Bästa Gaming Musen och tangentbord för ca 1100

Permalänk
Inaktiv

Bästa Gaming Musen och tangentbord för ca 1100

Halloj SweClockers!

Jag ska som sagt köpa en bärbar gaming dator. Är ganska säker på vad jag ska ha för mus men vill gärna höra vad communityn har för förslag

* Minst 6000 DPI helst mer
* Ergonomisk och väldigt bekväm
* Kompatibel med Windows 8 / Windows 8.1
* Välbyggd med flera extra knappar

Den får som sagt absolut max kosta 449:- riksdaler!
Är väldigt tacksam för svar!

/Noah

Förtydligad rubrik efter sammanfogning
Permalänk
Medlem

Varför 6000dpi?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

Halloj SweClockers!

Jag ska som sagt köpa en bärbar gaming dator. Är ganska säker på vad jag ska ha för mus men vill gärna höra vad communityn har för förslag

* Minst 6000 DPI helst mer
* Ergonomisk och väldigt bekväm
* Kompatibel med Windows 8 / Windows 8.1
* Välbyggd med flera extra knappar

Den får som sagt absolut max kosta 449:- riksdaler!
Är väldigt tacksam för svar!

/Noah

Ställer samma fråga som föregående.

Vad har du haft för tidigare möss? Förutsatt att du gillade dem det vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Varför 6000dpi?

Och varför just 449 spänn?

Permalänk
Inaktiv

En fråga. Går det inte fort utav helvete med 6000 i dpi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

En fråga. Går det inte fort utav helvete med 6000 i dpi?

Hans bärbara kanske ska ha en 4k skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Varför 6000dpi?

Varför inte? Spelar själv med en corsair m65 på 8400 dpi.. Går helt okej i allt ifrån fps till mmo, visst, vissa föredrar att dra musen fram och tillbaka för att kunna sikta in sig på exakt rätt pixel, men alla har sina egna preferenser och jag har lärt mig använda en snabb mus och skulle därför vara tvungen att vänja om mig till en "långsam" mus innan jag skulle kunna använda den, och det är antagligen samma sak för TS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willzter:

Varför inte? Spelar själv med en corsair m65 på 8400 dpi.. Går helt okej i allt ifrån fps till mmo, visst, vissa föredrar att dra musen fram och tillbaka för att kunna sikta in sig på exakt rätt pixel, men alla har sina egna preferenser och jag har lärt mig använda en snabb mus och skulle därför vara tvungen att vänja om mig till en "långsam" mus innan jag skulle kunna använda den, och det är antagligen samma sak för TS.

Min har 2000 dpi och klarar mig mer än väl med den (Logitech G5)

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Finns väl inte en vettigt människa som använder 6000dpi när man spelar. Sin sak att musen klarar det, men man ställer ju ner den om den ska vara användbar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Känns lite konstigt att snåla in på budgeten men vill ändå ha premium möss med hög dpi, mycket knappar m.m man måste iallafall dra ner på något för att komma ned på den prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Finns väl inte en vettigt människa som använder 6000dpi när man spelar. Sin sak att musen klarar det, men man ställer ju ner den om den ska vara användbar.

Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte rört dpi inställningarna sen jag köpte musen utan vänjde mig rätt fort med hastigheten och har spelat med 8400 dpi sen dess.. Har spelat massvis med spel på den inställningen dessutom bl.a. BF3, CS:Source, LoL och en massa andra spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willzter:

Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte rört dpi inställningarna sen jag köpte musen utan vänjde mig rätt fort med hastigheten och har spelat med 8400 dpi sen dess.. Har spelat massvis med spel på den inställningen dessutom bl.a. BF3, CS:Source, LoL och en massa andra spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe låter inte trevligt alls

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willzter:

Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte rört dpi inställningarna sen jag köpte musen utan vänjde mig rätt fort med hastigheten och har spelat med 8400 dpi sen dess.. Har spelat massvis med spel på den inställningen dessutom bl.a. BF3, CS:Source, LoL och en massa andra spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte har rört inställningarna kör du inte på 8400 dpi, lol. Tror inte det finns nån mus som använder max som default? Default inställlningen är oftast native dpi, dvs vad din mus skalar upp från. Det finns inga som har 2000+ i native vad jag vet, alla använder interpollering för att skryta om siffrorna. Din corsair M65 skulle lätt kunna ha 16800 dpi - allt dom behöver göra är att hoppa över dubbelt så många pixlar som 8400 dpi hoppar över.

