SSD - Värt Eller Ovärt?

Permalänk
Medlem

SSD - Värt Eller Ovärt?

Hejsan.

Har ett bra tag nu funderat över att köpa en SSD-Hårddisk. Har hört från en massa folk att dom pajar efter 1-2 år. Äre sant? Jag vet att min brorsas ny byggda dator som han byggde för ungefär 1-2år sen, o där har hans SSD gått sönder i Januari-Februari. så den hållde i ungefär 1,5 år. Han har endast använt den för OS. Har SSD-hårddiskarna blivit mer "hållbara" eller är dessa så kallade "Hybrid"-diskar någonting att ha?

Jag ser absolut ingen anledning att köpa en ny SSD vartannat år.
Vad tycker ni om detta?

Permalänk
Medlem

Känner ingen vars SSD har gått sönder, inklusive de två jag har köpt.

Permalänk
Medlem

Alla kan väl ha otur. De är hållbara och en av de bästa investeringaringarna du kan göra på en dator. Så köp

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

oavsett om disken skulle krascha var tredje månad skulle SSD fortfarande vara värt det. En dator utan SSD känns för mig numera mer eller mindre obrukbar.

ingen av mina privata SSD's som är mellan 1 och 2 år gamla har haft några problem, inte heller min 4 år gamla SSD som sitter i laptopen jag har på jobbet har bråkat.

som absolut minimum tycker jag du ska skaffa en 120gb OS disk där du även kan ha dina mest frekventa program/spel. har du cash så köp en på 480 GB eller mer direkt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

sällan att en ssd skulle gå sönder efter 1-2 år, isåfall så kan du säkert reklamera den!

Skulle aldrig tänka mig att köra utan en SSD, skulle fan vara värt att köpa en SSD varje 2 år om fallet skulle vara att dom går sönder!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kalln:

Hejsan.

Har ett bra tag nu funderat över att köpa en SSD-Hårddisk. Har hört från en massa folk att dom pajar efter 1-2 år. Äre sant? Jag vet att min brorsas ny byggda dator som han byggde för ungefär 1-2år sen, o där har hans SSD gått sönder i Januari-Februari. så den hållde i ungefär 1,5 år. Han har endast använt den för OS. Har SSD-hårddiskarna blivit mer "hållbara" eller är dessa så kallade "Hybrid"-diskar någonting att ha?

Jag ser absolut ingen anledning att köpa en ny SSD vartannat år.
Vad tycker ni om detta?

Alla mina 3SSD:er har hållit mer än 2år. Tror det är högklassig bullshit du har hört.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Min Ssd köpte jag januari 2012, rinner på underbart än idag:) då hariga även installerat om datorn ca 2-4 gånger per år, och då även battlefield 3/4 på samma gång(med massa mappacks)

Permalänk

Min SSD har hållt i fyra år och tickar fortfarande på bra. Kanske beror på vilket märke man köper. Har en Intel, . Bra ski!

Permalänk
Medlem

Moderna SSD'er har betydligt längre hållbarhet än mekaniska diskar, jämför ex. en samsung 840 EVO, som har en MTBF på 1.5 miljoner timmar, och en WD red (NAS-disk med högre livslängd än en "vanlig" mekanisk disk) som har en MTBF på 1 miljon timmar.

Så grovt förenklat har SSD'n i det här fallet 50% högre livslängd än en mekanisk disk speciellt framtagen för hög användning. Självklart är det många fler faktorer som spelar in, men att SSD'er har mycket kortare livslängd än mekaniska diskar är struntprat (eller möjligtvis baserat på när SSD-tekniken var i sin barndom).

MTBF = Mean time between failure.

Källor:
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168201472...
http://www.silentpcreview.com/WD_Red

Permalänk
Medlem

Alla lagringsenheter, SSD eller HDD - kan gå sönder precis när som helst.

Men att SSD skulle paja efter ett år eller två rent allmänt är bara trams.

Dessutom finns inget som kan göra så mycket för att lyfta en dators prestanda i allmän användarupplevelse som att skaffa SSD.

Hårddiskar är enbart om man vill ha mycket utrymme för lagring till en låg kostnad eller om man har andra specifika krav, men att ha operativsystem på en HDD i en dator för hemmabruk idag är bara dumt.

Sen kan man köpa lite dyrare enheter med längre garanti om man vill ha lite extra pålitlighet, köpte själv t ex en Intel 520 när jag uppgraderade datorn jag har kopplad till TVn för att få en beprövad modell från en tillverkare med god kvalité.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Man bör väl dock inte köra torrents på sin ssd om den skall bli gammal. Då dessa små skrivningar är sämre än större block.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Min gamla Intel SSD lever än, köpte den 2009/2010.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har två stycken SSDs i min dator, en Vertex 2E som först köptes för fyra år sedan, denna la av en gång men då fick jag en ny på garanti. Den andra är en Intel 335 som jag haft i snart 2 år. Oavsett om de pajar efter två år eller ej (och jag skulle nog vilja påstå att det inte är så) så är en SSD extremt värt att ha i datorn, skulle aldrig få för mig att bygga en dator utan SSD idag.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

så något som detta?
700:- är inte så mycket även om den skulle gå sönder efter att garantin har gått ut.
Verkar ha fått väldigt bra omdömen med. Har dock precis beställt min dator men kommer nog att köpa en SSD när jag har pengar eftersom det verkar som jag endast har hört bullshit.

Permalänk
Medlem

Var ju en del strul med gamla enheter med tidiga SandForce-styrenheter, men det är väl uppstädat nu. Köper du en disk av modell och tillverkare med gott rykte ska du inte ha några problem. Sen har jag läst att man inte ska defragmentera en SSD då det inte ger någon prestandavinst och sliter på disken, och en mekanisk disk att föredra för torrenttrafik.

Permalänk
Avstängd

crucial M4 4+ år 95% med min användning räcker den 20+ år till.
startat 1665ggr drifttid 10k timmar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Min Intel 510 250 gb, os disk, funkar än.

Köpt cirka 2011/12 någonting.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Min SSD har rullat felfritt 24/7 sedan den köptes för lite mer än 3 år sedan. Skulle absolut inte ha en dator hemma idag som inte har SSD.
Beräknad livslängd enligt SSDLife är fram till år 2170.

Dold text
Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Var ju en del strul med gamla enheter med tidiga SandForce-styrenheter, men det är väl uppstädat nu. Köper du en disk av modell och tillverkare med gott rykte ska du inte ha några problem. Sen har jag läst att man inte ska defragmentera en SSD då det inte ger någon prestandavinst och sliter på disken, sen är en mekanisk disk att före dra för torrenttrafik.

Defragmentering är avstängd som standard i Windows 7 och över (och om du har SSD och HDD så känner Windows av det och har defragmenteringen bara på för HDD:n

OnT: Jag har en Intel SSD 320 80GB och är inköpt någon gång under 2011 och har 6.2TB skriven data till den och den har fortfarande 100 hälsa. Har en Samsung 840 Basic 120GB inköpt juli 2013 med ca 2TB skriven data och den har 97% hälsa. Har också en SanDisk Ultra Plus köpt 7:e Januari och den mår fortfarande väldigt bra (100% hälsa). Det fanns dock förut vissa styrkort och vissa tillverkare som var mindre bra, men det kunde man läsa om rätt så bra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har för närvarande:

En 90 GB Kinston GT, den går in på sitt fjärde år till hösten.
En 180 GB Intel 530, den är snart ett år.
En 250 GB Samsung EVO, den är bara någon månad.

Ingen ger ens sken av att vara på väg att dö.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd

Kör Samsung 830 128GB, inköpt för 3(?)år sedan. Och har aldrig haft något strul med den. Den har 100% hälsa med strax över 25TB Total Host Writes. Så nog har jag fått valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem

Min första SSD från OCZ dog efter 2 år ungefär. Kanske bara otur.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag köpte flera st. SSD Diskar från Intel till Sist körde jag medom i Raid two 520 från Intel.Prova måste man ja alt.Men nu kör jag på en
Hybrid från 1 Tb och den är billigare låta inte och bete sig nästan som 2St. i Raid.
http://www.dustinhome.se/product/5010672707/seagate-laptop-2-...
So där har man Pengar över till annad.Mvh........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Andra generationens SF-kretsar har haft lite livslängdsproblem. Bytt ut några SSDer som krashat för vänner jag har byggt åt. Konstigt nog lever min Vertex 2 från 2009 som fick otroligt mycket kritik varit en riktig trotjänare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Såå.... för att sammanfatta : En ssd-disk är ett bra köp. Go buy!

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En SSD är den bästa investeringen man kan göra om man inte har en. Angående hållbarhet så ska t.ex. min hålla för 1TB skrivningar per dag i över 10 år, då har man bytt dator för länge sedan.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vad jag hört om 840 evo t ex är att de är stabila och lär hålla ett tag, och 840 pro ytterligare. 5 år garanti visserligen, men också att de förväntas hålla så länge om du skriver 40 GB data varje dag.
Om den då är så gott som stabil i firmware så är den väl minst lika bra som en WD Black om man bortser från storlek, eller?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag har haft 2st olika SSDer gå sönder för mig. Bara tvärdog. En efter ca 1 år och den andra efter ca 4 månader. Båda var OCZ och jag fick nya på garantin... På ca 20 år har jag inte haft en enda mekanisk disk som pajjat.

Vill inte tala illa om SSDer men visst finns det vissa av oss som har haft oflax.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Medlem

Min första SSD var/är en corsair force 3 som hade väldiga firmware problem i starten, men efter en RMA har den tuffat på i snart 4 år, efter det har jag byggt 4 system med samsung SSD's som alla har fungerat felfritt från start

Om det är värt det? Självklart, det finns ingen vettig anledning att inte ha en SSD som systemdisk

Permalänk
Skrivet av kalln:

http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

så något som detta?
700:- är inte så mycket även om den skulle gå sönder efter att garantin har gått ut.
Verkar ha fått väldigt bra omdömen med. Har dock precis beställt min dator men kommer nog att köpa en SSD när jag har pengar eftersom det verkar som jag endast har hört bullshit.

Jag köpte nyligen denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920
Är väldigt nöjd än så länge. 256GB är den prisvärdaste (Pris/GB) storleksklassen idag och vill du inte lägga ut över 1000kr så är det storleken att satsa på i nuläget. på 256GB ryms nog alla program (i synnerhet sådana som laddas in vid uppstart) samt ett antal spel.

Ang hållbarhet: Tillverkaren ger 3 års garanti på denna. Och efter tre år om den skulle gå sönder så är SSD-priserna troligen betydligt lägre och du kan säkert uppgradera till 1TB för samma pris, med ännu bättre prestanda etc.
Crucial kör också med kondensatorer som lagrar energi så att ifall datorn blir strömlös under drift ska strömmen räcka till att "skriva klart" det som finns i bufferten. Sådana finesser återfinnes oftast endast i dyrare servertillämpningar annars.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|