Permalänk

Quadcopter - Tillstånd för UAS

Gick i tankar på att köpa en http://www.dji.com/product/phantom-2-vision för att ha lite kul. Men eftersom den är designad för att flygas utom synhåll tror jag behöver ett tillstånd från Transportstyrelsen...?

Och ska det spridas foton kommersiellt tror jag man behöver ett tillstånd från försvarsmakten per tillfälle...

Låter krångligt och jobbigt, den ska för min del användas att fota sådant som byggnader och landskap.

Common sense är väl inte att flyga runt Flygplatser och försvarsmaktens- och uppenbara statliga byggnader.

Eller har jag tolkat det fel?

Transportstyrelsen: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg-och-...
Försvarsmakten: http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/tillstand/flyg...

/Martin

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Flyg med hänsyn och sunt förnuft. En fredagkväll över villaområdet där alla grillar? Nja. Vid stora skyskrapan i centrum med hundratals människor nedanför? Kanske inte heller så smart. En stor grön äng i anslutning till en skog en tidig lördagsmorgon? Kör på! Dessutom som du själv säger angående flygplatser och statliga anläggningar. Farbror polis är ju trots allt också människa, så risken att du faktiskt skulle bli straffad är minimal så länge du inte beter dig illa. Men din tolkning av reglerna är korrekt. Huruvida du sen följer dessa är helt och hållet upp till dig själv. Själv tycker jag livet blir bra mycket roligare om man bryter en och en annan regel titt som tätt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Mailade i alla fall Transportstyrelsen så får vi se. Det vore lite roligt att fota ur annorlunda vinklar, tex Uppsala Domkyrka.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Mailade i alla fall Transportstyrelsen så får vi se. Det vore lite roligt att fota ur annorlunda vinklar, tex Uppsala Domkyrka.

Frågar man om tillstånd för respektive grej du vill filma osv så borde det inte vara några problem i många fall,

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Frågar man om tillstånd för respektive grej du vill filma osv så borde det inte vara några problem i många fall,

Inte enligt en jurist på datainspektionen iaf:

"Möjligheten att få tillstånd för nöjesfotografering över platser där det rör sig människor bedöms som närmast obefintlig. Integritetsintresset väger tyngre än övervakning på allmän plats som inte handlar om att förebygga brott eller förhindra olyckor."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dronartrend-vacker-oro-for-i...

Permalänk
Medlem

Om man bara vill ta kort, dvs, inte filmar, får man då fota i princip hur som helst. Tänkte på gatufotografering, då får man väl fota så gott som hur man vill på allmän plats. Vad skiljer det sig då om man kör med en quad-copter?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Inte enligt en jurist på datainspektionen iaf:

"Möjligheten att få tillstånd för nöjesfotografering över platser där det rör sig människor bedöms som närmast obefintlig. Integritetsintresset väger tyngre än övervakning på allmän plats som inte handlar om att förebygga brott eller förhindra olyckor."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dronartrend-vacker-oro-for-i...

Citat:

Dessutom ska man ha klart för sig att de som kameraövervakas med drönare oftast inte vet om att de blir övervakade, vilket är en skillnad jämfört med annan kameraövervakning där information vanligen lämnas genom tydlig skyltning, säger Nicklas Hjertonsson.

Låter som om de blandar ihop saker. Syftet med en Quadcopter är ju att flyga, att ta schyssta bilder och filma. Det de talar om får det att låta som att vi hobbyfllygare programmerar våra Quads till att stalka folk....den batteritiden vill ja ha.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Gick i tankar på att köpa en http://www.dji.com/product/phantom-2-vision för att ha lite kul. Men eftersom den är designad för att flygas utom synhåll tror jag behöver ett tillstånd från Transportstyrelsen...?

Och ska det spridas foton kommersiellt tror jag man behöver ett tillstånd från försvarsmakten per tillfälle...

Låter krångligt och jobbigt, den ska för min del användas att fota sådant som byggnader och landskap.

Common sense är väl inte att flyga runt Flygplatser och försvarsmaktens- och uppenbara statliga byggnader.

