Permalänk
Medlem

Fiber + Digital tv från Telia

Hej! Undrar om någon här har 100/100 fiber från Telia och använder digital tv? Jag undrar om digital tv drar ner hastigheten på nätet? Antar att det är nedladdningshastigheten som påverkas?

Permalänk
Medlem

Sänds väl som multicast på egen lina när det är fiber?
Kan ha fel men det borde inte röra din hastighet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Påverkar inte surfhastigheten.

Permalänk
Rekordmedlem

Telias egna tvtjänst påverkar inte hastigheten om du har fiber, det går via ett eget vlan och separeras ut i switchen till en egen port.
Om du däremot väljer nån ren internetbaserad tvtjänst typ Viaplay så tar det kapacitet från bredbandsdelen men har du 100Mbit fiber så kommer du ändå inte att märka av det vid normalt surfande, bara vid filöverföringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo då, hastigheten på bredbandet kan påverkas i vissa fall.
Om switchar, fiberkonvertrar m.m. ej stödjer mer än 100mbit. Då måste bredbandet och tvn dela på den länken.

Det krävs 1gbit länk om det ej ska påverka.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan det påverka hastigheten då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iNDEC:

Hur mycket kan det påverka hastigheten då?

Det är ovanligt att fibernäten inte är byggda för Gbit men Telia reserverar 8Mbit för tv, du kommer hursomhelst inte att märka det vid surfande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej. Vet att det är fiber i källaren och sedan är det cat5 kablar till lägenheterna om jag inte missminner mig och dom klarar väl bara 100mbit?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iNDEC:

Okej. Vet att det är fiber i källaren och sedan är det cat5 kablar till lägenheterna om jag inte missminner mig och dom klarar väl bara 100mbit?

5e är Gbit men även cat 5 brukar klara Gbit även om den egentligen inte är certifierad för det, är det inte maxlängd på kablarna så lär det inte vara några problem i praktiken som beror på kabeln, däremot kanske switchen i huset bara är 100Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ah okej då förstår jag. En annan fråga är måste jag ha ett telefonabonnemang hos telia för att få bredband av dom?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iNDEC:

Ah okej då förstår jag. En annan fråga är måste jag ha ett telefonabonnemang hos telia för att få bredband av dom?

Nej.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iNDEC:

Hej! Undrar om någon här har 100/100 fiber från Telia och använder digital tv? Jag undrar om digital tv drar ner hastigheten på nätet? Antar att det är nedladdningshastigheten som påverkas?

Ja, då en viss bandbredd reserveras åt digital tv. Handlar om ca 10 Mbit, beroende på vilken tjänst, något som du inte kommer märka vid vanlig surf.

Skrivet av BergEr:

Sänds väl som multicast på egen lina när det är fiber?
Kan ha fel men det borde inte röra din hastighet.

Skrivet av Zaphood:

Helt rätt. Påverkar inte surfhastigheten.

Fel, har man digital tv via uttaget så påverkar det hastigheten, då en viss del reserveras åt digitaltv, stödjer bara utrustningen 100/100 så kommer det påverka, stödjer utrustningen mer än 100/100 så kommer det ligga utanför din bandbredd om du kör de lägre hastigheterna (såsom 250 Mbit, eller liknande).

Skrivet av iNDEC:

Hur mycket kan det påverka hastigheten då?

Ungefär 10 Mbit/s kan du räkna med. Knappast mer.

Skrivet av mrqaffe:

Det är ovanligt att fibernäten inte är byggda för Gbit men Telia reserverar 8Mbit för tv, du kommer hursomhelst inte att märka det vid surfande.

Det stämmer inte, det finns många fibernät som bara är byggda med 100 Mbit, lika så många stadsnät (och ja, de byggs fortfarande nät som bara stödjer 100 Mbit/s).
Så det är nästan snarare mer vanligt att näten inte stödjer mer än 100 Mbit/s än det är att det stödjer 1Gigabit/s, även om Gigabit börjar bli lite vanligare än tidigare. Men då priserna är "hutlösa" (runt 8-1000 kr) så är intresset för de hastigheterna rätt litet. Och de är sällan symmetriska , utan är asymmetrisk likt ADSL är att man har lägre uppladdningshastighet, vilket gör att Gigabit inte känns värt det utan det känns i det fallet mer lämpligt med 250 Mbit då det i de allra flesta fallen räcker gott och väl till det mesta.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||