Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marinlik:

Vilket gör att linux inte är lika bra som windows eller osx för att lyssna på musik, se film eller bola tågbiljetter. Att säga att linux är lika bra för dessa ändamål är falskt.

Falskt?
Hur då?
För mig fungerar det utmärkt att använda allehanda betal- och identifierningstjänster, och jag har använt en duktig bunt av tjänster. inklusive boka flygbiljetter, hotelrum, tågbiljetter, biobiljetter, beställa datordelar inrikes och utrikes, skatteverkets hemsida, banken, CSN... (Listan kan görs hur lång som helst)
De flesta gångerna fungerar mobilt BankID utmärkt, och ett ytterst fåtal gånger måste jag använda mig av min bankdosa och/eller engångskoder.
Inte en enda gång har jag varit tvungen att använda "Windows Only" mjukvara för detta.

För film fungerar en typisk Linux-distribution långt mycket bättre än Windows, där man är tvungen att installera Codecs, ibland obskyra varianter/paket från underliga källor.
Linux är sämre att lyssna på musik? Har ni ens försökt? Jag väljer Linux alla gånger till detta.

Det ni påstår är falskt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gholen:

[*]Min scanner (Canon CanonScan 8800) för negativ funkar inte. Alls.

Vet inte hur länge sedan det strulade för dig, men SANE skriver på sin hemsida att stödet för CanoScan 8800F nu är komplett (om du skulle vara intresserad).

Skrivet av SysGhost:

För film fungerar en typisk Linux-distribution långt mycket bättre än Windows, där man är tvungen att installera Codecs

Codecs behövs på alla plattformar, och standardspelaren till Linux (mpv) funkar fint på Windows också, så just det argumentet vet jag inte om det håller.
Edit: Jag är medveten om att ett flertal spelare bakar in alla relevanta codecs för att försimpla processen för användaren.

Skrivet av SysGhost:

De flesta gångerna fungerar mobilt BankID utmärkt, och ett ytterst fåtal gånger måste jag använda mig av min bankdosa och/eller engångskoder.
Inte en enda gång har jag varit tvungen att använda "Windows Only" mjukvara för detta.

Har de fixat stödet nu?
Senast jag kollade stöddes endast 32-bitars installationer, vilka knappt några har kvar.
Pratar givetvis med sladd, som krävs vid vissa operationer.
Edit: Har inte lyckats få FriBID att fungera för mig, men har hört att vissa använder det.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk

Ska göra det enkelt varför jag ej använder Linux just nu.

Vissa program jag är låst till via jobb/intresse fungerar inte i Linux.

Skulle jag få välja helt själv om allt fungerade i alla operativsystem skulle jag köra OSX för jag tycker helt enkelt det är bäst (personlig åsikt).

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Falskt?
Hur då?
För mig fungerar det utmärkt att använda allehanda betal- och identifierningstjänster, och jag har använt en duktig bunt av tjänster. inklusive boka flygbiljetter, hotelrum, tågbiljetter, biobiljetter, beställa datordelar inrikes och utrikes, skatteverkets hemsida, banken, CSN... (Listan kan görs hur lång som helst)
De flesta gångerna fungerar mobilt BankID utmärkt, och ett ytterst fåtal gånger måste jag använda mig av min bankdosa och/eller engångskoder.
Inte en enda gång har jag varit tvungen att använda "Windows Only" mjukvara för detta.

För film fungerar en typisk Linux-distribution långt mycket bättre än Windows, där man är tvungen att installera Codecs, ibland obskyra varianter/paket från underliga källor.
Linux är sämre att lyssna på musik? Har ni ens försökt? Jag väljer Linux alla gånger till detta.

Det ni påstår är falskt.

Måste kunna logga in på banken för att fixa mobil bankid. Går ej i Linux.

Nej Codecs behövs ej. Vlc har allt det, så det du säger är lögn. Det är falskt att säga att linux är bättre då streamingtjänsterna inte fungerat. Det är då per definition sämre. Inte på något sätt är linux bättre. Som bäst är det lika bra.

