Permalänk
Medlem

Värdering ASUS G74SX

Kära Clockare,

Inom en snar framtid inhandlar jag en stationär dator och kommer således sälja min Asus G74SX inköpt 2011. Nypris på datorn var c.a. 14 000 Kr samt att jag puttat i 8 gigabyte extra RAM, dvs 16 gig totalt. Kvitto från Inet finns men ej garanti. Jag har aldrig haft några problem med datorn och funderar på vad den kan vara värd i dagsläget. Vad är skäligt att ta betalt för den?

https://www.inet.se/produkt/1969335/asus-g74sx

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, allting sänks ju direkt när du lämnar butiken, men nu tittar jag på hårdvaran som finns i datorn, och jag skulle säga max 5k, men sen vet jag inte hur datorn ser ut inuti dvs om fläktarna är dammiga etc det påverkar ju prestandan ganska mycket, skulle vara en idé att göra fläktrengöring dvs att man byter ut kylpasta både på cpu/gpu sen smörjer upp fläktlager för att få ut bästa möjliga prestanda. Inte så kul att lägga ut 5k sen så får man fps drop etc sen förstår jag att datorn inte är den bästa men ändå, så här såg en polares dator ut när jag bytte kylpasta helt ny från butik

skitpasta som finns förapplicerade på laptops

Permalänk
Medlem

Tackar för ditt svar, precis som du säger är en rengöring säkerligen att föredra. Jag har kört med tryckluft genom fläktgaller men tidigare aldrig öppnat datorn p.g.a om jag skulle behöva reklamera den. 5 000 pluringar låter rimligt, någon annan som är utav annan uppfattning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jernmark:

Tackar för ditt svar, precis som du säger är en rengöring säkerligen att föredra. Jag har kört med tryckluft genom fläktgaller men tidigare aldrig öppnat datorn p.g.a om jag skulle behöva reklamera den. 5 000 pluringar låter rimligt, någon annan som är utav annan uppfattning?

Synd att du inte bor i stkhlm annars hade jag kunnat hjälpa dig för xx betalning för jobbet + material, d e d tryckluft hjälper inte du måste in i datorn för att verkligen komma åt överallt.