Täckning i övre Norrland

Permalänk
Medlem

Täckning i övre Norrland

Ska flytta till Luleå till hösten och har hört att nästan enbart Telia fungerar bra där uppe, men är det någon som vet hur bra övriga operatörer fungerar i lite större städer där? Har i nuläget tele2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv pluggat i Luleå fram till denna sommar och kört Halebop följt av Telia. I städerna kommer du högst troligen inte ha något problem med någon operatör, det är när du åker utanför dom som problemen kommer. Flera kompisar som kört Comviq, Tele2 etc har varit skitnöjda med hur bra täckning de har och förklarat att vi som kör Telia bara är lurade. Brukar dock bli lite annat ljud i skällan så fort man rör sig ut på vägarna och bort från tätorter. Sägas ska dock att Telia inte heller är så superfantastiska när du åker ut i de norrländska byarna men bättre än många andra är de onekligen, förvänta dig inte fantastisk 3G täckning bara...

En polare kör på Hallon abbonemang i Luleå och det funkar så var jag du skulle jag inte oroa mig så mycket över just Luleås telenät för där funkar nästan vad som helst i min erfarenhet.

Kan säga att jag försökt hitta bättre abbonemang för mig och frågat en hel del säljare genom åren om det finns något bättre men vill man som mig ha bra täckning även utanför städerna i norrland verkar Telia vara det minst dåliga valet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Ska flytta till Luleå till hösten och har hört att nästan enbart Telia fungerar bra där uppe, men är det någon som vet hur bra övriga operatörer fungerar i lite större städer där? Har i nuläget tele2.

Skickades från m.sweclockers.com

Tele2 och Telia delar, än så länge, fortfarande på samma 3G nät i stort sett hela landet, så där kommer du inte märka någon skillnad. Om du inte ska ut i mitt av norrland så kommer Tele2 att fungera. Annars så är det ju bara att gå in på Täckningskarta för datatrafik via mobilnätet för att se täckning runt om kring Luleå

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Telia/Halebop samt Tele2 fungerar bäst här uppe. Tre fungerar ok inne i Luleå och övriga städer men ska du utanför de lite större städerna så kommer det att fungera mycket sämre än de tidigare nämnda. Telenor har jag ingen koll på. Men som andra sagt, inne i själva Luleå kan du köra i princip vad som helst, jag rekommenderar dock tela/Halebop eller tele2 som har funkat bäst för mig.

Permalänk
Inaktiv

Telia är det ända rätta i Norr.

Permalänk
Medlem

Halebop använder sig av Telias nät, har lite lägre priser och högre mobilsurfpott. Kör på dem. Du kan få switcha bort från 4G på vissa ställen även i tätorter, men 3G duger ju gott och väl för det mesta ändå.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Telenor går fetbort...helt värdelöst i norr.

Telia.