Sluta ljug och förneka de problem som linux har. För media är linux sämre då det saker flera viktiga program. För bara surf så är det bättre än Windows då linux är gratis

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Photoshop, cadprogram, spel, office, enkelhet.

Linux får rulla för "skojs skull" på en sekundärdator emellanåt, eller något annat för att leka lite...
Ser inte någon direkt anledning att rulla Linux på bruksdatorn numera. saker går stabilt, har drivrutiner och gör vad det ska...

däremot!! kan nästa dator bli Hackintoshcompatibel bara för att ge fingret åt inbitna fanatiker, dualboot, (för "skojs-skull" även det dock)
hade jag inte haft så dåliga erfarenheter av Gigabyte som moderkortstillverkare hade det hänt för längesedan.

Gimp, CAD, OpenOffice, finns till Linux DIST:ar som funkar lika bra som deras Win motsvarigheter, största problemet är spelen och att alla tillverkare inte är jätte duktiga på att leverera Linux drivare för diverse hårdvara.

största anledningen för mig att min spel maskin har dual-boot win/Linux är pga drivare till mina AMD grafikkort som ställer till problem.
andra anledningen är spel, men det blir bättre å bättre, och med SteamOS så kan man stream:a sina Windows spel från en Windows maskin (typ local Distrubution Game server)

och om SteamOS blir bra så kommer nog fler spel att komma till Linux. jag håller tummarna.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag sitter just nu och testar runt med Ubuntu Server om kvällarna, hur roligt som helst!

Jag skulle lätt bytt om alla Vine fungerade klockrent med alla applikationer. Jag känner att vissa spel och program klarar man sig helt enkelt inte utan.

kolla på CentOS Server, jag tycker det är bättre än Ubuntu skräpet för Server relaterade funktioner.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Vet inte hur länge sedan det strulade för dig, men SANE skriver på sin hemsida att stödet för CanoScan 8800F nu är komplett (om du skulle vara intresserad).

Codecs behövs på alla plattformar, och standardspelaren till Linux (mpv) funkar fint på Windows också, så just det argumentet vet jag inte om det håller.
Edit: Jag är medveten om att ett flertal spelare bakar in alla relevanta codecs för att försimpla processen för användaren.

Har de fixat stödet nu?
Senast jag kollade stöddes endast 32-bitars installationer, vilka knappt några har kvar.
Pratar givetvis med sladd, som krävs vid vissa operationer.
Edit: Har inte lyckats få FriBID att fungera för mig, men har hört att vissa använder det.

jag har Handelsbanken, och där har dem slutat med att släppa mjukvara för Linux, men de har haft stöd för Linux och jämna uppdateringar av mjukvaran för Linux, men nu i våras såg jag att dem meddelade på Support siten att Handelsbanken upphör med Linux stödet och vidare utveckling kommer ej att ske, men deras senaste version verkar ligga kvar för nedladdning fortfarande. detta gäller med BankID via kortdosan och USB inkoppling.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Säger VILKA ? ...jag har kört creative kort i linux sen 90talet samt kört linux+ati(amd) oxo ..även om deras accelererade drivers inte funkar klockrent alla gånger så har deras oaccel driver ALLTID funkat.

Det är just det fetmarkerade som är problemet. Varför ska jag köra Linux när jag det inte ens finns stöd för AMD-kort? Vet att mycket av ansvaret att utveckla drivrutiner för Linux ligger på AMD. Men det spelar ingen roll vems fel det är, det funkar inte för mig som konsument i vilket fall.
Hoppas att AMD får arslet ur vagnen och släpper Mantle till Linux och att det sedan släpps AAA titlar, först då kan det bli ett intressant alternativ.

Gällande Creative, så är väl de ett av historiens sämsta bolag att släppa drivrutiner. De hade inte ens drivrutiner för (tror det va) Vista när det kom ut. Tog ett halvår innan de kom ut.