Eller har jag tolkat det fel?

Transportstyrelsen: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg-och-...
Försvarsmakten: http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/tillstand/flyg...

/Martin

Jag är inte på något sätt expert och lite beroende på var/hur man filmar så är det en hel del lagar och ganska snårigt.

Vad gäller att fota/filma från luften så behöver det godkännas om materialet ska spridas öht, dvs inte bara om det sker i kommersiellt syfte. Ska du lägga upp foton på en hemsida eller film på din YT-kanal så behövs tillstånd. Jag kan dock, om det inte ändrats det senaste, ansäka om självgranskningsrätt. Jag tror man gör detta för en begränsad tidsperiod och sedan måste man söka på nytt. På så sätt behöver man iaf inte skicka filmer/foton för gondkännande till lämlig instans varje gång.
Man får ju inte fota/filma restriktionsområden, såklart. Detta kan innefatta inte bara flygplatser eller militära anläggningar utan även, som nämnts här, kraftverk och vattenreservoarer/vattenverk, ja eg allt som har betydelse för infrastrukturen i samhället eller fösvaret.
Jag tror att det är så att om man ansäker om självgranskning blir man informerad om vilka restriktionsområden som finns i det aktuella området.

Ang. tillstånd från transportstyrelsen så behövs det ju inte förrän du faktiskt åxå flyger utom synhåll. Så länge man flyger och faktiskt kan se flygetyget så behövs inget tillstånd. Likaså behöver man ju tillstånd om man flyger i kommersiellt syfte, tex ta bilder på uppdrag av någon. Det är ju dock alltid att rekommendera att flyga med en spotter när man flyger FPV.

Sedan kan ju, om det finns människor med i bilden, PUL och andra lagar, tex lagen om kränkande fotografering osv komm att spela in. Generellt får man fotografera överallt som inte är restriktionsområde. Man får även fotografera privata ägor/bostäder osv så länge man står på allmänplats.
Vad gäller PUL osv så måste det finnas uppsåt att kränka individen för att det ska falla under den lagen. Därtill så faller det inte där under om det publiceras i tidningar (pressfrihet) eller om det är att anse som konstverk (verkshöjd måste uppnås).
Ska man använda bilderna i kommersiellt syfte och det finns människor med måste man ha modellrelease för detta.

Sen anser jag personligen att även om man har "rätten" på sin sida så bör man kanske vara en smula restriktiv med att publicera bilder på människor eftersom det skulle kunna vara så att man råkat få med människor som lever under skyddad identitet osv, så att fråga om lov är ju en bra grej oavsett behöver eller inte, rent juridiskt.

Utöver det rent juridiska är det ju såklart bra att se till att man har en ansvarsförsäkring som täcker skador om man orsakar skada på ett eller annart sätt.

Permalänk
Medlem

Flyger inget själv men har polare som gör det och en sak man kan tänka på är om det ligger en flygplats i närheten. I Norrköping måste dom ringa till flygtornet och fråga om det är ok att flyga och även hur högt. RC flyg klubbens område ligger enligt mitt tycke ganska långt från flygplatsen men dom måste tydligen ringa varje gång innan ändå.

Vet inte exakt vad det är som gäller men kan vara värt att tänka på som sagt.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag kan dock, om det inte ändrats det senaste, ansäka om självgranskningsrätt.

Självgranskningsrätt gäller ej privatpersoner, enbart proffsfotografer som lever på att fotografera. Har kollat upp detta med FM.
Hela grejen är så dubbelmoralisk. Du får, men ändå inte.

Tog en bild på en gammal flygfält som finns norr om Stockholm, enligt FM så fick jag inte publisera bilden bara för att det är ett gammalt militärområde, där det byggs hus nu mera och allt det gamla är borta för länge sen (inget militärt kvar).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Fast monterad kamera(dvs ej handhållen) kräver tillstånd från länsstyrelsen om jag inte minns fel...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

En kompis har en Phantom 2. Har följt med honom ut runt landsbyggden runt Stockholm och det blir rabalder direkt den där går upp i luften. En sak är säker, vare sig det är lagligt eller ej så kommer kringboende verkligen ifrågasätta den saken.

Jag är ingen expert på vad för tillstånd som behövs men en morgon när vi var ute och flög så stötte vi på Tomas Södergren från helivision.se och enl. honom så behövdes det i princip ett tillstånd från luftfartsverket varje enskild gång man vill starta helikoptern. Detta gällde en stor del av stockholmsområdet iaf, och hade att göra dels med närliggande flygplatser och militära anledningar. Samtidigt pallar inte flygledartornen med alla mini-heli förare och brukar tydligen ofta säga nej..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Såg att komplett har den numera...
https://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=11902

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Lyckligtvis så har Dji Phantom och Phantom 2 inbyggt skydd som gör att du inte kan lyfta i en no-fly-zone eller flyga in i en. Den karta uppdateras ständigt. http://www.dji.com/fly-safe/category-mc

Dock är inte alla sådana zoner utplacerade.

Alltså gör man saker med råge och förnuft så finns det inget skäl för att anmäla allt man ska göra.

Tror jag att regeln faktiskt är sådan att man tydligt ska kunna se farkostens fram och baksida(så man alltid har koll vilken riktning som farkosten åker i) utan att använda kikare.

Svenska RC-flygförbundet har en hemsida med lite regler de skriver: http://www.rcflyg.se/forum/cmps_index.php?pageid=sakerhetregl...

Att bli medlem där kan vara en god idé om man tänkt fortsätta med hobbyn under många år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har för mig att när det gäller foto/video så får du endast filma/ta kort om det är så att du själv är bakom kameran, alltså kameran får ej vara på annat ställe än i din hand och kan se vad du kan se.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Teddis:

En kompis har en Phantom 2. Har följt med honom ut runt landsbyggden runt Stockholm och det blir rabalder direkt den där går upp i luften. En sak är säker, vare sig det är lagligt eller ej så kommer kringboende verkligen ifrågasätta den saken.

Jag är ingen expert på vad för tillstånd som behövs men en morgon när vi var ute och flög så stötte vi på Tomas Södergren från helivision.se och enl. honom så behövdes det i princip ett tillstånd från luftfartsverket varje enskild gång man vill starta helikoptern. Detta gällde en stor del av stockholmsområdet iaf, och hade att göra dels med närliggande flygplatser och militära anledningar. Samtidigt pallar inte flygledartornen med alla mini-heli förare och brukar tydligen ofta säga nej..

Mjo, det är väl lite så jag inbillar mig det. Ett tillstånd var gång man skall flyga, ett var gång man vill lägga upp en bild. Sedan länsstyrelsen om man har med folk på bild. Och modellrelease om man kan se deras ansikten. Så jag tror det får vara. Men avvaktar Trasnportstyrelsens mail ändå.

/Martin.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Vad händer om du flyger över en tomt, menar även exempelvis 300 meter upp? Du får väl inte filma på någons privata egendom om ägaren förbjuder dig? Vad jag har förstått går tomtgränsen rätt upp i luften. Detta skulle ju även gälla om man tar kort från ett flygplan 10 000 meter upp i luften. Kanske inte ett problem i praktiken då få bryr sig, men rent juridiskt är lite intressant.

Sen om ska skaffa tillstånd från Transportstyrelsen vad behöver man i praktiken som privatperson? Deras dokument verkar ju mer gälla företag och liknande.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Självgranskningsrätt gäller ej privatpersoner, enbart proffsfotografer som lever på att fotografera. Har kollat upp detta med FM.
Hela grejen är så dubbelmoralisk. Du får, men ändå inte.

De kan ju ha ändrat reglerna för detta, men jag vet de som inte fotar på uppdrag som sökt om självgranskning och fått det. Eller så har det bara råkat slinka igenom.
Annars bör det väl vara hyggligt enkelt att skikca in bilder för godkännande idag när man har mail och sånt att tillgå. Värre förr när man fotade analogt. Ännu lite längre tillbaka var man tom tvungen att ansöka om tillstånd innan man tryckte på avtryckaren för flygfoto...

Skrivet av sweloop64:

Fast monterad kamera(dvs ej handhållen) kräver tillstånd från länsstyrelsen om jag inte minns fel...

Nu handlar ju inte denna tråden om fasta kameror för övervakning, men annars stämmer det om det gäller en plats fritt upplåten för allmänheten.

Skrivet av Teddis:

Jag är ingen expert på vad för tillstånd som behövs men en morgon när vi var ute och flög så stötte vi på Tomas Södergren från helivision.se och enl. honom så behövdes det i princip ett tillstånd från luftfartsverket varje enskild gång man vill starta helikoptern. Detta gällde en stor del av stockholmsområdet iaf, och hade att göra dels med närliggande flygplatser och militära anledningar. Samtidigt pallar inte flygledartornen med alla mini-heli förare och brukar tydligen ofta säga nej..

Det bör rimligen vara fler restiktioner runt sthlm än på många andra platser, men den kontrollerade luften, CTR (kontrollzon), går bara ända ner till marken i flygplatsernas närhet. Så det beror lite hur högt man flyger åxå, om man behöver kontakta trafikledningen. Utanför kontrollzonen är det fritt att flyga upp till 450m (ibland högre), vilket är väldigt högt för radiostyrda tingestar, där terminalområdet (TMA) finns. Utanför TMA är det fritt upp till 2900m där det sedan finns ett heltäckande "lager" där tillstånd och färdplan osv alltid behövs.
Svjv gäller samma regler även för militära flygplatser i fredstid, så något extra tillstånd av militära anledningar kan jag inte se att man skulle behöva för själva flygningen som sådan.

Skrivet av OskarW90:

Jag har för mig att när det gäller foto/video så får du endast filma/ta kort om det är så att du själv är bakom kameran, alltså kameran får ej vara på annat ställe än i din hand och kan se vad du kan se.

Det låter mycket konstigt om det inte avser kamera avsedd för övervakning. Annars skulle man ju exempelvis inte få ta självporträtt med kameran monterad på stativ. Man kan inte heller ställa kameran för att ta en video/timelapse och sedan sätta sig en liten bit bort och dricka kaffe eller... Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alicorn:

Vad händer om du flyger över en tomt, menar även exempelvis 300 meter upp? Du får väl inte filma på någons privata egendom om ägaren förbjuder dig? Vad jag har förstått går tomtgränsen rätt upp i luften. Detta skulle ju även gälla om man tar kort från ett flygplan 10 000 meter upp i luften. Kanske inte ett problem i praktiken då få bryr sig, men rent juridiskt är lite intressant.

Sen om ska skaffa tillstånd från Transportstyrelsen vad behöver man i praktiken som privatperson? Deras dokument verkar ju mer gälla företag och liknande.

Så länge man själv befinner sig på allmän mark får man fotografera in på privat egendom. Om man befinner sig på privat mark är det enda markägaren kan göra att avvisa dig från platsen. Har du redan hunnit ta bilder kan inte markägaren kräva att vare sig få se dem eller att du ska radera dem, det har bara polisen rättighet att göra (och det finns säkert ett regelverk runt hur det isf ska gå till).

Hur långt upp i luften tomten sträcker sig vet jag inte, men man behöver inget särskilt tillstånd för att få flyga med "riktiga" flygplan över tomter. När jag tog segelflygcert för en massa år sedan fick man dock inte flyga lägre än 300m över tätbebyggt område och 150m utanför tätbebyggt område. Vad för höjder/regler som gäller för just det idag vet jag inte då jag inte längre flyger "riktiga" flygplan.

Om man däremot har ett radiostyrt flygetyg så står man ju själv inte inne på tomten så hur man applicerar lagen där vet i tusan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det låter mycket konstigt om det inte avser kamera avsedd för övervakning. Annars skulle man ju exempelvis inte få ta självporträtt med kameran monterad på stativ. Man kan inte heller ställa kameran för att ta en video/timelapse och sedan sätta sig en liten bit bort och dricka kaffe eller... Ja.

