Vilken av dessa är bästa köpet? (gaming)

Permalänk
Avstängd

Vilken av dessa är bästa köpet? (gaming)

Hej! Då är jag åter här och frågar er kunniga för att jag ska få ut så mycket som möjligt för de pengarna jag tänkte lägga på en ny dator. Det är snart tre år sen sist som jag köpte en Acer Aspire 5755G (för 4990 kronor) genom rekommendationer av er här och det var en dator som helt klart motsvarade mina förväntningar. Det enda problemet med den här datorn har varit fläkten. Den började strula redan efter fyra månader och den byttes efter två år (när jag fick panik på hur den flippade), men nu har den nya fläkten bara lagt av och jag orkar inte riktigt fixa med det mer. Den fungerade att spela Football Manager med även utan att fläkten snurrade men för några dagar sen så bara dog datorn två gånger i rad (när jag spleade) och det borde vara värmeproblem.

Så nu till frågan! Vilken av nedanstående borde jag köpa? Eller finns det kanske andra förslag på "bättre" datorer utan att gå upp i pris. Min tanke från början var max 6 000 men nu är det runt 10 000, helst inte över dock!

Vad ska datorn klara? Det ska vara bra kvalité och hålla. Den ska främst användas till spel, mest Football Manager men även nyare spel som kör 3D. Vill kunna spela med hög upplösning med mycket detaljer eller lägre upplösning med alla detajer. Och vad jag förstår klarar alla datorer av det som jag kommer länka nedan. Har den ofta i knäet när jag spelar FM, men kan tänkas att det blir så även med 3D-spelen som drar bra med kraft. Inte kul med en dator som bränner mig då. Datorn måste även vara 15.6" och då helst Full HD.

Jag är öppen för alla idéer ni har, och tankar om för- och nackdelar. Ni har hjälpt mig tidigare och jag hoppas på samma bemötande nu! Tack på förhand.

Lenovo Y50-70, 10 490:-
Lenovo Y50-70(skillnad mot ovan?), 9 990:-
MSI GP60, 7 990:-
ASUS N56JR, 8 990:-
ASUS R552JK, 9 990:-
ASUS N56JR (annan modell än ovan), 7 999:-
Acer Aspire V5-573G, 10 990:-
Lenovo Z50-70, 7 490:-

Här är de som jag själv hittat under dagen som jag tror det står mellan. Tacksam för all övrig hjälp och vilken som ger mest prestanda per krona.

Är det viktigt med IPS skärm istället för TN? Vad är skillnaden? Är grafikkortet värt att betala extra för att få GTX? Kan man ha i5 med GTX (tydligen då de säljs)? Plast eller helgjutet chassi? Vilka är enklast att byta fläktar på? Ljudet är sekundärt men finns det någon som har bättre? Klarar man sig på 8GB ram? Är det viktigt med en SSD disk? Jag har ju klarat mig med den datorn jag har nu, 4GB, GT 540M, en vanlig 750 HDD. Visst, det går inte supersnabbt i FM och jag har inte haft med alla detaljer i Skyrim t ex men det flöt på bra. Datorn blev inte allt för varm även om den bränns ibland.

Men ska jag köpa en ny dator vill jag ju uppgradera mig rätt rejält också och börja spela mer spel igen! Tacksam för all hjälp!

Mvh

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Köpte själv MSI'n och har använt den ett kort tag just nu, kan nästan bara tala gott om den prestandamässigt. Lirar Bf3 på ~Medium inställningar och är i överlag nöjd med hur datorn presterar för sin prislapp. Enbart några småsaker som jag har stört mig på som egentligen går bort när man vänjer sig, bl.a. att den inte var i aluminium, men det var ju inte det jag betalade för så

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Avstängd

Jag skulle valt denna
http://www.dustinhome.se/product/5010796099/lenovo-y50-70-ci7...

Normalt skulle jag sagt Asus ROG utan tvekan men då 15.6" var ett krav.

Lenovo i sig är ett väldigt bra märke, inte svårt att skruva isär för att rengöra/byta pasta på. Du bör skaffa en kylplatta om du inte redan har en och jag kan gärna rekommendera en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Jag skulle valt denna
http://www.dustinhome.se/product/5010796099/lenovo-y50-70-ci7...

Normalt skulle jag sagt Asus ROG utan tvekan men då 15.6" var ett krav.

Lenovo i sig är ett väldigt bra märke, inte svårt att skruva isär för att rengöra/byta pasta på. Du bör skaffa en kylplatta om du inte redan har en och jag kan gärna rekommendera en.

Tack för svaret. Vad är det som gör att du hade valt den här före denna?

Jag har själv väldigt dålig koll på Lenovo då jag mest hört talas om Asus och Acer Det som jag personligen talar mot Lenovon du länkade är att den ine är så snygg och sen är jag osäker på om det är en IPS eller TN skärm. Tydligen (vad jag läst) ska TN närmast vara usel i färgåtergivning etc... Sen är ju även hårddisken långsam Fördelarna är ju 16GB minne vilket är underbart samt så står det 4GB grafikkort (är det verkligen helt dedikerat?).

Ja, det är ju en av många som jag funderat på... kunde den inte varit lite snyggare bara Som den jag länkade ovan?

Det med kylplatta menar ju flera att det är onödigt i sig för att hjälpa datorn att kylas men kanske är fördel i knäet likväl. Har själv aldrig haft en kylplatta men en tjej som jag bor med har en och jag tycker mest den bara väsnas. Vill ju helst ha tysta saker

Åter tack för synpunkterna.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subiray:

Köpte själv MSI'n och har använt den ett kort tag just nu, kan nästan bara tala gott om den prestandamässigt. Lirar Bf3 på ~Medium inställningar och är i överlag nöjd med hur datorn presterar för sin prislapp. Enbart några småsaker som jag har stört mig på som egentligen går bort när man vänjer sig, bl.a. att den inte var i aluminium, men det var ju inte det jag betalade för så

Tack för svaret.

Ja, i den prisklassen känns den väldigt aktuell faktiskt, samtidigt så har den enbart en i5 i sig, hur pass mycket spelar det in med ett sådant grafikkort den har? Hur "kall" är den när man spelar?

Om du skulle fått två tusen extra, hade du valt en annan dator och vilken isf? Vilka är de andra småsakerna du stört dig på?

Själv har jag en rätt liten touchpad på den datorn jag har nu och det är perfekt för ofta när jag surfar runt använder jag vänstertummen för att klicka medan höger pekfinger styr markören - men på en polares dator kommer vänsterhanden ivägen och stör det hela :S Men samtliga laptop idag verkar ju ha stor touchpad samt så finns det ju inga klickbara knappar under längre verkar det som (idioti)

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Tack för svaret. Vad är det som gör att du hade valt den här före denna?

Jag har själv väldigt dålig koll på Lenovo då jag mest hört talas om Asus och Acer Det som jag personligen talar mot Lenovon du länkade är att den ine är så snygg och sen är jag osäker på om det är en IPS eller TN skärm. Tydligen (vad jag läst) ska TN närmast vara usel i färgåtergivning etc... Sen är ju även hårddisken långsam Fördelarna är ju 16GB minne vilket är underbart samt så står det 4GB grafikkort (är det verkligen helt dedikerat?).

Ja, det är ju en av många som jag funderat på... kunde den inte varit lite snyggare bara Som den jag länkade ovan?

Det med kylplatta menar ju flera att det är onödigt i sig för att hjälpa datorn att kylas men kanske är fördel i knäet likväl. Har själv aldrig haft en kylplatta men en tjej som jag bor med har en och jag tycker mest den bara väsnas. Vill ju helst ha tysta saker

Åter tack för synpunkterna.

  • Du skriver att du ska ha datorn för att spela spel. Jag finner det konstigt att man då vill ha en tunn, stylad laptop.

  • Den jag tyckte du skulle välja har också ett GTX860 medan den du vill ha har GTX850. Ja, det är 4GB dedikerat.

  • Du skriver att hårddisken är långsam, på den datorn du vill ha är det endast 8GB SSD för cache i vilket fall. Du kan själv sätta in en billlig SSD.

  • Det är sant att IPS skärmar ger bättre färger osv men det är knappast något jag hade fokuserat på om jag vill ha en laptop för spel.

  • Det är dumheter att en kylplatta inte hjälper. En billig sådan med små fläktar väsnas säkerligen men en stilren med en stor fläkt i mitten gör det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:
  • Du skriver att du ska ha datorn för att spela spel. Jag finner det konstigt att man då vill ha en tunn, stylad laptop.

  • Den jag tyckte du skulle välja har också ett GTX860 medan den du vill ha har GTX850. Ja, det är 4GB dedikerat.

  • Du skriver att hårddisken är långsam, på den datorn du vill ha är det endast 8GB SSD för cache i vilket fall. Du kan själv sätta in en billlig SSD.

  • Det är sant att IPS skärmar ger bättre färger osv men det är knappast något jag hade fokuserat på om jag vill ha en laptop för spel.

  • Det är dumheter att en kylplatta inte hjälper. En billig sådan med små fläktar väsnas säkerligen men en stilren med en stor fläkt i mitten gör det inte.

Dold text

Tackar åter för svaren och jag blir förhoppningsvis klokare på vägen.

Du skriver att du ska ha datorn för att spela spel. Jag finner det konstigt att man då vill ha en tunn, stylad laptop.
Jag kommer ju spela på den men ine enbart, utan den kommer vara med lite överallt och användas till allt men spel är en stor del i det hela. Prestanda och kvalité går ju före utseende, men utseendet är ändå lite viktigt tycker jag

Den jag tyckte du skulle välja har också ett GTX860 medan den du vill ha har GTX850. Ja, det är 4GB dedikerat.
Ja, det skiljer väl runt 10% mellan dessa två grafikkorten. 4GB känns ju dock fint

Du skriver att hårddisken är långsam, på den datorn du vill ha är det endast 8GB SSD för cache i vilket fall. Du kan själv sätta in en billlig SSD.
Jo, jag vet att 8GB SSD inte är mycket och hade hellre valt 256GB rakt av utan någon långsam HDD, men det hade ju kostat mer. Detta är ju inte det viktigaste av valet mellan de olika modellerna.

