Permalänk

DVD läser inte

Min dvd-läsare kan inte hitta någon när jag stoppar in en dvd skiva.
Det låter också som att läsaren hackar, alltså att den snurrar till och sedan stannar och så håller den på med 20 sek emellan?

Jag är hemskt tacksam för alla tips jag kan få.

Permalänk
Medlem

Är någon sladd ur? Kan du testa i en annan kontakt?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Är någon sladd ur? Kan du testa i en annan kontakt?

Japp jag har testat med två olika sata kablar och kollat så de satt bra men utan resultat.

jag har även testat med min lillebrors läsare och då fungerade det felfritt tyvärr så ville han ha tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Min dvd-läsare kan inte hitta någon när jag stoppar in en dvd skiva.
Det låter också som att läsaren hackar, alltså att den snurrar till och sedan stannar och så håller den på med 20 sek emellan?

Jag är hemskt tacksam för alla tips jag kan få.

Har du testat med en annan skiva?

Notera att DVD/CD osv degraderar med tiden (och speciellt med ljus) så att de till slut inte är läsbara. Det låter som min ena enhet kämpade med min Windows 7 OEM skiva när jag skulle installera om för någon vecka sedan. Slutade med att jag fick ladda ner en ny.

Sen åldras spelaren också, redan efter några 100 timmars drift börjar linsen vittras sönder och blir mer difus. Normalt blir detta inte ett problem, så länge som både skivan och läsaren är i tillräckligt bra skick för att läsas. Men när en eller båda blir tillräckligt dåliga, så fungerar det inte, och man får ofta att spelaren spinner upp och ner flera gånger i ett försök att läsa det du ber om.

Permalänk

Om du märkt att din dator har mycket damm i och kring sig, så kan det ju ha kommit in en del i läsaren. Du kan ju testa att blåsa ut den. Koppla ur den ur datorn och använda exempelvis tryckluft på burk. Vissa dammsugare klarar ju även att "pusha" luft, så då kan du även testa detta i sista fall, om nu annat inte hjälper. Dammsugare är i och för sig inte att rekommendera när det gäller datorer med tanke på statiskt elektricitet, men är spelaren död innan dess, och du inte vill lägga ca 100-lappen på tryckluft, så har du ju inte så mycket att förlora.

Du nämnde att du testade olika kablar, testade du även de olika kontakterna? Ibland händer det ju att vissa kontakter inte fungerar längre. Om du har möjligheten, så testa i en annan dator. Funkar det där så vet du att det inte är spelaren, utan någon kombination av dessa två i din setup.

Tänk dock på att använda dammsugaren en bit från datorn, om du väljer att gå den vägen. Så att du inte leker med dammsugaren kring en öppen burk.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.