Är min HDD säker att använda?

Permalänk
Medlem

Är min HDD säker att använda?

Hej klockare!

Jag hittade en WD Caviar black 500gb HDD som min brorsa brukade använda.

Hårddisken är från 2008 , är den säker att använda?

Han hade inte haft några problem med den förr. Jag är bara lite paranoid.

Visa signatur

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Permalänk

Varför skulle den vara osäker..?

Permalänk
Medlem

Koppla in i burken och kör på bara

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte spara något viktigt på en 6 år gammal hårddisk iaf...

Permalänk
Medlem

se till att ha backup bara!
(men det har du väl även annars med, eller?)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Entusiast

Hur menar ni när ni frågar "säker att använda?"
På vilket sätt?

Jag antar att ni menar att disken inte fallerar inom kort på grund av slitage.
Kolla i så fall på hur många timmar disken har gått. Kolla också hur många felkorrigeringar (Error Corrections) den fått utföra.
Allt detta och mycket mer kan ni se i den så kallade "SMART" -loggen.
SMART-loggen kan ni läsa med hjälp av programmet "HD Tune": http://www.hdtune.com/ (Fliken "hälsa / Health")

När ni formaterar den, aktivera även felsökning/ytskanning. Det kommer visserligen att ta tid, men det ger er en indikation på diskens hälsa.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

se till att ha backup bara!
(men det har du väl även annars med, eller?)

En gammal intel SSD och en till gammal HDD xD HDD är minst 5 år gammal..

Visa signatur

Intel i5 3570K @3.4GHz - ASUS P8Z77-V - Corsair Vengeance 16GB - GTX 670 2GB- TX750W - CM Storm Scout II Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wozzor:

En gammal intel SSD och en till gammal HDD xD HDD är minst 5 år gammal..

Jag har SSD från 2008, SLC Mtron IDE som sitter som systemdisk i min ena server. Inga problem.
Jag har hårddisk med 58k+ timmar 40GB från Seagate som slask disk i en dator, fungerar hur bra som helst.
Jag har en lite över 1 år gammal Seagate i extern USB, med skadade sektorer och på väg att rasa...

M.a.o. Jag litar mer på HDD och saker som gjordes förr, än billigt möh från idag.
Sen naturligtvis bör du kolla SMART stats på disken, så att den är frisk. Jag hade även gjort en fullständig low level format på den, och sen kollat infon, ifall den har fel som inte testats fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

M.a.o. Jag litar mer på HDD och saker som gjordes förr, än billigt möh från idag.

Det kan ju vara lite kvalitets skillnad beroende på vad det är för diskar också, om man tittar på 4TB idag så finns det från 1300kr-2900kr.
Antar att det iallafall är någon kvalitetsskillnad, om man går till WD Black ligger den på ca 2200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det kan ju vara lite kvalitets skillnad beroende på vad det är för diskar också, om man tittar på 4TB idag så finns det från 1300kr-2900kr.
Antar att det iallafall är någon kvalitetsskillnad, om man går till WD Black ligger den på ca 2200kr.

Nja, tror faktiskt de flesta tillverkare har dessa problem. Visst är där kvalitetsskillnad på tex WD green och WD black, men om båda diskarna har samma lagringstäthet så är problemet den samma.
Mer info på samma storlek av skiva, lägre toleranser. Billigare flashminne, lägre toleranser.
Blir samma sak i slutändan...

Min poäng är, ta en 5 år gammal disk NU, så litar jag mer på den än en ny disk från idag när den är 5 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min poäng är, ta en 5 år gammal disk NU, så litar jag mer på den än en ny disk från idag när den är 5 år gammal.

Frågan är om dom nya diskarna som skriver med laser kommer bli mer tillförlitliga ?? HAMR (Heat-assisted magnetic recording).
Antar att dom inte finns på marknaden ännu, men möjligtvis så är dom nya 8TB diskarna och frammtida 10TB diskar med HAMR.
Såg att TDK's 2TB platters från 2012 var med HAMR.. så antar att det är dom som används för 8TB.