Är det dumt att skapa stora .zip filer för backup?

Permalänk
Medlem

Är det dumt att skapa stora .zip filer för backup?

Hej!

När jag tar snapshot backup av stora mappar som t.ex. alla mina bilder brukar jag zippa hela mappen vilket skapar en fil på ca 200GB. Nu har jag tänkt göra det på större mappar upp mot 2TB. Anledningen att jag vill zippa mina backuper är för att när jag tidigare bara kopierat mappen till min externa hårddisk har jag senare märkt att det på något vis försvunnit filer.

Det kan förstås vara jag som råkat radera av misstag. Men om jag zipar min backup borde inte innehållet kunna ändras va?

Är det någon risk med att göra stora .zip filer jämfört med att skapa arkiv som består av flera filer?

Tar gärna emot övriga tips och förslag på hur man bäst sparar snapshots av viktiga filer.

(Använder OS X)

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte TimeMachine?
ZIP-arkiven kan bli korrupta osv, ingen bra idé.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Varför kör du inte TimeMachine?
ZIP-arkiven kan bli korrupta osv, ingen bra idé.

Om jag t.ex. skulle råka radera en fil eller skulle behöva gå tillbaka till en gammal version av en fil tycker jag inte timemachine känns pålitligt nog. På mina viktigaste filer har jag gjort så att jag två gånger om året kopierar över dem till en extern hårddisk i en mapp som heter t.ex. "Backup 2014-01-01"

Så på min externa hårddisk har jag mappar som kan se ut så här:

Backup 2012-01-01"
Backup 2012-06-01"
Backup 2013-01-01"
Backup 2013-06-01"
Backup 2014-01-01"

Om jag då skulle märka att jag råkat radera en fil så kan jag gå tillbaka till mina backuper.

Nu själva problemet är att när jag gjort det så har det saknats massor av filer i mina backuper trots att jag vet att jag inte råkat radera något. Vad det beror på vet jag inte, men filer har alltså försvunnit från min backup. Jag har använt mig av en NTFS disk i OS X så kanske jag råkat ut för en bugg i Paragons NTFS drivrutin. Nu kör jag med HFS+ på min externa hårddisk.

Så frågan är hur ska jag kunna hålla reda på att alla mina filer finns kvar i mina backuper?

I en .zip borde inte en fil kunna försvinna, men det är klart att hela arkivet kan bli korrupt istället...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder WinRAR med Recovery Record på 3%. Har inte fallerat för mig än.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag använder WinRAR med Recovery Record på 3%. Har inte fallerat för mig än.

Hur hanterar WinRAR sk. bitröta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Hur hanterar WinRAR sk. bitröta?

Finns det någon speciell algoritm för det? Jag har antagligen aldrig råkat ut för det eller så räcker de 3% i extra recoverydata att fixa normala problem (1% tror jag är standard om man aktiverar funktionen men inte ändrar manuellt).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Beror nog på att risken att råka ut för det är minimal till obefintlig.
Min erfarenhet säger att defekta minnen eller skadade sektorer etc som står för de typerna av problem
Majoriteten av användare crc-kollar inte data efter backup och hade de gjort det hade de upptäckt tidigare korrupt data istället för att anta att det är bitröta.
Filer som försvinner har jag hört talas om sedan mac osx ... finns säkert någon (o)vettig förklaring till det, typ att du raderat filen lokalt och den bestämmer sig för att radera samma fil externt.

Permalänk
Medlem

Vill man ha mer kontroll över sina backupper än man får med time machine så kan man slänga ett öga på "rdiff-backup". Det skapar backup samt diffar så man kan få tillbaka material man tagit bort eller ändrat. Verkar dock inte hantera bitröta annat än att om det uppstår bitröta så borde det bli en ny version av filen.