Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Försäkringen är dock den största utgiften, för där är försäkringsbolagen inte blyga på att ta betalt.

Beror till stor del på vad man ska ha för något och även vem det är som ska ha det.
Kan kosta 2-3kkr för ett år för vissa och lika mycket eller t.o.m. mer i månaden för andra.

Generellt är ung kille i storstad på relativt ny sporthoj en dyr kombination.
Någon som är 30+, bor i en småstad och har en 90-tals hoj är vanligtvis mycket billigare.

Det roligaste är naturligtvis att bara köpa det man vill ha, oavsett vad det är.
Men att välja hoj åtminstone delvis efter kostnader kan potentiellt göra stor skillnad i både inköpspris och försäkringskostnad.
Vill man ha något att cruisa runt på så behöver det inte bli så mycket pengar per år efter väl körkortet är taget och både första hojen och första uppsättning mc kläder är köpta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Beror till stor del på vad man ska ha för något och även vem det är som ska ha det.
Kan kosta 2-3kkr för ett år för vissa och lika mycket eller t.o.m. mer i månaden för andra.

Generellt är ung kille i storstad på relativt ny sporthoj en dyr kombination.
Någon som är 30+, bor i en småstad och har en 90-tals hoj är vanligtvis mycket billigare.

mja jag tyckte alla mc jag kollade på var dyra att försäkra, oavsett ålder eller hästkrafter (inte veteranhoj dock, de var billiga). Oftast fick jag nästan samma premie oavsett ålder, jag får betala ungefär lika mycket för min kawasaki er 6 från 2008 som för en kawasaki er 5 från 1998

Ang kläder så kan det vara bra att testa lite olika stilar innan man köper, att då testa mc skolans kläder för ett par tior kan vara värt istället för att köpa obekväm utrustning för tusentals kronor. Om man lånar utrustning från skolan slipper man även transportera den till och från lektioner om man åker lokaltrafik

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips är att kolla på hojar som är 20 eller 30 år gamla. Vid 20 år så går många automatiskt till ca 1400 om året för hel/hel och där finns det en del bra hojar ändå. Hade en Honda VF750F från 83 som var riktigt kul att köra, den gick på 760 kr/år, nu har jag min Yamaha FJ1200 från 92 och den går för omkring 1400 om året.

Det är hopplöst att förvänta sig en vettig premie om man precis tagit eller håller på ta kortet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ett tips är att kolla på hojar som är 20 eller 30 år gamla. Vid 20 år så går många automatiskt till ca 1400 om året för hel/hel och där finns det en del bra hojar ändå. Hade en Honda VF750F från 83 som var riktigt kul att köra, den gick på 760 kr/år, nu har jag min Yamaha FJ1200 från 92 och den går för omkring 1400 om året.

Det är hopplöst att förvänta sig en vettig premie om man precis tagit eller håller på ta kortet..

jupp veteranhojjar

ett tips är att bli medlem i SMC, man får då 10% på vissa försäkringsbolag, som ungdom under 26 år kostar det 225 kr/år och är man äldre går det på 375kr/år

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

Körkortet är bara en liten del av den totala kostnaden, märkte jag själv efter att jag tagit mc, köpt kläder, mc och tecknat försäkring

Jo, det har jag koll på. Jag har har ingen egen hoj för tillfället utan planen för min del har varit att fixa körkortet i år och sedan under hösten, vintern och den kommande våren komplettera mitt nuvarande skinnställ samt titta leta rätt på en hoj som skulle passa mina ändamål - har sneglat lite på Honda Shadow än så länge men får se vart man landar i slutändan.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Boka uppskrivning och chansa, den är inte dyr. Jag gjorde så och klara på första försöket. Teoriprovet är MYCKET enklare nu än vad det var när jag tog B-kortet(lika gammal som ts). Kom på mig själv att sitta och fnissa åt vissa frågor. Ställ upp ett gäng koner och öva på banan. Har man väl klarat manöverbanan ska det mycket till om man kuggar på trafikdelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

mja jag tyckte alla mc jag kollade på var dyra att försäkra, oavsett ålder eller hästkrafter (inte veteranhoj dock, de var billiga). Oftast fick jag nästan samma premie oavsett ålder, jag får betala ungefär lika mycket för min kawasaki er 6 från 2008 som för en kawasaki er 5 från 1998

"Dyrt" och "billigt" är relativa begrepp, vad någon tycker är billigt kan någon annan tycka vara dyrt...
Jag har en 90-tals hoj, 30 års försäkring och haft körkortet mer än 5 år, betalar under 3kkr hel/hel.
Tycker inte det är så farligt.
Har en kompis som bara har B kort och brukar jobbpendla med EU moped under sommarhalvåret, han betalar mer i försäkring än vad jag gör.

Skrivet av klantbo:

Boka uppskrivning och chansa, den är inte dyr. Jag gjorde så och klara på första försöket. Teoriprovet är MYCKET enklare nu än vad det var när jag tog B-kortet(lika gammal som ts). Kom på mig själv att sitta och fnissa åt vissa frågor. Ställ upp ett gäng koner och öva på banan. Har man väl klarat manöverbanan ska det mycket till om man kuggar på trafikdelen.

Känns som du har missat denna delen:

Skrivet av korkortsportalen.se:

Innan du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1, A2 och A måste du ha gjort båda delarna i riskutbildningen.

Permalänk
Medlem

Tog A kortet igår! Körde genom körskola, 5 lektioner totalt plus att jag övningskörde privat ca 100 mil på egen båge. Körde upp i Halmstad där dom hade tid snabbast, riktig vettig uppköpare där såg ut som en riktig biker han gillar MC det märks!

Skall ni ta kortet i Helsingborg så rekommenderar jag varmt Karl-Eriks trafikskola