Min Deathadder 2013 har 6400 dpi men inte fan är det användbart. Native är 1800 dpi har jag för mig. Har inte ens corsairs program installerat så kan inte ändra dpi.

Permalänk
Inaktiv

Oj shiiiet värsta slagfältet här ^^ men känner bara inte för att betala mer för en ny mus och jag är ganska ny till PC gaming men först o främst så är det ganska bra attha hög dpi ofta har aldrig gillat o gamea på låg sensitivity varken på konsol eller när jag fått chansen att spela PC. Och nu ska jag som sagt köpa en Gaming Laptop och har tänkt att det är bra o ha för hög dpi som man kan minska ist för en mus som bara har typ 2000 dpi som e för sloooow

Visst tycker det är bra med konstruktiv kritik men skulle jag kanske får ett förslag? XD
Har själv kollat på Roccat Kone Pure och lite logitechs

Skrivet av Racka:

Ställer samma fråga som föregående.

Vad har du haft för tidigare möss? Förutsatt att du gillade dem det vill säga.

Är freshman när det gäller pc gaming har knappt haft nån chans o spela PC så har bara haft en OK mus med 2800 DPI och mjaa kan väll inte säga att det var särskilt bra

4K Skärm!! Vem ser jag ut som? Bill Gates eller xD
Nemen ska ha en hederlig 1920x1080 skärm med en i5 och gtx 850m :3

Ok vi gör det enkelt, vilken mus tycker ni
Roccat Kone Pure Laser
Roccat Kone Pure Optical
Gigabyte GM-M8000X
Logitech G9X
Säg Vilken Du Tycker Är Bäst!

Skrivet av Noah01:

Ok vi gör det enkelt, vilken mus tycker ni
Roccat Kone Pure Laser
Roccat Kone Pure Optical
Gigabyte GM-M8000X
Logitech G9X
Säg Vilken Du Tycker Är Bäst!

Samt Corsair Vengenance M65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

Oj shiiiet värsta slagfältet här ^^ men känner bara inte för att betala mer för en ny mus och jag är ganska ny till PC gaming men först o främst så är det ganska bra attha hög dpi ofta har aldrig gillat o gamea på låg sensitivity varken på konsol eller när jag fått chansen att spela PC. Och nu ska jag som sagt köpa en Gaming Laptop och har tänkt att det är bra o ha för hög dpi som man kan minska ist för en mus som bara har typ 2000 dpi som e för sloooow

Visst tycker det är bra med konstruktiv kritik men skulle jag kanske får ett förslag? XD
Har själv kollat på Roccat Kone Pure och lite logitechs

Det är extremt svårt att komma med förslag för det är så sjukt individuellt vad som krävs för att en mus ska kännas bra i handen på dig. Jag kör med en gammal Logitech G9. Fungerar finfint för mig och har haft den hur många år som helst, men det beytder knappast att den passar alla. Du borde helt enkelt ta dig till en butik och känna lite på några olika möss för att bilda dig en uppfattning så du vet ungefär vad du vill ha. Olika möss passar ofta bättre beroende på hur man håller den. Kolla lite tester på youtube för olika spelmöss om du inte har chans att känna på dem, bättre än inget. Linustechtips gjorde något test på en Logitech rätt nydligen som han gillade t.ex. Levelcapgaming har också gjort några tester av möss för just spel, kan också vara något att kolla på, de är inte supernya testerna men o andra sidan måste inte en mus vara den absolut senaste för att duga och du har ju en budget.

När det gäller sensitivity är det vad jag vet bättre att ha musen satt på en låg DPI, kanske runt 800 sen öka sensitivityn i Windows istället. Man har ingen som helst nytta av en hög DPI, bara ett försälningsknep som vissa tydligen faller för. Skit i det fullständigt är mitt tips och gå enbart på andra egenskaper på musen du gillar istället. Sen vad jag har hört är optiska möss bättre än laser. Laser möss har förutom några ytterst få undantag inbyggd acceleration tydligen, märks sällan specielt mycket men den finns där för den kräsne att störa sig på. Optiska möss däremot ska inte ha det tydligen. MEN, jag är inte så speciellt insatt i det här med datormöss och kan ha helt fel :P. Sätter mig in i det när min G9 lägger ner verksamheten, och efter de här 7 åren jag haft den har jag inte märkt av något direkt märkbart slitage trots hundratals, kanske tusentals speltimmar xD.

