5400 rpm HDD vs 10000 rpm HDD

Permalänk
Medlem

5400 rpm HDD vs 10000 rpm HDD

Hej!
Som rubriken lyder, så undrar jag hur stor skillnaden vore mellan en 5.400rpm hdd jämfört med en v-raptor(10.000rpm)?
Kommer det vara en stor skillnad, som är värt de nära 2000kr som en v-raptor kostar? (pengarna är inget bekymmer..)
Eller borde en HDD på 7.200 rpm vara "bättre"? Vet att jag kan få en 1TB 7200rpm för 1/4 av priset utav en V-raptor...
Tack på förhand!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

SSD...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Har en SSD för OS, är ute efter lagring på minst 1TB. Men har du tips på en hyffsat billig SSD på 1TB som är VÄRD priset så kan du gärna länka

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Har en SSD för OS, är ute efter lagring på minst 1TB. Men har du tips på en hyffsat billig SSD på 1TB som är VÄRD priset så kan du gärna länka

Western Digital Green

Jag personligen har 3TB Red och 3TB Black.

Permalänk
Medlem

billig, ssd och 1tb? välj två.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074415

du kanske kan köpa en sshd? seagate har i 1tb och 2tb vad jag vet. vad ska du lagra på disken? bilder, film? spel? för media är 5400rpm fullt dugligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

billig, ssd och 1tb? välj två.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074415

du kanske kan köpa en sshd? seagate har i 1tb och 2tb vad jag vet. vad ska du lagra på disken? bilder, film? spel? för media är 5400rpm fullt dugligt.

Det är mest för att lagra spel samt bilder på.
Kommer användas som primär lagringsenhet , medans SSDn jobbar för OS

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är mest för att lagra spel samt bilder på.
Kommer användas som primär HDD för lagring, medans SSDn jobbar för OS

kanske en sshd som är det bästa då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har en SSD för OS, är ute efter lagring på minst 1TB. Men har du tips på en hyffsat billig SSD på 1TB som är VÄRD priset så kan du gärna länka

Är det bara för lagring så är både 7200 och 10000 RPM onödigt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kanske en sshd som är det bästa då

Hur funkar dessa "sshd" har läst om att WD har en ny variant, 1TB HDD samt en 120gb SSD i samma. Kommer det vara SSDn's hastighet samt HDDn's kapacitet? De verkar förklara det som så .. men hur mycket är det verkligen som stämmer med detta?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Är det bara för lagring så är både 7200 och 10000 RPM onödigt.

Handlar om att minimera loadtimes, överföringshastigheter m.m. 5400rpm börjar få några år på nacken nu, å är väldigt långsam jämfört med andra datorer som jag stött på... Uppgradering kommer att ske, men om det blir 7.2k, 10k, sshd eller ssd vet jag ej, därför jag vänder mig mot kära sweC!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Om "pengar inte är något bekymmer"så skulle du väl kunna köpa 1 TB SSD? Personligen skulle jag valt en valfri 5400 rpm hårddisk för ditt ändamål.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Handlar om att minimera loadtimes, överföringshastigheter m.m. 5400rpm börjar få några år på nacken nu, å är väldigt långsam jämfört med andra datorer som jag stött på... Uppgradering kommer att ske, men om det blir 7.2k, 10k, sshd eller ssd vet jag ej, därför jag vänder mig mot kära sweC!

Om du ska ha spel på den så skulle jag valt en Red eller Black.

Permalänk
Hedersmedlem

Denna har jag två av själv till spel och lagring.: http://www.net2world.se/sata-600-3.0tb-7200rpm-64mb---seagate...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

1. SSD för OS.
2. SSD för program och spel.
3. HDD för lagrat smegg.
4. HDD för mer lagrat smegg.
5. ... mer HDD...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag har en 300GB velociraptor, som jag använder för de spel som inte får plats på min SSD.
Jag skaffade mig den innan SSD fanns lättillgängligt för konsumenter, och använde den då för OS+spel.

Skillnaden från gammal 7200rpm till denna var märkbar, men inte i närheten av skillnaden HDD-SSD.

I dagsläget finns ingen anledning att betala extra för 10000rpm, endera köper man en stor lagringsdisk eller en SSD.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att lägga de extra pengarna på RAM-minnet istället för snabbare lagringsdisk. RAM-minne funkar (bland annat) som filcache. Mycket RAM-minne så får det plats större/fler filer i cachen och man kan få en snabbare användarupplevelse efter att filerna har blivit inlästa första gången. Detta gäller mest datorer som är igång längre tid eftersom RAM-minne nollställs vid omstart.

En SSHD är en mekanisk hårddisk med inbyggd SSD-disk som filcache. SSD-disken bör kunna komma ihåg de cachade filerna även efter en omstart. Men den inbyggda SSD-disken (liksom RAM-minne) har ju begränsad storlek så det är bara filer som används ofta och får plats på SSDn som drar nytta av den. Den kan liksom behöva "läras upp" innan det upplevs snabbare. Det är väl mest i laptops eller andra datorer med bara en enda diskplats och där en SSD inte ger tillräckligt med lagringsutrymme som man får nytta av SSHD. Ska man inte ha operativsystemet eller program på disken så kan man lika gärna ha en vanlig mekanisk hårddisk tycker jag. Och har man plats för SSD förutom den mekaniska hårddisken så behöver man ingen SSHD.

