OSX Yosemite Public Beta

Permalänk
Medlem

OSX Yosemite Public Beta

Hej!

Vad jag har förstått så ska det inte vara några problem att diskutera Yosemite öppet, då det är massa andra forum som gör det, så tänkte att det kanske var dags att vi kan dela med oss av vad vi på Sweclockers tycker!

Någon som vet hur regeln är med screenshots får gärna säga till hur det ligger till!

Hursomhelst, vad tycker ni om Yosemite. Ni som installerat Public Beta.

Kör det på min Macbook Pro Retina 15 Late 2013 och det tuffar på bra, inga problem som jag märkt, bara småsaker.

Det jag stör mig på är:

  • Ny tab i Safari kräver att man klickar på URL-fältet innan man kan skriva adressen. Detta gör det bökigt att öppna flera tabs snabbt, så jag kör med Chrome tillsvidare.

Diskutera på!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Såhär ser mitt skrivbord ut iaf. Riktigt bra och har än inte hittat några buggar.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med OSX 10.9 Mavericks att kunna spela upp mediafiler, med Windows 8.1 via nätverket. Men med OSX 10.10 funkar det utan problem.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrswe247:

http://i.imgur.com/K4M57pc.jpg?1

Såhär ser mitt skrivbord ut iaf. Riktigt bra och har än inte hittat några buggar.

Snyggt!

Vad är det för appar du har som körs nere i hörnet?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Snyggt!

Vad är det för appar du har som körs nere i hörnet?

leker lite med PHP och mySQL så det är appar som sätter upp en temporär webbserver

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem

Jag har kört det sen DP 1 och har inte hittat jätte mycket buggar men nu i Official Preview (DP 4) så har jag lyckats vaska fram en del buggar som retar mig.

* iMessage har en del sattyg för sig och vill inte riktigt funka alla gånger.
*Safari Dela knappen är sådär bra just nu man får ibland försöka ett par gånger för att verkligen kunna dela något.
*Den laggar ibland när man ska verkställa något och den berömda badbollen kommer fram en stund.

I övrigt gillar jag det och nu när VmWare 6.0.4 fungerar med det så blir jag ännu mer exalterad över hösten då man kan gå skarpt över till Yosemite. Det finns många små nyheter som jag uppskattar så som Dark Mode samt bättre integrering mellan iPad och iPhone och Macen. Skulle säkert kunna hitta fler buggar om jag bara hade suttit mer med det än vad jag hittills har gjort.

För övrigt så kör jag det på extern SSD för att inte korrumpera min dator med en halvfärdig produkt vid detta laget.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Hur funkar safari för dig annars? När du öppnar en ny tab, måste du klicka i URL-fältet innan du kan skriva något? Eller kan du skriva direkt efter att ha klickat CMD + T?

Skrivet av Don_W:

Jag har kört det sen DP 1 och har inte hittat jätte mycket buggar men nu i Official Preview (DP 4) så har jag lyckats vaska fram en del buggar som retar mig.

* iMessage har en del sattyg för sig och vill inte riktigt funka alla gånger.
*Safari Dela knappen är sådär bra just nu man får ibland försöka ett par gånger för att verkligen kunna dela något.
*Den laggar ibland när man ska verkställa något och den berömda badbollen kommer fram en stund.

I övrigt gillar jag det och nu när VmWare 6.0.4 fungerar med det så blir jag ännu mer exalterad över hösten då man kan gå skarpt över till Yosemite. Det finns många små nyheter som jag uppskattar så som Dark Mode samt bättre integrering mellan iPad och iPhone och Macen. Skulle säkert kunna hitta fler buggar om jag bara hade suttit mer med det än vad jag hittills har gjort.

För övrigt så kör jag det på extern SSD för att inte korrumpera min dator med en halvfärdig produkt vid detta laget.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

* iMessage har en del sattyg för sig och vill inte riktigt funka alla gånger.

Låter som iMessage i största allmänhet.

Permalänk
Medlem

Installerade igår, och har inte stött på några större problem, det enda är att vissa appar/program som öppnas för första gången tar låååååång tid på sig, men sen rullar det på bra.

Just det, kan inte få igång tattle boogle heller (så man kan köra Xbox 360 controllers trådlöst), det vill inte rulla smidigt vilket det faktiskt gjorde i Mavericks utan officiellt stöd.

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att testa Yosemite, främst för att jag läste att det kommer något nytt så att bl.a Netflix inte behöver använda Silverlight längre. Någon som vet om det fungerar redan nu? Silverlight funkar apdåligt under Mavericks, processorn drar iväg och datorn blir stekhet - både i Safari och Chrome.

