Permalänk
Medlem

Macbook Pro: 15" eller 13"?

Hej!

Jag kommer att inhandla en Macbook Pro inför mina framtida studier och undrar ifall någon kan dela med sig utav lite erfarenheter om hur dessa datorer har fungerat för dem under studierna.

Jag ska läsa "software engineering" på BTH och jag är ute efter ett pålitligt powerhouse som kan göra allt som behövs för studierna. Jag anser att Macbooks är det rätta valet för detta. Dock så vill jag att datorn ska vara lätt och portabel vilket 13" varianten är. Men det som skrämmer mig är ifall dess dualcore kommer ställa till med problem?

Vad tycker ni? Tror ni att 13" med dualcore kommer fungera bra för en sådan utbildning samt massvist med programmerande i grupp och större projekt? Eller ska man slå till på 15" för i7:an? Alternativt uppgradera 13" till i7.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Jag tror att 15 är lite tungt att släpa runt på om man tycker att det är ett problem. Jag köpte precis en 13'tummare men valde att stanna med dubbla kärnor. Det kan nog bli lite knivigt under riktigt tunga applikationer, men jag tror att det ska gå att tuffa igenom ändå. Det är trots allt väldigt dyrt att dra 13'tummaren till en I7'a.

Jag kan tyvärr inte ge dig någon större syn på hur datorn kommer fungera i studierna då jag inte har hunnit testa min egna där än och då kommer jag läsa Civ.ingenjör Datateknik.

Lycka till med val av dator.

MvH, Pontus Andersson.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Hej!

Jag kommer att inhandla en Macbook Pro inför mina framtida studier och undrar ifall någon kan dela med sig utav lite erfarenheter om hur dessa datorer har fungerat för dem under studierna.

Jag ska läsa "software engineering" på BTH och jag är ute efter ett pålitligt powerhouse som kan göra allt som behövs för studierna. Jag anser att Macbooks är det rätta valet för detta. Dock så vill jag att datorn ska vara lätt och portabel vilket 13" varianten är. Men det som skrämmer mig är ifall dess dualcore kommer ställa till med problem?

Vad tycker ni? Tror ni att 13" med dualcore kommer fungera bra för en sådan utbildning samt massvist med programmerande i grupp och större projekt? Eller ska man slå till på 15" för i7:an? Alternativt uppgradera 13" till i7.

Tjena! Vad kul att du också ska börja på BTH till hösten. Själv börjar jag Datorsäkerhet. Jag kommer välja en med 256GB och 16GB RAM. Anledningen till RAM är för att jag kommer köpra windows/linux i parallels och då är det alltid trevligt med extra ram. För mig känns 13" perfekt. 15" börjar bli lite stor att konka runt på. Tycker nog i5:an kan fungera utmärkt. Större och tyngre program som kräver mkt prestanda kan du gott köra på/i skolans datorsalar:) Det är så jag tänker göra Hoppas detta hjälpte dig något och så ses vi kanske till hösten!

/N0iZE

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Hej!

Jag kommer att inhandla en Macbook Pro inför mina framtida studier och undrar ifall någon kan dela med sig utav lite erfarenheter om hur dessa datorer har fungerat för dem under studierna.

Jag ska läsa "software engineering" på BTH och jag är ute efter ett pålitligt powerhouse som kan göra allt som behövs för studierna. Jag anser att Macbooks är det rätta valet för detta. Dock så vill jag att datorn ska vara lätt och portabel vilket 13" varianten är. Men det som skrämmer mig är ifall dess dualcore kommer ställa till med problem?

Vad tycker ni? Tror ni att 13" med dualcore kommer fungera bra för en sådan utbildning samt massvist med programmerande i grupp och större projekt? Eller ska man slå till på 15" för i7:an? Alternativt uppgradera 13" till i7.

Kör på 15 + högsta upplösningen som möjligt går själv samma linjen men på gu/chalmers.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet så köp INTE 15", du kommer tycka det blir för stort att dra runt på. 13" är den perfekta storleken på en laptop man ska dra runt varje dag. 15" är bara onödigt stort, 13" går precis lika bra.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att Apple precis uppgraderade sina MacBooks lite, så ett köp nu är helt ok.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Ang. dual core-rädslan kan jag säga att ni kommer klara er fint på två kärnor.

Jag har kört min utbildning på en C2D @ 2,26 GHz (Macbook Pro 13" mid 2009). Program man skriver brukar inte vara speciellt krävande. Enda gången jag har stört mig på prestandan är då vi har dragit igång projekt i Eclipse, som ju är ofantligt segt under OS X. Detta beror dock på att Eclipse är ett jävla härke till mjukvara. Det är en bugg som rapporterades 2011 och som verkar vara av typen "No fix": https://bugs.eclipse.org/bugs/show_bug.cgi?id=366471

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?