Hög rpm ger kortare åtkomsttider men fortfarande mycket längre än hos SSD. Laddningstider påverkas även av överföringshastigheten (särskilt om det är stora filer). Moderna mekaniska hårddiskar har data packat tätare än äldre diskar så även om varvtalet är lågt kan överföringshastigheten (när filen väl hittats) ändå bli ganska hög (eftersom en större mängd data kan läsas för varje varv som skivan snurrar). Håller man exempelvis på med videoredigering av filer som är många GB stora så spelar inte åtkomsttiden lika stor roll som överföringshastigheten.

Men som kompromiss kanske man ändå kan skaffa sig 7200 rpm lagringsdisk. De är inte mycket dyrare än 5400 rpm. Man kanske inte märker någon större skillnad i praktiken men det kanske känns bättre.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Hur funkar dessa "sshd" har läst om att WD har en ny variant, 1TB HDD samt en 120gb SSD i samma. Kommer det vara SSDn's hastighet samt HDDn's kapacitet? De verkar förklara det som så .. men hur mycket är det verkligen som stämmer med detta?

Du får väl vänta tills det kommit recensioner och sedan läsa dessa?

På Seagates SSHD finns en del. Tyvärr är den bara 8GB.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=2125323
Finns i 4TB för 1600, det är inte så mycket dyrare än den vanliga. 250-300 kronor bara.

Själv skulle jag absolut inte vilja ha en 10 000-varvare då jag bryr mig om ljudnivå. I och för sig är Velociraptorn en 2,5-tumsdisk, så den kanske är något tystare än vad en motsvarande 3,5" hade varit.

Skrivet av Pamudas:

Handlar om att minimera loadtimes, överföringshastigheter m.m. 5400rpm börjar få några år på nacken nu, å är väldigt långsam jämfört med andra datorer som jag stött på... Uppgradering kommer att ske, men om det blir 7.2k, 10k, sshd eller ssd vet jag ej, därför jag vänder mig mot kära sweC!

Din 5400-varvsdisk börjar få några år på nacken menar du?
Läs tester som sagt, givetvis är inte en disk på 1TB från 2009 i närheten av lika snabb som en ny fyraterabytare från 2014.
Din disk kanske dessutom är väldigt "sliten".
Testa prestandan med något program här.
http://download.cnet.com/windows/diagnostic-software/3150-208...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hur funkar dessa "sshd" har läst om att WD har en ny variant, 1TB HDD samt en 120gb SSD i samma. Kommer det vara SSDn's hastighet samt HDDn's kapacitet? De verkar förklara det som så .. men hur mycket är det verkligen som stämmer med detta?

Det är en hybrid utan att den jobbar tillsammans, dedikerad till laptops med bara en hdd plats, om jag läst rätt.
Dvs, du pluggar i den, vips så har du en 120GB SSD. Sen installerar du OS, och drivruiner mm. När du sen installerat deras mjukvara så "dyker" denna 1TB hdd upp, som en separat enhet.

Den är nog inte för ditt behov, utan då är Seagates SSHD vettigare. Den fyller sina 8GB med de sektorer som används mest på enheten. Dvs de delarna av dina spel som laddas mest, lägs i denna "SSD cache".
Själv tycker jag att 8GB på 1TB är för litet, men tanken är god. 8GB på 500GB disk var lagom, men när de dubblade lagringen borde de dubblat cachen till 16GB.

I mina ögon är raptorn död. Den hade sin gyllende tid, men är i mina ögon inget att ha nu. Min gamla 300GB ligger på hyllan och samlar damm iaf. Ja de är billigare än SSD, men det är inte ens i samma liga i prestanda.

Om du BARA ska lagra, som i; inga program, inga spel, inget som ska köras från den, utan bara lägga filmer, bilder mm. Då duger vilken 5400-5900 RPM disk som helst. Att gå till 7200 RPM är ofta så lite i vinst idag med NCQ, avancerade cache och kontrollers som mekaniska diskar har idag, att det inte är lönt om du inte bara ska ha en ensam disk för allt, och inte har råd med SSD.
Ska du ha till spel, program, och andra saker som behöver prestanda, köp SSD. Man blir glad när maskinen startar på 10 sekunder från kall start (i bästa fall) eller vännen på steam som bara skulle starta om, och kommer tillbaka 50 sek senare, med allt laddat.

Det finns en del prisvärda 256GB-512GB SSD, som kan låta dig lagra en hel del, med samtidigt ge dig mycket prestanda. Denna disk kan jag rekommendera. Finns ingen mekanisk disk som kommer nära den prestandan och samtidigt så mycket utrymme. Har en själv, och köpte en till i helgen. Priset är kanon för så stor SSD av kvalitetsmärke. Den SSDn kostade ca 9000kr+ när de först släpptes, vilket visar hur pass mycket priserna har fallit.
Sen finns det ju billigare SSDer, frågan är då hur kvalitén är.

Permalänk
Rekordmedlem

Raptorn är antik, Velociraptorn är bättre men omsprungen sedan länge den med av de stora lagringsdiskarna, det bästa i mekdiskväg som körs via sataport är de största diskarna, det är bla den höga datadensiteten som kommer av storleken som gör dem så snabba, så kolla på 6Tbyte diskar för det är de som presterar bäst.
http://www.seagate.com/internal-hard-drives/enterprise-hard-d...
Men det är ju totalt onödigt för funktionen du verkar söka och det är vettigare att köpa mer utrymme än hastighet man inte märker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.