Så det är inte så att jag är emot Linux. Men det funkar inte för min användning.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marinlik:

Måste kunna logga in på banken för att fixa mobil bankid. Går ej i Linux.

Nej Codecs behövs ej. Vlc har allt det, så det du säger är lögn. Det är falskt att säga att linux är bättre då streamingtjänsterna inte fungerat. Det är då per definition sämre. Inte på något sätt är linux bättre. Som bäst är det lika bra.

Sluta ljug och förneka de problem som linux har. För media är linux sämre då det saker flera viktiga program. För bara surf så är det bättre än Windows då linux är gratis

Ni anklagar mig för lögner, och jag gör detsamma mot er. Låt det stå där.
Hur som helst så har jag inga av de "problem" ni uppger.
SBS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Ni anklagar mig för lögner, och jag gör detsamma mot er. Låt det stå där.
Hur som helst så har jag inga av de "problem" ni uppger.
SBS

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är väl att man ska kunna ha sbs syndromet och ändå hantera en dator. Det ska inte krävas en tjock manual eller behöva knattra massa dos kommandon (och verka duktig, om vi pratar Linux). OS X anses väl fortfarande ledande inom just användarvänlighet och Windows som god tvåa. Plats 3-49 innehas också av OSX och Windows och först långt där nere kommer Linux. Men det förstår inte de som redan kan. Alla som kan tycker det är lätt, oavsett vad, och så även här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koltrast:

Jag har suttit i timmar vid installationer av Windows och det är inte säkert att alla hårdvara och mjukvara fungerar som det ska då, för att inte nämna antalet ominstallationer p.g.a. att något i mjukvaran gått sönder. Kom inte å säg att det är ovanligt att gräva i forumtrådar efter fixar för problem i Windows.

Linux fungerar minst lika bra som Windows och OSX för att kolla Facebook. Det fungerar minst lika bra för att lyssna på musik. Samma sak med filmer, kolla vad det är för väder imorgon och boka tågbiljetter. Dessutom är det drm-fritt, open source och gratis

Av nyfikenhet, vilken distribution försökte du installera?

Har använt Linux ett flertal gånger, alltid problem. Givetvis är inte Windows problemfritt men det finns i alla fall snabba lösningar på dessa jämfört med Linux där jag googlar och googlar, får fram mängder med "svar" som inte hjälper. Måste använda terminalen hela tiden för att fixa vissa saker och ofta funkar inte det heller. Har ni tänkt på att dom enda som faktiskt "gillar" Linux och tycker det är enkelt att använda är dom som är kunniga. Det är uppenbart att det är användarvänligt för dom som är vana vid det, men det är bara korkat att påpeka att något Linux skulle vara lika enkelt som OSX/Windows. Det är ju dom "enkla" man har försökt sig på men som inte heller fungerat som det ska.

Skrivet av SysGhost:

Ni anklagar mig för lögner, och jag gör detsamma mot er. Låt det stå där.
Hur som helst så har jag inga av de "problem" ni uppger.
SBS

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar inte tänka på att alla inte vet hur dom ska använda terminalen eller pilla i filer osv. För någon som kan så självklart kommer det fungera men för dom som inte kan är det en plåga. Och att påstå att Linux skulle vara "bättre" på film och musik är rena skämtet. Om Linux vore så bra och användarvänligt som du och många andra försöker få det att verka skulle inte så många klagat, tänk efter lite tack

Permalänk
Medlem

Linux är ett stolpskott som desktop OS för 95% av alla användare. Inte för att Linux är direkt dåligt utan för att det inte är anpassat för normala users alltså Svensson. Linux är lämpat för hardcore entusiaster och utvecklare/tekniker och naturligtvis som server OS.

Jag är en mycket van datoranvändare som gärna provar på olika OS och därför har jag testat alla windowsversionerna och de flesta versionerna av MacOSX. Naturligtvis har jag även testat många linuxdistros. Ingen av de linuxdistros som jag har testat de senaste 10 åren kommer i närheten av Windows och MacOSX när det gäller användarvänlighet kompatibilitet programutbud drivrutiner och utseende. De olika versionerna av Linux är oerhört fula och ser fortfarande ut som något OS från 90-talet.