Njae men lämnar du kameran på stativet som tar video/timelapse över natten medans du är hemma och fikar m.m så har du ju upprättat en kameraövervakning.
Men sen ska det ju till en tingsrätt med vanliga människor som kan se skillnad på olaglig övervakning och en kul timelapse, så det ordnar sig nog endå.

Vad gäller vanligt foto av folk på gatan så är det som tidigare sagt fritt fram så länge du inte försöker kränka. Vad jag vet har den lagen aldrig tillämpats och jag personligen har mycket svårt att se det ske om det inte är ett extremt fall av förföljelse/kränkning.

Vad gäller förbudszoner som militära skyddsobjekt med mera så är det skyltat så för det mesta ser man det innan. Men om man blir påkommen inom ett skyddsobjekt tex där jag nu sitter så kommer jag ta kameran av dig och du får inte tillbaka den förns IT-grabbarna plockat ner den till småskruv, så den kommer i ett skramlande kuvert på posten

Sunt förnuft gäller som alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vad gäller förbudszoner som militära skyddsobjekt med mera så är det skyltat så för det mesta ser man det innan. Men om man blir påkommen inom ett skyddsobjekt tex där jag nu sitter så kommer jag ta kameran av dig och du får inte tillbaka den förns IT-grabbarna plockat ner den till småskruv, så den kommer i ett skramlande kuvert på posten

Ja, inom restriktionsområden gäller det ju såklart andra regler och det är andra straffskalor osv. Misstänker att spionage eller landsförräderi kan ge lite högre straff än att att olovligen befinna sig på privat mark. Där kommer kanske till och med rätten att göra ett envars gripande in i bilden.

Permalänk

För min del kan jag leva med att skicka bilder för granskning hos Försvarsmakten med mail. Att låta bli fota människor kan jag klara mig utan. Vill mest ha landskapsbilder ur annorlunda vinklar. Men det är det här med Transportstyrelsen och söka tillstånd i förväg varje gång. Man kan inte vara spontan med flygandet då.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Tror också det beror på var man bor... Om man (som jag) bor ute på landsbygden där alla känner alla så tror jag inte det spelar någon roll. Sett ett par ufon flyga runt här under åren och aldrig har jag hört någon klaga.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ja, inom restriktionsområden gäller det ju såklart andra regler och det är andra straffskalor osv. Misstänker att spionage eller landsförräderi kan ge lite högre straff än att att olovligen befinna sig på privat mark. Där kommer kanske till och med rätten att göra ett envars gripande in i bilden.

Det gör den eftersom fängelse finns på straffskalan och trampar man runt inne på ett objekt så är nog kameran ens minsta problem

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Flygplan ja

Och realist som jag är, så tror jag faktiskt det händer flera gånger i månaden i stort sett alla länder i små mängder.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Men hur lång tid tar det innan de svarar från transportstyrelsen? Har pengar att bränna och gillar nya leksaker!
Mailade sen kväll 27/8...

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

För min del kan jag leva med att skicka bilder för granskning hos Försvarsmakten med mail. Att låta bli fota människor kan jag klara mig utan. Vill mest ha landskapsbilder ur annorlunda vinklar. Men det är det här med Transportstyrelsen och söka tillstånd i förväg varje gång. Man kan inte vara spontan med flygandet då.

Det låter lite löjligt om man ska söka tillstånd för varje enskild gång. Sunt förnuft borde gälla...
Är det bara för att den har kamera, eller behöver du söka tillstånd varje gång för radiostyrda flyplan och helikoptrar också ??

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Det låter lite löjligt om man ska söka tillstånd för varje enskild gång. Sunt förnuft borde gälla...
Är det bara för att den har kamera, eller behöver du söka tillstånd varje gång för radiostyrda flyplan och helikoptrar också ??

Den kan i och med kameran flyga utom synhåll. Då skall man ttydligen ha tillstånd. Och jag för hederlig för att flyga utan tillstånd
Men vill veta om det verkligen är per tillfälle eller en längre period. Verkar jobbigt att söka per tillfälle, speciellt om svarstiden är 72h+.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W