Permalänk
Medlem

DS214play

Hej jag går i tankarna att köpa en Synology.

DS214play verkar kunna koda om filformat under streaming vilket kanske kan vara fördelaktigt om man har filmer på datorn av mindre vanliga filtyper. Dock läste jag att det inte går att koppla in den till TVn.

Jag har en 50" Plasma tv med hdmi uttag, dvs inte en smarttv så antar att jag skulle behöva koppla ihop min mediaspelare med tv via hdmi dock finns inte det på DS214Play så hur kan jag lösa det?

Prisklass är 2-3k
Lagring av film, musik och bilder.
Kunna streama/visa till TV, Iphone och Ipad samt gärna andra smarttelefoner.

Permalänk
Medlem

Din TV (förutsatt att den har DLNA eller liknande) kommer ju hitta NAS'en som en mediaspelare via nätverket.
Men då du inte har en "smart"-TV så har den säkert inte heller en inbyggd mediaspelare eller ens nätverksanslutning.

Däremot så skulle jag inte förvänta mig några underverk från den då den bara har en 1.6ghz ATOM CPU.
Tvivlar faktiskt på att den kan transkoda HD material utan att antingen droppa frames eller med dålig kvalitet.

Lösningen på alla dina problem är en mediaspelare + vilken NAS som hellst då den inte behöver transkoda.
Finns från urbilliga (men sega) raspberry pi varianter till riktiga HTPC lösningar med i princip oändlig flexibilitet.

Permalänk
Medlem

Nu har just play varianterna har även en del hårdvarustöd för media. och enligt spec så "klarar" den 150 fps i 1080 så att man ska kunna se en ström av 1080 matrial borde juh inte vara några problem

Permalänk
Medlem

Jag har själv en 214play, jag streamar inte direkt från den utan har en htpc mellan NASen och tvn så jag kan tyvärr inte uttala mig om hur den klarar av att streama direkt till tvn.

Har du NASen och din mediaspelare i samma nätverk så kommer du kunna komma åt filerna på NAS på din mediaspelare och spela upp dem på tvn. Men har du en sådan setup har du ingen nytta av att NASen kan transcoda då mediaspelaren kommer sköta den biten. Dvs. eftersom du ändå måste ha en mediaspelare så kan du lika gärna välja en annan NAS.

Streama till telefoner går via synologys egna appar (DS video, DS audio, DS photo). Det ska gå alla deras NASar om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem

Okej så jag kommer att behöva ha någon form av mediaspelare utöver NASen.

Det känns som det är bättre att spendera lite pengar på NASen än mediaspelaren då man kanske i framtiden vill byta tv och då kan ha inbyggd mediaspelare..

DS412+ där man kan installera PLEX för streaming till olika enheter.
sen en Rasberry Pi till TVn, jag har internet uttag till tv
men skulle vilja surfa också från soffan på tvn så då lär jag behöva en rasberry pi också

så en Rasberry Pi med XBMC till tv där jag kan surfa runt på internet samt ansluta till min
nas DS412+ som har PLEX vilket gör det möjligt att streama till olika enheter(mobil, surfplatta etc)
med denna setup kommer jag väl inte kunna streama till rasberry utan kommer att behöva koppla rasberry hdmi till tv samt nätverkskabel från router till
rasberry?

Permalänk
Medlem

men med xbmc så kommer jag inte kunna lägga till undertexter lika lätt, kanske fungerar ändå på något bra sätt så länge undertexten ligger i mappen?

Permalänk
Medlem
Citat:

så en Rasberry Pi med XBMC till tv där jag kan surfa runt på internet samt ansluta till min
nas DS412+ som har PLEX vilket gör det möjligt att streama till olika enheter(mobil, surfplatta etc)
med denna setup kommer jag väl inte kunna streama till rasberry utan kommer att behöva koppla rasberry hdmi till tv samt nätverkskabel från router till
rasberry?

Jag har svårt att tolka det du skriver, men ja, det kommer gå att spela upp film (som ligger på en NAS) på din raspberry pi som är kopplad till tvn, så länge du har alla enheter på samma nätverk.

Jag har dålig koll på undertexter och xbmc, men jag har för mig att det bara ska ligga i samma mapp som filmen och ha samma namn för att det ska fungera automatiskt.

Permalänk
Medlem

Kan man göra så att andra i familjen som har raspbmc kommer åt sin nas också ??

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Skrivet av aaaaa:

Kan man göra så att andra i familjen som har raspbmc kommer åt sin nas också ??

Tack på förhand

Det borde inte vara ett problem. Jag har själv inte provat dela ut till flera olika rpi men har min 214play till att dela ut till alla enheter i lägenheten. Var inga problem att spela saker på flera enheter samtidigt i all fall. (Rpi via SMB, ipad och TV via DS Video och på en dator via kablat).
Är väl mer en fråga om bandbredden på wi-fi räcker än om nasen klarar det. Körde N-band (300 mbit) vid mitt test.

Är lite osäker på hur transkodningen funkar men har för mig att för ett tag sedan var det bara till mobila enheter det gick, men inte till mediaspelare och TV-apparater. Köpte en NUC i våras som kör OpenElec så jag har inte haft ett behov av att kolla upp det igen.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W