Ibland får jag intrycket av det finns ett visst förakt för användarvänlighet i Linuxvärlden. Det verkar som om man ser ner på människor som gärna vill använda ett GUI. Den typen av människor verkar tycka att ett shell med långa och komplicerade kommandon är det enda riktigt vettiga sättet att använda en dator. Utöver det är finns det vissa nästan religiösa tendenser i Linuxvärlden som jag tycker är ganska flummiga. Visst är det bra att Linux är gratis och opensource men vad hjälper det när produkten är så mycket sämre dom desktop OS jämfört med alternativen?

Trots min kritik använder jag Linux ibland som Livecd/Liveusb och som sådant kan Linux vara ett oerhört bra verktyg men att installera Linux på hårddisken och använda som desktop OS är otänkbart för mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Damodred:

Men det förstår inte de som redan kan. Alla som kan tycker det är lätt, oavsett vad, och så även här.

Är det inte här läge för självreflektion och att notera att detta uttalande ju på precis samma sätt gäller de som anser att OS X och Windows "bara fungerar"? Så vad är det egentligen som diskuteras?

Som jag nämnde för många sidor sedan så är detta "allt är så lätt i mitt favorit-OS Y" till största del en effekt av att debattdeltagare definierar de saker som "ska" vara lätta efter exakt den nivå de själva ligger på, och exakt det de själva vill göra och därmed har lärt sig göra i Y — och man måste också förstå att detta förhållande inte bara gäller "andra", utan även ens egen användning. Detta gäller trippelt om man dessutom uteslutande har använt just Y mycket, varpå det är väldigt svårt att säga specifika saker om Z som man mest hört om på TV.

En ytterligare effekt som också nämnts många gånger är att de som är aktiva på detta forum närmast per definition är mer vana vid Windows, och generellt har ingen eller möjligen extremt rudimentär kunskap om Linux ("en billig kopia på MS-DOS"-nivå ) och ofta inte ens vet vad begreppet innebär, vilket snabbt står väldigt klart när man läser inläggen. Detta är inte menat att vara provokativt, och borde inte vara det — ingen kan vara insatt i allt här i världen — utan något som objektivt måste kunna medges, hellre än att gå i igelkottsförsvar. Tråden visar verkligen upp hela spektrumet: från sansade konstruktiva inlägg och frågor till Youtube-kommentar-liknande trams.

Har man använt ett system på "heltid" i hela sitt liv och jämför hur hemma man känner sig där gentemot ett annat system som man kanske på sin höjd använt vid sidan av i ett par veckor så är det väldigt klart i vilket man känner sig mest hemma.

Bilanalogi (de är så populära ):
Många (inte "alla") "klagomål" i denna tråd låter som om de kommer från en bilförare som på sin höjd suttit på en MC en gång (och kanske trillat av ), som sedan säger saker som: "MC är skit, det går ju inte ens växla!", varpå MC-förare blir putta av tonen då det ju visst går att växla, även om bilföraren inte lärt sig hur eftersom personen bara är van vid just bilar. Sedan läggs det till saker som "och det fanns varken kopphållare, säkerhetsbälte eller radio heller, så kör man MC är man ju bränd, punkt", och så är cirkusen igång. Samtidigt så kanske bilförarens krav på färdmedel är att kunna frakta fem matkassar och tre barn (analogt med "spela de senaste Windowsspelen"), så det är klart att det inte bara går att byta, men vem försöker tvinga bilföraren att köra tre barn på en MC? Samtidigt känner MC-föraren flera bilförare som utan problem lärt sig köra MC, precis som de en gång i tiden lärde sig köra bil.