Det är sant att IPS skärmar ger bättre färger osv men det är knappast något jag hade fokuserat på om jag vill ha en laptop för spel.
jag läste på lite mer om IPS vs TN och läste lite vad andra medlemmar har sagt om skillnaderna. Verkar som TN med hög frekvens är det bästa för FPS, annars rekommenderra de flesta IPS för en snyggare och bättre grafikupplevelse. Visst, det är nog mest det mentala som spökar här men IPS känns viktigt även om det såklart inte är det. Får tänka lite mer på den här biten helt klart.

Det är dumheter att en kylplatta inte hjälper. En billig sådan med små fläktar väsnas säkerligen men en stilren med en stor fläkt i mitten gör det inte.
Vilken kylplatta skulle du isf köpt som fungerar att ha i knäet utan att det blir obekvämt och som även kyler bra utan en massa oljud?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

IPS för en snyggare och bättre grafikupplevelse.

Vilken kylplatta skulle du isf köpt som fungerar att ha i knäet utan att det blir obekvämt och som även kyler bra utan en massa oljud?

Alltså nä, det är helt klart överdrivet. När jag var inne mycket på 1440p upplösning så var skärmarna IPS men då varenda skärm jag testade hade pixelfel gick jag över till 144Hz och ångrar mig inte alls och då är det ju självklart TN.

Ska man sitta och spela så är det sak samma. Om du nu inte sitter och njuter av att långsamt titta på färger i flera timmar.

Billig:
https://www.komplett.se/cooler-master-notepal-i300-nb-kylare/...

Dyr:
http://www.dustinhome.se/product/5010660214/zalman-nc-3500-no...

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Alltså nä, det är helt klart överdrivet. När jag var inne mycket på 1440p upplösning så var skärmarna IPS men då varenda skärm jag testade hade pixelfel gick jag över till 144Hz och ångrar mig inte alls och då är det ju självklart TN.

Ska man sitta och spela så är det sak samma. Om du nu inte sitter och njuter av att långsamt titta på färger i flera timmar.

Billig:
https://www.komplett.se/cooler-master-notepal-i300-nb-kylare/...

Dyr:
http://www.dustinhome.se/product/5010660214/zalman-nc-3500-no...

Du bör lyssna på SweFox* om du vill ha bra råd! Märks att han/hon läst på om bärbara (aldrig haft egen utöver jobb dator så inte jätte insatt )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rugbyspelaren:

Du bör lyssna på SweFox* om du vill ha bra råd! Märks att han/hon läst på om bärbara (aldrig haft egen utöver jobb dator så inte jätte insatt )

Jag försöker lyssna men problemet är att jag mer och mer snöar in mig på denna men blir den varmare än den här som SweFox tycker är bästa köpet.

Upptäckte ju nu också att den inte har en dvd-spelare heller. Visst, de flesta använder väl inte det och kan man ha bättre kylning där istället för den enheten är det såklart bra. Men själv är jag inte så insatt i att använda andra lagringsenheter än dvd och liknande (kalla mig gammal). Tänkte ju eventuellt kasta ut Win8 och sätta in Win7 istället och där har jag t ex en dvd

Men visst, det lutar mer och mer åt en av de här två (som dock är lite dyrare) än övriga som jag listade tidigare.

Den Lenovo från Duston är ju itne i lager heller förrän nästa onsdag och tanken var ett köp imorgon eller torsdag. Visst, jag behöver inte jäkta men...

Vore underbart att få fler synpunkter från andra också Man vill ju ha det "bästa", vad det nu innefattar. Saker som talar för både den ena och den andra

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Jag försöker lyssna men problemet är att jag mer och mer snöar in mig på denna men blir den varmare än den här som SweFox tycker är bästa köpet.

Upptäckte ju nu också att den inte har en dvd-spelare heller. Visst, de flesta använder väl inte det och kan man ha bättre kylning där istället för den enheten är det såklart bra. Men själv är jag inte så insatt i att använda andra lagringsenheter än dvd och liknande (kalla mig gammal). Tänkte ju eventuellt kasta ut Win8 och sätta in Win7 istället och där har jag t ex en dvd

Men visst, det lutar mer och mer åt en av de här två (som dock är lite dyrare) än övriga som jag listade tidigare.

Den Lenovo från Duston är ju itne i lager heller förrän nästa onsdag och tanken var ett köp imorgon eller torsdag. Visst, jag behöver inte jäkta men...

Vore underbart att få fler synpunkter från andra också Man vill ju ha det "bästa", vad det nu innefattar. Saker som talar för både den ena och den andra

Den version av GTX850 som sitter i R552JK är tyvärr den med ddr3-minne och inte det gddr5 som man vill ha. Detta sänker prestandan märkvärt i jämförelse med gddr5-versionen.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ Stock, Asus P8P67 B3, HyperX Genesis 2x4gb 1600Mhz, Gigabyte GTX570 "Windforce III" @ 820/1640/4000, Samsung 1tb, Corsair tx650v2 650W, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjorchen:

Den version av GTX850 som sitter i R552JK är tyvärr den med ddr3-minne och inte det gddr5 som man vill ha. Detta sänker prestandan märkvärt i jämförelse med gddr5-versionen.

Men ser ut att vara svårt att hitta med DDR5 och ändå 15.6" och inte ge upp övriga saker på de som finns som förslag. Sen spelade jag ju Skyrim med ett GT 540M och det fungerade enligt mina krav. Men med en ny dator nu så kommer jag väl njuta än mer antar jag även om det "bara" blir DDR3

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Men ser ut att vara svårt att hitta med DDR5 och ändå 15.6" och inte ge upp övriga saker på de som finns som förslag. Sen spelade jag ju Skyrim med ett GT 540M och det fungerade enligt mina krav. Men med en ny dator nu så kommer jag väl njuta än mer antar jag även om det "bara" blir DDR3

Svårt att hjälpa någon som redan bestämt sig så jag hoppas du blir glad av vilken du nu väljer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Svårt att hjälpa någon som redan bestämt sig så jag hoppas du blir glad av vilken du nu väljer!

Jag har inte bestämt mig och jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Väldigt viktigt med massa synpunkter. Men jag har ju en linje och om inget tyder på att den linjen är helt fel fortsätter jag gå där. Jag försöker ju se fördelarna med Levono och jag kan se en del men inte tillräckligt just nu som övertygar mig att ta den.

Vet du hur svåra de är att öppna, Levono jämfört med Asus? För den Acer jag har nu är ett helvete nämligen :'(

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Tack för svaret.

Ja, i den prisklassen känns den väldigt aktuell faktiskt, samtidigt så har den enbart en i5 i sig, hur pass mycket spelar det in med ett sådant grafikkort den har? Hur "kall" är den när man spelar?

Om du skulle fått två tusen extra, hade du valt en annan dator och vilken isf? Vilka är de andra småsakerna du stört dig på?

Själv har jag en rätt liten touchpad på den datorn jag har nu och det är perfekt för ofta när jag surfar runt använder jag vänstertummen för att klicka medan höger pekfinger styr markören - men på en polares dator kommer vänsterhanden ivägen och stör det hela :S Men samtliga laptop idag verkar ju ha stor touchpad samt så finns det ju inga klickbara knappar under längre verkar det som (idioti)

Även om det "bara" är en i5'a så är jag oerhört nöjd med den, självklart presterar en fyrkärnig prolle bättre när vi snackar spel såsom battlefield eller redigeringsprogram men än så länge har jag inte känt att jag saknar prestanda gentemot min föregångare till dator (i7 3630qm). Beror ju på vad man gör såklart.

Hade jag 2k extra skulle jag troligen ta Asus r552JK som länkats eller försöka sträcka mig till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2462077 alternativt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2553719

De småsaker jag stör mig på har egentligen att göra med tangentbordet som jag inte är van. Mer/mindre tecknen ( < > ) sitter mellan space och Alt Gr samtidigt som enter knappen är lite liten, däremot är höger shift större än vanligt vilket är extremt behagligt om man vill börja lira med ESDF istället för WASD.

Touchpaden är väl lagom storlek skulle jag säga, aningen känslig har jag märkt men det kan man arbeta sig omkring. Knappar finns gott så det räcker och blir över!

Citat:

Vet du hur svåra de är att öppna, Levono jämfört med Asus? För den Acer jag har nu är ett helvete nämligen :'(

Öppnade en ASUS K56SV och tappade räkningen vid 30+ skruvar... Lenovo är bra mycket lättare att plocka isär enligt mig, MSI'n har jag inte plockat isär än men lär väl göra detta för att byta pasta så småningom.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Jag har inte bestämt mig och jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Väldigt viktigt med massa synpunkter. Men jag har ju en linje och om inget tyder på att den linjen är helt fel fortsätter jag gå där. Jag försöker ju se fördelarna med Levono och jag kan se en del men inte tillräckligt just nu som övertygar mig att ta den.

Vet du hur svåra de är att öppna, Levono jämfört med Asus? För den Acer jag har nu är ett helvete nämligen :'(

Lenovo är betydligt enklare att ta isär.

Sök på youtube för videos där dom skruvar isär den datorn du är intresserad av!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subiray:

Även om det "bara" är en i5'a så är jag oerhört nöjd med den, självklart presterar en fyrkärnig prolle bättre när vi snackar spel såsom battlefield eller redigeringsprogram men än så länge har jag inte känt att jag saknar prestanda gentemot min föregångare till dator (i7 3630qm). Beror ju på vad man gör såklart.