En annan fråga, om man installerar Public betan - kommer man behöva installera om hela när det väl släpps, eller kommer det fungera att typ bara "uppgradera"?

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte Netflix längre så kan inte prova ifall det funkar utan Silverlight.

Jag har läst att om man kör betan, så behöver man inte installera om det sedan. Jag kommer dock göra det ändå, då det känns bäst så! (Gammal vana från Windows antar jag).

Skrivet av Skybar:

Lite sugen på att testa Yosemite, främst för att jag läste att det kommer något nytt så att bl.a Netflix inte behöver använda Silverlight längre. Någon som vet om det fungerar redan nu? Silverlight funkar apdåligt under Mavericks, processorn drar iväg och datorn blir stekhet - både i Safari och Chrome.

En annan fråga, om man installerar Public betan - kommer man behöva installera om hela när det väl släpps, eller kommer det fungera att typ bara "uppgradera"?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

I see! Jag får väl vara lite testkanin då, det sög lite för mycket i mac-nerven.. Laddar ner nu, och jag har ju Timemachine-backup om det skiter sig helt och hållet

Skrivet av Dubadai:

Jag har tyvärr inte Netflix längre så kan inte prova ifall det funkar utan Silverlight.

Jag har läst att om man kör betan, så behöver man inte installera om det sedan. Jag kommer dock göra det ändå, då det känns bäst så! (Gammal vana från Windows antar jag).

Permalänk
Skrivet av mrswe247:

leker lite med PHP och mySQL så det är appar som sätter upp en temporär webbserver

Medföljer Apache och PHP. Ska PHP uppdateras eller MySQL installeras finns brew

Jag har kört sedan DP1 och har råkat ut för följande:
- Safari brukar låsa sig 30 sekunder då och då.
- Mörka temat har otroligt ful font-smoothing
- En krasch i natt. Verkar som att det var launchd som hade strulat till med något.
- Förhandsvisning kan vara lite segt, samt Mail.app är alltid superslö

I övrigt har jag inte märkt så mycket fel vad jag kan minnas. Jag kör en Macbook Pro 13" mid 2009 så jag kan inte heller är tänkta målgruppen eller någon vidare prioritet. Har inte haft utvecklarkonto för iOS8. Hade önskat testa funktionerna som det ska ge.

Tillägg:
Har noterat att Command Line Tools verkar vilja installera sig upprepade gånger:

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det gick smärtfritt att installera som vanligt med OS X. Och Netflix verkar inte använda silverlight, hurra!

Skrivet av Skybar:

I see! Jag får väl vara lite testkanin då, det sög lite för mycket i mac-nerven.. Laddar ner nu, och jag har ju Timemachine-backup om det skiter sig helt och hållet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dubadai:

Hej!

Vad jag har förstått så ska det inte vara några problem att diskutera Yosemite öppet, då det är massa andra forum som gör det, så tänkte att det kanske var dags att vi kan dela med oss av vad vi på Sweclockers tycker!

Någon som vet hur regeln är med screenshots får gärna säga till hur det ligger till!

Hursomhelst, vad tycker ni om Yosemite. Ni som installerat Public Beta.

Kör det på min Macbook Pro Retina 15 Late 2013 och det tuffar på bra, inga problem som jag märkt, bara småsaker.

Det jag stör mig på är:

  • Ny tab i Safari kräver att man klickar på URL-fältet innan man kan skriva adressen. Detta gör det bökigt att öppna flera tabs snabbt, så jag kör med Chrome tillsvidare.

Diskutera på!

Command+L har jag alltid använt för åtkomst till sökfältet, men nu när du nämner det så stämmer det faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skybar:

något nytt så att bl.a Netflix inte behöver använda Silverlight längre.

Netflix har gått att köra med HTML5 ganska länge.

La in yosemite igår, allt funkar som vanligt såhär långt men jag tycker utseendet känns som gammalt linux.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Netflix har gått att köra med HTML5 ganska länge.

La in yosemite igår, allt funkar som vanligt såhär långt men jag tycker utseendet känns som gammalt linux.

Visst funkar det med HTML5 men personligen känner jag att det rullar bättre i silverlight? Iaf gör det ju det på min iMac mid2011.

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Netflix har gått att köra med HTML5 ganska länge.

Fast det var inte HTML5, det var något annat. Kommer inte på vart jag läste det, men det var något API eller liknande som var nytt i Yosemite som Netflix såg fram emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Hur funkar safari för dig annars? När du öppnar en ny tab, måste du klicka i URL-fältet innan du kan skriva något? Eller kan du skriva direkt efter att ha klickat CMD + T?

Ja det har jag för mig fungerar utmärkt . I övrigt funkar allt fint synk mellan iPhone och Mac upplever jag bättre . Kör iOS 8 beta 4 med.

Skrivet av Perc:

Låter som iMessage i största allmänhet.

Ja mest är det just iMessage och share som stör mig

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Hur funkar safari för dig annars? När du öppnar en ny tab, måste du klicka i URL-fältet innan du kan skriva något? Eller kan du skriva direkt efter att ha klickat CMD + T?

Störde mig på det faktiskt och skickade det som en bugg genom Feedback Assistant igår. Förhoppningsvis är det en bugg och inte en feature, det gör surfandet i Safari otroligt långsamt och nästintill oanvändbart i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skybar:

Störde mig på det faktiskt och skickade det som en bugg genom Feedback Assistant igår. Förhoppningsvis är det en bugg och inte en feature, det gör surfandet i Safari otroligt långsamt och nästintill oanvändbart i nuläget.

Tycker du överdriver lite, men håller med om att det är irriterande.
Ska skicka in det som en bugg med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skybar:

Störde mig på det faktiskt och skickade det som en bugg genom Feedback Assistant igår. Förhoppningsvis är det en bugg och inte en feature, det gör surfandet i Safari otroligt långsamt och nästintill oanvändbart i nuläget.

Skickade också en buggrapport på det. Går verkligen inte att använda, sitter ju och öppnar tabs hela tiden, går ju inte om man ska klicka på URL-fältet eller CMD+L hela tiden också.

Skrivet av Json_81:

Tycker du överdriver lite, men håller med om att det är irriterande.
Ska skicka in det som en bugg med.

Jag tycker som Skybar, det går ju inte att använda om man inte kan öppna tabs på ett enkelt och smidigt sätt. Jag som alltid öppnar 10-12 tabs när jag ska gå in på internet gör ju det till en hel syssla. Inte okej.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag tycker som Skybar, det går ju inte att använda om man inte kan öppna tabs på ett enkelt och smidigt sätt. Jag som alltid öppnar 10-12 tabs när jag ska gå in på internet gör ju det till en hel syssla. Inte okej.

Ha safari igång med dina vanliga sidor? Och återställ dem vid omstart / om du stänger safari?
Låter som en jättesyssla att alltid öpna sidorna igen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Haha, ja så kan man ju också göra, men att öppna en ny tab ska fortfarande inte kräva att man klickar på URL-fältet

Skrivet av Json_81:

Ha safari igång med dina vanliga sidor? Och återställ dem vid omstart / om du stänger safari?
Låter som en jättesyssla att alltid öpna sidorna igen

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Haha, ja så kan man ju också göra, men att öppna en ny tab ska fortfarande inte kräva att man klickar på URL-fältet

Absolut. Har skickat rapport på det.

Jag har problem med wifi också, någon annan som märkt av det?
Till och från går det inte att surfa varken med safari eller chrome.
Men t ex remote till min mini fungerar fortfarande så det är inte helt dött.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Haha, ja så kan man ju också göra, men att öppna en ny tab ska fortfarande inte kräva att man klickar på URL-fältet

Bara så att du vet, så är det nog ingen bugg. I senaste safari till 10.9.2 kommer man inte till address fältet när man öppnar ny flik.

Edit: Kom på att det antagligen är för att jag har google som start vid öppning av ny flik, så nvm.

Permalänk
Medlem

installerade igår och allt funkar fint, desvärre så kan jag inte öppna kalkylatorn. Står i menyraden att programmet körs men den vill inte visa sig, kör på en macbook air (mid 2013)

Permalänk

Ska precis dra ner det till min Macbook i sign, ska bli kul med lite omväxling även om jag redan haft yosemite bakgrundsbilden i maveriks ett tag haha

Permalänk

Har upptäckt en bugg som gör att datorn går varm och fläktarna går på full fart om man bara stänger locket på den med strömsladden i, inte fått symptomen på batteridrift (än). Har inga program igång i bakgrunden när jag sätter datorn i vila så det borde ju inte bero på det i alla fall. Kör en MacBook Pro Early 2013, någon annan med samma problem?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk

Installerade idag på morgonen och den enda buggen jag sett hittills är att feedback-assistant.app är på något asiatiskt språk

edit: vilket dock går att ändra i programmets inställningar efter lite blint klickande.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"