Nvidia fyrdubblar upplösningen i VR-headset genom stapling av LCD-paneler

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Upplevd ja, för en dubbling av informationen (två skärmar istället för en) kan rimligen inte ge en fullständigt fyrfaldig ökning av visuell information.

Absolut. Denna teknik kan vara intressant enbart som kuriosa men inom ett eller två år är OLED tekniken som är dominant ändå.

Permalänk
Medlem

LCD betyder dock avsaknad av low persistence och dålig kontrast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Meh intressant teknik men varför inte använda den till något bättre, kanske kunde användas för att ge tn skärmar bättre betraktningsvinklar eller oled högre uplösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Dealbreakern är att din fru kommer att slå ihjäl dig, om du sätter dig med en svart skokartong fastspänd framför ansiktet.

Mina fruar är digitala och har hälsat på i skokartongen.
De trivdes bra men trivs bättre i min TV.
De finns också i en ficklampa jag har som inte lyser.
När vi är klara så åker de tillbaka till bukten de kom ifrån.

Permalänk
Medlem

spela roll om betraktningsvinklarna blir sämre... jag har aldrig fattat det där med betraktningsvinklar. Visst om det är en TV så vill man ju kunna se klart från sidan men alla som sitter vid datorn sitter väll precis framför? och om inte framför så minimalt till sidan. så tex att man ska kunna se helt klart från nästan alla håll fattar jag inte vid datorskärmar.

i alla fall så låter det mycket härligt med lite ny teknik

Permalänk
Entusiast
Skrivet av OC-banan:

spela roll om betraktningsvinklarna blir sämre... jag har aldrig fattat det där med betraktningsvinklar. Visst om det är en TV så vill man ju kunna se klart från sidan men alla som sitter vid datorn sitter väll precis framför? och om inte framför så minimalt till sidan. så tex att man ska kunna se helt klart från nästan alla håll fattar jag inte vid datorskärmar.

i alla fall så låter det mycket härligt med lite ny teknik

Jag vet iofs inte hur du sitter framför datorn, men jag sitter på alla sätt stolen är designad för och minst 4 till. Då är det bra att ha dugliga betraktningsvinklar på skärmen.

I ett VR-headset däremot, där skärmarna praktiskt taget sitter fast i huvudet spelar det ju ingen roll alls. Det är ju inte precis så att ögonen rör sig mellan olika platser ansiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är inte antalet tillverkare som är problemet, det är vilka tillverkare som gör det. NVIDIA är ett stort företag inom grafik och rendering. Skulle de då göra VR-headsets så skulle de vara som vem som helst i deras ställe och utforma produkten till att ge en fördel ihop med deras andra produkter. Detta skulle innebära en stor klyfta även här. Jag vill ha fler tillverkare än Oculus och Sony, men det ska vara oberoende parter som inte beblandas med AMD, NVIDIA eller Intel.

Idiotförklara mig om du vill, men om jag säger Mantle, FreeSync eller G-sync? Säger det er något? Ett totalt misslyckande inom branschen där en organisation som VESA hade varit en mer lämplig utformare. Elektronikbranschen kräver standarder och helst oberoende standarder.

Och vem hade du tänkt skulle betala för all denna forskning och utveckling för att ta fram ny teknologi, då vinstdrivande företag tydligen inte borde få göra det? Eller i alla fall inte företag som har ett ekonomiskt intresse av att utföra sagda forskning och utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Meh intressant teknik men varför inte använda den till något bättre, kanske kunde användas för att ge tn skärmar bättre betraktningsvinklar eller oled högre uplösningar.

Enl artikeln så blev betraktningsvinklarna ännu sämre.. Verkar logiskt när man måste få rätt vinkel för att se den undre panelen med 1/2pixels förskjutning, lutar man huvet lite så kanske man ser en hel, och då är det kört.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Enl artikeln så blev betraktningsvinklarna ännu sämre.. Verkar lågiskt när man måste få rätt vinkel för att se den undre panelen med 1/2pixels förskjutning, lutar man huvet lite så kanske man ser en hel, och då är det kört.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte du lär få de problemen eftersom båda panelerna sitter fast i varandra, och båda sitter fast mot din skalle. Du måste med andra ord röra hela VR headsetet för att få den effekten, något som hade stört upplevelsen oavsett vilken och hur många paneler du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror inte du lär få de problemen eftersom båda panelerna sitter fast i varandra, och båda sitter fast mot din skalle. Du måste med andra ord röra hela VR headsetet för att få den effekten, något som hade stört upplevelsen oavsett vilken och hur många paneler du använder.

Men här var frågan om man skulle använda denna teknik till något annat, och det var det jag svarade på..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwid:

Intressant som teknik. Visste inte att man kunde göra så utan att också behöva genomskinliga skärmar. Den högre upplevda uppdateringsfrekvensen lär ju bli ungefär som en interlaced signal, där var annan pixel uppdateras var annan gång.

Hoppas dock fortfarande på att Samsung (eller nån annan) kan tillhandahålla högupplösta OLEDs till Oculus Rift.

Tyvärr prioriterar man lägre tillverkningskostnader framför funktionalitet så det lär bli detta du kommer få i din högupplösta occulus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som bullshit och nödlösning för o armbåga sig in i VR marknaden asså.
Nvidia kände lukten av pengar o följde spåret... Tro om detta slår igenom på lika bred front som 3d Vision. De sitter väll alla med, no?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Känns som bullshit och nödlösning för o armbåga sig in i VR marknaden asså.
Nvidia kände lukten av pengar o följde spåret... Tro om detta slår igenom på lika bred front som 3d Vision. De sitter väll alla med, no?

Jo.. alla sitter med TVn som har det... men ingen ingen använder det. Så De har fortfarande fått sålt tekniken

Håller med om att det är en nödlösning, men tanken är faktiskt inte så dum.
Poängen är ju att du får betydligt mindre krav på grafikkortet att beräkna 2st låg upplösnings skärmar, även med denna korrektion, vs en skärm med 4x den ordinarie skärmens upplösning. Detta gör ju att portabla enheter och annat som har problem med energi och beräknings begränsningar kan klara av betydligt bättre upplevd upplösning än de annars hade klarat.
Inte för att det blir bra, MEN om det hade kunnat bli det, så hade ju 4k spel @ 120Hz kunnat bli en verklighet, även om det du egentligen har är 2st 1920x1080 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo.. alla sitter med TVn som har det... men ingen ingen använder det. Så De har fortfarande fått sålt tekniken

Håller med om att det är en nödlösning, men tanken är faktiskt inte så dum.
Poängen är ju att du får betydligt mindre krav på grafikkortet att beräkna 2st låg upplösnings skärmar, även med denna korrektion, vs en skärm med 4x den ordinarie skärmens upplösning. Detta gör ju att portabla enheter och annat som har problem med energi och beräknings begränsningar kan klara av betydligt bättre upplevd upplösning än de annars hade klarat.

Jag tror Du har fel där. Poängen är att Du genererar 4K upplösning i GPUn men mappar information på två stycken lågupplösta skärmar för att ge illusionen av 4K upplösning.

Permalänk

Jag är skeptisk. Det låter bra i teorin med i praktiken skiter det sig säkert. Antingen för att annan teknik hinner komma ifatt tillräckligt så att besparingen inte är värt det eller så för att det finns någon stor nackdel som dom "glömde" nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:


Japp, fyrfaldig upplösning heter det egentligen.

Skrivet av aliassund:

Upplevd ja, för en dubbling av informationen (två skärmar istället för en) kan rimligen inte ge en fullständigt fyrfaldig ökning av visuell information.

När jag tänkte snabbt på det så var det ju en självklar 4faldig upplösning, men när man tänker efter, så är det ju två paneler som vardera har runt 2 miljoner pixlar. (1920x1080) 2 miljoner + 2 miljoner kan ju inte bli 8 miljoner. utan måste räknas som (1920x1080)x2.

Det som händer är ju att man inte förtätar pixlarna åt båda hållen. När man förskjuter en panel, så gör man det ju antingen horisontellt eller vertikalt, du kan inte göra båda samtidigt. Dvs så blir det bara dubbelt så många pixlar t.ex. Horisontellt, medan den vertikala mängden är samma.

X=LCD 1 Z=LCD 2 Båda panelerna har 3x3pixlar. (9 pixlar)

X X X Z Z Z
X X X Z Z Z
X X X Z Z Z

Sammanfogat horsontellt.

X Z X Z X Z
X Z X Z X Z
X Z X Z X Z

Observera att detta nu är en skärm på 6x3 pixlar ( 18 pixlar) vilket är en dubblering och ej en fyrdubbling.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Det som händer är ju att man inte förtätar pixlarna åt båda hållen. När man förskjuter en panel, så gör man det ju antingen horisontellt eller vertikalt, du kan inte göra båda samtidigt. Dvs så blir det bara dubbelt så många pixlar t.ex. Horisontellt, medan den vertikala mängden är samma.

Observera att detta nu är en skärm på 6x3 pixlar ( 18 pixlar) vilket är en dubblering och ej en fyrdubbling.

Om jag förstod det rätt så ville de förskjuta panelerna 1/4 in i varandra, diagonalt.
Detta skulle då ge en "uppfattad" högre upplösning, och notera att det bara uppfattas som högre upplösning, precis som röd, grön och blå inte är vitt, men det uppfattas så.

De får ju ingen perfekt skarp kant när de gör så, men de får ändå en kant som är relativt mer skarp än bara en panel. Detta eftersom en pixel på varje panel ligger hälften horisontellt och vertikalt inne i nästa pixel. Varje pixel blir ju överlappad (eller "underlmatad") av 1/4 av 4 andra pixlar.

Om jag har tolkat videon och informationen fel så säg till...