Ny bärbar till tjejen för 6-7000! Enkla spel, film och surf!

Permalänk
Medlem

Ny bärbar till tjejen för 6-7000! Enkla spel, film och surf!

Hallå där. Är på jakt efter en ny dator till tjejen. Smärtgränsen i budgeten ligger vid 7000. Det viktigaste är väl egentligen att den klarar av The Sims 3 och 4 på någorlunda inställningar men ser gärna att den klarar lite mer krävande spel på någorlunda inställningar. Räknar såklart inte med några ultra inställningar med 60fps utan så bara så bra som det går för det priset.

Har sneglat lite på DENNA men läste i en recension att skärmen visst inte var något vidare. Men något i den stilen fast med bättre skärm och minst 15" storlek. Kan inte med gott samvete rekommendera något själv åt henne så vore otroligt tacksam om någon vänlig själ kunde hitta det absolut bästa som går att få för max 7000. Gärna med bakgrundsbelyst tangentbord också. Behöver inte vara någon flashig färg utan bara det är lite upplyst. Tack på förhand!

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Avstängd

Här är en liknande men något vassare...

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Här är en liknande men något vassare...

Härligt. Den där ligger bäst till hittils, tackar så mycket.

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det ser ut med kylningen till Lenovo? Hörde av en bekant att dom väldigt lätt blir överhettade. Hittade ingen recension på modellen länkad i denna tråd så har inte en aning.

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem

Fyrkärnig I7 med GT740-grafik och full-HD-skärm:
http://www.dustinhome.se/product/5010774846/lenovo-thinkpad-e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Såg precis mailet från Dustin själv haha. Såg dock att grafikkortet var ett GT 740M 2gb istället för GT 840M 4gb som länkats tidigare, så frågan är om den snabbare processorn väger upp det sämre grafikkortet? Det är egentligen det jag har svårast för. Får ju nästan lite ångest när det endast är 2 kärnor men verkar vara antingen eller när det kommer till bärbara i denna prisklass.

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flawwoo:

Såg precis mailet från Dustin själv haha. Såg dock att grafikkortet var ett GT 740M 2gb istället för GT 840M 4gb som länkats tidigare, så frågan är om den snabbare processorn väger upp det sämre grafikkortet? Det är egentligen det jag har svårast för. Får ju nästan lite ångest när det endast är 2 kärnor men verkar vara antingen eller när det kommer till bärbara i denna prisklass.

Enligt game-debate.com är grafiken likvärdig (11% bättre med GT840M (med 2GB minne, kunde inte välja 4 GB), men processorn häften så bra som den fyrkärniga.
http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=1955&gid2=1247&c...
http://www.game-debate.com/cpu/index.php?pid=1888&pid2=1872&c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Enligt game-debate.com är grafiken likvärdig (11% bättre med GT840M (med 2GB minne, kunde inte välja 4 GB), men processorn häften så bra som den fyrkärniga.
http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=1955&gid2=1247&c...
http://www.game-debate.com/cpu/index.php?pid=1888&pid2=1872&c...

Okej, hmm fan va svårt det ska va. Så tjänar jag mer på att köpa den med kraftfullare processor eller den med kraftfullare grafikkort? Hade det varit 2gb på båda hade valet varit mycket enklare. Vet inte hur mycket skillnad det extra 2gb på grafikkortet gör.

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flawwoo:

Okej, hmm fan va svårt det ska va. Så tjänar jag mer på att köpa den med kraftfullare processor eller den med kraftfullare grafikkort? Hade det varit 2gb på båda hade valet varit mycket enklare. Vet inte hur mycket skillnad det extra 2gb på grafikkortet gör.

2GB på grafikkortet är undegär lika bra som 4GB, mest i högre upplösningar än FHD som det hjälper vad jag förstått det som.

Jag tror jag hade valt GT 740M med den fyrkärniga processorn som dessutom är 500 billigare.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flawwoo:

Någon som vet hur det ser ut med kylningen till Lenovo? Hörde av en bekant att dom väldigt lätt blir överhettade. Hittade ingen recension på modellen länkad i denna tråd så har inte en aning.

Är ett ganska känt problem med alla laptops vid full load. Att Lenovo skulle lida av det mer än andra har jag inte hört talas om. De gör bra laptops till ett bra pris. Sedan har ju formfaktorn i sig vissa problem men dessa går att motverka ganska flitigt genom att tex. rengöra utsug och tangentbord ganska regelbundet.

Skrivet av Flawwoo:

Okej, hmm fan va svårt det ska va. Så tjänar jag mer på att köpa den med kraftfullare processor eller den med kraftfullare grafikkort? Hade det varit 2gb på båda hade valet varit mycket enklare. Vet inte hur mycket skillnad det extra 2gb på grafikkortet gör.

Om vi ska vara riktigt ärlig.. Så är 4GB kortet bara ett PR-jippo. GPUn är inte i närheten av stark nog att kunna utnyttja 4GB vram.. Den flaskar sönder långt innan dess däremot en kraftigare CPU är det aldrig fel att ha. Skulle gå på den "lite sämre" GPUn men få en bättre CPU istället.

Skrivet av Laxieboy:

2GB på grafikkortet är undegär lika bra som 4GB, mest i högre upplösningar än FHD som det hjälper vad jag förstått det som.

Jag tror jag hade valt GT 740M med den fyrkärniga processorn som dessutom är 500 billigare.

Du har delvis rätt. 2GB är lika bra som 4GB tills vramet tar slut och FPSen dyker. Detta kommer dock inte att hända med en FHD skärm om man nu inte fläskar på med tonvis med AA eftersom GPUn har börjat att flaska långt innan dess. GT 740M är en bra GPU för priset.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Får tacka för grymma och informativa svar. Får bli den kraftfullare processorn. Då The Sims inte är direkt krävande lär hon bli nöjd

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flawwoo:

Får tacka för grymma och informativa svar. Får bli den kraftfullare processorn. Då The Sims inte är direkt krävande lär hon bli nöjd

Haha. The Sims 3 är "heavy shit".

Hon kommer bli störtnöjd. Det är jag säker på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds