Permalänk

Hårddiskproblem

Vet inte om det här är rätt forum eller om det borde hamna i Windows-forumet, men jag provar att posta här.

Jag hade tidigare idag en datorkrasch som verkar bero på att den SSD jag har som systemdisk inte fungerar. När jag kör den som sekundär disk i en annan dator går den inte att ladda (systemet hänger sig). Har provat att stoppa in den som hotplug-SATA i en annan dator med Windows igång, Windows ser den då (dvs. den dyker upp i utforskaren), men den går inte att öppna, det är då systemet hänger sig, även när man kör kommandotolken..

När jag försöker starta Windows via den i min egen dator fastnar den bara i "Windows laddas"-läget. Jag har lyckats starta någon slags reparationsprogram genom att trycka F8, men väl där går det inte att göra något, Startreparationen misslyckas osv. Har inte heller hittat någon möjlighet att komma in i felsäkert läge.

Ett par frågor om detta:

1. Vad är troligast; att hårddisken gett upp eller att det blivit något fel på Windowsinstallationen/filsystemet/annan data på disken?
2. Har ni några förslag på hur man skulle kunna rädda eventuell data på disken? Jag tänkte testa att stoppa in den i ett USB-case, kan det funka?
3. Kan bakomliggande fel i övriga komponenter (framför allt moderkort/BIOS eller minnen) göra så att data på systemdisken blir korrupt?

Jag har Windows 8.1 på den datorn.

Permalänk
Medlem

1. Den har get upp. Problemen på andra datorn när den var kopplad tyder på det. Det bruka bli värre efter X försök så att den tillslut inte ens syns i bios.

2. Tvivlar på att det funkar med USB låda men har du slut på ideer så. Slår vad om att andra datorn fastnar igen tills du drar ur USB kabeln.

Hitta en identisk disk med samma version av kretskort och/eller firmware är rätt omöjligt. Nästa duger INTE och ingen garanti att det funkar ens om du hittar.

Om du inte vill spendera långt över 6000 kr så kan du glömma tanken på att lämna in disken. Priset stiger ju värre felet är och vanliga butiker klarar inte av det och räddnings / recovery företag är jätte dyra. Dessutom är det tydligen svårare att rädda från SSD än mekaniska diskar.

3. Kanske med trasiga minnen, minnes plats på moderkortet. Dock är din disk INTE korrupt utan fysiskt gått sönder.

Har datorn ett gammal budget eller skräp nätagg som körs med ett jätte bra grafikkort?
Vissa är ökända för att sabba andra delar före, samtidigt och efter att man redan bytt ut det trasiga nätagget pga skadorna den redan hunnit orsaka (Som en kille som överlever själva bilolyckan men dör på vägen till sjukhuset).

Permalänk

Kan meddela att det gick att köra den via USB, och när jag sedan stoppade in den i originaldatorn så startade den utan problem. Ingen aning om hur eller varför dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Luktar firmware-problem. Undersök direkt om det finns nyare till SSDn och uppdatera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro