Permalänk
Medlem

ESD-armband eller inte?

Hej, har precis beställt min dator och kommer att bygga den själv. Detta är mitt första bygge (brorsan hjälper). Så jag undrar om ESD-armband är nödvändigt? Har sett att folk bara rör på chassit så man får samma "laddning" eller vad man nu ska säga.

Tack i förhand!

Permalänk

60 kr är en billig försäkring. Använd ESD armband.

Edit: 40 kr http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Permalänk
Inaktiv

Nödvändigt är det knappast men vill du va på säkra sidan så som tidigare talare på peka lägg till några kronor för att säkra den biten.

Chansen att du snubblar till och sätter mejseln i nått du inte borde är nog minst lika troligt som att du skulle sabba datorn för att du saknar armband.

Kanske inte skall ha en brottningsmatch med hunden iförd fleecetröja innan du sätter igång bara.

Permalänk
Medlem

Inte den här debatten igen...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta... Läs igenom hela och kom med frågor efteråt annars kommer amatörer bara att missleda dig.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Knock on wood.

Permalänk
Medlem

Istället för att säga hur man ska göra så säger jag hur jag gör. Orkar inte dra argumenten heller.

Jag låter konstant kroppen vara i kontakt med chassit när jag håller på.
Jag vidtar också åtgärder för att röra vid så absolut lite som möjligt. Allra minst kontaktbanor på kretskort. Särskilt på grafikkort och ramminnen och cpu:n förstås. Det är dock inte 100% möjligt alltid.

Jag försöker att inte ha på mig syntetmaterial eller röra mig bland fleecefiltar och annat läskigt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Hej, har precis beställt min dator och kommer att bygga den själv. Detta är mitt första bygge (brorsan hjälper). Så jag undrar om ESD-armband är nödvändigt? Har sett att folk bara rör på chassit så man får samma "laddning" eller vad man nu ska säga.

Tack i förhand!

Detta kan du besvara själv genom att fråga dig själv om du tycker det är bäst att bli 50 kr dyrare en gång i livet eller att riskera att bli flera tusen kronor fattigare.

Förhoppningsvis så är svaret att du hellre "slösar" 50 spänn, med andra ord så ska du alltså ha ett ESD-band.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Jag har byggt ihop många datorer och sällan använt armband, aldrig haft problem.

Nutidens generation är trygghetsnarkomaner.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Igelkott:

Istället för att säga hur man ska göra så säger jag hur jag gör. Orkar inte dra argumenten heller.

Jag låter konstant kroppen vara i kontakt med chassit när jag håller på.
Jag vidtar också åtgärder för att röra vid så absolut lite som möjligt. Allra minst kontaktbanor på kretskort. Särskilt på grafikkort och ramminnen och cpu:n förstås. Det är dock inte 100% möjligt alltid.

Jag försöker att inte ha på mig syntetmaterial eller röra mig bland fleecefiltar och annat läskigt.

Så gjorde jag förr och oj vad det var värt 40 kr att slippa krångla. Helt plötsligt fick jag båda händerna och armarna fria och det blev betydligt mindre akrobatik att pilla i datorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Sötast

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Orkar inte ta diskussionen igen.

c:a hälften kommer säga "Skydda dig det är praktiskt taget gratis"
c:a hälften kommer säga "På min tid så var män riktiga män och vi oroade inte oss för osynliga små blixtar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så gjorde jag förr och oj vad det var värt 40 kr att slippa krångla. Helt plötsligt fick jag båda händerna och armarna fria och det blev betydligt mindre akrobatik att pilla i datorn.

Jag tycker det blir mer akrobatik att sträcka sig efter saker när man sitter fast i ett snöre.

Och som armband ser jag större risker att sitta fast med armarna eller få en extra sladd ivägen när man ska göra grejer. Men att fästa runt fotleden är väl det som skulle funka då.
Jag hade en esd-matta ett tag som kunde fästas med sladd i chassit. Det är väl clever, men är fult att ha hemma.

Sen tycker jag det är svårt att få de där banden att fästa någonstans på chassit ibland.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Igelkott:

Jag tycker det blir mer akrobatik att sträcka sig efter saker när man sitter fast i ett snöre.

