Köpråd digital kompaktkamera för 2000-3500kr.

Permalänk
Medlem

Köpråd digital kompaktkamera för 2000-3500kr.

Hej.
Jag skulle behöva lite köpråd från er som har större erfarenheter av kompakta digitalkameror än vad jag har (typ noll).
Det kommer främst bli bilder tagna utomhus men jag hittar ingen bra stryk- / vattentålig kamera inom min budget. Så jag får vara extra försiktig och köpa en liten väska istället.

Gärna bra zoom och wifi.
Budget 2000-3500kr.
Videoinspelning kommer nog inte användas jättemycket så inget extra krut på den funktionen behövs.
GPS taggning är inte heller nödvändigt men det skadar väl inte.
Kameran skall användas under en längre utlandssemester.

Jag har tittat lite på denna men tar gärna emot andra förslag.
Sony CyberShot DSC-HX50V
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1876781
2490kr.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du menar med "bra styrk-/vattentålig kamera inom budget, men det finns helt klart vettiga kameror inom din budget. Canon D30 och Nikon AW120, tex. Man får, såklart, räkna med att man inte kan få samma bildkvalitet som det bästa av det bästa som inte är stöt- och vattentåligt, men det är helt okej kameror.

Jag tycker att du ska ta dig en funderare på om du verkligen behöver så mycket zoom som HX50V har. Du får en avsevärt bättre kamera i RX100 som de nästan "skänker" bort för 3500kr nu, men det är på bekostnad av zoom då. Visserligen är bildkvaliteten bättre än HX50V och således kan man i viss mån kompensera för det genom att beskära bilden, men inte så att det motsvarar samma mängd zoom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nu vet jag inte vad du menar med "bra styrk-/vattentålig kamera inom budget, men det finns helt klart vettiga kameror inom din budget. Canon D30 och Nikon AW120, tex. Man får, såklart, räkna med att man inte kan få samma bildkvalitet som det bästa av det bästa som inte är stöt- och vattentåligt, men det är helt okej kameror.

Jag tycker att du ska ta dig en funderare på om du verkligen behöver så mycket zoom som HX50V har. Du får en avsevärt bättre kamera i RX100 som de nästan "skänker" bort för 3500kr nu, men det är på bekostnad av zoom då. Visserligen är bildkvaliteten bättre än HX50V och således kan man i viss mån kompensera för det genom att beskära bilden, men inte så att det motsvarar samma mängd zoom.

Tack för svar/tips! Jag menar väl bara att jag inte vill kompensera bildkvalitén för att få en vattentålig kamera. Och eftersom jag satt en begränsad budget satsar jag hellre på bättre bildkvalité och är extra försiktig
Lägger till dina förslag i intresselistan.