Fortsätter man analogen så ser man att trådstarten i sig låter ganska lik frågan "Varför byter ni inte till MC?" i ett forum för typ veteranbilar. Det blir en rätt märklig fråga, och dessutom lockar man fram försvarsställningen hos alla veteranbilsentusiaster som vill försvara sitt val, vare sig de någonsin kört en MC eller ej, men likväl har mycket att säga om de där "MC-förarna", och hur de "alla" har skägg och är slynglar eller kanske kriminella. In i diskussionen kommer en MC-förare som säger att varken hon eller de hon känner som kör MC har skägg eller är kriminella, varpå svaren är i stil med "jaja, inte du/ni kanske, men på många andra stämmer det ju!".

Det kunde från sekund ett slås fast att trådstartens formulering var långt ifrån optimal om man sökte en bra diskussion, men visst finns det mycket intressant att hitta i tråden trots allt, om man orkar sålla lite.

Som sagt, tråden visar upp ett stort spektrum, men man kan som tumregel säga att de inlägg som går in med en hetsig ton med övervikt är okonstruktiv oinitierad rappakalja som inte gör någon klokare, utan bara hjälper till att förankra trådens nivå i botten. Tråden har också blivit så lång att man skulle önska att de som känner att de vill komma med ett generellt uttalande först skulle läsa tråden och troligen finna att det redan behandlats, upprepade gånger, med uttömmande repliker från olika håll. Man kan alltid drömma .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Visst är det så. Men jag är fullt övertygad om att Windows och OS X har en markant lägre instegströskel än Linux oavsett distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ni anklagar mig för lögner, och jag gör detsamma mot er. Låt det stå där.
Hur som helst så har jag inga av de "problem" ni uppger.
SBS

Skickades från m.sweclockers.com

Nu får du ge dig. Det är inget snack om SBS här. Det är snack om att du ljuger om att Windows behöver massa codecs. Det är rent av falskt därför säger jag att du ljuger. Annars är det SBS vid din dator. Allt jag tog upp var ren fakta hämtad från respektive programs hemsida.

Varken Netflix, Itunes eller BankID har en linuxversion. Spotify finns men är inte officiellt supportat. Då varken Netflix eller Itunes finns(Det är inte SBS, det är fakta) så kan man inte säga Linux är lika bra för att se film. För Itunes och Netflix är två av världens största tjänster för just detta. Då BankID inte finns så kan man inte säga att Linux är lika bra för att boka biljetter och sånt. Då man ibland vill kunna göra en direktbetalning via bank. Vilket då inte går. Nej Mobilt BankID räknas inte då BankID behövs för att aktivera mobilt bankID i mobilen.

Du har alltså inte dessa problem? Du sitter alltså versioner av Netflix, Itunes och BankID som fungerar i Linux? Kan du då vara snäll och dela med dig av dessa till resten av världen? Eller är det så att du inte ens läser vad folk bara skriver utan direkt bara postar ett försvarstal för Linux?

Jag tror att många fått för sig att det är svårare än vad det är att använda Linux grundligt. Det är inte särskilt svårt. Men det är inte vad jag pratade om. Jag pratade om avsaknaden av viktiga program som gör att man inte kan säga att Linux är lika bra eller bättre på media som Windows eller OSX.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Marinlik:

Då BankID inte finns så kan man inte säga att Linux är lika bra för att boka biljetter och sånt. Då man ibland vill kunna göra en direktbetalning via bank. Vilket då inte går. Nej Mobilt BankID räknas inte då BankID behövs för att aktivera mobilt bankID i mobilen.

I vilket steg behöver du vanligt BankID för att skaffa mobilt ID? har man Swedbank skaffar man det på internetbanken när man loggat in med koddosan. Vidare kan man göra en direktbetalning med Swedbanks koddosa utan att ens blanda in BankID så det låter som att det egentligen är din bank det är fel på

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marinlik:

Det är snack om att du ljuger om att Windows behöver massa codecs.

