Världens största spelsamling såld för fem miljoner kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Undrar hur mycket han har lagt ner för att köpa alla dessa spel

Enligt han så har han spenderat ca $3000 per år i totalt 20 år på sina spel, hurvida det stämmer är en bra fråga.

Överlag dock så har han fått mer pengar än genomsnittet av kostnad för spel i USA, dvs där spel gått för $49-59 de senaste 15 åren, och han fick runt $68 per spel.

Källa: http://www.ign.com/articles/2013/12/24/man-sets-guinness-worl...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Tråkigt att priset inte blev högre. Räknar man all tid killen måste ha lagt ner på denna hobby samt hur mycket pengar han har spenderat kan det ju inte vara en jättebra affär för hans del. Men 5 miljoner är ju 5 miljoner

Han kan skratta hela vägen till banken. sympatiköpare säger jag. I sverige hade han inte skrapat ihop en halv miljon för samma samling.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Men har den en scrollbar?

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk

5 mille bara? Hade jag varit rik hade jag lätt köpt bara för att och gjort ett tufft spelrum.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Tycker summan är för lite, speciellt med all tid han måste ha lagt ner med.
Synd att han behövde sälja det.

Tänk på all tid han skulle behöva lägga för att sälja allt individuellt - och förmodligen är många av spelen helt värdelösa, t ex spel från 2000-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Han kan skratta hela vägen till banken. sympatiköpare säger jag. I sverige hade han inte skrapat ihop en halv miljon för samma samling.

Tänk på allt jobb och tid som ligger bakom en sån här samling. Finns säkert både en och annan spelintresserad, stormrik mupp som ser det som rena fyndet, bara att pröjsa och sedan ha typ alla spel i hela världen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

11 000 spel för 5 miljoner blir väl kring 450 kr / spel? Dyrt köp, men jag antar kollektionen har en hel del udda artiklar man omöjligt får tag på billigt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Tänk på all tid han skulle behöva lägga för att sälja allt individuellt - och förmodligen är många av spelen helt värdelösa, t ex spel från 2000-talet.

Han kanske hade E.T. the Extra-Terrestrial i samlingen som drog ner priset.
http://en.wikipedia.org/wiki/E.T._the_Extra-Terrestrial_%28vi...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Samlar själv och har gjort det i ca 10 år tillsammans med tvillingbrorsan!
Men detta är helt sjukt mkt spel O_O

Ni som är intresserade kan kolla vår hemsida!
Men tror inte man får sprida reklam i trådar?

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

11 000 spel för 5 miljoner blir väl kring 450 kr / spel? Dyrt köp, men jag antar kollektionen har en hel del udda artiklar man omöjligt får tag på billigt idag.

Tror det ingår en hel del konsoler och reklam i priset xD

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

11K spel. 5 miljoner, asmycket pengar. Men känns som det borde blivit mer.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Finns spel som är värda mycket pengar i den samlingen. Tex Nintendo Championship den med guldkasset, som delades ut till vinnarna av Nintendos egna turnering. Nintendos absolut mest värdefulla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Samlar själv och har gjort det i ca 10 år tillsammans med tvillingbrorsan!
Men detta är helt sjukt mkt spel O_O

Ni som är intresserade kan kolla vår hemsida!
Men tror inte man får sprida reklam i trådar?

Jag är intresserad, vad heter sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag är intresserad, vad heter sidan?

http://www.segafreak.se/

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Är du tvillingen? Lägg den i din signatur så kanske du får fler besökare.

Ursäkta för offtopic

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Undrar vem köparen var, jag har svårt att se att inte James Rolfe åtminstone var med och budade på detta

Vill gärna se vad han har för 80 och 90-tals samling den där killen. James ligger nog hack i häl på den fronten (70 till tidigt 90-tal så att säga).

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Är du tvillingen? Lägg den i din signatur så kanske du får fler besökare.

Ursäkta för offtopic

haha nej, jag gick bara in på hans SweC profil å där fanns den

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

haha nej, jag gick bara in på hans SweC profil å där fanns den

http://s15.postimg.org/l2wfhvlqz/Swe_C_print.png

Ok, tack i vilket fall. Var en rätt rolig samling

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Ok, tack i vilket fall. Var en rätt rolig samling

jo men samlingar kan lätt blir "Hording", jag sammlade för på lite för mycket data prylar men slutade med det å nöjde mig med alla CPU:er jag hade.

Sen har jag en liten samling, på Robotech pylare, har hela Serien på DVD-box och 3st transformable robotrar, å ställt dem på hyllan, en i varje "figther" mode

Detta är en av dem, lånad bild från Google.com

sammlar bara på skala 1/48 (ca 30+ cm stående från fot till huvud, eller i Jetfighter mode), då dem inte tillverkas längre å större desto bättre

jag nöjer mig med små samlingar speciellt när det är ungdoms nostalgi

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Fairchild Channel F spel!!

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, undrar jag vem som skulle köpa detta för det överpriset..

Hur som , tror inte han kommer stycka eller göra något dumt. Han får ju inte ALLS de pengarna om han säljer separat!!

Det finns troligtvis EN halvförmögen person som ser det som en "kul" investering.

Skulle gärna vilja se hur buden såg ut om det ens fanns så många andra egentligen.

