Får inte min optiska enhet att fungera i Mint

Permalänk
Medlem

Får inte min optiska enhet att fungera i Mint

Har installerat Linux Mint 17 XFCE edition på min gamla HP 630 laptop men kan inte få igång den inbyggda optiska enheten. Jag har tagit ut den rent fysiskt och tryckt i den igen och den fungerade utmärkt i Windows. Jag trodde att de här mer desktop och gui vänliga os:en fixade det mest basic stuff automatiskt men tydligen inte?

Har goolat som en galning i Linux och Linux mint forumen och testast en hel drös med grejer men vad jag än gör så kan datorn inte ens detecta min drive. Ser inte ens den i bios (fast tror inte jag gjort det innan heller, laptop bios är ju vad det är).

Någon som har något tips på vad man kan pröva? Annars blir jag tvungen att installera windows igen för jag måste ha min optisk enhet.

Permalänk
Medlem

Om du inte ser den optiska enheten i BIOS är inte problemet hos Linux Mint.
Kolla anslutningarna mellan läsaren och datorn noga.

Permalänk
Medlem

Vad ger

$ lsblk -a

för output?

Du borde ha en enhet vid namn /dev/sr*, vilket är din optiska enhet. Om inte, testa:

# modprobe sr_mod

Hittar du den, då är det bara att mounta den på lämpligt ställe (se FAQ) för att läsa den. Hur man bränner skit har jag ingen aning om dock då jag inte har bränt en skiva på många herrans år, men det går säkerligen att googla sig till om det inte står i FAQ:n.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Om du inte ser den optiska enheten i BIOS är inte problemet hos Linux Mint.
Kolla anslutningarna mellan läsaren och datorn noga.

Fast den syntes när den fungerade heller, laptop bioset visar inte ansluten optsk enhet även om det är en där.

Skrivet av Crazy Ferret:

Vad ger

$ lsblk -a

för output?

Du borde ha en enhet vid namn /dev/sr*, vilket är din optiska enhet. Om inte, testa:

# modprobe sr_mod

Hittar du den, då är det bara att mounta den på lämpligt ställe (se FAQ) för att läsa den. Hur man bränner skit har jag ingen aning om dock då jag inte har bränt en skiva på många herrans år, men det går säkerligen att googla sig till om det inte står i FAQ:n.

Inget av dem kommandona gjorde något. Första blev unknown command och det andra ingenting.

Ska pröva min usb sticka med ubuntu på, flickvännen sa att det funkade med ubuntu innan, men jag vet inte, återkommer.

Permalänk
Medlem

Blir det någon skillnad om du sätter i en skiva? Nu kör jag inte Mint men i Xfce på Arch Linux får jag en skiv-ikon på skrivbordet när jag har satt i en skiva. Då är det bara att dubbelklicka på "skivan" för att montera den. Alternativt så monterar jag /dev/sr0 manuellt. Kolla i mappen /dev om du hittar någon sr0 alternativt cdrom eller liknande.

För att bränna skivor brukar jag använda programmet K3B som har det mesta när det gäller skivbränning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:
Skrivet av Crazy Ferret:

Vad ger

$ lsblk -a

för output?

Du borde ha en enhet vid namn /dev/sr*, vilket är din optiska enhet. Om inte, testa:

# modprobe sr_mod

Hittar du den, då är det bara att mounta den på lämpligt ställe (se FAQ) för att läsa den. Hur man bränner skit har jag ingen aning om dock då jag inte har bränt en skiva på många herrans år, men det går säkerligen att googla sig till om det inte står i FAQ:n.

Inget av dem kommandona gjorde något. Första blev unknown command och det andra ingenting.

Jag tittar i min kristallkula och gissar att du skrev kommandona inklusive begynnande dollartecken eller brädgård. Då sade terminalen säkerligen just:

$ $ lsblk -a bash: $: command not found $ # modprobe sr_mod $

Crazy Ferret menade att du först skulle köra `lsblk -a` som "vanlig användare" — om du tittar på hur din terminal ser ut när du är inloggad som vanlig användare så är det just ett "$" längst till höger i texten till vänster om markören när du ska börja skriva ett kommando.

Om du däremot skulle vara inloggad som `root` så ändras detta "$" till ett "#", så det andra kommandot menade Crazy Ferret att du skulle köra som `root`. I praktiken använder du kanske ett `sudo`-konto i stället, så det kommandot skulle i så fall snarare skrivas som `sudo modprobe sr_mod`.

Att terminalen sa att det första kommandot inte fanns var för att den trodde att du ville köra ett kommando som hette "$", vilket då inte fanns. Att det andra kommandot inte gjorde någonting är för att "#" betyder "resten av denna rad kan du ignorera", så den raden var för skalet samma sak som om du bara hade tryckt Enter utan att skriva något.

Försök igen, och testa dessa kommandon i stället (som vanlig användare):

lsblk -a lsmod | grep sr

"|"-tecknet görs genom AltGr och knappen till vänster om Z.

Om du har möjlighet så försök att bara kopiera texten från terminalen exakt som den står när du får ett felmeddelande; det är lättare för andra att felsöka då. Hade vi exempelvis sett "bash: $: command not found" så hade det nog varit enklare att se problemet direkt. Det är ju också mindre arbete med att skriva av om man kan kopiera direkt, så alla vinner .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.