Dags för ssd till laptopen

Permalänk
Medlem

Dags för ssd till laptopen

Vill gärna snabba upp min laptop, den tar ju evigheter på sig att starta och sen ladda in program.

Tänkte köpa mig en 500gb ssd eftersom det bara finns plats för 1 i laptopen så var det lika bra o kräma på med 500 direkt.
Vilken av dessa hade ni valt och varför?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/ssd-sata-25-... Visst den har 20Gb mindre lagringsutrymme men 10MB snabbare läshastighet och kostar 300kr mindre än denna

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/ssd-sata-25-...

Har samsungen någon fördel i det hela som gör att den är värd 300kr mer.
Sen skulle jag behöva nått sånt där kit som för över alla saker man har på denna hdd till ssdn innan man skiftar. Eller hur det nu går till =S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Vill gärna snabba upp min laptop, den tar ju evigheter på sig att starta och sen ladda in program.

Tänkte köpa mig en 500gb ssd eftersom det bara finns plats för 1 i laptopen så var det lika bra o kräma på med 500 direkt.
Vilken av dessa hade ni valt och varför?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/ssd-sata-25-... Visst den har 20Gb mindre lagringsutrymme men 10MB snabbare läshastighet och kostar 300kr mindre än denna

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/ssd-sata-25-...

Har samsungen någon fördel i det hela som gör att den är värd 300kr mer.
Sen skulle jag behöva nått sånt där kit som för över alla saker man har på denna hdd till ssdn innan man skiftar. Eller hur det nu går till =S

om du ska göra en Clean install så behöver du inte det, bara serienumret på ditt Windows och en ISO.

om du kan leva utan de 20 gb så kör på intel.
Samsung gör bra diskar ska inte säga något annat, men med intel får du 5 års garanti istället för 3 år t.ex

jag äger 3 st ssd, en samsung, en Kingston och en Sandisk. och min samsung är lätt deen bästa av dom i sina tester när de kommer till läsningar och skrivningar. (både slump och vanlig)

Enligt tester så är samsung även bättre en intel på slump och vanlig läsning..

men är de tillräckligt mycket bättre för 300 kr och 2 år mindre garanti? inte i mina ögon.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

om du ska göra en Clean install så behöver du inte det, bara serienumret på ditt Windows och en ISO.

om du kan leva utan de 20 gb så kör på intel.
Samsung gör bra diskar ska inte säga något annat, men med intel får du 5 års garanti istället för 3 år t.ex

jag äger 3 st ssd, en samsung, en Kingston och en Sandisk. och min samsung är lätt deen bästa av dom i sina tester när de kommer till läsningar och skrivningar. (både slump och vanlig)

Enligt tester så är samsung även bättre en intel på slump och vanlig läsning..

men är de tillräckligt mycket bättre för 300 kr och 2 år mindre garanti? inte i mina ögon.

Vet inte om jag orkar köra en clean install... .har inget Os, när jag köpte denna datorn så fick jag med "reboot" skiva.
Sen hjälpte en kompis mig med att lägga in ett win7-64bit Os istället för det 32bit som var med datorn.

Man bör ju kunna lämna in datorn hos netonnet och få dom att föra över allt från hdd som sitter i till ssdn man köper där?
Blir nog en Intel då för jag kommer nog märka ganska enorm skillnad mot för denna slöa som sitter i nu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Brukar använda Acronis TI för att klona gammeldisk->SSD - funkar perfa, tar ca. 20 min - nemas problema

Okej och det är?
Såg nu... men hur funkar det?
Man laddar upp hela sin dator med operativsystem och allt på nätet.. sen i med nya disken och ladda hem det igen?

Men om man stoppar in den tomma ssdn hur kommer man då ut på nätet med den?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Vet inte om jag orkar köra en clean install... .har inget Os, när jag köpte denna datorn så fick jag med "reboot" skiva.
Sen hjälpte en kompis mig med att lägga in ett win7-64bit Os istället för det 32bit som var med datorn.

Man bör ju kunna lämna in datorn hos netonnet och få dom att föra över allt från hdd som sitter i till ssdn man köper där?
Blir nog en Intel då för jag kommer nog märka ganska enorm skillnad mot för denna slöa som sitter i nu.

NetonNet hjälper inte till med sånt, allt dom vill är att sälja dom skiter fullständigt i att hjälpa kunderna som har problem, du får vända dig till en datorsupport/butik (inet) eller fixa det själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

NetonNet hjälper inte till med sånt, allt dom vill är att sälja dom skiter fullständigt i att hjälpa kunderna som har problem, du får vända dig till en datorsupport/butik (inet) eller fixa det själv

Mhmm =s... Då får man räkna 500-700kr till då + 10 dagar plus man är av med datorn? bättre o köpa http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-... och http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/tillbehr/vriga-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Visst kan man ha mer än en 2,5" HDD/SSD, om man kan avvara den optiska enheten.
Kräver naturligtvis att den bärbara datorn ha optisk enhet, till att börja med.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2014/07/31/Dscf0068....

På de flesta datorerna är CD/DVD/BR brännaren/läsaren montered med en skruv + kontakterna.
Skruven är placerad ungefär en skiva in (den kan vara dold av en gummiplutt eller HDD/RAM-minnes luckor).

För att använda en SSD eller HDD i DVD-brännarutrymmet krävs en HD-vagga (kanske är det bara jag som kallar dom HD-vagga, deras engelska namn är HDD-Caddy).

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2014/07/31/Dscf0069....

HD-vaggan till vänster och DVD-brännaren till höger, så som enheterna ligger måste de vändas upp-och-ned samt vridas ett kvarts varv medurs för att komma rätt i datorns brännarutrymme.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2014/07/31/Dscf0072....

Datorns "brännar-fack".

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2014/07/31/Dscf0073....

ASUS K56cb's HDD-fack

HDD-facket rymmer systemdisken en OCZ Agility3 60GB SSD
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2014/07/31/Dscf0075....

Kardborretejpen är distans för disken ska ligga stadigt.

Red: Har till och från funderat på att byta datorns två SSD:er mot en stor 480-512GB SSD, mest för att kunna spela datorspel på datorn, K56cb har en i7 cpu och GT 740M grafikkort, inte något spelmonster... men tillräckligt, tyvärr kräver alla våra dataspel att skivan används.
Skulle vara mumma med en EVO840 500GB SSD och DVD-brännaren i datorn...

Red2: SSD:n i HD vaggan är en 250GB Samsung EVO840.

Okej det var ju naijs.. har en bluray spelare i denna så hade alltså kunna pulat in en ssd där istället då.
Det visste jag inte. Men blir ändå 1 på 500 för jag vill ha den i en stationär i framtiden och orkar inte krångla med o köpa en "vagga" o så.

Skrivet av Fafne:

Med vår Samsungs EVO840 250GB SSD, så följde det med ett kloningsprogram på CD-skiva.
Vill man inte klona gamla disken till SSD (vilket kanske inte fungerar pga att man har mer data på gamla disken än vad som ryms på den nya).

Så får man gå till datortillverkarens hemsidas, support och downloadsidor.
Där får man tag alla drivrutiner och bloatware som datorn säljs med... förutom det som kommer från Microsoft.
Att tänka på är att samma modell kan ibland ha olika komponenter, vår K56cb från ASUS kan levereras med antingen Bluetooth från Qualcom eller Intel. Självklart måste man ladda ner och framförallt installera rätt tillverkares drivrutiner för att blåtanden ska fungera.

Fick det själv inte rätt första gången och installerade båda, med strulande BT som följd, ominstallerade Win7, för någon månad sedan, gav då tusan i BT drivrutinerna, använder de som finns i Windows (och Linux).

Okej så det följer med kloningsskiva annars funkar väll dom där kloningskiten med? http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/tillbehr/vriga-t...

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på vart man kan köpa ny processor till en laptop? funderade på att uppgradera denna Samsung r580.

Moderkort
Modell R580/R590
Tillverkare SAMSUNG ELECTRONICS CO., LTD.
Serienummer 123490EN400015
BIOS-Namn Phoenix SecureCore(tm) NB Version 11JB.M044.20100622.hkk
BIOS-Säljare Phoenix Technologies Ltd.
SMBIOS-Version 11JB.M044.20100622.hkk
BIOS-Datum 2010-06-22

Central Processor
CPU-Namn Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 350 @ 2.27GHz
Kodnamn N/A
Tillverkare GenuineIntel
Aktuell klockhastighet 2266 Mhz
Max. klockhastighet 2266 Mhz
Spänning 3,3V
Extern Klocka 133 Mhz
Serienummer BFEBFBFF00020655
CPU-ID Intel64 Family 6 Model 37 Stepping 5
Socket-Angivande CPU 1
L1 Cache 32 KB
L2 Cache 256 KB
L3 Cache 3072 KB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Nån som har koll på vart man kan köpa ny processor till en laptop? funderade på att uppgradera denna

Går inte på dom allra flesta. Mesta dels pga att kylsystemet är utformat för den datorn med den processorn som är där nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går inte på dom allra flesta. Mesta dels pga att kylsystemet är utformat för den datorn med den processorn som är där nu

okej =p....det var ju synd.. kunde lagt 2-3k på denna istället för en stationär som kosta 10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

okej =p....det var ju synd.. kunde lagt 2-3k på denna istället för en stationär som kosta 10k

Plus, du skulle behöva skruva upp hela datorn och ta ut moderkortet för att byta en processor på en bärbar dator. För övrigt så skulle jag säga att den där processorn som finns i datorn är helt ok

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Plus, du skulle behöva skruva upp hela datorn och ta ut moderkortet för att byta en processor på en bärbar dator. För övrigt så skulle jag säga att den där processorn som finns i datorn är helt ok

Det är inga problem då jag själv plockat loss allt o gjort ren fläkten o bytt kylpasta själv..så skruvat upp den ett antal gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Det är inga problem då jag själv plockat loss allt o gjort ren fläkten o bytt kylpasta själv..så skruvat upp den ett antal gånger

Dock så skulle jag säga att den där CPU:n är helt ok och behöver nog inte ens bytas. Varför vill du byta?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dock så skulle jag säga att den där CPU:n är helt ok och behöver nog inte ens bytas. Varför vill du byta?

Okej tycker bara datorn är väldigt seg o dålig... kan ju knappt spela cs go med mer än 70fps med alla inställningar low eller inaktiv resulution 1024x768 .

i windows prestandainformation har jag 6,3 6,3 6,5 6,5 5,9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej tycker bara datorn är väldigt seg o dålig... kan ju knappt spela cs go med mer än 70fps med alla inställningar low eller inaktiv resulution 1024x768 .

i windows prestandainformation har jag 6,3 6,3 6,5 6,5 5,9

Tror det har med något annat att göra också. Vad för grafikkort är det du har i den datorn?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Jag har goda erfarenheter av Intels ssd.Jag koppla in en 330 serien i frugans laptop med en i5 prolle för nåt år sen.Och det blev en makalös boost.Men jag rekommenderar ju en Clean install före något annat.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tror det har med något annat att göra också. Vad för grafikkort är det du har i den datorn?

VideoAdapter
Namn NVIDIA GeForce GT 330M
VideoProcessor GeForce GT 330M
Tillverkare NVIDIA
VideoArkitektur VGA
DAC Typ Integrated RAMDAC
MinnesStorlek 1,00 GB
MinnesTyp Unknown
VideoLäge 1366 x 768 x 4294967296 colors
Aktuellt UppdateringsVärde 60 Hz
DrivrutinVersion 9.18.13.4052
DrivrutinsDatum 2014-07-02
Skärm
Namn Allmän PnP-bildskärm
SkärmHöjd 768
SkärmBredd 1366
Status OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

VideoAdapter
Namn NVIDIA GeForce GT 330M
VideoProcessor GeForce GT 330M
Tillverkare NVIDIA
VideoArkitektur VGA
DAC Typ Integrated RAMDAC
MinnesStorlek 1,00 GB
MinnesTyp Unknown
VideoLäge 1366 x 768 x 4294967296 colors
Aktuellt UppdateringsVärde 60 Hz
DrivrutinVersion 9.18.13.4052
DrivrutinsDatum 2014-07-02
Skärm
Namn Allmän PnP-bildskärm
SkärmHöjd 768
SkärmBredd 1366
Status OK

Tror att det där är problemet mer än CPU:n. Det där grafikkortet är verkligen inte gjort för spel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tror att det där är problemet mer än CPU:n. Det där grafikkortet är verkligen inte gjort för spel

Okej och antar att det inte går att byta heller ? =p... men är inte 6,5 i grafik o spelgrafik bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej och antar att det inte går att byta heller ? =p... men är inte 6,5 i grafik o spelgrafik bra?

Nope, det går verkligen inte, då det är på moderkortet. Och dom där resultaten brukar inte vara så exakta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nope, det går verkligen inte, då det är på moderkortet. Och dom där resultaten brukar inte vara så exakta

Okej hurra =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej hurra =(

Actually, det kanske är bättre än vad jag trodde. Läs lite mer på denna hemsida samt sök lite på ditt grafikkort, se om det är bättre än vad jag trodde

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

GT330 kanske va mid-range när det släpptes, men det var 4,5 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

GT330 kanske va mid-range när det släpptes, men det var 4,5 år sedan.

Antar att det är dags för ny dator.
Har haft denna i ungefär 7-8år, så den är väll "sliten"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Antar att det är dags för ny dator.
Har haft denna i ungefär 7-8år, så den är väll "sliten"

Komponenterna har inte funnits så länge. Så det låter konstigt. Men ja, vill du ha högre prestanda så är det dags för nytt.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden lite. Är sugen på en ny laptop. Vad kom det fram till hur man går till väga enklast om man köper denna http://www.dustinhome.se/product/5010748433/samsung-840-evo-2... kopplar jag in den det första jag gör i laptopen innan boot ens? Eller hur fasen går man till väga. Står säkert i tråden. Bara peka mig dit då. Thx!.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Det kanske går att "byta" till senare också? Efter man använt laptopen en tid? "noob-fråga".

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Beställde i alla fall en Samsung EVO 256gb ssd laptop kit. Såg att man kunde använda sig utav ett medföljande program för att kopiera befintliga hdd?.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande