Permalänk

Hjälp med ny dator

Hej!

Jag är på väg att köpa ny dator och har kollat ganska länge men ännu inte klickat med någon.
Jag strävar efter en grym laptop med ipsskärm och bra i övrigt. Är extremt nöjd med min dator idag men behöver en ny.

Det jag ska använda min dator till är framförallt bildredigering och filmredigering med program som Photoshop, Indesign och Premiere.

Jag vill inte ha en touchdator så de går bort.
Helst skulle jag även vilja ha blank skärm men det verkar inte finnas.

Har hittat denna....vad tror ni om den är den tillräckligt bra?
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/ASUS-R552JK-CN159H/20...

När brukar företagen presentera nya datorer?

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ser finfin ut för att vara en laptop

Kommer ju inte komma ifrån att den kommer stöna & stånka när du skall rendera från premiere eller After Effects.

mvh Lazze

Permalänk

Det som gör mig lite konfunderad är att Mediamarkt säljer en med vad som för mig verkar vara exakt samma modell.
Men de uppger att den inte har IPS och för mig är detta ganska viktigt.

Någon som kan lista ut detta?
Har pratat med net on net och de hänvisade till Asus som hänvisade tillbaks till net on net iom att de var de enda som visste vad de tagit in.

Behöver en grym dator med ips.

Permalänk
Avstängd

Den här är blank, dock lite svagare processor! Dock får du en 256GB SSD

Sorry, det är ju ingen IPS :'(

Här har du en, dock är det en touch-skärm :S

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Letar också efter något snarlikt men vill även kunna lira lite spel och kolla film och hittills är https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y50-70-156-uhd/817330
den starkaste kandidaten. Verkar vara mycket dator för pengarna, bra kylning, bra ljud och 4k skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Vill bara varna för denna om man tänker använda touchpaden mycket för den är fanimig den sämsta jag stött på. Noll precision och pekaren flyttar på sig när man klickar. Med extern mus är dock datorn en dröm tack vara den fina skärmen.

jubelidiot in da house
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Vill bara varna för denna om man tänker använda touchpaden mycket för den är fanimig den sämsta jag stött på. Noll precision och pekaren flyttar på sig när man klickar. Med extern mus är dock datorn en dröm tack vara den fina skärmen.

Tror du de fixat till detpå R552JK-modellen? För testade den lite i en butik och jag märkte inte av det speciellt mycket.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Tror du de fixat till detpå R552JK-modellen? För testade den lite i en butik och jag märkte inte av det speciellt mycket.

Wow, jag är så bra. Jag klippte bort fel laptop. Acern är det som har taskig touchpad. *facepalm*

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEE:

Letar också efter något snarlikt men vill även kunna lira lite spel och kolla film och hittills är https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y50-70-156-uhd/817330
den starkaste kandidaten. Verkar vara mycket dator för pengarna, bra kylning, bra ljud och 4k skärm.

Japp, suverän dator för pengarna, tror dock Elgiganten har bättre pris, men man ska kolla prisjakt innan köp som det heter.

Vad jag villa nämna var bara att skärmen ligger på 48Hz och inte 60Hz som det brukar vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Wow, jag är så bra. Jag klippte bort fel laptop. Acern är det som har taskig touchpad. *facepalm*

Oki Tänkte väl för Asus kändes väldigt bra i butiken

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Tyvärr visade sig att net on net skrivit fel så den hade ej ips-skärm.

Men är det någon som vet en bärbar dator med IPS utan touch.

Har den inte blank skärm får det väl gå ändå

Permalänk
Avstängd

Är du säker på det? För jag var och kollade den i Malmö nämligen och det var med IPS är jag nästan helt säker på. Sen skiljer det sig lite då den på Media Markt endast har 500GB HDD och inte 750GB som den från netonnet har...

Hrm, jag som ska beställa imorgon ju. Men utan IPS får det bli en annan, jag som kommit så långt nu ju. Men den har ju IPS Sluta skoja med mig nu

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

MacBook Pro retina med Windows installerat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasticstar:

Tyvärr visade sig att net on net skrivit fel så den hade ej ips-skärm.

Men är det någon som vet en bärbar dator med IPS utan touch.

Har den inte blank skärm får det väl gå ändå

Har ringt runt nu och kollat och det finns ingen 100%-ig information att tillgå verkar det som men till 99% ska det vara en IPS panel på R552JK-CN159H. Asus.David skriver även i en annan tråd att det är samma modell som N550JK och på den är det IPS.

Så nu är det väl bara att lägga en beställning helt enkelt som det verkar på skönheten

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Om du beställer så meddela gärna om d va ips.
Fick svaret från netonnet själva att d ej va ips o att d skulle ta bort den infon.

Enligt asus ska det finnas två av modellen när jag ringde o kolla men e tveksam. Är ute efter en med ips.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasticstar:

Om du beställer så meddela gärna om d va ips.
Fick svaret från netonnet själva att d ej va ips o att d skulle ta bort den infon.

Enligt asus ska det finnas två av modellen när jag ringde o kolla men e tveksam. Är ute efter en med ips.

Jag är själv ute efter en IPS och när jag pratade med netonnet så hittade han inte någon info om att det inte skulle vara en IPS men han skulle höra av sig på måndag. Pratade med Media Markt och de kopplade mig till ASUS som inte hittade modellen. Men troligen är det samma som N550JK och då är det IPS, Asus.David skrev det här på Sweclockers och han jag pratade med på Asus använde det som utgångspunkt. Även på en australiensisk sida står det IPS (dock är modellnamnet R552JK-CN165H istället för -CN159H vilket mest har med touch att göra tror jag.

