Långsam som fan! Nytt operativsystem lösningen?

Permalänk
Medlem

Långsam som fan! Nytt operativsystem lösningen?

Min mamma har en Vaio dator med i5 processor och ett amd grafikkort( kom inte ihåg vad det hette).
Hon fick den för 3-4 år sedan och på senaste året har den blivit långsam som fan! Allt tar 100 år att få upp och jag har kört avasta, advanced system care pro och anti malware. Men inget funkar.

Så om vi köper windows 8.1 ( är windows 7 nu) kommer det göra nån skillnad? Så datorn blir som från början och är det värt det?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att cpu fläkten sprutar ut värme och den går upp och ned hela tiden! Låter rätt högt. Har kollat cpu temps och gpu temps men allt ser bra ut i stress test.

Permalänk
Medlem

Hur ofta är den rengjord? Att temperaturen ser bra ut kan lika gärna betyda att throttlingen på cpu'n fungerar tillfredställande. Har du kollat vilka frekvenser den håller under stresstest med CPU-Z t.ex.?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

om du inte blåst ren den på damm på ca 4-5 år lär kanalerna vara igenkorkade å datorn kommer att värmestrypa... kylpastan lär förmodligen påminna om sten vid dethär laget oxo.

Öppna blås rent byt pasta ...blir rejäl skillnad.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Är rätt bra på stationära datorer, vet inte om jag vågar pilla på en bärbar då jag inte vet hur den funkar inuti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Är rätt bra på stationära datorer, vet inte om jag vågar pilla på en bärbar då jag inte vet hur den funkar inuti.

Gör en ominstallation av erat windows 7, funkar inte de lär de vara en rengöring som behövs (om de inte är gjort innan rekommenderar jag de redan nu. Och eventuell pasta byte, laptops har pasta med vet du)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Är rätt bra på stationära datorer, vet inte om jag vågar pilla på en bärbar då jag inte vet hur den funkar inuti.

Rengör datorn från damm så att den låter mindre och ladda sedan ner någon defragmenterings-program(förutsatt att det är en mekanisk hårddisk i datorn) i stil med Ausologics Defrag. och CCleaner för att göra den snabbare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör rent och formatera om, eller köp ny dator.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Börjar med att öppna upp datorn och rengöra från dam. Har kylpasta hemma men vill helst undvika att pilla med det.
Sedan när jag rengjort kör jag Ausologics Defrag och CCleaner.

Permalänk
Medlem

Har datorn brevid mig nu, återkommer med resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Är rätt bra på stationära datorer, vet inte om jag vågar pilla på en bärbar då jag inte vet hur den funkar inuti.

kan ju vara hårddisken som börjar ge upp också som gör den långsam...
och då kan det vara aktuellt med att slänga i en ssd :3

120 gb för ca 600 kr hem (frakten inkluderad)
http://cdon.se/hemelektronik/sandisk/sandisk-ssd-128gb-p27644584?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=HDD-SSD%20Sandisk%20SSD%20128GB&utm_content=27644584&utm_campaign=prisjakt_se_home-electronics_SSD

900 kr för 240 gb om hon behöver lite utrymme
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver32:

Har datorn brevid mig nu, återkommer med resultat

Titta på en guide först, via youtube eller annan sida. Finns för de flesta modeller. Utan att veta hur den specifika modellen ska tas isär riskerar du att skada plasttabbar, plattkablar osv. Använd ESD-skydd typ armband som minimum om du är rädd om datorn. Dammsug inte, använd tryckluft (burk eller bättre från kompressor).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Titta på en guide först, via youtube eller annan sida. Finns för de flesta modeller. Utan att veta hur den specifika modellen ska tas isär riskerar du att skada plasttabbar, plattkablar osv. Använd ESD-skydd typ armband som minimum om du är rädd om datorn. Dammsug inte, använd tryckluft (burk eller bättre från kompressor).

Gör det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver32:

Utmärkt!

Såg först nu att tråden är felplacerad, så flyttar den i enlighet med §3.2 i reglerna. Jag tycker även att vi bör undvika svordomar i trådrubrikerna, så Redigera helst den (Redigera-knappen i nederkant av inlägget).

*Tråd flyttad*

Förtydligande
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Utmärkt!

Såg först nu att tråden är felplacerad, så flyttar den i enlighet med §3.2 i reglerna. Jag tycker även att vi bör undvika svordomar i trådrubrikerna, så redigera helst den.

*Tråd flyttad*

Tackar, hur ändrar jag rubriken?

Permalänk
Medlem

Tycker först att du ska rengöra datorn. Ofta är det fläkten/kylflänsens som korkar igen. Röker man vid datorn så sätter sig även det sotet på kylflänsen och försämrar kylförmågan.

Kolla youtube eller om du hittar manualer från tillverkaren på hur man byter/rengör fläkten. Det behöver ofta inte vara exakt samma modell då chassit i regel används till massa modeller.

Sedan tycker jag du ska installera om en ren Windows-installation med färska drivrutiner från datortillverkaren. Det samlas skit i Windows som inte riktigt vill lämna om man inte tar i med hårdhandskarna och installerar om. Det kan också vara värt att fundera över en SSD snarare än Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tycker först att du ska rengöra datorn. Ofta är det fläkten/kylflänsens som korkar igen. Röker man vid datorn så sätter sig även det sotet på kylflänsen och försämrar kylförmågan.

Kolla youtube eller om du hittar manualer från tillverkaren på hur man byter/rengör fläkten. Det behöver ofta inte vara exakt samma modell då chassit i regel används till massa modeller.

Sedan tycker jag du ska installera om en ren Windows-installation med färska drivrutiner från datortillverkaren. Det samlas skit i Windows som inte riktigt vill lämna om man inte tar i med hårdhandskarna och installerar om. Det kan också vara värt att fundera över en SSD snarare än Windows 8.

Kolla den https://www.youtube.com/watch?v=yKTNXe0TtzI jag börjar med att blåsa rent och sånt med tryckluft. Sedan installerar jag ett nytt windows 8.1 som vi köper i butik. Det borde göra nån skillnad iaf.

Om inget funkar har jag ju kvar windows 8.1 och vi köper en ny dator ist.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om kylpastan som använts torkat ur, är helt klart ett problem på gamla laptops.
Du har redan fått väldigt bra tips på hur du ska gå tillväga, youtube och manualen är guld värd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Skulle inte förvåna mig om kylpastan som använts torkat ur, är helt klart ett problem på gamla laptops.
Du har redan fått väldigt bra tips på hur du ska gå tillväga, youtube och manualen är guld värd.

Tror jag grejar det här nu börjar med att lägga över alla viktiga filer och bilder på en extern hårddisk och sen börjar mecka/rengöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Kolla den https://www.youtube.com/watch?v=yKTNXe0TtzI jag börjar med att blåsa rent och sånt med tryckluft. Sedan installerar jag ett nytt windows 8.1 som vi köper i butik. Det borde göra nån skillnad iaf.

Om inget funkar har jag ju kvar windows 8.1 och vi köper en ny dator ist.

Lägg hellre pengarna på en SSD.
Även om Windows 8 är helt klart rappare än Win7 med en hårddisk så är en SSD betydligt bättre uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Lägg hellre pengarna på en SSD.
Även om Windows 8 är helt klart rappare än Win7 med en hårddisk så är en SSD betydligt bättre uppgradering.

Jag öppnade upp datorn en snabbis och fick loss hdd. Den är ganska liten och man "slidar" ut den. Är det svårt att byta till en ssd?
Tror det var HDD iaf kolla videon. Han tar tag i nån plast grej och drar ut det jag tror är hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Jag öppnade upp datorn en snabbis och fick loss hdd. Den är ganska liten och man "slidar" ut den. Är det svårt att byta till en ssd?
Tror det var HDD iaf kolla videon. Han tar tag i nån plast grej och drar ut det jag tror är hdd

Japp det är troligen SSDn, brukar ha någon plast eller gummi runt sig för att hämma vibrationer.
Att byta ut till en SSD är busenkelt, bara att ta loss det runtomkring och sätta dit det på SSDn istället.

Bara för att förtydliga det är detta du menar va?
(ser ut att vara där hårddisken sitter)
http://i.imgur.com/au1IXDq.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Japp det är troligen SSDn, brukar ha någon plast eller gummi runt sig för att hämma vibrationer.
Att byta ut till en SSD är busenkelt, bara att ta loss det runtomkring och sätta dit det på SSDn istället.

Bara för att förtydliga det är detta du menar va?
(ser ut att vara där hårddisken sitter)
http://i.imgur.com/au1IXDq.jpg

aa precis!

Permalänk
Medlem

Jag sökte efter drivrutiner för Sony VAIO Laptop - PCG-7192L - VGN-NW310F och då hittade jag bara drivrutiner för Windows 7 64Bit och Windows XP http://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=VGNNW310F&tem...

Om detta stämmer så är det bättre att du gör en helt ny och helt ren Windows 7 installation på en ny SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Kanske bara jag som upplever att win 8.1 ej segar ner sig efter månader i drift

Win7 segar ju ner sig rejält på bara 1 månad efter ominstallation..oavsett SSD eller mekanisk HDD

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag sökte efter drivrutiner för Sony VAIO Laptop - PCG-7192L - VGN-NW310F och då hittade jag bara drivrutiner för Windows 7 64Bit och Windows XP http://esupport.sony.com/US/p/model-home.pl?mdl=VGNNW310F&tem...

Om detta stämmer så är det bättre att du gör en helt ny och helt ren Windows 7 installation på en ny SSD.

Oftast fungerar win7 drivisar i win8 utan problem

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Kanske bara jag som upplever att win 8.1 ej segar ner sig efter månader i drift

Win7 segar ju ner sig rejält på bara 1 månad efter ominstallation..oavsett SSD eller mekanisk HDD

Jag har nu haft en Windows 7 installation på en Samsung 830 128GB SSD i nästan 2år och jag använder datorn cirka 10 timmar per dygn men jag har inte märkt någon försämring av prestandan.

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fermia:

Kanske bara jag som upplever att win 8.1 ej segar ner sig efter månader i drift

Win7 segar ju ner sig rejält på bara 1 månad efter ominstallation..oavsett SSD eller mekanisk HDD

Jag har aldrig varit med om att W7 segar ner sig på SSD, oavsett hur lång tid. Datorn jag skriver från nu installerades om i november 2011 med en Intel 320 och den används intensivt. Samma fart nu som i början. HD däremot behöver defragmenteras regelbundet, men gör man det så fungerar även det bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har aldrig varit med om att W7 segar ner sig på SSD, oavsett hur lång tid. Datorn jag skriver från nu installerades om i november 2011 med en Intel 320 och den används intensivt. Samma fart nu som i början. HD däremot behöver defragmenteras regelbundet, men gör man det så fungerar även det bra.

Defragmerar hela tiden. Får köpa en ssd och nytt windows 8