Western Digital lanserar 6 TB hårddisk i Red-serien för NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Så vilka är de ämnade för då? Till de som vill ha en sämre disk till samma pris?

Hur vet du att SE serien är bättre när Red Pro är en helt ny serie?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Ojoj... mkt kommentarer kring vad man ska välja.
Kan bara tala för mig själv men körde mkt Seagate från deras Barracuda IV serie (år 2000) och ett gäng år framåt.
Fungerade finfint och den senaste seagate arrayen jag hade (8*500GB) var det en disk som dog men jag hade spare så det var inga problem. Bytte till 8*1TB Samsung Eco efter det utan en enda hickup och köpte sedan mina nuvarande WD Red diskar för 2 år sedan och dessa har gått utan problem.

Så för mig har de olika tillverkarna levererat och anledningen till att jag kör Red idag är då det är det enda vettiga alternativet i mina ögon för mina behov/krav.
Men givetvis, köper man en singeldisk, lastar in allt på det och det smäller... Då kan man inte gnälla på tillverkaren utan endast sig själv.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Verkar vara 5st 1.2 TB plattor med 10 resp 9 huvuden i 6 och 5TB modellerna. Ska bli intressant att höra ljudnivån.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Verkar vara 5st 1.2 TB plattor med 10 resp 9 huvuden i 6 och 5TB modellerna. Ska bli intressant att höra ljudnivån.

Har du någon källa på det?
Mest för jag också är lite intresserad av ljudnivå och möjliga problem med diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nja, jag tycker ändå att WD borde lansera Red diskar med 8Tb då Seagate har det. Nu kommer ju det inte bli någon konkurrens för Seagate.

Vet inte vad du känner om pålitlighet, men för mig har Seagates gått åt H.... de senaste 5 åren.
Jag har fortfarande 40 och 80GB med 50k timmar, som fungerar klockrent, men inte en enda 1TB+ jag köpt av dem är felfri. Alla har skadade sektorer eller andra bekymmer.

Så jag tar hellre flera WD RED i raid än färre Seagate i raid för samma utrymme. WD är dessutom gjorda för att sitta 24/7, vilket jag tror de flesta som vill ha så mycket utrymme använder dem till ändå. De få WD Red jag har redan har fungerat perfekt hittills iaf, men visst, min omsättning är inte stor nog att ge generell statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Det gör inget att du inte ser poängen i det, de är troligen inte ämnade åt dig ändå.

Skrivet av DanTheManSwe:

Hur vet du att SE serien är bättre när Red Pro är en helt ny serie?

Skickades från m.sweclockers.com

RED = 3 års garanti och 5.400 prm. generellt lägre IOPS, generellt längre söktider, 150TB/år.
SE = 5 års garanti och 7.200 rpm, generellt högre IOPS, generellt lägre söktider, 180TB/år.

Kommentarer på detta?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

Har du någon källa på det?
Mest för jag också är lite intresserad av ljudnivå och möjliga problem med diskarna.

"The key technical feature of the two new Red models is a move to 1.2TB platters (1TB-4TB models use 1TB platters) so the 6TB drive uses five platters and ten heads. Jermaine Campbell, North Europe Sales Manager at Western Digital, assured me the 5TB drive also uses 1.2TB platters which means it will have five platters and nine heads. I have to say the maths sounds peculiar to me however Campbell was very clear on this point."
http://www.kitguru.net/components/hard-drives/leo-waldock/wd-...

Hur säker den källan är vet jag såklart inte, men att 1.2TB plattor används låter inte helt orimligt.
Har kört 5st WD RED 3TB 24/7 i snart 2 år, en disk dog i våras annars har de gått som tåget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

RED = 3 års garanti och 5.400 prm. generellt lägre IOPS, generellt längre söktider, 150TB/år.
SE = 5 års garanti och 7.200 rpm, generellt högre IOPS, generellt lägre söktider, 180TB/år.

Kommentarer på detta?

Vet vi att detta även gäller RED Pro?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av DanTheManSwe:

Hur vet du att SE serien är bättre när Red Pro är en helt ny serie?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ett antagande utifrån att SE är en enterpricedisk som marknadsförs som Datacenter-disk, där bland annat spindeln har dubbla infästningar (vilket enligt de uppgifter som presenteras för RED Pro inte ser ut att ha det). RED Pro är dessutom bara specad för RAID volymer upp till 16 diskar medans SE har ingen övre gräns. Det finns naturligvis inget hinder att sätta in en RED Pro i en miljö med fler än 16 diskar, men det ger en bra fingervisning till vilket klass företaget har satt en specifik hårddisk i. Namnet talar dessutom för att det är en upphottad variant av RED serien.

Källa med lite mer siffror på pappret:
WD Se spec.
WD RED Pro spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vet vi att detta även gäller RED Pro?

Fo3

Nä, missade helt att RED numera finns i en PRO-version (tydligen). 5 års garanti och 7.200 rpm tydligen är lite bättre än standard och i stor sett identisk (?) med SE - förrutom att SE ska tåla lite "tuffare" miljö.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Vet inte vad du känner om pålitlighet, men för mig har Seagates gått åt H.... de senaste 5 åren.
Jag har fortfarande 40 och 80GB med 50k timmar, som fungerar klockrent, men inte en enda 1TB+ jag köpt av dem är felfri. Alla har skadade sektorer eller andra bekymmer.

Så jag tar hellre flera WD RED i raid än färre Seagate i raid för samma utrymme. WD är dessutom gjorda för att sitta 24/7, vilket jag tror de flesta som vill ha så mycket utrymme använder dem till ändå. De få WD Red jag har redan har fungerat perfekt hittills iaf, men visst, min omsättning är inte stor nog att ge generell statistik.

Japp, där måste jag hålla med dig. Har aldrig varit ett fan av Seagate. Brukar alltid använda WD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Japp, där måste jag hålla med dig. Har aldrig varit ett fan av Seagate. Brukar alltid använda WD.

Mina Seagate 4TB fungerar klockrent, och enligt statestik som swec själva publicerade från en återförsäljare är det 1-2TB diskarna från seagate som har flest fel.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Kanske redan nämnt men man måste uppdatera firmware!

http://www.pcper.com/news/Storage/Western-Digital-launches-6T...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Så vilka är de ämnade för då? Till de som vill ha en sämre disk till samma pris?

Red är tystare och drar mindre ström. Ska man bara ha det för lagring värderar jag det mycket högre än något högre överföringshastigheter.

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Red är tystare och drar mindre ström. Ska man bara ha det för lagring värderar jag det mycket högre än något högre överföringshastigheter.

De har exakt samma ljudnivå och de har exakt samma överföringshastighet, dock så drar RED Pro 10% mindre ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

De har exakt samma ljudnivå och de har exakt samma överföringshastighet, dock så drar RED Pro 10% mindre ström.

Syftade på Red, inte Red Pro.

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Syftade på Red, inte Red Pro.

Jo men du citerade mig, och diskussionen avsedde red pro.