Får se om jag beställer idag eller på måndag. Får på tisdag oavsett men det förenklar att beställa för mig idag... men är det inte IPS så skjuter jag någon

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Skrivet av Laxieboy:

Jag är själv ute efter en IPS och när jag pratade med netonnet så hittade han inte någon info om att det inte skulle vara en IPS men han skulle höra av sig på måndag. Pratade med Media Markt och de kopplade mig till ASUS som inte hittade modellen. Men troligen är det samma som N550JK och då är det IPS, Asus.David skrev det här på Sweclockers och han jag pratade med på Asus använde det som utgångspunkt. Även på en australiensisk sida står det IPS (dock är modellnamnet R552JK-CN165H istället för -CN159H vilket mest har med touch att göra tror jag.

Får se om jag beställer idag eller på måndag. Får på tisdag oavsett men det förenklar att beställa för mig idag... men är det inte IPS så skjuter jag någon

Ja meddela om du beställer sen om d va ips.
Han på Asus jag pratade m sa att man annars kunde skicka tillbaks pga falsk marknadsföring. De skulle stå på kartongen. Men när jag pratade m netonet sen sa de att d blivit fel o att de skulle ta bort det. Men senast jag kollade stod d fortfarande ips.
Kan ju hoppas d skrivit fel nummer istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick nu svar från NetonNet att det ändrat info och att de fått fel info om att det varit IPS-skärm.

Typiskt och jättetrist. Men bara att börja leta igen. Hoppas det kommer nya till hösten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasticstar:

Fick nu svar från NetonNet att det ändrat info och att de fått fel info om att det varit IPS-skärm.

Typiskt och jättetrist. Men bara att börja leta igen. Hoppas det kommer nya till hösten.

Frågan är om den informationen stämmer för de på Asus verkar inte helt övertygade.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en R552JK från netonnet i helgen, jag är helt säker på att det är en IPS-panel. En TN-panel skulle aldrig klara av de betraktningsvinklar skärmen har. I jämförelse med min Dell 2312HM så är färgåtergivningen väldigt lik.

Permalänk
Avstängd

Tittar på datorn nu. Måste vara IPS. Säljaren ska även kolla med sin leverantör nu. återkommer. Sjukt bra skärm oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Hoppashoppas det är IPS. Ska kolla på den först nästa vecka.
Men han jag pratade med på Asus sa att det bör stå på kartongen eller iaf inne i datorn.
Så det är väl bara att hålla tummen att det är beteckningen som är fel.

Hade annars ögonen på den. Den skärmen var grym. Dessvärre har den ju utgått
http://www.inet.se/produkt/1970881/acer-aspire-v3-571g-i7-8gb...

Återkom sen med vad säljaren kom fram till

Permalänk
Avstängd

Säljaren fick inte tag i leverantören och på förpackningen står det inte och du kan ej heller se det på eller i datorn. Dock om man kollar på ett visst serienummer eller vad det var så ska man kunna söka och få ett svar. Det är det närmaste svar jag kommit förutom asuskillen här på forumet - och enligt honom är det IPS på den serien när det är Full HD.

Jag tittade länge på skärmen i Malmö igår och jämförde med en 17 tums bredvid och det var klasskillnad. Så är et inte en IPS är det en fruktansvärt bra skärm ändå. Perfekta färger enligt mig och även enligt säljaren i Malmö.

Jag bestämde mig då och åkte och köpte den i Helsingborg på Media Markt. Struliga netonnet kunde inte få fram ett svar och i deras lagershop kan man ju inte se på modellerna heller. Gjorde valet enkelt var jag köpte från iaf. Annars var netonnet trevliga via telefon

Kommer dock packa upp den först om någon dag när jag åter är hemma. Passar katt och hus just nu nämligen.

Du kommer inte bli besviken på skärmen kan jag lova och det är med stor sannolikhet en IPS! Bra betrakningsvinklar också även om den blev något mörkare men inget som man stör sig speciellt på. Tror ingen IPS ger perfekt bild i alla vinklar, men bilden var mycket bra överlag.

Så nu klubbar vi att det är en IPS tycker jag

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Hoppas du har rätt.
Den på mediamarkt trodde jag däremot inte var det, men o andra sidan huvudsaken är ju att det är en bra skärm!!
Ska kolla på den nästa vecka annars fortsätter iaf min IPS jakt

Permalänk
Avstängd

Jag har precis startat upp min och håller på att uppdatera vissa saker och avinstallera alla skitprogram som kommer med. Trodde det skulle vara fler än det var så jag är nöjd ändå.

Betraktningsviklarna är helt suveräna. Så iväg och kolla in den på Media Markt och du kommer beställa direkt

Jag kan garantera att det är en IPS Precis som Asus.David påstår

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Nu har jag ÄNTLIGEN efter mycket velande och fram och tillbaks beställt ASUS R552 JK hoppas verkligen jag blir nöjd med denna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasticstar:

Nu har jag ÄNTLIGEN efter mycket velande och fram och tillbaks beställt ASUS R552 JK hoppas verkligen jag blir nöjd med denna

Det blir du

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Nu har jag fått hem min dator och på ett sätt känns den kanon med färger och ljus, men ändå tveksam till att den har IPS tycker att flera bilder återges väldigt suddigt...eller kan det främst vara att det egentligen är dåliga?

Har du upplevt det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasticstar:

Nu har jag fått hem min dator och på ett sätt känns den kanon med färger och ljus, men ändå tveksam till att den har IPS tycker att flera bilder återges väldigt suddigt...eller kan det främst vara att det egentligen är dåliga?

Har du upplevt det?

Viss text har jag upplevt som suddig men annan liknande text har varit knivskarp så vet inte vad det beror på!

Några bilder har jag inte upplevt som suddiga!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Ja har märkt det på viss text med får se om jag kan leva med det kanske är en vanesak
men färgmässigt är den bra.