Laptop till programmering - Blivande student

Permalänk

Laptop till programmering - Blivande student

Hej!

Jag ska börja läsa programmering under de 3 kommande åren. Mesta dels C++, men också C, Java, mm.

Jag skulle vilja ha ett bra förslag på en programmerings laptop. Grafiken skiter jag i, för jag tänker inte spela nåt på den. Har en stationär som duger fint för spel. Jag vill ha en snabb och duglig laptop som ser till att göra sin grej när det väl kommer till programmerings projekt, mm.

Bra batteritid, processor, skärm storlek, mm skulle inte vara så tokigt.

Priset kan ligga på 5000-5500 kr

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Dubbeltrubbel

Permalänk
Permalänk
Medlem

Alla datorer du länkade har skärmar med upplösningen 1366*768. En såpass låg upplösning är inte trevlig att arbeta på om du huvudsakligen ska hantera text.

Jag la in några filter på prisjakt som borde ge en förhållandevis bra programmeringsdator, bara att välja och vraka.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s180333479&o=produkt_pr...

Om du tänkt bära omkring på datorn mycket hade jag valt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2249287 då den verkar betydligt mer portabel med vikt på 1,75kg och skärm på 13,3 tum. Den ligger dock lite över din budget på 6000kr.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem

Skärmstorlek och upplösning är superviktigt när du ska programmera, precis som Bryal säger ovan.

Om du dessutom ska programmera mycket i C++, så är iterationstid särskilt viktigt och då tror jag tyvärr inte kommer du undan med någon laptop för 5000-5500. Du behöver så många kärnor som möjligt för att kunna kompilera snabbare.

För Java och C# är det en helt annan femma dock.

Permalänk

Ok, jag förstår. Jag kan gå med på att lägga 500-1000kr extra.

Har lite svårt för touch skärmar.

Skulle en sån här vara bättre?
https://www.komplett.se/asus-f550ln-156-fhd-matt/808888?cks=A...

Permalänk
Medlem

Den tycker jag ser rätt så bra ut. Som Stefan sa hade väl en snabbare processor varit ganska bra att ha egentligen för att minska kompileringstider. Dock hittar du nog inte laptops med mycket bättre CPUer i detta prissegmentet, så den du valt borde funka bra.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem

Ett skönt tangentbord är också viktigt. Kanske bra att försöka testa dem lite i en butik så att du kan känna om tangentbordet funkar för dig.

Själv kör jag en gammal thinkpad men kör heller inte så avancerad programmering (mest C i Linux men funderar på python också). Gillar tangentbordet på thinkpaden och ska jag kompilera något tungt kan jag alltid köra via ssh mot min stationära dator (alltså fjärransluta mot en kraftfullare dator hemma).

Permalänk

Där ser man!
Tack för tipset, samt er tid!
Ska åka ner imorgon och prova på några tangenter, mm. Innan jag tar ett beslut.