Hade jag 2k extra skulle jag troligen ta Asus r552JK som länkats eller försöka sträcka mig till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2462077 alternativt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2553719

De småsaker jag stör mig på har egentligen att göra med tangentbordet som jag inte är van. Mer/mindre tecknen ( < > ) sitter mellan space och Alt Gr samtidigt som enter knappen är lite liten, däremot är höger shift större än vanligt vilket är extremt behagligt om man vill börja lira med ESDF istället för WASD.

Touchpaden är väl lagom storlek skulle jag säga, aningen känslig har jag märkt men det kan man arbeta sig omkring. Knappar finns gott så det räcker och blir över!

Öppnade en ASUS K56SV och tappade räkningen vid 30+ skruvar... Lenovo är bra mycket lättare att plocka isär enligt mig, MSI'n har jag inte plockat isär än men lär väl göra detta för att byta pasta så småningom.

Jag är för dålig på att citera fint så blir såhär :S

Jag gillar ju Asus R552JK på utseendet och prestandan känns perfekt för mig på något sätt. Samtidigt är den ju rätt slimmad och "snygg" istället för grövre som MSI och Lenovo. Risken är att man blir för rädd om Asus:en medan de andra kanske man slänger med lite snabbare i sin axelväska etc.

Först tänkte jag lägga 6K bara men efter många tankar kan jag lika gärna lägga 10K och då hoppar jag nog i5 även om jag tror datorn är perfekt i den prisklassen. Dock har jag fått intrycket att IPS panelen är trevligare ifall man inte spelar FPS och det gör jag typ aldrig.

De andra du länkade till så är den ena en 17.3" och den blir antagligen för stor för mig då jag släpar runt på min dator rätt mycket. Den andra MSI såg trevlig ut, väldigt lik Asus faktiskt - men den saknar IPS väl och även (det extremt lilla) 8GB SSD. Dock är ju HDD 7200 och inte 5400 vilket kan vara en fördel kanske.

En sak jag antagligen kommer störa mig på är att de gör nollan på numpad så förbannat liten och "flyttar den" till höger. Acer löser ju det där perfekt med piltangenterna.

Trevligt att du gillar Asus iaf Så jag inte är helt ensam om den känslan för då är det väl jag som är ute och cyklar. Frågan är hur värmen på den är jämfört med Lenovo och MSI, just eftersom de har lite olika utformning...

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Lenovo är betydligt enklare att ta isär.

Sök på youtube för videos där dom skruvar isär den datorn du är intresserad av!

Visst, jag öppnar inte en laptop speciellt ofta men det kan vara nice att rengöra fläktar etc. Och den jag har nu är typ omöjlig att få upp, man ska skruva av skärmen och tusen saker till typ. tar nästan 40 minuter för en som kan det :S

Så det är verkligen en positiv sak ifall det mest är lite luckor som man kan öppna själv etc

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Visst, jag öppnar inte en laptop speciellt ofta men det kan vara nice att rengöra fläktar etc. Och den jag har nu är typ omöjlig att få upp, man ska skruva av skärmen och tusen saker till typ. tar nästan 40 minuter för en som kan det :S

Så det är verkligen en positiv sak ifall det mest är lite luckor som man kan öppna själv etc

Det är inte bara ett par luckor och så vips har du tillgång till allt. Du kommer givetvis få skruva bort allt under och dela på den bärbara.
Skillnaden är att det inte kommer vara helt gömt under allt annat som det är på Asus.

Men om du nu verkligen vill ha Asusen för du finner den så snygg, ta den då? Bara du är medveten att den har ett sämre grafikkort osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Jag gillar ju Asus R552JK på utseendet och prestandan känns perfekt för mig på något sätt. Samtidigt är den ju rätt slimmad och "snygg" istället för grövre som MSI och Lenovo. Risken är att man blir för rädd om Asus:en medan de andra kanske man slänger med lite snabbare i sin axelväska etc.

Först tänkte jag lägga 6K bara men efter många tankar kan jag lika gärna lägga 10K och då hoppar jag nog i5 även om jag tror datorn är perfekt i den prisklassen. Dock har jag fått intrycket att IPS panelen är trevligare ifall man inte spelar FPS och det gör jag typ aldrig.

De andra du länkade till så är den ena en 17.3" och den blir antagligen för stor för mig då jag släpar runt på min dator rätt mycket. Den andra MSI såg trevlig ut, väldigt lik Asus faktiskt - men den saknar IPS väl och även (det extremt lilla) 8GB SSD. Dock är ju HDD 7200 och inte 5400 vilket kan vara en fördel kanske.

En sak jag antagligen kommer störa mig på är att de gör nollan på numpad så förbannat liten och "flyttar den" till höger. Acer löser ju det där perfekt med piltangenterna.

Trevligt att du gillar Asus iaf Så jag inte är helt ensam om den känslan för då är det väl jag som är ute och cyklar. Frågan är hur värmen på den är jämfört med Lenovo och MSI, just eftersom de har lite olika utformning...

I regel så är Asus = kvalité, kylning på Asus datorer är bra, tänk bara på att du betalar för utseendet här till skillnad från Lenovo och MSI där du får prestanda/krona istälet.
Du kommer dock behöva byta kylpasta på din bärbara om du vill att den inte ska ha stekts på 2-3 år, spelar ingen roll vilken dator du köper. Det enda jag vill nämna är att höljet i aluminium slits otroligt fort och kan bli ordentligt fult efter flitigt användande, ska se om jag hittar en bild som exempel.

Förstår att storlek och vikt spelar roll, MSI'n är endast är 0.1 kg lättare så på den fronten spelar det inte så stor roll

Du behöver inte haka upp dig på hårddisken, förr eller senare kommer du vilja byta ut den mot en SSD och då kommer du aldrig gå tillbaka till "stenåldern".

I min värld så anser jag inte att en i7'a och IPS panel är värt 2 000 kr, men sen så spelar jag för det mesta vilket gör att man inte bryr sig om det lika mycket. Det är du som får göra den värderingen

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Det är inte bara ett par luckor och så vips har du tillgång till allt. Du kommer givetvis få skruva bort allt under och dela på den bärbara.
Skillnaden är att det inte kommer vara helt gömt under allt annat som det är på Asus.

Men om du nu verkligen vill ha Asusen för du finner den så snygg, ta den då? Bara du är medveten att den har ett sämre grafikkort osv.

Jo, jag vet att det skiljer ca 10% mellan grafikkorten, men jag har ju spelat Skyrim med ett GT 540M så jag borde inte gråta över de 10%. Men visst, skulle den ha mycket högre värmeutveckling än Lenovo så är det ju en viktig aspekt då jag helt vill ha en hyfsat sval dator, åtminstone när man inte pressar den i spel etc.

Det är ju inte bara snyggheten jag gillar med Asus, den har t ex IPS panel, den har 8GB SSD (extremt litet jag vet). Funderar att sätta i en Samsung 250GB men det blir nog inte av är jag rädd för och vidare hade jag tankar om Windows 7 men risken är att jag inte hittar drivrutiner som får datorn att fungera optimalt då.

Ska se om jag hittar just dessa modeller när det ska skruvas isär på youtube. Men du har väl egentligen inget negativt att säga om Asus förutom att grafikkortet är aningen sämre? Det känns väl som en bra dator i övrigt? Ifall den inte skiljer sig i värme tex...

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subiray:

I regel så är Asus = kvalité, kylning på Asus datorer är bra, tänk bara på att du betalar för utseendet här till skillnad från Lenovo och MSI där du får prestanda/krona istälet.
Du kommer dock behöva byta kylpasta på din bärbara om du vill att den inte ska ha stekts på 2-3 år, spelar ingen roll vilken dator du köper. Det enda jag vill nämna är att höljet i aluminium slits otroligt fort och kan bli ordentligt fult efter flitigt användande, ska se om jag hittar en bild som exempel.

Förstår att storlek och vikt spelar roll, MSI'n är endast är 0.1 kg lättare så på den fronten spelar det inte så stor roll

Du behöver inte haka upp dig på hårddisken, förr eller senare kommer du vilja byta ut den mot en SSD och då kommer du aldrig gå tillbaka till "stenåldern".

I min värld så anser jag inte att en i7'a och IPS panel är värt 2 000 kr, men sen så spelar jag för det mesta vilket gör att man inte bryr sig om det lika mycket. Det är du som får göra den värderingen

Ja, när jag köpte min Acer sa alla att Asus var mycket bättre men för samma prestanda då skilde det från 5000 kronor upp till över 7000 kronor för en Asus. jag tycker dock Acer gör bra datorer, även min polare har haft mycket Acer och aldrig haft problem - dock hade han problem med en Asus, det gör mig lite misstänksam.

Men är inte Aluminium bättre för att egentligen avleda värme? Njae, även grafikkortet tillkommer ju för dessa 2K väl, för inte hittar du en för 8K med ett GTX 850M? Jag har ju en i5 nu även om det är andragenerationens, så just för att verkligen känna att man växlar upp så är det åtminstone psykologiskt att ha en fyrkärnig istället för dubbelkärnig samt fjärde generationen. Men jag vet att oftast blir man lurad på siffror hit och dit och man betalar oftast extremt mycket överpris för det senaste men tycker inte Asus känns som det senaste och den känns prisvärd.

Mycket intressant det du säger om hur den kommer skifta utseende i aluminiumet. Jag har ju min dator igång nästan alltid. Spelar relativt mycket etc. Att min Acer ens lever och mår så bra som den gör (förutom att fläkten slutat fungera) förvånar mig då den kostade 5K och det var nästan tre år sen.

Ja, jag har läst att byte av kylpasta gör upp mot 20 grader. Det är ju så man blir förbannad att de inte kan fixa med detta från start. Men jag får väl lösa det genom en kompis som kan lite mer än jag om just bärbara. En stationär hade jag lekt med hur enkelt som helst. Där kan jag innehållet iaf

Storleken är nog jobbigare än något kilo extra men det gissar jag mig bara till. Min Acer har jag aldrig tyckt varit jobbig att släpa omkring på - väger 2.4 eller 2.7 kilo. Jo, jag gissar också att SSD är så pass mycket bättre. Köper möjligen en Samsung Evo 840 eller vad den nu heter för tusenlappen och byter direkt, jag klarar mig med 250 GB Men det är lite struligt samtidigt då jag itne hanterar bärbara lika enkelt som stationära. Jag kommer åtminstone försöka leka mer med mina Acer så jag lär mig något åtminstone.

Vi får se varjag landar. Åker hem på måndag till mitt boende men hade tänkt köpa med mig datorn redan innan dess sdå det förenklar en del (invecklat, fråga inte) Så beställer jag torsdag har jag den på fredag oftast. Imorgon blir det att försöka bena ut det sista, skriva ner alla för- och nackdelar om de olika förslagen. En Asus 17.3" kanske är det som köps Fastän jag vill ha 15.6" Men det är omöjligt at få full HD i en 17.3" med IPS verkar det som. Märkligt egentligen.

Jag blev åtminstone sjukt nöjd med min Acer tack vare allas hjälp här 2011, så det ska nog bli bra detta också till sist. Och köper jag ingen denna vecka så blir det senare helt enkelt men vill komma igång och spela igen då den här vägrar låta mig spela mer FM

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Jo, jag vet att det skiljer ca 10% mellan grafikkorten, men jag har ju spelat Skyrim med ett GT 540M så jag borde inte gråta över de 10%. Men visst, skulle den ha mycket högre värmeutveckling än Lenovo så är det ju en viktig aspekt då jag helt vill ha en hyfsat sval dator, åtminstone när man inte pressar den i spel etc.

Det är ju inte bara snyggheten jag gillar med Asus, den har t ex IPS panel, den har 8GB SSD (extremt litet jag vet). Funderar att sätta i en Samsung 250GB men det blir nog inte av är jag rädd för och vidare hade jag tankar om Windows 7 men risken är att jag inte hittar drivrutiner som får datorn att fungera optimalt då.

Ska se om jag hittar just dessa modeller när det ska skruvas isär på youtube. Men du har väl egentligen inget negativt att säga om Asus förutom att grafikkortet är aningen sämre? Det känns väl som en bra dator i övrigt? Ifall den inte skiljer sig i värme tex...

Nej jag skulle rekommenderat Asusen då Asus i sig är ett grymt bra märke. Jag tänkte mest bara på dig och att du skulle spela men om du inte bryr dig om grafikkortet så är det givetvis du ska välja Asusen! Det är klart den är sjukt snygg.

Om du då även köper en kylplatta så finns det ju inget mer att prata om :D!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Nej jag skulle rekommenderat Asusen då Asus i sig är ett grymt bra märke. Jag tänkte mest bara på dig och att du skulle spela men om du inte bryr dig om grafikkortet så är det givetvis du ska välja Asusen! Det är klart den är sjukt snygg.

Om du då även köper en kylplatta så finns det ju inget mer att prata om :D!

Jag tror jag uttryckte mig felaktigt i mitt första inlägg då jag skrev att den främst ska spelas med. Ja, det blir nog flest timmar spel och antagligen mest Football Manager, men vill även lira lite andra snygga spel då jag tappat den världen lite sen jag övergav stationära av olika anledningar men flyttade runt som fan ett tag.

Ja, en snygg kylplatta och sen utbyte av kylpasta så kanske man har en livskamrat

Jag bryr mig ju om grafikkortet men satt även i tankar om att köra vanligt GT för en billigare peng men GTX känns ju lite mer spelvänligt. Och hade jag kunnat få bestämma hade jag ju valt Asus med en 256 GB SSD och ett bättre grafikkort och betalat 1500 extra faktiskt Men när man inte kan få allt man vill ha så måste man prioritera. Gillar ju stilrena laptops före dessa rymdmonster Dock om rymdmonstren klarar av att vara kallare så väger det ju in mycket, men där vet jag inget alls.

Imorgon blir det som jag typ tar ett beslut, ska försöka lösa så många rescensioner som möjligt. De flesta som köpt Asus (i lite annolunda hopsättning) har ju gett den nästan fullt betyg hela vägen. Det känns klart positivt, men ska läsa på mer om Lenovo och MSI också faktiskt. Borde åka in och kolla på dessa hur de ser ut live också. Lund eller Malmö har väl möjligen dessa "live" eller? vet knappt om det finns några datorbutiker här ens :S

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Dock om rymdmonstren klarar av att vara kallare så väger det ju in mycket, men där vet jag inget alls.

Well, nu vet du vad du har att välja på så du får tänka på det där ;).

Kan dessvärre inte svara om dom har dessa laptops live då jag handlar enbart på nätet hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Men är inte Aluminium bättre för att egentligen avleda värme? Njae, även grafikkortet tillkommer ju för dessa 2K väl, för inte hittar du en för 8K med ett GTX 850M? Jag har ju en i5 nu även om det är andragenerationens, så just för att verkligen känna att man växlar upp så är det åtminstone psykologiskt att ha en fyrkärnig istället för dubbelkärnig samt fjärde generationen. Men jag vet att oftast blir man lurad på siffror hit och dit och man betalar oftast extremt mycket överpris för det senaste men tycker inte Asus känns som det senaste och den känns prisvärd.

Mycket intressant det du säger om hur den kommer skifta utseende i aluminiumet. Jag har ju min dator igång nästan alltid. Spelar relativt mycket etc. Att min Acer ens lever och mår så bra som den gör (förutom att fläkten slutat fungera) förvånar mig då den kostade 5K och det var nästan tre år sen.

Jag blev åtminstone sjukt nöjd med min Acer tack vare allas hjälp här 2011, så det ska nog bli bra detta också till sist. Och köper jag ingen denna vecka så blir det senare helt enkelt men vill komma igång och spela igen då den här vägrar låta mig spela mer FM

Jo aluminium gör att det fortfarande hålls en behaglig temperatur mot händerna, resten är nog mest bara för utseendet, märker ingen skillnad temperaturmässigt. Slitningarna beror ju på var du vilar handflatorna när du lirar, efter nog lång tid så får du små nötningsmärken.

GTX 850M för 8k? Det är ju MSI'n då

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subiray:

Jo aluminium gör att det fortfarande hålls en behaglig temperatur mot händerna, resten är nog mest bara för utseendet, märker ingen skillnad temperaturmässigt. Slitningarna beror ju på var du vilar handflatorna när du lirar, efter nog lång tid så får du små nötningsmärken.

GTX 850M för 8k? Det är ju MSI'n då

Klisterlappen på min Acer har ju fått sig rejäla svettningar senaste halvåretdå den skrynklat samman, men aluminium ska väl tåla lite mer än en klisterlapp

Ja, rörigt i huvudet nu med så många olika flikar uppe. Självklart hade MSI 60 en GTX 850M Men ingen IPS, ingen SSD och ingen i7, är det värt 2K? Dessutom slipper jag handla från CDON även om jag köpte min Acer där men det är struligt och det tog tid innan Acern kom och de skyller alltid på en massa och de har lagret långt från supporten och bla bla. Dustin är ju drömbutiken faktiskt. Perfekt service alltid! Netonnet vet jag itne så mycket om men de kan väl få en chans. Frågan är om man kan se datorerna i deras butik - men tveksamt de har dessa uppe va? Kommer beställa från nätet så jag kan skicka tillbaka möget om jag inte är nöjd iaf

Aluminium med en bra och snygg kylplatta och ny kylpasta - är det lösningen tro

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Well, nu vet du vad du har att välja på så du får tänka på det där ;).

Kan dessvärre inte svara om dom har dessa laptops live då jag handlar enbart på nätet hehe.

Japp! Blir grundliga rescensioner imorgon som sagt. frågan är om Netonnet har sina saker även uppe för visning. Tar en tur inom butiken utanför Malmö imorgon isf. Men det är tveksamt att de har alla modeller uppe?

Är ju lite sugen på den här Acern också, just pga 256 SSD men processorn är klart sämre även om det är en i7, och så har den blank skärm. Fördelen är ju att grafikkortet har 4GB istället för 2GB. Kortare garanti dock, men de har inte förminskat nollan på numpad

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd

Jag körde in till Media Markt nu idag för att känna på "min" Asus R552JK-CN159H. Tyckte den såg snygg ut och tangentbordet var i stort sett helt i min smak. Kollade även några Lenovo-datorer som stod bredvid och de var ju klart tjockare och hade större utblås och tydligen hade de kraftigare fläktar i datorerna. En positiv sak var att alla Lenovos datorer så kunde man dra igång systemet med fullt utblås för att på så sätt rensa damm. Hjälper den här funktionen något?

Utblåset på Asus satt där bak och det kändes ju inte som en gamingdator, fastän den är byggd som en. Men Asus borde väl inte bli så mycket varmare likväl?

Att det ska vara så svårt att bestämma sig Lutar dock fortfarande åt Asus även om Lenovo kommer kräma ut lite mer

Fler synpunkter så är jag tacksam.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd

"Hjälper den här funktionen något?" Det kommer hjälpa utan tvekan.

Asus datorn är inte klassad för gaming, varför tror du detta? Den kommer bli varmare.
Asus har en serie för just gaming vilket är deras ROG datorer.