Och som armband ser jag större risker att sitta fast med armarna eller få en extra sladd ivägen när man ska göra grejer. Men att fästa runt fotleden är väl det som skulle funka då.
Jag hade en esd-matta ett tag som kunde fästas med sladd i chassit. Det är väl clever, men är fult att ha hemma.

Sen tycker jag det är svårt att få de där banden att fästa någonstans på chassit ibland.

Som tur är går det att ta av armbandet om man ska iväg någonstans. Personligen brukar jag se till att ha saker jag behöver inom räckhåll när jag ska jobba med något, oavsett om det är pilla med datorn eller om det är något annat. Brukar alltid vara mycket lättare om man plockar fram allt man behöver först istället för att springa runt när man jobbar.

Chassit är gjort av metall. Det är bara att haka fast i valfri del som sticker ut lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon244745:

Nödvändigt är det knappast men vill du va på säkra sidan så som tidigare talare på peka lägg till några kronor för att säkra den biten.

Chansen att du snubblar till och sätter mejseln i nått du inte borde är nog minst lika troligt som att du skulle sabba datorn för att du saknar armband.

Kanske inte skall ha en brottningsmatch med hunden iförd fleecetröja innan du sätter igång bara.

Lägg ner skitsnacket, ESD-skador är på riktigt, tar man det inte på allvar bör man hålla sig till färdigbyggda datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Jag har byggt ihop många datorer och sällan använt armband, aldrig haft problem.

Nutidens generation är trygghetsnarkomaner.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kört bil utan körkort i 6 månader och har aldrig haft problem.

Dåtidens generation har problem med logiskt tänkande.

Mvh

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Jag har kört bil utan körkort i 6 månader och har aldrig haft problem.

Dåtidens generation har problem med logiskt tänkande.

Mvh

Jaha, ok, förutom att det låter väldigt korkat och dumt gjort av dig så förstår jag inte vad det tillför diskussionen riktigt.

Jag yttrade mina erfarenheter, enligt TS efterfrågan, därefter gjorde jag ett uttalande ang. mina observationer, och det står jag fast vid.

I all välmening

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som tur är går det att ta av armbandet om man ska iväg någonstans. Personligen brukar jag se till att ha saker jag behöver inom räckhåll när jag ska jobba med något, oavsett om det är pilla med datorn eller om det är något annat. Brukar alltid vara mycket lättare om man plockar fram allt man behöver först istället för att springa runt när man jobbar.

Chassit är gjort av metall. Det är bara att haka fast i valfri del som sticker ut lite.

Äre så - att du personligen är så förutseende och organiserad...

Men om man nu har armbandet på armen så kvarstår min bedömning att det tillför fler risker och problem än det löser.

Jag ser nu att moderna armband har krokodilklämma. Det hade inte mitt armband från 90-talet. Då blir det ju lättare att få det att sitta kvar i alla fall.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Igelkott:

Äre så - att du personligen är så förutseende och organiserad...

Men om man nu har armbandet på armen så kvarstår min bedömning att det tillför fler risker och problem än det löser.

Jag ser nu att moderna armband har krokodilklämma. Det hade inte mitt armband från 90-talet. Då blir det ju lättare att få det att sitta kvar i alla fall.

Om man är så klantig att man riskerar att förstöra datorn med en extra sladd så låter det som om man bör undvika att bygga datorer. Notera även att moderna ESD-armband har spiralsladd vilket gör att de kan bli tämligen långa om man drar lite i dem. Jag når större delen av rummet utan att koppla loss mig och det är som du sa bara en krokodilklämma så att koppla loss sig och sedan koppla tillbaks sig igen går snabbt om man behöver lämna rummet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om man är så klantig att man riskerar att förstöra datorn med en extra sladd så låter det som om man bör undvika att bygga datorer. Notera även att moderna ESD-armband har spiralsladd vilket gör att de kan bli tämligen långa om man drar lite i dem. Jag når större delen av rummet utan att koppla loss mig och det är som du sa bara en krokodilklämma så att koppla loss sig och sedan koppla tillbaks sig igen går snabbt om man behöver lämna rummet.

Förstöra datorn är ditt ordval.
Jag menar ungefär i den storleksordningen att risken, att jag tappar en ramsticka eller råkar komma åt någon komponent jag inte vill röra, ökar med 2%. Medan inga fördelar tillförs för min del.
Sen är det säkert olika för alla. Det kanske krävs lite rutin att bli bekväm utan armband.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Det är lättare att ha sönder någonting på annat sätt än genom ESD-skada. Innebär förvisso inte att det inte går att ha sönder något på det viset. Bara man tänker efter lite så ska det gå bra oavsett hur man väljer att genomföra det hela.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem

Då du är osäcker, så varför inte köpa det o använda ett esd armband, själv har aldrig använd det, o kommer troligtvis inte göra det för jag har inte haft några problem, men sedan är jag ganska så nogrann på vad jag gör..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

ibland tror jag att ts i de här trådarna är troll. det verkar alltid bli en jävla diskussion.

Permalänk

Använd alltid någon typ av esd skydd, när du grejar inuti elektronik. Gör du det inte hoppas jag du inte kommer sälja komponenterna begagnat sedan

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Igelkott:

Förstöra datorn är ditt ordval.
Jag menar ungefär i den storleksordningen att risken, att jag tappar en ramsticka eller råkar komma åt någon komponent jag inte vill röra, ökar med 2%. Medan inga fördelar tillförs för min del.
Sen är det säkert olika för alla. Det kanske krävs lite rutin att bli bekväm utan armband.

Så du bygger det på en helt godtycklig säkerhetsanalys där du inte tar med ESD-problematiken full ut och som dessutom är baserad på gammal utrustning som inte är aktuell längre? Så det är alltså bättre att lägga tid och energi på att lära sig att alltid hålla i en metalldel när man arbetar, något som kommer göra det jobbigare att arbeta istället för att använda ett armband? Hur lång tid hade det tagit för dig att lära dig använda ett armband? Jag har som sagt testat båda lösningarna och det var en oerhörd befrielse att inte behöva tänka på att röra chassit och att inte behöva tänka på hur jag höll armarna för att en liten bit hud ska nudda chassit. Framförallt med saker som kräver tvåhandsgrepp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så du bygger det på en helt godtycklig säkerhetsanalys där du inte tar med ESD-problematiken full ut och som dessutom är baserad på gammal utrustning som inte är aktuell längre? Så det är alltså bättre att lägga tid och energi på att lära sig att alltid hålla i en metalldel när man arbetar, något som kommer göra det jobbigare att arbeta istället för att använda ett armband? Hur lång tid hade det tagit för dig att lära dig använda ett armband? Jag har som sagt testat båda lösningarna och det var en oerhörd befrielse att inte behöva tänka på att röra chassit och att inte behöva tänka på hur jag höll armarna för att en liten bit hud ska nudda chassit. Framförallt med saker som kräver tvåhandsgrepp.

Nej det är alltså inte jobbigare för mig. Tvärtom.. Och därför tycker jag tvärtom ang. armband.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv

Att inte använda ESB skydd kan liknas med att strunta i antivirusprogram och de båda kan resultera i stora kostnader för tredje part. Man kan t.ex. från hemmet ta med sig fel in på arbetet. (virus som datafel)

Att det är lite jobbigt med ESD armband så hur ofta pillar man i en persondator?

Permalänk
Medlem

Jag använder själv aldrig armband - men jag är inte så dum att jag skulle rekommendera någon annan att göra det samma.

Är rätt säker på att jag lyckades skada en bunt minnen en gång dessutom.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Varför ens lägga upp en sån här tråd? Ett armband kostar 40 kronor.. Jag antar att den som bygger ihop datorn har dom pengarna att lägga ut på en enkel försäkring.. Men nej, du måste konsultera med hela sweclockers.. Kan ingen mod bara fästa en tråd med texten "ESD-armband? Javisst"

Kom in i matchen.

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Detta har diskuterats många gånger tidigare på detta forum, och diskussionerna fastnar nästan alltid i samma spår. Trådlåsning med stöd av § 2.2 i reglerna sker generellt sällan, då teknikfrågor ofta kan vara intressanta att återbesöka vid senare tidpunkter, men kunskapen om ESD är rätt statisk (!!!).

Lästips:

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.