Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Fick hem min 2820 idag och vara bara tvungen att skriva av mig lite...det har säkert skrivits innan men men.

Efter att ha satt ihop allt och kopplat in till skärmen så startar jag upp systemet. Allt verkar snurra på fint men jag får ingen bild. Läser lite och det visar sig att skärm/TV måste stödja upplösningen 1024X768. Testar på en TV men får ff ingen bild. Testar HDMI - HDMI på en annan skärm men ingen bild. Testar DVI - HDMI på samma skärm och vips, BIOS!

Uppdaterar BIOS och försöker sedan installera Win 7. Får blåskärm med felmeddelande att BIOS har fel version av ACPI (eller nåt liknande). Läser lite till och kommer fram till att man ska ändra en inställning i BIOS till rätt OS (var inställt på win 8). Gör detta och win 7 installeras!

Väl inne i windows har jag inget internet. Får ladda ner senaste drivisarna till wifi så funkade det.

Sitter nu och laddar ner alla uppdateringar i windows...ska bli intressant sen att se vad den går för den lille rackaren. Men rätt mycket pill som sagt. Vad gör man liksom om man bara har en TV som man tänkte ha den till? Ingen skärm som man får bild på? Märkligt.
Och vad hade man gjort utan google

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.N.T:

Fick hem min 2820 idag och vara bara tvungen att skriva av mig lite...det har säkert skrivits innan men men.

Efter att ha satt ihop allt och kopplat in till skärmen så startar jag upp systemet. Allt verkar snurra på fint men jag får ingen bild. Läser lite och det visar sig att skärm/TV måste stödja upplösningen 1024X768. Testar på en TV men får ff ingen bild. Testar HDMI - HDMI på en annan skärm men ingen bild. Testar DVI - HDMI på samma skärm och vips, BIOS!

Uppdaterar BIOS och försöker sedan installera Win 7. Får blåskärm med felmeddelande att BIOS har fel version av ACPI (eller nåt liknande). Läser lite till och kommer fram till att man ska ändra en inställning i BIOS till rätt OS (var inställt på win 8). Gör detta och win 7 installeras!

Väl inne i windows har jag inget internet. Får ladda ner senaste drivisarna till wifi så funkade det.

Sitter nu och laddar ner alla uppdateringar i windows...ska bli intressant sen att se vad den går för den lille rackaren. Men rätt mycket pill som sagt. Vad gör man liksom om man bara har en TV som man tänkte ha den till? Ingen skärm som man får bild på? Märkligt.
Och vad hade man gjort utan google

Japp, en uppdaterad BIOS (eller UEFI som det ju är) måste vara steg 1 när man får sin nya leksak
Men det är ju märkligt att det inte fungerade på din TV, även om den kanske inte kan visa 1024 direkt så brukar det kunna skalas ner så att man iaf får bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hild:

Tack för input angående MCE-fjärr! Hmm antar att du menar om jag vill ha en äldre NUC? Är det verkligen problem på de äldre? Tanken är bara att det ska vara en sovrumsslav för sovrumstv'n - så känns som att jag inte vill lägga mer än ~2500 totalt för en komplett lösning. Har du andra rekommendationer?

Jag föreslår att du försöker hålla lite kontakt med de återförsäljare som saluför NUC så att du kan få veta när de får in den uppdaterade versionen av DN2820FYKH.
Den nya borde inte vara långt borta och eftersom du ännu inte köpt någon så borde det inte vara så bråttom.
Jag själv tycker det är lite dumt att gå på den äldre arkitekturen när det finns en nyare som faktiskt erbjuder IR och Haswell-teknologi.

23,976Hz vara eller icke-vara är upp till Dig, men jag vet iallafall med mig att jag stör mig på om bilden helt plötsligt skulle tappa en filmruta i en panorering, vissa mer lyckligt lottade människor märker inte av detta och sitter lyckliga ändå.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hur är det att uppdatera BIOS på dessa?

Vissa datorer är väldigt enkla (Vissa är så enkla att de bara behöver internet så kör den in BIOS automatisk när man är inne i BIOS:en

VIssa är riktigt jobbiga som kräver en hel del förberedelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Hur är det att uppdatera BIOS på dessa?

Vissa datorer är väldigt enkla (Vissa är så enkla att de bara behöver internet så kör den in BIOS automatisk när man är inne i BIOS:en

VIssa är riktigt jobbiga som kräver en hel del förberedelse.

Du laddar hem filen, för över på ett USB-minne och fixar det sedan i BIOS.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Tack då vet man det

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Du laddar hem filen, för över på ett USB-minne och fixar det sedan i BIOS.

Förutsatt att du får bild på skärmen

Permalänk
Medlem

Haha ja

Men jag har en TV som borde klara det om inte så har jag 2 HDMI skärmar och om inte det fungerar så har jag även en HDMI>VGA adapter och en gammal skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Haha ja

Men jag har en TV som borde klara det om inte så har jag 2 HDMI skärmar och om inte det fungerar så har jag även en HDMI>VGA adapter och en gammal skärm

Ja då kan du nog vara trygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av rky:

Flyter HD-video på bra i XOT-pluginet? Ska tydligen vara problem med 2820, men du har fått tag på en 2830?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, kollade lite 720p på Tv3Play idag, flöt på bra.

Skrivet av Ice Frontier:

Jag ringde runt till de flesta stora online-butiker och ingen har 2830. Länkar till en sida där de visar hur man kollar vilken som är vilken.

https://communities.intel.com/thread/50331

Köpte min på webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Japp, kollade lite 720p på Tv3Play idag, flöt på bra.

