Permalänk
Medlem

sladdrig montering av corsair h75 hjälp.

Sitter och ska montera en H75 på mitt amd-moderkort. Det står i manualen att man ska använda sig av AMD orginalbackplate. Den sitter där den ska men när jag har dragit åt distanser så mycket det går så glappar hela kalaset ca 3-4 mm fortfarande .
Ska det göra så? Är det meningen att man drar ihop allt med tumskruvarna i sista steget?

Ja, jag har använt de svarta amd-distanserna. Jag har läst igenom manualen igen, noga. Vad har jag missat?

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det flera skruvar att välja på? Det känns som att du har för långa skruvar. Alternativt kan du ju se om det finns några längre distanser du kan prova.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag provade att gå vidare i installationen. Det känns som att det sitter nu. Tumskruvarna tog stopp och det sladdrar inte längre. Ska hålla koll på temperaturerna när jag startar igång det strax.

Permalänk
Medlem

Det fungerade. Backplaten satt åt ordentligt när jag reste datorn igen.
Temperaturen sjönk från 83 grader till 57 under belastning och från 15 till 12 i idle, kan spela/kvitta men ändå väldigt nice!

Nu ska jag bara leta upp vad det är för ljud som throttlar. Har lokaliserat det genom HWMonitor till FANIN0, när den går över 1300 rpm så låter den som en moppe 4 kvarter bort.
Efter att ha kikat i manualen till moderkortet blev jag inte klokare på vilken fläkt som är vilken på moderkortet.

EDIT: Fortsätter diskutionen i min andra tråd. Den rör ju samma ämne. Fick skapa den här för att det kändes smått akut.

Skiftar diskutionen till min andra tråd.
Permalänk

Har du så kyligt hemma att du kommer ner till 12 grader idle. Toppluva?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Har du så kyligt hemma att du kommer ner till 12 grader idle. Toppluva?

Nej du här är allt annat än kyligt hemma. Men det värdet är direkt efter start av en kall dator. Ökar väl lite antar jag. Men det ligger och snurrar kring 14-17 grader enligt HWMonitor nu när jag sitter på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Nej du här är allt annat än kyligt hemma. Men det värdet är direkt efter start av en kall dator. Ökar väl lite antar jag. Men det ligger och snurrar kring 14-17 grader enligt HWMonitor nu när jag sitter på nätet.

Låter som påhittad temp eller så bor du i ett kylskåp:p

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Låter som påhittad temp eller så bor du i ett kylskåp:p

Har lagt upp "bevis" i den andra tråden.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag missuppfattar detta, men märkte du mitt under installationen att den satt "sladdrigt".

Jag kan isåfall meddela att detta är normalt, man oftast måste slutföra installationen innan produkten är korrekt monterad.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av napahlm:

Har lagt upp "bevis" i den andra tråden.

Jo bevis i all ära, men AMD är kända att visa glädjesiffror när det kommer till cpu-temp. Du kan inte komma under rådande rumstemperatur om du inte kör kväve eller liknande... Som bäst ett gäng grader över det

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har lagt upp "bevis" i den andra tråden.

Litar inte på dina hw monitor siffror, då många är rent upp väggen. Minusgrader tex.
Oavsett så är det det bra att du fick rätt på din kylare

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Ursäkta om jag missuppfattar detta, men märkte du mitt under installationen att den satt "sladdrigt".

Jag kan isåfall meddela att detta är normalt, man oftast måste slutföra installationen innan produkten är korrekt monterad.

Helt korrekt uppfattat. Man kan tycka att det borde stå i manualen till kylaren. I stället står det (fritt översatt till svenska) dra åt distanserna så de sitter hårt.
Det blir både en känsla av förvåning och panik när man förväntade sig att det skulle sitta tajt mot moderkortet.