Skrivet av Noah01:

Ok vi gör det enkelt, vilken mus tycker ni
Roccat Kone Pure Laser
Roccat Kone Pure Optical
Gigabyte GM-M8000X
Logitech G9X
Säg Vilken Du Tycker Är Bäst!

Mitt svar får väl vara G9X då, sitter ju som sagt sedan 7 år tillbaka på en vanlig G9. Exakt samma mus mer eller mindre, en mindre uppdatering av G9an bara. Som jag skrev tidigare har den följt med mig tusentals speltimmar mest sannolikt och aldrig haft några som helst problem med den, du kan ju förvänta dig minst samma med en G9X. G9an är ganska liten dock, så den passar inte alla tror jag. Har visserligen en polare med riktiga bjärntassar som stortrivs med sin G9X han köpte för 2-3 år sedan eller något så går gör de ju, helt klart. Nu är ju en G9a en lasermus också, går helt emot vad jag tidigare skrev om laser vs optiska möss, men jag tror enbart riktigt kräsna personer märker av detta så, behöver ju knappast avgöra ditt val. Kan ju kanske vara en avgörande faktor om du mer eller mindre gillar två alternativ lika mycket och en är laser och en är optisk kanske.

Roccat ska tydligen göra bra saker men har aldrig testat en, har bara erfarenhet av min trogna gamla vapendragare.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Det är även till stor fördel att känna på mössen innan ett köp. Vet själv att det finns många bra möss, som jag tycker är extremt osköna. Rent generellt tycker jag mössen är för små och man måste som kupa handen för att få plats med allt, vilket jag ej gillar.
Efter det kan du kolla efter viktiga "specs" så att säga.
Själv kör jag på en ace edge 3200 för 149kr vilket jag är extremt nöjd med. Lagom storlek, bra med funktioner och som klarar upp till 5000 DPI. Vilket jag ej använder, har 5000 DPI på max inställningen men då är det nog med ca 1cm musmatta = tvärsöver 3 skärmar. Vilket är lite mycket för mig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

90 öre för mycket.... men den finns för 349:- också på t.ex. NetonNet.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Solid känsla i den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse468:

90 öre för mycket.... men den finns för 349:- också på t.ex. NetonNet.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

neeej 90 ööre xD nejmen tack så mycket

Skrivet av Elghinnarisa:

Det är även till stor fördel att känna på mössen innan ett köp. Vet själv att det finns många bra möss, som jag tycker är extremt osköna. Rent generellt tycker jag mössen är för små och man måste som kupa handen för att få plats med allt, vilket jag ej gillar.
Efter det kan du kolla efter viktiga "specs" så att säga.
Själv kör jag på en ace edge 3200 för 149kr vilket jag är extremt nöjd med. Lagom storlek, bra med funktioner och som klarar upp till 5000 DPI. Vilket jag ej använder, har 5000 DPI på max inställningen men då är det nog med ca 1cm musmatta = tvärsöver 3 skärmar. Vilket är lite mycket för mig.

Ace Edge 3200? HAr faktiskt aldrig hört talats om den men den klarar alltså 5000 DPI?

Danke, ska kolla närmare på den tack så mycket

P.s grym profilbild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det är även till stor fördel att känna på mössen innan ett köp. Vet själv att det finns många bra möss, som jag tycker är extremt osköna. Rent generellt tycker jag mössen är för små och man måste som kupa handen för att få plats med allt, vilket jag ej gillar.
Efter det kan du kolla efter viktiga "specs" så att säga.
Själv kör jag på en ace edge 3200 för 149kr vilket jag är extremt nöjd med. Lagom storlek, bra med funktioner och som klarar upp till 5000 DPI. Vilket jag ej använder, har 5000 DPI på max inställningen men då är det nog med ca 1cm musmatta = tvärsöver 3 skärmar. Vilket är lite mycket för mig.

Vart fick du tag på en Ace Edge 3200 nu!? Har en sån sen säkert 5-6 år tillbaka och den funkar super fortfarande. Urskön, förutom tumgreppet som är lite för kort, men jag har rätt stora händer också.

Permalänk
Medlem

6000 dpi!! Kör själv på 600 dpi och i CSGO 0.53 sensitivity Man behöver knappt mer.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

Zowie EC1 Evo. Har testat de flesta och den är bäst om du skulle ändra dig när det gäller DPI.

Det hade varit gött att kunna spela på 6000dpi , men jag tycker själv att det är skitsvårt att vara ens accurate i FPS med 800 dpi. Började på 1000 och har sakta gått ner till 450dpi vilket är helt lagom

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag hade spräckt budgeten med 50kr för att bli nöjd.
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmss/steelseries...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Playboy_1338:

Jag hade spräckt budgeten med 50kr för att bli nöjd.
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmss/steelseries...

har kollat på den fast glossy, nån skillnad eller?

Skrivet av sadin:

Zowie EC1 Evo. Har testat de flesta och den är bäst om du skulle ändra dig när det gäller DPI.

Det hade varit gött att kunna spela på 6000dpi , men jag tycker själv att det är skitsvårt att vara ens accurate i FPS med 800 dpi. Började på 1000 och har sakta gått ner till 450dpi vilket är helt lagom

oki

Tack för hjälpen med detta, tror nog att jag ska köra med Corsair M65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

har kollat på den fast glossy, nån skillnad eller?

Det är väl bara ytan som skiljer, så en smaksak vad man tycker är skönast.

Har haft min Xai som är föregångaren till sensei i 4 år utan några problem, skön mus, finns inställningar man kan göra på musen och spara profiler i själva musen, som man sedan kan kolla och välja i menyn på displayen under musen, trevlig liten sak som även är riktigt skön att spela med.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jag kör en Corsair Vengeance M95 och vad jag förstår ska M65:an inte vara så olik den. Kan berätta om min upplevelse lite kort.

Gick från en gammal och fin Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 (är det något microsoft kan så är det att göra datormöss). I början kändes M95:an jättekonstig, vilket i sig inte var konstigt då det faktiskt alltid känns konstigt när man byter datormus till något som inte är direkt likt det man kört innan.
Jag började med att ställa ner dpi:n, eftersom den var alldeles för snabb och efter lite trixande var jag nöjd. Körde järnet Quake Live i ett par dagar och sedan hade jag vant mig Nu gillar jag den skarpt, speciellt kvalitétskänslan i den och att den har lite tyngd. För 449kr är jag tveksam till att det kan gå fel när det gäller M65:an, men det är ju en helt subejktiv upplevelse gällande vilka möss och även tangentbord man gillar så det är faktiskt svårt att rekommendera dig något så här utan vidare. Det kommer alltid finnas de som rekommenderar olika för att de tycker olika.

Det bästa hade varit om du kan besöka någon butik eller liknande där du kan få känna på dem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Jag hade spräckt budgeten med 50kr för att bli nöjd.
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmss/steelseries...

"SteelSeries Sensei RAW är en mycket prisvärd gamingmus utvecklad i samarbete med spelare såsom Fnatic, SK, EG, Na'Vi, EHOME, TyLoo. LoL, HoN, CS, SC2 och DotA. "
haha

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Någon av zowies möss skulle jag rekommendera

Visa signatur

Klaga inte på min dyslexi.

Permalänk
Medlem

Själv använder man 400dpi

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har min Naos 8200, DPI inställningar på 1600 DPI, och då behöver jag röra musen ca 3cm för att den ska från ena kanten till andra.
Eller om du ska vara exact så är det 1680 pixlar på skärmen, och 1 Inch = 2.5cm

Max DPI jag kör är kanske 2500 DPI i MMO, MOBA eller windows. Men ska man lira FPS spel så är det inte bra att ha för högt, du blir oftast en bättre FPS spelare om du har lägre DPI. Just nu är min DPI i FPS spel runt 1000. Men ska försöka sänka den mera, men svårt att vänja av sig.

Jag är old timer lirare av CS och har sedan tidigt kört med sjukt hög FPS, men med tiden försökt vänja mig att lira på lägre DPS för att förbättra mitt spel.

Men tex Logitech G600 har en extra musknapp som vid ringfingret/lillfingret, som är när man håller in den så aktvieras låg DPI mode. Vilket är oerhört bra om man ska lira FPS spel. Mycket bättre än det vanliga ha knapp som ändra DPI mode.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer