Någon som använder m.2?

Permalänk
Medlem

Någon som använder m.2?

Har varit eld o lågor över M.2 sen det kom då jag helt enkelt hatar kablar (både i o utanför datorn).
Har inte haft råd att uppdatera riggen till att få in en M.2 SSD än så har ingen erfarenhet av det själv.

Är det någon annan som använder M.2?
Går det så snabbt och är så bekvämt som mina dagdrömmar säger?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sgtspiff:

Har varit eld o lågor över M.2 sen det kom då jag helt enkelt hatar kablar (både i o utanför datorn).
Har inte haft råd att uppdatera riggen till att få in en M.2 SSD än så har ingen erfarenhet av det själv.

Är det någon annan som använder M.2?
Går det så snabbt och är så bekvämt som mina dagdrömmar säger?

Jag använder inte M.2 men väl mSATA. Det är väldigt smidigt. Tyvärr så erbjuder inte M.2 någon skillnad i hastighet så länge de snabbaste diskarna ligger runt 550MB/s. Du får samma fart oavsett om du köper en SATA, mSATA eller M.2 disk. Vi får vänta tills det kommer snabbare M.2 diskar. Först då kommer jag att satsa på det.

Såg att Plextor kommit med några snabbare nu, så det börjar ta sig. Men skulle gärna vilja se fler snabba M.2 SSD'er släppta innan jag väljer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Plexors M6E serie finns redan i butik, m.2 med 2x PCI-e 2.0 , så visst finns dom redan, men gissar det kommer ännu snabbare saker under hösten.

http://www.legitreviews.com/plextor-m6e-256gb-m-2-pcie-ssd-review_144812

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Var det inte något prob att boota fr m.2?
Isåfall är det ju kasst.
Då måste man ändå ha en ssd via (m)sata..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Var det inte något prob att boota fr m.2?
Isåfall är det ju kasst.
Då måste man ändå ha en ssd via (m)sata..

Skickades från m.sweclockers.com

Detta lär väl vara ett problem precis som alla PCI-E har innan NVMe blir standard (uppföljaren till AHCI).
Förr när SATA var ungt så hade man ju också problem och behövde raid drivare mm för att kunna använda Sata diskar, sen gjordes en standard. Eftersom SSD nu är mer eller mindre standard i alla vettiga maskiner så ska det få en ersättare som är optimerad för just PCIe, Msata och M.2, vilket borde gör att allt sånt ska fungera.

Själv tänker jag inte ta i M.2 förrän det börjar bli mer nytta och beprövat, eftersom jag har agerat barndoms-testare i för många år nu, och är trött på ev problem.

Permalänk
Keeper of Traditions

Kör på en mSata SSD i min laptop, busenkelt att installera och vips så hade man två hårddiskar i datorn. Inga problem att boota från den heller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tänkte köra det i brorsans rigg men de var dyrare och fanns bara intel och en till att välja mellan så jag körde standard 2.5

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14