Och jag, om jag hade de pengarna, skulle jag också köpa, men kanske det är också därför jag inte har de att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jo men samlingar kan lätt blir "Hording", jag sammlade för på lite för mycket data prylar men slutade med det å nöjde mig med alla CPU:er jag hade.

Sen har jag en liten samling, på Robotech pylare, har hela Serien på DVD-box och 3st transformable robotrar, å ställt dem på hyllan, en i varje "figther" mode

Detta är en av dem, lånad bild från Google.com
http://galleryplus.ebayimg.com/ws/web/271020904220_1_0_1/1000...

sammlar bara på skala 1/48 (ca 30+ cm stående från fot till huvud, eller i Jetfighter mode), då dem inte tillverkas längre å större desto bättre

jag nöjer mig med små samlingar speciellt när det är ungdoms nostalgi

Oj vilken rysning det gick genom kroppen när jag såg dom bilderna.
Kommer själv ihåg alla He-Man , Gi Joe , transformers och allt där i mellan som man lekte med.
Själv samla jag på små plast krigare med olika öar och nationsflaggor , hade en JÄTTE samling som jag senare tänkte sälja men jag skänkte dom till välgörenhet.
Man saknar tiden man va ung och snygg , nu är man ju bara snygg

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Oj vilken rysning det gick genom kroppen när jag såg dom bilderna.
Kommer själv ihåg alla He-Man , Gi Joe , transformers och allt där i mellan som man lekte med.
Själv samla jag på små plast krigare med olika öar och nationsflaggor , hade en JÄTTE samling som jag senare tänkte sälja men jag skänkte dom till välgörenhet.
Man saknar tiden man va ung och snygg , nu är man ju bara snygg

hehe
Ang. Gi Joe så ploppar det upp minnen från slutet av 80 och början på 90 talet. Då lekte man med ACTION FORCE gubbar jag och min bästa polare Andreas i villaområdet Solbacka a.k.a SunnyHills

Den vita ninjan tyckte jag var ball, men jag hade inte den utan min polare Anderas, just nu hittar jag inte den jag tyckte bäst om av mina gubbar tyvärr. Google suger

EDIT: Glömde en länk -> http://action-force.dk/gijoe/figures/stormshadowv2/stormshado...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

hehe
Ang. Gi Joe så ploppar det upp minnen från slutet av 80 och början på 90 talet. Då lekte man med ACTION FORCE gubbar jag och min bästa polare Andreas i villaområdet Solbacka a.k.a SunnyHills

Den vita ninjan tyckte jag var ball, men jag hade inte den utan min polare Anderas, just nu hittar jag inte den jag tyckte bäst om av mina gubbar tyvärr. Google suger

EDIT: Glömde en länk -> http://action-force.dk/gijoe/figures/stormshadowv2/stormshado...

Nostalgi , det va en grym samling. Sjyst länk

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Han kan skratta hela vägen till banken. sympatiköpare säger jag. I sverige hade han inte skrapat ihop en halv miljon för samma samling.

Det tror jag inte. Tror inte han tjänat mer än ca 10% eller dylikt. Hade en kompis som hade en stor samling med lite ovanligare spel, japanska Limited Edition etc, från äldre Sega-konsoller. Tror han fick 100k i slutändan, kommer inte ihåg hur många spel det var men någon bit över 100 med ett antal konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Nostalgi , det va en grym samling. Sjyst länk

Här är mina 3, som jag nöjer mig med, 3st Robotech (VF-1J) den 3e (högra roboten) har även extra armor kit inköpt men ibland bygger jag om robotarna för variationens skull

Alla 3 kan transformeras till mellan de olika Transformations-modes som varje Robot visar. dessa är de stora med i mitt tycke lite bättre än Okej detaljrikedom, scale 1/48, idag kan man bara köpa 1/60 som störst.

så dessa skulle jag kunna sälja för minst dubbla pengen jag köpte dem för trotts öppnad låda. ännu mer om lådorna är obrutna. och givetvis har jag lådorna kvar

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Här är mina 3, som jag nöjer mig med, 3st Robotech (VF-1J) den 3e (högra roboten) har även extra armor kit inköpt men ibland bygger jag om robotarna för variationens skull

Alla 3 kan transformeras till mellan de olika Transformations-modes som varje Robot visar. dessa är de stora med i mitt tycke lite bättre än Okej detaljrikedom, scale 1/48, idag kan man bara köpa 1/60 som störst.

så dessa skulle jag kunna sälja för minst dubbla pengen jag köpte dem för trotts öppnad låda. ännu mer om lådorna är obrutna. och givetvis har jag lådorna kvar

http://s14.postimg.org/vbc1r37tt/IMAG2974.jpg

http://s13.postimg.org/s06bm9duv/Robotech_IMAG0022.jpg

Såg faktiskt några avsnitt på Youtube igår

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv

Har fler spel på min iPhone

Jag har ingen iPhone

Permalänk
Medlem

Hade varit roligare om spelen gick till James Rolfe och Mike Matei. Undrar dock om Nintendo World Championchip's fanns med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Ytterligare en sak som för fysiska utgåvor av ett spel mysigare än deras digitala diton.

Skickades från m.sweclockers.com

Tills du skall flytta...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz