Nackdelar med olika SSD:er i samma system?

Permalänk

Nackdelar med olika SSD:er i samma system?

Hejsan!

Jag ber om ursäkt för en ganska dum trådstart, men jag vill bara vara helt hundra. I nuläget har jag en Intel 510 Series 120 GB SSD, men i och med att jag känner mig begränsad av endast 120 GB hade jag nu tänkt köpa en ny SSD på 500~ GB.

Jag har kollat lite på Samsungs 840-serie och funderar på att köpa den, då jag har installerat en Samsung-SSD i en kompis bygge och tyckte den verkade schysst och med snyggt gränssnitt i den tillhörande mjukvaran.

Vilken SSD på 500 GB hade ni valt? Det finns väl egentligen ingen nackdel med att låta en Intel- och en Samsung-SSD jobba tillsammans i datorn? Tänker ändå inte köra RAID, och visst — för jag över någonting mellan SSD:erna kommer ändå min gamla SSD att flaskhalsa gentemot vilken som helst modernare SSD.

(Hade jag haft tillgång till dator skulle jag kunnat kolla runt själv, men nu fick det bli en tråd om allt istället!)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nej det gör det inte. Jag skulle valt PRO men kör du på EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hejsan!

Jag ber om ursäkt för en ganska dum trådstart, men jag vill bara vara helt hundra. I nuläget har jag en Intel 510 Series 120 GB SSD, men i och med att jag känner mig begränsad av endast 120 GB hade jag nu tänkt köpa en ny SSD på 500~ GB.

Jag har kollat lite på Samsungs 840-serie och funderar på att köpa den, då jag har installerat en Samsung-SSD i en kompis bygge och tyckte den verkade schysst och med snyggt gränssnitt i den tillhörande mjukvaran.

Vilken SSD på 500 GB hade ni valt? Det finns väl egentligen ingen nackdel med att låta en Intel- och en Samsung-SSD jobba tillsammans i datorn? Tänker ändå inte köra RAID, och visst — för jag över någonting mellan SSD:erna kommer ändå min gamla SSD att flaskhalsa gentemot vilken som helst modernare SSD.

(Hade jag haft tillgång till dator skulle jag kunnat kolla runt själv, men nu fick det bli en tråd om allt istället!)

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du på en sådan, det ska inte vara några som helst problem

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Ingen nackdel med olika och köp MX100 eller Seagate 600 (om den trillar ner till bra pris igen). Samsung 840 EVO är överhypad och -prisad.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Nej det gör det inte. Jag skulle valt PRO men kör du på EVO

Vad innebär dessa Samsung-termer? Är det någon omfattande skillnad mellan de olika serierna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Vad innebär dessa Samsung-termer? Är det någon omfattande skillnad mellan de olika serierna?

Skickades från m.sweclockers.com

PRO har bättre minne vilket resulterar i längre livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Vad innebär dessa Samsung-termer? Är det någon omfattande skillnad mellan de olika serierna?

Samsung erbjuder två modeller. Pro är top of the line ultra-bäst, men kostar därefter (man behöver inte så snabb, ingen skillnad märks). Lite längre livslängd på den också, men du kommer inte begränsas av livslängden på någon SSD. EVO är en överprisad snålvariant som du inte borde köpa. Här är en finfin lista sorterad efter prisvärdhet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Samsung erbjuder två modeller. Pro är top of the line ultra-bäst, men kostar därefter (man behöver inte så snabb, ingen skillnad märks). Lite längre livslängd på den också, men du kommer inte begränsas av livslängden på någon SSD. EVO är en överprisad snålvariant som du inte borde köpa. Här är en finfin lista sorterad efter prisvärdhet.

Det har inte med hastigheten att göra då både PRO och EVO är snarlika i prestanda. Att påstå att ingen behöver sådan hastighet är larvigt. Varför skulle man då ens köpa en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Det har inte med hastigheten att göra då både PRO och EVO är snarlika i prestanda. Att påstå att ingen behöver sådan hastighet är larvigt. Varför skulle man då ens köpa en SSD?

Hepp, hade för mig att 840 Pro var något snabbare, men de verkar ju prestera ganska lika.

Man köper en SSD för att alternativet är en mekanisk disk som är väldigt långsam i jämförelse. Upplevd skillnad mellan olika SSDer är näst intill obefintlig, så att välja SSD efter hastighet är onödigt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LemonIllusion:

Ingen nackdel med olika och köp MX100 eller Seagate 600 (om den trillar ner till bra pris igen). Samsung 840 EVO är överhypad och -prisad.

Seagate 600 verkar vara halvt omöjlig att köpa från en vettig säljare och MX100 kostar ungefär lika mycket. Vad gör Samsungs SSDer överhypade? De har gång på gång visat sig vara extremt stabila. Är det någon sorts hipster grej där man inte får köpa det som är för populärt av ren princip?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

precis som hårddiskar så spelar det absolut ingen roll om du blandar olika märken och modeller.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Hepp, hade för mig att 840 Pro var något snabbare, men de verkar ju prestera ganska lika.

Man köper en SSD för att alternativet är en mekanisk disk som är väldigt långsam i jämförelse. Upplevd skillnad mellan olika SSDer är näst intill obefintlig, så att välja SSD efter hastighet är onödigt.

Det stämmer dock inte. När jag bytte från 830 PRO 256GB till 840 PRO 256GB så visade Windows sig vara rappare.

Permalänk

Hur ligger Intels 520-serie till när det gäller SSD:er? Ingen som ens har nämnt Intel vad jag kan se. Vad jag vet är det en ganska bra förbättring jämfört med 510-serien, stämmer inte det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Hur ligger Intels 520-serie till när det gäller SSD:er? Ingen som ens har nämnt Intel vad jag kan se. Vad jag vet är det en ganska bra förbättring jämfört med 510-serien, stämmer inte det?

https://www.komplett.se/search?bn=10088&category=10088_H%C3%A...

Du gör bäst i att satsa på en Samsung 500GB

1TB Evo
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=792049
500GB Evo
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=791627
500GB PRO
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=820612

Permalänk
Medlem

Den nya Samsung 850 Pro ska vara betydligt mer hållbar än 840 Pro.. den nya modellen kommer med 10år garanti!
Nackdelen med pro serien är det dyrare priset.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.