Tja, massa och massa, men Windows saknar tyvärr de mest nödvändiga för mig: ogg och flac. Ett annat ljudrelaterat problem för mig - ja inte ett problem eftersom Linux löser detta - är att MS fortsätter att motsätta sig standardstöd för audio USB2, med resultat att det kräver diverse mer eller mindre struliga drivrutiner. Det beror på dina behov.

Citat:

Varken Netflix, Itunes eller BankID har en linuxversion. Spotify finns men är inte officiellt supportat.

Det är väl inte Netflix i sig, utan att deras nuvarande lösning Silverlight, en MS produkt, inte har stöd för Linux. Apple har uppenbarligen gjort ett medvetet val att inte stödja Linux, eftersom det skulle riskera deras affärsmodell. Itunes är å andra sidan inte en showstopper för de flesta, då det finns tillräckligt med bra alternativ. BankID har visst en Linux-version, något jag varje vecka använder. Spotify för Linux må sakna "officiell support", men vad gör det när den under flera år har fungerat utmärkt och Linux dessutom har stöd för en av de mer eleganta fjärrlösningarna (Spotify Commander).

Min poäng är att vilket val du än gör får du inte allt, åtminstone inte lika smidigt. I mitt fall skulle Windows innebära att jag blivit tvungen att avstå mycket, eller som skulle kräva en eländes tidskrävande pill för att halvdant få till, att jag hellre väljer bort vissa tjänster/program som saknar Linux-stöd. I de flesta fall finns ändå tillfredsställande alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag har Handelsbanken, och där har dem slutat med att släppa mjukvara för Linux, men de har haft stöd för Linux och jämna uppdateringar av mjukvaran för Linux, men nu i våras såg jag att dem meddelade på Support siten att Handelsbanken upphör med Linux stödet och vidare utveckling kommer ej att ske, men deras senaste version verkar ligga kvar för nedladdning fortfarande. detta gäller med BankID via kortdosan och USB inkoppling.

Har levt under en sten, och missat denna nyhet. Att de upphör stöd för Linux nu, när det växer som mest, låter väldigt underligt...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Har levt under en sten, och missat denna nyhet. Att de upphör stöd för Linux nu, när det växer som mest, låter väldigt underligt...

tyckte jag också var väldigt underligt, skulle ta en printscreen från Handelsbankens supportsite nu för att visa er, men nu har de tagit bort Linux drivaren från siten helt och hållet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Tid är pengar, får man mer fritid kan man jobba mer övertid och på så sätt tjäna in pengar till att t.ex prenumerera på Adobes Premium Cloud för 500kr/månaden. Jag tycker dessa 500kr är extremt billigt med tanke på vilka fina program som man får. (Photoshop, Illustrator, Indesign och Premie för min del, hitta kompatibla ersättare till dessa i linux som inte kräver extra tid att lära sig ett nytt gränssnitt)

För många är licenskostnaden för en windowslicens försumbar, problemet är dock att man som privatperson ofta skulle behöva ha ett guldavtal med Microsoft så att man får skapa maskiner lite som man tycker för privat bruk.

Jag tycker det idag är väldigt rörligt kring vad man får göra med sina licenser, men det kommer nog bli enklare i framtiden. Behöver man t.ex. en separat licens för excel till varenda virtuella burk man behöver, vilket för mig skulle innebära 20-30 stycken excellicenser när jag enbart är en enda person som använder maskinerna. (högt antal p.g.a. en virtuell maskin per hobbyprojekt)

Att använda linux seriöst hemma så krävs det om man inte är riktigt begåvad att man också använder detta operativsystem på jobbet, Där många av oss dödliga har problem att enbart ha koll på windows med sharepoint etc som hör till.

Jo altså det är bara billigt om du bara behöver programmet i en månad ...behöver du programmet hela året ...blev det helt plötsligt det dyraste jävla skräp du lagt pengar på

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Jo altså det är bara billigt om du bara behöver programmet i en månad ...behöver du programmet hela året ...blev det helt plötsligt det dyraste jävla skräp du lagt pengar på

Notis: 516:60/månad för hela Adobe Creative Cloud gäller bara om man som privatperson betalar ett helt år i taget; vill man betala månadsvis kostar det 762:60/månad (se Adobes hemsida). Tittar man sedan på vad det kostar över 5–10 år, eller resten av ens livstid för den delen, så blir det snabbt stora summor av det hela.

Eftersom tråden är lång (och inlägget som svaras på ovan är ~tre månader gammalt) så har ämnet redan diskuterats minst en gång vad jag vet; så här sa jag senast :

Skrivet av phz:
Skrivet av Janav:

Alternativ till photoshop eller NI Kontakt som fungerar felfritt på Linux? Nej - det finns inte.

Edit: och innan någon annan kommer in och nämner The Gimp, Gimp är inte ett dugligt alternativ till Photoshop/Illustrator/Indesign.

Gimp aspirerar ej heller på att motsvara Illustrator eller Indesign. Motsvarigheterna (dvs inom samma programkategori) skulle snarare vara Gimp/Inkscape/Scribus.

Gällande Gimp vs Photoshop så tror jag inte det spelar någon egentlig roll för "gemene användare" vilken variant man lär sig. Det finns tekniska tillkortakommanden i Gimp som jobbas på (men har jobbats på under många år utan att det nått resultat, "men snart" ) så som stöd för 16 bitars bitdjup per kanal och integrerat CMYK-stöd. I övrigt brukar klagomålen främst handla om det vanliga "det är inte som jag har lärt mig, jag vill egentligen använda Photoshop, men inte betala"-resonemanget.

En fördel med Gimp/Inkscape/Scribus är att de kostar, tillsammans, inklusive moms och uppdateringar för all framtid, 0:-. Adobe-paketet går snarare på 8999:- + 6790:- + 7790:- = 23 579:- (alternativt paketpriset 14 990:-, med licensbegränsningar som att de bara går att använda på en dator, och bara på en arkitektur — bara att leta efter info om villkoren här. De håller även på att migrera helt till "Creative Cloud" och skippa CS-produkterna på skiva (nuvarande CS6 är sista versionen på skiva), trots att Creative Cloud inte är tillgängligt i alla länder, så det gäller att man är på rätt plats). Detta inkluderar inte framtida versioner, så multiplicera detta över hur många versionsiterationer man tror man kommer att använda i sitt liv. På 10 år har Adobe släppt 6 stycken stora versioner av CS.

För de pengarna kan jag tänka mig många andra saker jag hellre hade kunnat göra. Jag använde faktiskt ovanstående fria svit även i Windows av denna anledning, då de ej heller är låsta till specifika plattformar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Gimp, CAD, OpenOffice, finns till Linux DIST:ar som funkar lika bra som deras Win motsvarigheter, största problemet är spelen och att alla tillverkare inte är jätte duktiga på att leverera Linux drivare för diverse hårdvara.

största anledningen för mig att min spel maskin har dual-boot win/Linux är pga drivare till mina AMD grafikkort som ställer till problem.
andra anledningen är spel, men det blir bättre å bättre, och med SteamOS så kan man stream:a sina Windows spel från en Windows maskin (typ local Distrubution Game server)

och om SteamOS blir bra så kommer nog fler spel att komma till Linux. jag håller tummarna.

mja, Adobe lightroom har jag inte stött på motsvarighet hos Linux, och hantering av RAW bilder var det som fick mig att backa från det för några årsedan, "obefintligt stöd". sen kommer man ju som du säger alltid tillbaka till spelaspekten

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bellerefon:

hantering av RAW bilder var det som fick mig att backa från det för några årsedan, "obefintligt stöd".

UFRaw (Linux/OS X/Windows) må ha en av de fulaste hemsidorna i mannaminne, men programmet i sig är rätt kompetent. Dess GUI fokuserar främst på ren funktion och kanske inte tilltalar alla.

