Hur installera stor CPU kylare? Utanför eller inne i chassit (Noctua NH-D15)

Permalänk

Hur installera stor CPU kylare? Utanför eller inne i chassit (Noctua NH-D15)

Jag har funderat lite och vet inte hur jag ska göra när jag skall installera NH-D15 i ett Fractal Define R4 chassi.

Jag tänker att det är mycket enklare att installera kylaren utanför chassit på moderkortet. Då kan jag även nå kontakten för att koppla in fläkten relativt enkelt. Jag tror även att det är lite enklare för man har ju fritt spelrum att installera kylaren. Men jag är orolig för att jag kanske inte får in dom 2 översta distanserna till moderkortet till vänster när jag väl lyfter in moderkortet med kylaren på plats in i chassit.

Eller så monterar jag kylaren inne i chassit men då kanske jag inte alls kan nå kontakten för CPU fläkten?

NH-D15 är ju väldigt stor.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-PRO/E9062_Z97... är själva moderkortet. Det verkar bli väldigt tight om jag ska koppla in fläkten om jag monterar kylaren när moderkortet är fast skruvat inne i chassit.

Hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Testa dig fram

Permalänk

Har haft en Nh d14 förut och den monterade jag alltid efter jag satt i mobot i chassit. Sen beror der på vilket chassi man har och hur stort mellanrum mellan chassi o kylare man har. Men oftast så är det trångt som fn å skruva mobo skruvar om kylaren sitter i först.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Om moderkortet redan är monterat i chassit, testa isf att montera fast kylaren så, annars är det bara att plocka ut allt.
Fläktarna kan koppla in innan du sätter dit kylaren, och låta de hänga/ligga vid sidan om det blir tight att koppla in dem efteråt.

Permalänk
Medlem

Sätt dit kontakten i CPU fan först, sen monterar du kylaren om nu detta är möjligt.

Visa signatur

8700K, GTX1070 blablablabla

Permalänk

Cpu strömmen kan vara jobbig att få i om du har satt på Noctuan utanförchassit.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Vilken huvudvärk jag fick nu. :S Jag får grejerna i slutet av veckan så det jag har är chassit (Fractal R4 och noctuan NH-D15)

Skrivet av Nardds:

Testa dig fram

Hmm skulle det gå om man monterar in moderkortet i chassit. Skruvar fast det och sen tillfälligt sätta kylaren på plastskyddet vid sockeln och se om man kan få in distanserna? Det känns som att det blir extra mycket arbete med att först installera CPU, sen montera kylaren, passar det inte så måste man ta loss kylaren och göra rent processorn.

Skrivet av Gunner357:

Har haft en Nh d14 förut och den monterade jag alltid efter jag satt i mobot i chassit. Sen beror der på vilket chassi man har och hur stort mellanrum mellan chassi o kylare man har. Men oftast så är det trångt som fn å skruva mobo skruvar om kylaren sitter i först.

Hmm går det inte att använda den långa skruvmejseln som följer med till noctua fläkten. Jag provade att använda en moderkorts skruv och den tog, tillräckligt iallafall för att kunna skruva fast det någorlunda tight.

Skrivet av Hotcpu6:

Om moderkortet redan är monterat i chassit, testa isf att montera fast kylaren så, annars är det bara att plocka ut allt.
Fläktarna kan koppla in innan du sätter dit kylaren, och låta de hänga/ligga vid sidan om det blir tight att koppla in dem efteråt.

Skrivet av Raazen:

Sätt dit kontakten i CPU fan först, sen monterar du kylaren om nu detta är möjligt.

Har också tänkt på detta. Men själva kabeln är väldigt kort. Så vette tusan om det går.

Skrivet av CitroFrukten:

Cpu strömmen kan vara jobbig att få i om du har satt på Noctuan utanförchassit.

Tur är att jag har köpt ett modulärt agg så det ska inte vara några problem.

Nästan så man ångrar lite att man köpte så stor kylare. Men jag vill ju att det ska vara så tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem

Skaffade och en Fractal R4 och en NH-d15, instalerade på moderkortet först och sen i med allt i lådan, funkade strålande, jag har lite blandade verktyg hemma som jag har för mig om att jag använde, så evetuellt kanske du får skaffa något verktyg men har för mig om att allt funka fint med noctuas "skruvmejsel" som man får med. första gången jag byggt en dator så det klarar du nog av också

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Skrivet av Qbone10:

Skaffade och en Fractal R4 och en NH-d15, instalerade på moderkortet först och sen i med allt i lådan, funkade strålande, jag har lite blandade verktyg hemma som jag har för mig om att jag använde, så evetuellt kanske du får skaffa något verktyg men har för mig om att allt funka fint med noctuas "skruvmejsel" som man får med. första gången jag byggt en dator så det klarar du nog av också

Låter mycket bra! Har inte fått grejerna ännu pga av att vissa komponenter inte har inkommit till inet.

Är lite orolig för distanserna dock. Använde du noctuas skruvmejsel när du körde in distanserna? Det är det jag är mest orolig över om jag nu monterar kylaren utanför datorn. Jobbiga är ju att det verkar som att noctuas skruvmejsel inte är magnetisk så då blir det ju näst intill omöjligt att använda deras skruvmejsel. Då måste man ju köpa en skruvmejsel med långt skaft som är magnetisk.

Alternativt dra en magnet på Noctuas skruvmejsel så den blir lite magnetisk.

Permalänk
Medlem

Lägg moderkortet på lådan det kom i, montera processorn följt av lite kylpasta.
Montera sedan kylaren och sätt i kontakten till fläkten, nu kan du hålla i processorkylaren när du lyfter i moderkortet.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Har själv en NH-D14 i ett R4 vilket jag monterade efter jag monterat in moderkortet, tyckte inte alls det var svårt. Av med fläktarna, skruva åt, klart mer eller mindre.
Det var gud så mycket lättare än CM 212 evo.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Jag montera oxå min NH-D14 efter det att moderkortet var på plats.Kan dock ej hålla med Elghinnarisa om att det var lätt. Ett stort åbäke och få dit. Jämfört med NH-U9B som jag hade tidigare.Men ta tid på dig räkna med att börja om med ny kylpasta någon gång

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Montera moderkortet först, därefter kylaren, det kommer ej vara problem för dig att sätta i kontakterna för fläktarna et al.

MVH

Permalänk
Avstängd

Tänkte montera den men det kändes så omständigt. Så jag köpte vattenblock och radiatorer för att skruva ihop en custom loop istället.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk

Ok nu sitter det fast. Dock med onödigt arbete.

Jag monterade in moderkortet först i chassit, sen installerade jag CPU kabeln (8pin, passade som handen i handsken, gled lätt in i kontakten på moderkortet) sen monterade jag kylaren. Allt gick bra förutom att jag hörde några knackningar från moderkortet när monstret installerades O.o. Det var inte lätt att skruva ner dom 2 skruvarna så jag fick använda lite styrka.

Efter allt var klart så skulle jag koppla in 8pins CPU kontakten i nätagget (EVGA 750 G2). NÄHÄ det gick inte, tog stopp, fick bara inte in kontakten, och som någon sade: "Om du behöver ta i för att köra in en kontakt så är något fel", så jag tänkte vad har hänt nu, fel kabel? Fick titta på bokstäverna och allt var korrekt, det var rätt kontakt. Det kanske är tvärt om? Troligtvis är det så.

Jag fick helt enkelt lossa alla distans skruvar och ta ut moderkortet med kylaren på för att använda den andra ändan av CPU kontakten, den sidan passade också som handen i handsken. Jag monterade sen in moderkortet med monstret på och kopplade in den andre ändan till nätagget och det gick in som handen i handsken. O.o

Summan av allt detta är. NH-D15 täcker inga distans skruvar. Sätt fast CPU kontakten innan kylaren monteras. Du kan montera den utanför som innanför i chassit. Du kan använda den medföljande skruvmejseln till noctua kylaren för att sätta fast distanserna om du inte når med din vanliga skruvmejsel.

Permalänk
Medlem

Jag tog ur moderkortet ur lådan när jag installerade dark rock pro 3, som jag kan tänka mig är ungefär lika stor i mitt r4... det var omöjligt att göra något annat, tyvärr!

Så du får allt leta fram skruvmejseln tror jag

Skrivet av netbuddy:

Fast nu har ju TS redan monterat allt, två gånger tom...

Så kan det gå när man inte läser hela tråden... skyller på hearthstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Jag tog ur moderkortet ur lådan när jag installerade dark rock pro 3, som jag kan tänka mig är ungefär lika stor i mitt r4... det var omöjligt att göra något annat, tyvärr!

Så du får allt leta fram skruvmejseln tror jag

Fast nu har ju TS redan monterat allt, två gånger tom...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2