Permalänk
Medlem

Problem efter åska/blixt?

Hej!

Jag har fått problem med mina usb-portar och nätverksport, eller egentligen alla portar på moderkortet efter det att blixten slog ned. Det funkade ett tag med musen men tangentbordet helt dött. När ja kopplar i musen nu blinkar den till en minisekund och slocknar sedan igen... Allt annat på datorn verkar fungera som det ska dock...

Fick även info av min syster då ja inte var hemma när det inträffade att dom försökte röra vid musen men fick nån sorts stöt då och drog ur sladden istället. Musen fungerar annars i en annan dator!

EDIT: Det är ett asus Z97-A som är en månad gammalt ungefär.
Någon som har ett bra tips?:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaviez:

Hej!

Jag har fått problem med mina usb-portar och nätverksport, eller egentligen alla portar på moderkortet efter det att blixten slog ned. Det funkade ett tag med musen men tangentbordet helt dött. När ja kopplar i musen nu blinkar den till en minisekund och slocknar sedan igen... Allt annat på datorn verkar fungera som det ska dock...

Fick även info av min syster då ja inte var hemma när det inträffade att dom försökte röra vid musen men fick nån sorts stöt då och drog ur sladden istället. Musen fungerar annars i en annan dator!

Någon som har ett bra tips?:/

Kontrollera så det inte blivit skador/kortslutning i USB-porten när de drog ut musen.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kontrollera så det inte blivit skador/kortslutning i USB-porten när de drog ut musen.

Fo3

Hur kontrollerar jag så att det inte är kortslutning i USB-porten? Inga portar alls fungerar på moderkortet men musen fungerar i en annan dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaviez:

Hur kontrollerar jag så att det inte är kortslutning i USB-porten? Inga portar alls fungerar på moderkortet men musen fungerar i en annan dator

Om inga portar alls fungerar så är det nytt moderkort som gäller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaviez:

Ficklampa, förstoringsglas?

En "lagom" kortslutning kan möjligtvis störa ut alla usb-portar.

Annars, nytt moderkort...

Fo3

Provat resetta bios? (clr cmos)?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

När det åskade här för inte så värst längesen så dog nätverksporten i min dator så fick beställa nytt nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Det funkar numera tills jag kommer in till Windows, ett steg framåt! Något tips? Använder Windows 8, kanske är samma problem men...

Permalänk
Avstängd