Permalänk
Medlem

Hjälp med cpu throttling

Hej! Jag köpte en http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskrm/11-6-tum/pa... för ett tag sedan och bestämde mig för att testa league of legends. När jag kom in game så sänkte jag alla inställningar till låga-mellan och 1280x720 och fick runt 50-60 fps, vilket höll i någon minut och sedan sänktes till ungefär 25 fps. Nära minions och turrets så kunde den komma så lågt som 13 fps. Detta upprepas varje gång jag spelar och jag antar att problemet är cpu throttling. När jag använde Orthos CPU loader och HWmonitor så gick cpu temperaturen aldrig över 55 grader. Jag kan inte heller ändra några inställningar i BIOS då jag inte har tillgång till CPU menyn (?). Skulle verkligen uppskatta hjälp om någon känner till ett program eller någon windows inställning som skulle hjälpa.

Använder Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahades:

Hej! Jag köpte en http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskrm/11-6-tum/pa... för ett tag sedan och bestämde mig för att testa league of legends. När jag kom in game så sänkte jag alla inställningar till låga-mellan och 1280x720 och fick runt 50-60 fps, vilket höll i någon minut och sedan sänktes till ungefär 25 fps. Nära minions och turrets så kunde den komma så lågt som 13 fps. Detta upprepas varje gång jag spelar och jag antar att problemet är cpu throttling. När jag använde Orthos CPU loader och HWmonitor så gick cpu temperaturen aldrig över 55 grader. Jag kan inte heller ändra några inställningar i BIOS då jag inte har tillgång till CPU menyn (?). Skulle verkligen uppskatta hjälp om någon känner till ett program eller någon windows inställning som skulle hjälpa.

Använder Windows 8.1.

Med en celeron CPU och Intel grafik är jag imponerad att du ibland ser 50+ fps.
Problemet är nog inte temperaturen utan att datorn inte orkar mer än så.

Spelar iofs inte själv LOL men det är ju baserat på nån gammal blizzard grafikmotor har jag för mig, vilket säkert är anledningen att du ens kan starta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med en celeron CPU och Intel grafik är jag imponerad att du ibland ser 50+ fps.
Problemet är nog inte temperaturen utan att datorn inte orkar mer än så.

Spelar iofs inte själv LOL men det är ju baserat på nån gammal blizzard grafikmotor har jag för mig, vilket säkert är anledningen att du ens kan starta det.

Packard Bell tillhör ju inte direkt högkvalitets-sortimentet... Köp en MSI eller Asus nästa gång.

Permalänk
Medlem

Jo, den är ju faktiskt väldigt svag den där.

Native-upplösning är ju inte värst mkt högre än 720p, så det kanske är lika bra att köra native.
I övrigt är det nog bara att dra allt i botten och hoppas att det duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med en celeron CPU och Intel grafik är jag imponerad att du ibland ser 50+ fps.
Problemet är nog inte temperaturen utan att datorn inte orkar mer än så.

Spelar iofs inte själv LOL men det är ju baserat på nån gammal blizzard grafikmotor har jag för mig, vilket säkert är anledningen att du ens kan starta det.

Tack för svaret men om jag har 50+ fps i någon minut så borde ju datorn vara kapabel till det
Det är därför jag misstänker att intels default underclocking setting är något larvigt lågt som t.ex 50 grader.
Men du vet inte om man kan göra samma sak som programmmet Throttlestop gör för en icke kompatibel processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andbir:

Packard Bell tillhör ju inte direkt högkvalitets-sortimentet... Köp en MSI eller Asus nästa gång.

Min brorsa har en Asus laptop som hade exakt samma problem, vilket löstes med att installera throttlestop. Detta gjorde den varmare men tog även bort alla fps drops och gav konstant 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahades:

Tack för svaret men om jag har 50+ fps i någon minut så borde ju datorn vara kapabel till det
Det är därför jag misstänker att intels default underclocking setting är något larvigt lågt som t.ex 50 grader.
Men du vet inte om man kan göra samma sak som programmmet Throttlestop gör för en icke kompatibel processor?

Laptopen har väl passiv kylning? Då är det inte konstigt att prestandan kan vara betydligt bättre en kortare stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Laptopen har väl passiv kylning? Då är det inte konstigt att prestandan kan vara betydligt bättre en kortare stund.

Jag är ganska säker på att den inte har passiv kylning, men den står på en kylplatta (med inbyggda fläktar) och går aldrig över 55 grader på max load som jag skrev tidigare. Alltså borde temperaturen inte ha någon påverkan på prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahades:

Jag är ganska säker på att den inte har passiv kylning, men den står på en kylplatta (med inbyggda fläktar) och går aldrig över 55 grader på max load som jag skrev tidigare. Alltså borde temperaturen inte ha någon påverkan på prestandan.

Hmm... Är du säker på att det avläses korrekt?

Oavsett så är det en väldigt svag processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hmm... Är du säker på att det avläses korrekt?

Oavsett så är det en väldigt svag processor.

http://snag.gy/3FWgB.jpg
Gick på 100% i ungefär 2 minuter och gick inte över 51 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahades:

http://snag.gy/3FWgB.jpg
Gick på 100% i ungefär 2 minuter och gick inte över 51 grader

Fast den bilden visar ju också att processorn inte throttlar.

edit: Du kanske ska testa att belasta både CPU och GPU samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Fast den bilden visar ju också att processorn inte throttlar.

edit: Du kanske ska testa att belasta både CPU och GPU samtidigt?

Orthos tillåter dig inte att göra det men jag märkte just att det inte verkar gå mycket watt till processorn. Det står ju typ 1,06 som högsta vilket låter väldigt lågt. Kan det vara att den helt enkelt inte har tillräckligt med ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahades:

Orthos tillåter dig inte att göra det men jag märkte just att det inte verkar gå mycket watt till processorn. Det står ju typ 1,06 som högsta vilket låter väldigt lågt. Kan det vara att den helt enkelt inte har tillräckligt med ström?

Tillsammans med grafiken ska den inte dra mer än 2,5 W, så det är inte så konstigt.
Den får all ström den behöver; den ska inte gå snabbare än 1,46 GHz.

Permalänk
Medlem

Det du kan göra om du vågar är givetvis att byta ut kylpastan både på cpu/gpu eftersom tillverkarna slänger på de billigaste dom kommer över vilket gör att din dator går varmt och prestandan påverkas, så här såg en dator jag bytte kylpasta på åt en polare, helt ny från butik;

skitpasta

Du bör dock känna till att du bryter garantin om du utför detta ingrepp, men den risken får man ta ifall man vill att datorn ska ha rätt kylning, sen sliter de ju mindre både på fläktlager och komponenter på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag hade lämnat tillbaka en dator som inte kan belastas utan att överhetta och klocka ner sig, det är ett designfel !

Hade ni accepterat att bilen inte kunde köra på motorväg utan att koka efter 2 mil också ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.