Laptop med uppdateringsbara drivrutiner

Permalänk
Medlem

Laptop med uppdateringsbara drivrutiner

Hej,

Jag har haft två stycken laptops sedan 2006. En fujitsu siemens och en sony. Jag har inte kunnat uppdatera grafikkortsdrivrutinerna på någon av dessa utan måste använda datortillverkarens egna som snabbt blir utdaterade. Hur är läget idag? Tillåter till exempel asus att man laddar hem drivare direkt från nvidias hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre3:

Hej,

Jag har haft två stycken laptops sedan 2006. En fujitsu siemens och en sony. Jag har inte kunnat uppdatera grafikkortsdrivrutinerna på någon av dessa utan måste använda datortillverkarens egna som snabbt blir utdaterade. Hur är läget idag? Tillåter till exempel asus att man laddar hem drivare direkt från nvidias hemsida?

Har nyligen köpt en dator från Acer som tillåter Nvidias egna drivrutiner utan någon inblandning från tredjepart som jag i sin tur låter ladda ner via Nvidia Geforce Experience.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ok, tack. Då funkar det på acer i alla fall.

Permalänk
Medlem

Just Sony är ökända med just detta att man inte kan använda Nvidias standarddrivrutin.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ja, helt otroligt.

Permalänk
Medlem

Hade en Asus innan och där kunde jag inte använda AMDs standarddrivrutiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500