Samsung upphör med tillverkningen av plasma-tv vid årsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag har hört om IPS paneler tidigare, det är en sådan jag har i min skärm till datorn men jag har aldrig sätt det i en TV apparat så det hade varit intressant om något vet en TV som har detta.

Som ett exempel, Sony W805 har IPS.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Som ett exempel, Sony W805 har IPS.

Tack, hittade detta :

Citat:

Usually, the advantage with IPS panels is that they provide wider viewing angles than competing LCD technologies (PSA, S-PVA, UV²A), but here we recorded a -50% variation in brightness when the screen is viewed from an angle. As you can see in the image above, the two shots from the side are much darker than the one in the middle, taken straight-on, making it hard to make out the detail. It's not really optimal. It's better than the +100% to +300% we regularly see with other LCD technologies, but plasma TVs practically eliminate the problem with only around 10% variation.

Källa

Verkar fortfarande inte som att de ens kommer nära Plasma?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Nu är dessa TV apparater säkert inte jämför bara men det visar ändå hur stor skillnaden kan vara på view angle och det är ungefär den bilden jag fått när jag själv tittat och jämfört.

Plasma

LCD

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hmm, då får man hoppas min plasma håller några år till, konstigt nog ska ennu en gång det bättre alternativet gå bort.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Inaktiv

Det är tråkigt att utvecklingen återigen går bakåt. Förhoppningsvis så kommer oled snart och vänder trenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det är tråkigt att utvecklingen återigen går bakåt. Förhoppningsvis så kommer oled snart och vänder trenden.

Dock oklart om den ger äktheten i bilden som iallafall jag söker hos plasma.
Nåväl då samtliga kärringar sätter sig på tvären kanske man skulle försöka sig på att starta ett företag som tillverkar plasma.
Det får nog stanna vid tanken, men man vet aldrig, kan dom kan väl jag?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Tur man har en plasma. Jag tänker fan inte byta ut min TV mot en LED. LED är världens skit. Kommer inte byta upp mig förrens OLED blir mainstream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Tur man har en plasma. Jag tänker fan inte byta ut min TV mot en LED. LED är världens skit. Kommer inte byta upp mig förrens OLED blir mainstream.

Det är skillnad på LED och LED. Edge-lit LED är rent skräp i de allra flesta fallen, ja, men en bra panel som är direct-lit med bra dimming kan se riktigt bra ut. De kostar ju tyvärr också därefter, men en kvalitetsplasma är ju inte heller särskilt billiga.

Själv tycker jag att KDL55W905A är den överlägset bästa TVn jag någonsin använt, primärt för att latenserna är så låga att man kan spela på dem utan att det känns märkbart segare än en TN-monitor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

RIP bildkvalitet :(

Den sista fosforbaserade skärmen, som all färgprofilering och -korrigering i grunden bygger på, går alltså i graven. Allt annat är bara kompromisser och efterapningar.

Att döma av vad folk skriver här så verkar kunskapen om plasma och skärmteknik överlag förvånansvärt låg. Bara för att den i grunden har funnits längre betyder verkligen inte att den är sämre. Plasma är bättre för alla punkter utom i rå ljusstyrka. Inbränningsproblem var i princip eliminerade sedan många år tillbaka. Men inget av detta fattade folk. LCD-maffian FUD:ade och prisdumpade bort alla eventualiteter. "Tekniken går frammåt", jo jag tackar ja. Utvecklingen har faktiskt gått bakåt vad gäller skärmteknik jämfört med ett decennium sedan, och verkar ha fastnat nu.

Skrivet av IceDread:

Både plasma och lcd är ju tekniker med rätt stora brister. Eftersläpningseffekter, skuggor, artefakter, kontrast, ej homogen skärm, dåliga färginställningar som måste konfigureras om manuellt, input lagg, osv...

Marknaden behöver bättre. Det är förvisso på gång och under utveckling och lär alltid vara det, men jag tycker det stått still rätt länge nu.

Att folk ö.h.t. köpte LCD från början när det kom är helt sanslöst. De hade sämre bild på exakt alla punkter, riktigt riktigt dåligt var det. Det enda var storleken. Och för detta gick de om… Och på den vägen har det fortsatt.

SED är väl det som var närmst att komma, som tillsammans med FED var den enda värdiga ersättaren till CRT. Men en löjlig patenttvist av ett amerikanskt patenttrollföretag fördröjde det hela i flera år i ett kritiskt skede, och slutligen kom den stora finanskrisen och sänkte allt.

OLED tror jag inte kommer mycket längre än mobilstadiet på ett bra tag.

Mitsubishi lanserade faktiskt laser-TV i Japan, men den fanns bara i runt 2 år innan de lade ner det.

Nu är frågan om det över huvud taget kommer något annat. De stora bolagen har sett till att prisdumpa LCD så att inga nya tekniker kan etableras.
Och ja, folk idag vet inte längre vad bildkvalitet är. Youtube regerar.

Så ja, RIP bildkvalitet

Skrivet av ThreadRipper:

Tekniken är väl föråldrad eftersom att ingen satsar resurser på den, då är det inte så konstigt. Hade man fortsatt innovera inom plasma så hade den säkert varit bättre än LCD idag.

Personligen ogillar jag LCD, inte endast för avsaknad av svärta och clouding på LED-modellerna utan för att latenserna är för höga. En panorering med kameran är ju en hackig historia oavsett in-källa jämfört med en plasma för många år sedan. Tycker att man borde ha satsat på plasma till dess att OLED var redo åtminstone.

-

Skrivet av GaMeR2K5:

Fick precis en LCD-skärm med IPS-panel utbytt på grund av "inbränning". Den var från 2012 och endast "normalt" använd... ja eller rättare sagt knappt alls använd då det var min mors... och hon använder inte datorn så mycket.

Så att det kan hända även på de senaste plasma-skärmarna tror jag säkert. För visst skulle väl inbränningar inte ens kunna ske på LCD?

Jag har sett LCD-skärmar med grava inbränningar. Inte bara en, utan ett helt klassrum med ett 20-tal skärmar med varierande grad av grav inbränning av inloggningsskärmen. Så visst är det möjligt att bränna in en LCD, även om det krävs mer. Och teknikst är det inte en inbränning, man vet faktiskt inte exakt hur fenomenet är fysiskt betingat, men effekten blir densamma.

Skrivet av Kunzite:

Det är på tiden att denna föråldrade undermåliga teknik försvinner. I och med att man är teknikintresserad och även jobbar inom branschen så visste man tidigt att LCDn var överlägsen och har aldrig köpt någon plasma själv. Vänner och bekanta har dock gått på niten att köpa plasma och fått lära sig den hårda vägen, ingen av dem kommer köpa plasma igen

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta? Vad är det för FUD:eri du ägnar dig åt?

Detta:

Skrivet av mudde:

Ovanligt dålig start på artikeln:

Citat:

Teknikutvecklingen är på väg att springa ifrån plasma-baserade tv-apparater.

Har mycket lite med teknikutvecklingen och mer med efterfrågan som inte alltid är kopplad till tekniska parametrar. LCD-paneler är fortfarande förvånansvärt usla efter så många år av utveckling.
Läs t.ex. slutsatserna i artikeln nedan (och inte den lite missvisande rubriken) för ett test mellan top of the line 4k LEDs, OLED och plasma:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/result-201406013793.htm

Sammanfattningsvis av 17 testare valde 10 plasman som bäst, 7 valde OLED och ingen valde någon av de fyra 4k-apparaterna.

Skrivet av anon185723:

Det är tråkigt att utvecklingen återigen går bakåt. Förhoppningsvis så kommer oled snart och vänder trenden.

Skrivet av Lifooz:

Dock oklart om den ger äktheten i bilden som iallafall jag söker hos plasma.
Nåväl då samtliga kärringar sätter sig på tvären kanske man skulle försöka sig på att starta ett företag som tillverkar plasma.
Det får nog stanna vid tanken, men man vet aldrig, kan dom kan väl jag?

Ring Canon istället och försök skaka liv i SED, kanske den bästa bildåtergivningstekniken som någonsin gjorts.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jimmy:

Tack, hittade detta :

http://img1.lesnumeriques.com/test/84/8414/Sans-titre-1.jpg

Källa

Verkar fortfarande inte som att de ens kommer nära Plasma?

De måste använda riktigt billig skit i den om de har så dåliga betraktningsvinklar.

PLS:

H-IPS:

Så LCD har inga systematiska problem med betraktningsvinklar om bara tillverkarna slutade använda billiga paneler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

*Kramar om Plasman*

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Köpte nyss en panasonic 55 tum ST60, den får hålla i ca 6 år eller tills det kommer något bättre..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Matwik:

Köpte nyss en panasonic 55 tum ST60, den får hålla i ca 6 år eller tills det kommer något bättre..

Samma här, en 50" ST60. Bör väl hålla ett tag.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Jag har sett LCD-skärmar med grava inbränningar. Inte bara en, utan ett helt klassrum med ett 20-tal skärmar med varierande grad av grav inbränning av inloggningsskärmen. Så visst är det möjligt att bränna in en LCD, även om det krävs mer. Och teknikst är det inte en inbränning, man vet faktiskt inte exakt hur fenomenet är fysiskt betingat, men effekten blir densamma.

Inbränning kallar man väl dessa "spökbilder"? Även om de bakomliggande orsakerna kan vara olika.

Sedan så har det ju då alltså ingen betydelse vilken skärmtyp det är utan många olika faktorer. I det här fallet handlade det helt enkelt om en defekt skärm eller att den var dåligt tillverkad eftersom den blev drabbad av inbränning trots att den inte stått på så länge.

Min skärm som är snart 8 år gammal och visar samma bild i vänsterkanten under många timmar är det inga problem med.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Bara det faktum att man kan köpa en budgetplasma utan att behöva oroa sig över backlight bleeding gör LCD till ett skämt, oavsett paneltyp. Tror OLED ligger långt fram, tyvärr. Att tillverkarna istället tycker att böjda skärmar är framtiden är sorgligt. Den enda ljuspunkten är att Samsung nu återintroducerat OLED på tabletfronten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Ring Canon istället och försök skaka liv i SED, kanske den bästa bildåtergivningstekniken som någonsin gjorts.

Har SED någon chans att slå ihjäl försäljningen av en hög plastskräp, som döptes till LCD/LED?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arzei:

Själv tycker jag att KDL55W905A är den överlägset bästa TVn jag någonsin använt,

W9an är riktigt bra
jag hade en förra året.

men det finns dom som är bättre

Enjoy!
(tryck höger musknapp och visa bild för full storlek)

modifierad KRP-500A till vänster och en modifierad LX5090 till höger

några bilder från en KRP-500A med en ANSI kontrast på 60000:1
Dark Knight Rises

Avatar

Oblivion

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

W9an är riktigt bra
jag hade en förra året.

men det finns dom som är bättre

Enjoy!

För att vara LCD är den inte dålig men fortfarande ganska långt ifrån en finare Plasma TV om man ska gå på reviews och såklart om det är för film man tänker sig TVn. View Angle pekar så gott som alla reviews ut som ett uppenbart problem, clouding och backbleeding minimalt och svärtan är bland det bättre som finns att tillgå på LCD.

Det verkar svårt att hitta LCD apparater som presterar bättre än Plasma för film? Är det verkligen rimligt att man skrotar en teknik som uppenbarligen är så svår att matcha med den teknik som man tänkt ska ta över?

Får hoppas de börjar sätta finare paneler snart så man iallafall kan slippa view angle problemen. Men visst, så länge som folk inte verkar förstå sig på att klaga på det så vill företagen tjäna så mycket som möjligt på apparaterna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har SED någon chans att slå ihjäl försäljningen av en hög plastskräp, som döptes till LCD/LED?

Chans har den, men mycket liten får jag tyvärr säga. Priset betyder ju allt idag, det kvittar vilken vara det än gäller. Och folk vet ju inte vad kvalitet är för nåt längre.

Med rätt marknadsföring som tydligt visar på fördelarna, och mycket vilja, så kanske.

SED har ju alla fördelar med en CRT. Investerare har pratat om att det var den bästa skärmtekniken som någonsin gjorts, som tyvärr aldrig lanserades. Kontrastförhållandet uppgick till 100 000:1 på en prototyp från 2006. Har pratats om möjlighet till 1 000 000:1 eller rentav 2 miljoner. Ingen dynamisk kontrast.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Chans har den, men mycket liten får jag tyvärr säga. Priset betyder ju allt idag, det kvittar vilken vara det än gäller. Och folk vet ju inte vad kvalitet är för nåt längre.

Med rätt marknadsföring som tydligt visar på fördelarna, och mycket vilja, så kanske.

SED har ju alla fördelar med en CRT. Investerare har pratat om att det var den bästa skärmtekniken som någonsin gjorts, som tyvärr aldrig lanserades. Kontrastförhållandet uppgick till 100 000:1 på en prototyp från 2006. Har pratats om möjlighet till 1 000 000:1 eller rentav 2 miljoner. Ingen dynamisk kontrast.

Meningslöst att tala om kontrastförhållande när svart är absolut mörker. Max ljusstyrka dividerat med noll blir oändligt, oavsett hur svag max ljusstyrka är.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Chans har den, men mycket liten får jag tyvärr säga. Priset betyder ju allt idag, det kvittar vilken vara det än gäller. Och folk vet ju inte vad kvalitet är för nåt längre.

Med rätt marknadsföring som tydligt visar på fördelarna, och mycket vilja, så kanske.

SED har ju alla fördelar med en CRT. Investerare har pratat om att det var den bästa skärmtekniken som någonsin gjorts, som tyvärr aldrig lanserades. Kontrastförhållandet uppgick till 100 000:1 på en prototyp från 2006. Har pratats om möjlighet till 1 000 000:1 eller rentav 2 miljoner. Ingen dynamisk kontrast.

Ja det beror mycket på marknadsföringen, man måste verkligen slå in fördelarna i skallen på Svensson för att kränga till fler än bara entusiaster.
Bildkvalitén är det allra viktigaste och där är SED verkligen en stöttepelare, då den hämtar sina egenskaper från CRT men ändå hänger med i upplösningen.
Skulle sen EU och andra peddon komma, så får dom ett enkelt dra åt helvete som svar.
Man skall inte hämma teknik för att den drar några watt för mycket.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

"produktionen är på väg att upphöra"

Äntligen!

Smart att satsa på något undermåligt som LCD...

Skrivet av Kunzite:

Det är på tiden att denna föråldrade undermåliga teknik försvinner. I och med att man är teknikintresserad och även jobbar inom branschen så visste man tidigt att LCDn var överlägsen och har aldrig köpt någon plasma själv. Vänner och bekanta har dock gått på niten att köpa plasma och fått lära sig den hårda vägen, ingen av dem kommer köpa plasma igen

Skickades från m.sweclockers.com

Dags att byta intresse och arbete? http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=317975

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Finns flera orsaker till detta, men den allra största är våra "kära" EU-politiker som återigen har ställt till det och omöjligjort för oss att ha framtida 4K plasma-TV. Trist, men EU-byråkraterna har verkligen satt sista spiken i kistan för framtida utveckling av plasmaskärmar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lifooz:

Ja det beror mycket på marknadsföringen, man måste verkligen slå in fördelarna i skallen på Svensson för att kränga till fler än bara entusiaster.
Bildkvalitén är det allra viktigaste och där är SED verkligen en stöttepelare, då den hämtar sina egenskaper från CRT men ändå hänger med i upplösningen.
Skulle sen EU och andra peddon komma, så får dom ett enkelt dra åt helvete som svar.
Man skall inte hämma teknik för att den drar några watt för mycket.

Så en skärmteknik står och faller med delar av Europa? Panasonic sa att det var för dyrt att tillverka då pixlarna skulle bli så små vilket ställer till med en lång rad tekniska problem. Det hade helt enkelt blivit för dyrt. Både SED och FED las ju också ner efter ekonomiska problem då de inte fick in finansiering för att fortsätta utvecklingen. Visst, du tycker inte om EU men du hade inte fått dina plasmaskärmar eller SED även om EU inte fanns. Om en teknik är för dyr så kommer den inte sälja även om den är tekniskt bättre. I verkligheten är det pris per prestanda som är det relevanta. Plasma har i många år varit en nisch produkt och som sådan var den för dyr att utveckla vidare för att den skulle ha någon framtid. Panasonic hade för övrigt redan planer på att skrota plasma till förmån för OLED men övergången till högre upplösningar tvingade dem att göra det tidigare. Samsung motivering till att dumpa plasma var för att det sålde för dåligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så en skärmteknik står och faller med delar av Europa?

Nej, det är väl lite av en överdrift skall jag ändå erkänna (även om jag ogillar klåfingriga politiker som de som härjar i EU).

Men det sagt så är Europa en viktig och betydande marknad som tillverkarna inte helt sällan måste ta stor hänsyn till.

Skrivet av Zotamedu:

Panasonic sa att det var för dyrt att tillverka då pixlarna skulle bli så små vilket ställer till med en lång rad tekniska problem.

Jo, storleken på plasmacellerna är väl både dess fördel, och även dess akilleshäl.

Har ju varit en fördel att det funnits många prisvärda 50" och 60" plasma till riktigt hyfsade priser, och bättre kvalitet i sin prisklass jämfört med många LCD.

När man förminskar pixelstorlekarna kan det ju istället bli en nackdel och problem med plasmacellerna. Detta kan ju bli ett stort problem med 4K om man köra samma storlek på TV som idag.

Men... storlekarna går ju upp hela tiden för varje år. Det är många som inte köper iTV som är mindre än 60" i dagsläget. Standarden går upp i storlek hela tiden.

Dessutom så ser jag personligen inte helt poängen med att gå över till 4K om man inte också samtidigt går upp rejält i storlek på skärmarna? Varför betala för en massa pixlar som man inte kan urskilja (samma sak gäller det överdrivna pixelracet på telefoner)?

Nu har jag inte alls chekcat detta, utan har bara en simpel fundering; då man idag producerar 1080-skärmar med plasma på 42", borde man då inte kunna tänka sig framtida 4K-skärmar på 100-120"? Dvs ha en storlek på plasmacellerna som inte är mycket mindre än de som man kan producera redan idag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martinot:

Nej, det är väl lite av en överdrift skall jag ändå erkänna (även om jag ogillar klåfingriga politiker som de som härjar i EU).

Men det sagt så är Europa en viktig och betydande marknad som tillverkarna inte helt sällan måste ta stor hänsyn till.

Jo, storleken på plasmacellerna är väl både dess fördel, och även dess akilleshäl.

Har ju varit en fördel att det funnits många prisvärda 50" och 60" plasma till riktigt hyfsade priser, och bättre kvalitet i sin prisklass jämfört med många LCD.

När man förminskar pixelstorlekarna kan det ju istället bli en nackdel och problem med plasmacellerna. Detta kan ju bli ett stort problem med 4K om man köra samma storlek på TV som idag.

Men... storlekarna går ju upp hela tiden för varje år. Det är många som inte köper iTV som är mindre än 60" i dagsläget. Standarden går upp i storlek hela tiden.

Dessutom så ser jag personligen inte helt poängen med att gå över till 4K om man inte också samtidigt går upp rejält i storlek på skärmarna? Varför betala för en massa pixlar som man inte kan urskilja (samma sak gäller det överdrivna pixelracet på telefoner)?

Nu har jag inte alls chekcat detta, utan har bara en simpel fundering; då man idag producerar 1080-skärmar med plasma på 42", borde man då inte kunna tänka sig framtida 4K-skärmar på 100-120"? Dvs ha en storlek på plasmacellerna som inte är mycket mindre än de som man kan producera redan idag.

Fast priset är också en funktion av storleken. Både av tillverkningstekniska skäl och sen inte minst frakt. Det är tveksamt om du någonsin kommer se en TV på över 100" till ett ens i närheten av humant pris innan de löser rullningsbara OLED så du kan montera din TV som den vore en projektorduk. Panasonic tillverkade faktiskt en 103" plasma. Den kostade $100 000 och vägde 320 kg. De hade även en 4K UHD på 152" som kostade $500 000 och vägde runt 600 kg. Vi snackar inte bara extremt dyr frakt utan även seriösa problem när vi tittar på att hänga upp den på väggen. Expander i gips klarar en 30-50 kg styck. Blir många skruvar över en stor yta om du vill att den ska sitta kvar. Glöm inte att ta med hela kompisgänget för att lyfta upp den.

Sen har väl ändå TV-apparaterna stabiliserat sig på 40-50". Det är väl bara ett fåtal nischade modeller som är större och de kostar därefter. Storlek är dyrt då sannolikheten för fel på panelen även beror av arean och inte bara antalet pixlar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Panasonic tillverkade faktiskt en 103" plasma. Den kostade $100 000 och vägde 320 kg. De hade även en 4K UHD på 152" som kostade $500 000 och vägde runt 600 kg.

Allt som är extremt nytt och i framkant kommer alltid att kosta extremt mycket. Mest en uppvisning och koncept, som är till för att generera uppmärksamhet och PR, än något som är avsett för någon seriös försäljning i några signfikanta volymer (undataget något fåtal köpare i varje land som är riktiga nerdar som vill ha det absolut senaste och dessutom har extremt gott om pengar).

Blir produkterna utvecklade så kommer både priset, volymen och vikten att gå ner med tiden. Detta gäller i princip för alla teknikprodukter på marknaden över tid.

Skrivet av Zotamedu:

Sen har väl ändå TV-apparaterna stabiliserat sig på 40-50"

Skall erkänna att jag inte har tillgång till någon seriös försäljningsstatistik på detta.

Bara att sedan någor år tillbaka så tycker jag inte att jag sett några bekanta som köpt TV till vardagsrum/huvudrum som är 50" eller mindre. De flesta jag känner har de senaste åren köpt minst 55" eller 60".

Själv köpte jag 60" plasma får 1-2 år sedan och kan absolut inte tänka mig något mindre som huvudskärm. Hade innan den en gammal CRT för nyheter och en projektor för film och sport då man ville ha stor bild. Svårt att gå tillbaka till något mindre när man länge kört på 60" och uppåt i bildstorlek.

Köpte visserligen en mindre TV (50" plasma) i våras, men det var för en extralägenhet som jag använder vid jobb i utlandet.

Annars så får det väl bli projektor igen om några år när det blir 4K som är standard och man vill ha en bildyta som man kan dra nytta av 4K-upplösningen (typ 100" eller större bildyta).

I dagsläget så tycker jag däremot att 4K är helt ointressant.

Dels som sagt pga de små skärmstorlekarna (förhållandevis alltså) och framförallt för bristen på källmaterial i 4K. Är ju inte ens standard på 1080p på alla dagens TV-kanaler. Är dags att börja där, samt att höja kvaliteten på dagens internet/streaming.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martinot:

Allt som är extremt nytt och i framkant kommer alltid att kosta extremt mycket. Mest en uppvisning och koncept, som är till för att generera uppmärksamhet och PR, än något som är avsett för någon seriös försäljning i några signfikanta volymer (undataget något fåtal köpare i varje land som är riktiga nerdar som vill ha det absolut senaste och dessutom har extremt gott om pengar).

Blir produkterna utvecklade så kommer både priset, volymen och vikten att gå ner med tiden. Detta gäller i princip för alla teknikprodukter på marknaden över tid.

Skall erkänna att jag inte har tillgång till någon seriös försäljningsstatistik på detta.

Bara att sedan någor år tillbaka så tycker jag inte att jag sett några bekanta som köpt TV till vardagsrum/huvudrum som är 50" eller mindre. De flesta jag känner har de senaste åren köpt minst 55" eller 60".

Själv köpte jag 60" plasma får 1-2 år sedan och kan absolut inte tänka mig något mindre som huvudskärm. Hade innan den en gammal CRT för nyheter och en projektor för film och sport då man ville ha stor bild. Svårt att gå tillbaka till något mindre när man länge kört på 60" och uppåt i bildstorlek.

Köpte visserligen en mindre TV (50" plasma) i våras, men det var för en extralägenhet som jag använder vid jobb i utlandet.

Annars så får det väl bli projektor igen om några år när det blir 4K som är standard och man vill ha en bildyta som man kan dra nytta av 4K-upplösningen (typ 100" eller större bildyta).

I dagsläget så tycker jag däremot att 4K är helt ointressant.

Dels som sagt pga de små skärmstorlekarna (förhållandevis alltså) och framförallt för bristen på källmaterial i 4K. Är ju inte ens standard på 1080p på alla dagens TV-kanaler. Är dags att börja där, samt att höja kvaliteten på dagens internet/streaming.

Vikten är svårt att göra så mycket åt. Det är fortfarande väldigt stora glasskivor det handlar om. Även om vikten minskar till hälften så är de fortfarande så stora och tunga att hanteringen är minst sagt problematisk.

Stora skärmar har ju funnits i många år men blir ju aldrig någon storsäljare. Folk är väl helt enkelt inte villiga att betala det extra priset för en stor skärm för som sagt, det kommer alltid vara mycket dyrare med stora skärmar för att sannolikheten för fel på panelen ökar med storleken. Det är väl uppenbarligen för få som prioriterar sin TV så mycket att de vill betala extra för det och att de vill möblera om så mycket för det.

Går vi tillbaks till storlekar över 100" så har jag extremt svårt att se att varken plasma, LCD eller någon annan teknik som kräver en så stor panel har en chans i världen att slå igenom. Det är för stora och komplicerade för att det ska fungera. Rent teoretiskt skulle de ju dock gå att fixa en tunn rullbar OLED. Man skulle till och med kunna göra en tapet som fungerar som skärm. Då kan man ha godtyckliga storlekar. Fram tills dess är det projektor eller ett bankrån som gäller.

Det är en klassisk gammal sanning att en färg-TV i mellanklassen alltid har kostat 5000 kr sedan de först dök upp på marknaden. Inflationen och teknikutvecklingen har ju självklart betytt att man får mer för pengarna nu än då men det är ändå rätt talande för vilken prisklass folk faktiskt köper TV i. Tittar man sen på vilka apparater som finns där så är det 40-50". Ska du upp på 60" så landar du närmare 10 000 kr helt plötsligt och det är mer än den stora massan vill betala för en TV. När jag ser mig runt i min omgivning så verkar det vara där någonstans storleken landar. Folk har möblerat sina hem efter en klassisk 28" tjock-TV.

Håller med dig angående 4K UHD. Kvalitén på digitala sändningar är ofta rent bedrövlig men mängder av komprimeringsartifakter. Ser helt fruktansvärt ut. Dock lär det krävas rätt stora satsningar på infrastrukturen innan vi ser några större förändringar på kvalitén. Grundstommen till internet skulle iof behöva rustas upp av andra anledningar än bara TV-sändningar. Tror jag kommer satsa på en projektor själv då jag är tämligen ointresserad av TV. I alla fall fram till den där dagen då jag kan rulla ut min OLED-film över väggen

Edit: Här har vi en tidig prototyp av min dröm: http://www.engadget.com/2014/07/22/lgs-rollable-tvs-are-very-...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vikten är svårt att göra så mycket åt. Det är fortfarande väldigt stora glasskivor det handlar om. Även om vikten minskar till hälften så är de fortfarande så stora och tunga att hanteringen är minst sagt problematisk.

Visst kan det vara så. Börjar dock komma upp lite i storlekar på "high-end"-sidan.

Finns redan nu 90":are på marknaden. Självklart så är de dock som tidigare sagt väldigt dyra. Iaf just nu. Kommer dock säkert att gå ner krafitgt i pris innan 4K blivit standard och vettigt att fokusera på. 64 kg.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/LC90LE757E/sharp-90-3d-smart-led-tv-lc-90le757e?scid=NEWSLETTER_V31_2014_SH

Skrivet av Zotamedu:

Folk har möblerat sina hem efter en klassisk 28" tjock-TV.

Det kanske var så? Om det varit så för vissa, så var det nog dock väldigt länge sedan (relativt sätt).

Själv så har jag 60":arn på en vanlig enkel TV-bänk ifrån Jysk (kostade 500 kr). Dock moddat den för att få god ventilation för surroundförstärkare, och bra placering av centerhögtalare - men det har inget med vare sig vikten eller storleken på plasmaskärmen som står ovanpå att göra.

Skrivet av Zotamedu:

Håller med dig angående 4K UHD. Kvalitén på digitala sändningar är ofta rent bedrövlig men mängder av komprimeringsartifakter. Ser helt fruktansvärt ut. Dock lär det krävas rätt stora satsningar på infrastrukturen innan vi ser några större förändringar på kvalitén. Grundstommen till internet skulle iof behöva rustas upp av andra anledningar än bara TV-sändningar. Tror jag kommer satsa på en projektor själv då jag är tämligen ointresserad av TV.

Jo, projektor är nog det som gäller för mig om en 5-6 år när 4K blivit vanligt, fått kvalitet på sina utsändningar/streaming, och gått ner kraftigt i pris på både apparater och innehållstjänster.

Skrivet av Zotamedu:

I alla fall fram till den där dagen då jag kan rulla ut min OLED-film över väggen

Edit: Här har vi en tidig prototyp av min dröm: http://www.engadget.com/2014/07/22/lgs-rollable-tvs-are-very-...

Får de till detta på lång sikt så kan det bli en helt lysande lösning! Gillar också detta skarpt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/