma temperatur som luften när du kör det genom din kylare vid fläkten, vattnet kommer alltså aldrig kylas av loopen utan bara bli varmare (tills det når luftens temperatur), hur lång tid detta tar beror på hur effektiv kylare du har samt volym på vatten men ska du bara byta en gång om dagen lär du behöva mycket vatten.

Det finns inget som säger att du behöver använda den medföljande fläkten, du kan köpa ett kylpaket till bil billigt utan fläkt men problemet kvarstår, du måste ha kallare vatten i din behållare än luften omkring om det ska göra någon nytta så fort vattnet i loopen når samma temp som luften i lägenheten så kommer du inte få någon extra effekt jämfört med en vanlig bordsfläkt.

Angående pump nämner du en 400W pump? Körs denna i full effekt kommer en betydande del av den effekten gå ut i vattnet som värme och du kommer få ett primitivt bastu aggregat istället för en "AC". Som jämförelse är en normal pump till en vattenkylning mellan 5-20W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Vänta lite nu! Ditt mål var att bygga någon form av hemma "AC"?

Du vill alltså ha kallare vatten i tanken än vad det är i rummet och vattnet kommer nå samma temperatur som luften när du kör det genom din kylare vid fläkten, vattnet kommer alltså aldrig kylas av loopen utan bara bli varmare (tills det når luftens temperatur), hur lång tid detta tar beror på hur effektiv kylare du har samt volym på vatten men ska du bara byta en gång om dagen lär du behöva mycket vatten.

Det finns inget som säger att du behöver använda den medföljande fläkten, du kan köpa ett kylpaket till bil billigt utan fläkt men problemet kvarstår, du måste ha kallare vatten i din behållare än luften omkring om det ska göra någon nytta så fort vattnet i loopen når samma temp som luften i lägenheten så kommer du inte få någon extra effekt jämfört med en vanlig bordsfläkt.

Angående pump nämner du en 400W pump? Körs denna i full effekt kommer en betydande del av den effekten gå ut i vattnet som värme och du kommer få ett primitivt bastu aggregat istället för en "AC". Som jämförelse är en normal pump till en vattenkylning mellan 5-20W.

Jo, jag är medveten om att vattnet blir varmare och varmare tills det blir ineffektivt, men då hade jag tänkt att bara byta vatten i tanken.
Det var en sådan här jag hade i åtanke, vet inte var jag fick 400W ifrån. Vet du något bättre alternativ till ungefär samma peng? (:

Vad det gäller radiator så låter det som ett mer lovande alternativ, men frågan är hur stark fläkt man måste ha för att trycka genom en bilradd, hm.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Njae, hela idén med detta är att slippa extrema elräkningar. Har ett 3.4KW AC som står, men det är oskäligt att ha igång det med den fina elkostnaden.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Jo, jag är medveten om att vattnet blir varmare och varmare tills det blir ineffektivt, men då hade jag tänkt att bara byta vatten i tanken.
Det var en sådan här jag hade i åtanke, vet inte var jag fick 400W ifrån. Vet du något bättre alternativ till ungefär samma peng? (:

Vad det gäller radiator så låter det som ett mer lovande alternativ, men frågan är hur stark fläkt man måste ha för att trycka genom en bilradd, hm.

Vart ifrån hade du tänkt ta kallvatten? Kranen? Bara nyfiken...

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axelander23:

Vart ifrån hade du tänkt ta kallvatten? Kranen? Bara nyfiken...

Ja, exakt. Fylla på en gång om dagen, då kvällar går att överleva när solen inte steker.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd

Jag såg tidigare en kille som byggt en egen ac med hjälp av en plastbalja, en 12 volts fläkt som var kopplade till en enkel solcell och plaströr.
i plastbaljan hade han En sto isklump. OM jag inte minns fel så kylde den Ok hela dagen för honom.

http://www.bloglovin.com/viewer?post...click=0&user=0 som denna

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