UFRaw är det enda alternativet jag använt, men det finns även bl a Darktable (Linux/OS X), RawTherapee (Linux/OS X/Windows) och Rawstudio (Linux/OS X).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZOiDVOiD:

Jo altså det är bara billigt om du bara behöver programmet i en månad ...behöver du programmet hela året ...blev det helt plötsligt det dyraste jävla skräp du lagt pengar på

CS är dyrt, men det är inget krav för att bildbehandla på Windows utan Gimpen och liknande finns till Windows också. Behöver eller vill man använda dessa proffsprogram så kan man dock göra det på Windows och det kan man inte på Linux.

Windows har inte alla codecs installerade från början men det har inte Linux heller. Windows-media exempelvis. VLC eller liknande löser dock de flesta sådana problem oavsett plattform. Att Netflix fortfarande kör Silverlight är ju inte så bra av flera anledningar men det innebär också att det inte fungerar alls på Linux vilket är ett stort minus för de av oss som använder Netflix. Det finns dock en Android-app så det borde gå att lösa tycker jag.

Men det är ju den här typen av småproblem som är det stora problemet för Linux tror jag. Alla som har gjort ett försök med Linux har ju stött på ett antal sådana här problem, om man inte har extremt begränsade behov, och de är svåra att lösa eftersom det finns så många problem av denna typen och det blir svårt att hitta lösningar osv. Jag menar, gränssnittsändringar är ju en sak, de kan vara jobbiga men alla har ju samma problem så det går ganska lätt att komma runt, men att drivrutinerna till mitt ljudkort gör att min skrivare bara fungerar i vissa lägen eller liknande är ju ett helvete att felsöka och lösa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jag menar, gränssnittsändringar är ju en sak, de kan vara jobbiga men alla har ju samma problem så det går ganska lätt att komma runt, men att drivrutinerna till mitt ljudkort gör att min skrivare bara fungerar i vissa lägen eller liknande är ju ett helvete att felsöka och lösa.

Å andra sidan har många Windows-användare också problem med detta. Det är inte så att allt är perfekt och superenkelt. Däremot ser dessa användare sällan något annat alternativ än att försöka fixa det oavsett hur mycket tid och resurser som går åt. Jag har stött på vissa som helt enkelt gett upp och köpt nya skrivare istället. Hur många gånger ser vi inte det terminologiförvirrade uttrycket "formatera om Windows"?

En av skillnaderna är att den som testar Linux och får problem enkelt kan ge upp och med en axelryckning konstatera "Linux funkar inte".

Permalänk
Medlem

Ska göra ett försök med Linux Mint nu. Med separat hårddisk och hårdomkoppling. Hatar verkligen Windows som bara blir segare och segare.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Gick så där... får inte högre upplosning än 1920x1080 Sökte på linux-drivers till min skärm men nada

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk

Varför Linux när det finns Windows.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte byta för att "stödja" linux i sig självt. Linux (distarna) får helt enkelt förbättra linux så att jag själv vill gå över till det. Vill köra photoshop och massa mmorpg spel osv osv, fullt stöd för mina ljudkort och sånt. Ja man kan skylla på alla andra utom sig själva, det lockar mig inte endå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Å andra sidan har många Windows-användare också problem med detta. Det är inte så att allt är perfekt och superenkelt. Däremot ser dessa användare sällan något annat alternativ än att försöka fixa det oavsett hur mycket tid och resurser som går åt. Jag har stött på vissa som helt enkelt gett upp och köpt nya skrivare istället. Hur många gånger ser vi inte det terminologiförvirrade uttrycket "formatera om Windows"?

En av skillnaderna är att den som testar Linux och får problem enkelt kan ge upp och med en axelryckning konstatera "Linux funkar inte".

Kanske, men så är det inte i alla fall, en del som mig själv har försökt leta efter lösningar i timtal men hittar inget, man blir trött på skiten och tar bort Linux. Det är visserligen inte alla datorer som får dessa problem, men 3st av dom 4 jag prövat har bara strulat

Gott Nytt År förresten!