Behöver en så tyst som möjligt (pga adhd) bärbar dator 15,6"

Permalänk
Medlem

Behöver en så tyst som möjligt (pga adhd) bärbar dator 15,6"

En bekant till mig har en dotter som nu behöver ny dator. Den förra försvann. Hon har adhd och en sak hon inte gillar är när hon sitter vid en dator och plötsligt börjar den burra. Hon tål lite burr, men inte för mycket

Skulle hjälpa om hon lyssnar på musik, men det vill hon inte göra. Helst skall det vara lungt och inte för mycket ljud.

Skall alltså ha en dator som inte låter så ofta och lågt. Har sökt mycket efter lämplig dator, men svårt att få fram hur mycket dom låter.

Vissa säger att en sak som är bra är att ha metallchassi istället för plast. Bra, eller? Mer hållbar.

Hon använder inte datorn till så avancerade saker. På internet är det bara det vanliga som ungdomarna gör. Håller på en del med grafikprogrammet Gimp. Tittar mycket på tv med hdmi.

Helst inte för tung.

Har ni någon att rekomendera?

Permalänk
Medlem

En bärbar som är tyst i alla lägen är svårt att få. Stationär är ingen möjlighet eller?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Menar inte att den måste vara helt tyst, men inte låta så mycket

Tyvärr, hon vill ha en bärbar.

Permalänk
Medlem

Acer Aspire E1-572 (ej G) Vet jag är rätt tyst för en laptop, även under last och har en duglig processor. Dock inget att leka spel på pga grafikkortet mestadels.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag har två bärbara. Den ena är ofta tyst, börjar låta lite och det accepterar hon. Sen blir den lite högre och det går hon INTE med på!

Permalänk
Medlem

Tack! Den skall ja kolla!

Föresten. Räcker det med 5000 - 6000 kr?

Permalänk
Avstängd

MacBook Air är tyst och metallchassi

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Acer Aspire E1-572 (ej G) Vet jag är rätt tyst för en laptop, även under last och har en duglig processor. Dock inget att leka spel på pga grafikkortet mestadels.

Kollade på prisjakt och där fanns flera att välja på

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=Acer%20Aspire%20E1-572

Permalänk
Medlem

Jag har samma som han säljer
http://www.sweclockers.com/annons/99697-apple-macbook-air-mid...

Det är riktigt tyst framtills att du börjar spela, men vem spelar egentligen på en ultrabook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

MacBook Air är tyst och metallchassi

Jo, du har så rätt. Suverän! Hon vill doch ha en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bringan:

Jo, du har så rätt. Suverän! Hon vill doch ha en PC.

Inget som hindrar dig att installera windows på en mac. Dock är ju priset ganska högt.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Entusiast

Nu vet jag inte hur krävande "Gimp" är men ett säkert val är ju såklart att köra en passivt kyld dator/surfplatta så som Asus Transformer Book T100 http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows/asus-t10...

Själv vill jag inte höra ett endaste fläktsurr över huvud taget när jag använder en laptop varför jag också använder en passiv sådan.
Prestandan i senaste Intel Atom "BayTrail" är ändå nog för mig och borde nog vara det för henne också.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Inget som hindrar dig att installera windows på en mac. Dock är ju priset ganska högt.

Jo, kostar en del. Skulle hellre få tag på en pc som är någorlunda bra som mac. Kan ju givetvis låtar litegrann.

Detta var intressant, men man kan väl inte ha samma program i mac som i pc bara genom att installerar window?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nu vet jag inte hur krävande "Gimp" är men ett säkert val är ju såklart att köra en passivt kyld dator/surfplatta så som Asus Transformer Book T100 http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows/asus-t10...

Själv vill jag inte höra ett endaste fläktsurr över huvud taget när jag använder en laptop varför jag också användeo r en passiv sådan.
Prestandan i senaste Intel Atom "BayTrail" är ändå nog för mig och borde nog vara det för henne också.

Du har så rätt, men en sak är att hon vill ha en 15,6" tumskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nu vet jag inte hur krävande "Gimp" är men ett säkert val är ju såklart att köra en passivt kyld dator/surfplatta så som Asus Transformer Book T100 http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows/asus-t10...
Du
Själv vill jag inte höra ett endaste fläktsurr över huvud taget när jag använder en laptop varför jag också använder en passiv sådan.
Prestandan i senaste Intel Atom "BayTrail" är ändå nog för mig och borde nog vara det för henne också.

Hej igen! Jag skall i varje fall visa henne den du länkar till. Säga hon kan använda när hon inte behöver större än så.

Jag använder bärbar dator, men kan beretta att jag har en sådan
Helt suverän!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bringan:

Jo, kostar en del. Skulle hellre få tag på en pc som är någorlunda bra som mac. Kan ju givetvis låtar litegrann.

Detta var intressant, men man kan väl inte ha samma program i mac som i pc bara genom att installerar window?

Jo, det blir ju en win dator då

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Surface Pro 2, Kolla efter begagnad. Helt Ljudlös. Tänk att du ska ha en med Type cover.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bringan:

Jo, kostar en del. Skulle hellre få tag på en pc som är någorlunda bra som mac. Kan ju givetvis låtar litegrann.

Detta var intressant, men man kan väl inte ha samma program i mac som i pc bara genom att installerar window?

Många program till PC finns även till Mac nu mer

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Rekordmedlem

I princip alla laptops som har en ssd går att köra ljudlöst (passivkyld) om man justerar energischemat.

Kör man win på en mac så är det den som vilken windator som helst, ingen som helst skillnad utan alla winprogram funkar som vanligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt mycket för all info jag har fått! Hon vill inte ha mac för
"Det har inte polarna".

Har kännt till en del om ssd innan, men aldrig tänkt på det som alternativ.

En dator med ssd är dyrare för ssd-minne är dyrare. Dom billigaste bärbara dator jag har kollat på med Prisjakt har bara 125 eller 240 GB. Sen blir det dyrare, 250, 480, 500, 600, 1000 GB.

Tycker ändå att ssd är väldigt intressant. Har kollat runt en hel del.

Var borta och besökte hon och hennes familj. Dom tyckte det var värt att skaffa en bärbar dator med ssd. Dom bestämde att hon skulle få en bärbara dator som 18-års present. Fyller år näst nästa torsdag.

Dom köper en nu i veckan efter lite utredning.

Slutsats. Det blir en ssd med 240 GB minne. Har redan en extärn hdd.

Någon som har förslag till bärbar dator? Något som är viktigt?

Tack för all hjälp!'

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter inte som det är några speciella prestandakrav på datorn men bra skärm och tangentbord är kanske viktigaste egenskaperna förutom tystnad, bakgrundsbelysta tangenter och matt skärm är ju trevligt om man ska läsa och skriva på datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.