LG G2, Sony Xperia Z1 Compact eller Nokia Lumia 930?

Permalänk
Medlem

LG G2, Sony Xperia Z1 Compact eller Nokia Lumia 930?

Hej, hade tänkt köpa en ny mobil inom kort då den gamla har tagit sitt sista andetag (en SG2:a). Nu letar jag efter en ny mobil med fokus på kamera och ljudkvalité, finns det någon/några som har några tips på vilken jag bör välja? Är relativt ny inom allt just nu, och även nya förslag utöver dem i titeln välkomnas, tack på förhand (prisklassen ligger på maxfemtusen)
MVH Gabriel

Permalänk

Polaren sålde sin xperia z2 för 3500kr på blocket nyss så letar du beg finns mycket fina telefoner.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jojo, fast jag har inget behov av någon monster mobil just nu, men det ska jag klart tänka på

Permalänk
Medlem

Jo men man får nya telefoner för ca 3000-4000:- om man bara går ner till 2013 år flaggskepp
Och Z1 kamera är ungefär lika bra som Z2

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Jo men man får nya telefoner för ca 3000-4000:- om man bara går ner till 2013 år flaggskepp
Och Z1 kamera är ungefär lika bra som Z2

Är ju inte bara kameran som skiljer.. Är nog upp till en själv att bestämma om man tycker hoppet är värt det. Jag skulle aldrig köpa en z1 nu personligen.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Är ju inte bara kameran som skiljer.. Är nog upp till en själv att bestämma om man tycker hoppet är värt det. Jag skulle aldrig köpa en z1 nu personligen.

Nu var det ju frågan om en z1 compact som har identiska specs med z1 fast en mindre, bättre skärm med lägre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jo men man får nya telefoner för ca 3000-4000:- om man bara går ner till 2013 år flaggskepp
Och Z1 kamera är ungefär lika bra som Z2

Nej, Z2 är betydligt bättre.
Liknande optik betyder inte liknande prestanda.

Skrivet av Gammlot:

Hej, hade tänkt köpa en ny mobil inom kort då den gamla har tagit sitt sista andetag (en SG2:a). Nu letar jag efter en ny mobil med fokus på kamera och ljudkvalité, finns det någon/några som har några tips på vilken jag bör välja? Är relativt ny inom allt just nu, och även nya förslag utöver dem i titeln välkomnas, tack på förhand (prisklassen ligger på maxfemtusen)
MVH Gabriel

Ljudkvalitet i ljuduttaget då eller? För de enda telefonerna med bra högtalare just nu är väl HTCs flaggskepp (One M7 och M8).

Är du okej med WP (Windows Phone) så gör ju Nokia bra telefoner med bra kameror. Men du ska veta det att Android generellt sett är ett bättre operativsystem. Android gör nästan allt WP gör och mer. Mycket mer. De fördelar WP har över Android är inte många.

Jag tycker inte du borde titta på Z1C (Compact), den har stora död-ytor på fronten. Det finns flera telefoner med 5tums skärm som bara är marginellt större.

De telefoner du borde titta på tycker jag är Nexus 5 och Oneplus One.

Nexus är Googles märke och innebär att de får de senaste uppdateringarna direkt när de kommer(kommer va den första telefonen med Android 5.0), medan många andra tillverkare kommer med uppdateringar flera månader efter. De slipper även all bloat som normalt följer med i Android-telefoner, vilket generellt sett betyder bättre flyt och en snabbare telefon.
Den har en jättebra skärm med låg responstid, hög ljusstyrka och korrekta färger. Betydligt bättre än Z1.
Den har en bra kamera, ungefär i klass med Z1 och Z1C. (bättre kameror finns, men de flesta kostar 6000kr)
Den största nackdelen med telefonen skulle jag säga är högtalaren. Den är ganska dålig.
Du får 16GB för 2900-3000kr och 32GB för 3500kr.

Oneplus One är en mycket intressant uppstickare. Den kommer med Cyanogenmod som standard och har hårdvara i flaggskeppsklassen för ett helt otroligt pris. Du kan köpa 64GB-varianten för 2850kr, vilket är ganska otroligt.
Problemet är att du måste hitta en invite för att kunna köpa den. Vilket innebär att ställa upp sig på en invite lista och/eller leta runt på forum efter invites.
Den är även väldigt stor, så gillar du inte stora telefoner så kanske du borde titta på annat.

Permalänk
Medlem

Oneplus One verkar vara lite för stor för mig, men jag ska definitivt kolla på Nexus 5, tack för ditt välformulerade svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

De är båda väldigt ytliga jämförelse som har flera faktamissar/felaktigheter. Ordentliga recensioner är bättre källor för information.
Den bästa sidan jag sett för telefon recensioner är Anandtech. Många andra kör med tvivelaktiga batteritester.
GSMarena är även värda att nämnas då de har bra tester för ljudkvalitet. (spoiler: Nexus 5 är snäppet bättre än Z1C där)