Köpte min på webhallen.

Så du har en 2830?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Så du har en 2830?

Jag trodde det. Fick för mig att mitt versionsnummer var SAxxxxxxx-103, men nu när jag tittar på själva NUC:en så står det 101 - vilket betyder 2820.

Så NEJ jag har inte en 2830 (tyvärr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag föreslår att du försöker hålla lite kontakt med de återförsäljare som saluför NUC så att du kan få veta när de får in den uppdaterade versionen av DN2820FYKH.
Den nya borde inte vara långt borta och eftersom du ännu inte köpt någon så borde det inte vara så bråttom.
Jag själv tycker det är lite dumt att gå på den äldre arkitekturen när det finns en nyare som faktiskt erbjuder IR och Haswell-teknologi.

23,976Hz vara eller icke-vara är upp till Dig, men jag vet iallafall med mig att jag stör mig på om bilden helt plötsligt skulle tappa en filmruta i en panorering, vissa mer lyckligt lottade människor märker inte av detta och sitter lyckliga ändå.

Vad innebär den uppdaterade verisionen av 2820?
Förövrigt, tack för alla svar! Vore inte alls fel om man kunde köra på den till sovrummet då den har både WiFi och IR.
Så kan man satsa på en mer avancerad till vardagsrummet när renoveringen är färdig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hild:

Vad innebär den uppdaterade verisionen av 2820?
Förövrigt, tack för alla svar! Vore inte alls fel om man kunde köra på den till sovrummet då den har både WiFi och IR.
Så kan man satsa på en mer avancerad till vardagsrummet när renoveringen är färdig där.

Jag är lite lat och länkar:
http://intelnuc.blogspot.no/2014/04/intel-updates-baytrail-nu...
http://www.legitreviews.com/intel-bay-trail-nuc-kit-dn2820fyk...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tack! Var nog mer jag som var lat som inte googlade
Så det är fler i tråden som jagar 2830? Någon som hört när de kan tänkas komma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hild:

Tack! Var nog mer jag som var lat som inte googlade
Så det är fler i tråden som jagar 2830? Någon som hört när de kan tänkas komma?

De kommer sälja slut på sitt lager med 2820 innan de börjar leverera 2830 så det tar nog ett tag till. Några veckor minst.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Inaktiv

En liten review över Streacom NC1-GK NUC Chassis http://www.techpowerup.com/reviews/Streacom/NC1B_GK/1.html.

Lite sugen blir man

Permalänk
Skrivet av anon76929:

En liten review över Streacom NC1-GK NUC Chassis http://www.techpowerup.com/reviews/Streacom/NC1B_GK/1.html.

Lite sugen blir man

Blir en sån för mig, dock till min D54250WYK.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rosapennan:

Blir en sån för mig, dock till min D54250WYK.

Ett annat alternativ är ju denna men inte lika snygg http://www.silentpcreview.com/Tesla_H_for_a_Fanless_NUC

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vilket nätverkskort bör man köpa till sin NUC?

Jag har sett flera inlägg där det varnas för Intels inbyggna ac-nätverkskort, men få som tipsar om vilket man ska köpa istället.
Det enda kravet jag har är att det klarar ac standard, men om det sedan är inbyggt eller USB kvittar för mig. Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Skrivet av Sephirot:

Vilket nätverkskort bör man köpa till sin NUC?

Jag har sett flera inlägg där det varnas för Intels inbyggna ac-nätverkskort, men få som tipsar om vilket man ska köpa istället.
Det enda kravet jag har är att det klarar ac standard, men om det sedan är inbyggt eller USB kvittar för mig. Vad rekommenderar ni?

Som alltid beror det lite på vad du prioriterar, här finns en liten test av USB-modeller, kort sagt är Asus AC56 bäst och dyrast:
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3227...

Permalänk

Sen senaste BIOS-uppdateringen kom är det inga problem att använda intels nätverkskort

Permalänk
Avstängd

Okej, har det kommit en ny senaste månaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Okej, har det kommit en ny senaste månaden?

Skickades från m.sweclockers.com

http://intelnuc.blogspot.se/2014/07/bios-version-38-for-dn282...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Kommer den nya 2830 med Quick Sync klara av bättre uppskalning av SD-material? Typ Lanczos eller Bi-Cubic istället för Bi-Linear som är max för 2820.

Permalänk
Medlem

Behöver en diskret server för lite interna websidor (asp.net, inget avancerat och i princip bara jag som kommer besöka) och openhab.
Ska man satsa på Celeron-versioner eller nåt lite mer kraftfullt? Vill inte vara dumsnål.

Är .net-utvecklare, men har en fet dator på jobbet och kör mac hemma så är lite osäker

Tänkte mig nåt åt det här hållet (Vill ha en modell med ethernet)
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2354434&view=l

Permalänk
Skrivet av GOG:

Kommer den nya 2830 med Quick Sync klara av bättre uppskalning av SD-material? Typ Lanczos eller Bi-Cubic istället för Bi-Linear som är max för 2820.

Förmodligen inte (skalningen görs väl via shaders?) , det är fortfarande Intels svagaste HD-graphics med bara 4 shaderkärnor, är till och med några hertz lägre klockad än 2820:n...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av johnjensen Visa inlägg
Okej, har det kommit en ny senaste månaden?

Till min NUC D34010WYK är det: https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Dwnld...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

För att krångla ännu mer. Du undrade om det hade kommit något nytt förra månaden när du skrev inlägget, ja det kom en BIOS-uppdatering den månaden.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX