Permalänk

dns problem med dlink 320B

Har bytt Dlink 320B gamla versionen till rev Z
men nu får jag följande problem , från syslogen

Namnmatchning för namnet weatherstation.wunderground.com orsakade timeout efter det att ingen av de konfigurerade DNS-servrarna svarade.

jag har "Söderhamn nära" dns och google som andra uppsatta i Dlinken
har även gjort samma i Asus N66U
dlinke körs i Dynamic IP Address
dlink ip =192.168.1.1
Asus ip 192.168.10.1
Vad gör jag för fel ?

edited: felet kommer och går

Sven Åke

Permalänk
Medlem

Varför ligger de två routrarna på helt olika subnät? Hur är det uppsatt egentligen, för det där verkar väldigt märkligt.

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Varför ligger de två routrarna på helt olika subnät? Hur är det uppsatt egentligen, för det där verkar väldigt märkligt.

Dlinken är ett modem som är kopplat till ASUS WAN PORT
sVEN åKE

Permalänk
Medlem
Skrivet av storbacken29:

Dlinken är ett modem som är kopplat till ASUS WAN PORT
sVEN åKE

Ahh, men då du har en IP adress på insidan så är det inte bryggat, utan du sitter med dubbla routrar alltså. Det är normalt ingen optimal lösning i sådana fall.

Kan du sätta den där D-linken i bryggläge eller sätta ASUSen i accesspunkts-läge? Det är förmodligen bättre än att ha dubbel NAT.

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Ahh, men då du har en IP adress på insidan så är det inte bryggat, utan du sitter med dubbla routrar alltså. Det är normalt ingen optimal lösning i sådana fall.

Kan du sätta den där D-linken i bryggläge eller sätta ASUSen i accesspunkts-läge? Det är förmodligen bättre än att ha dubbel NAT.

skall testa i morgon med bridge i dlinken , men supporten har slutta för idag
dom använder mac-låsning så det är troligtvis det som är problemet

Jag tror inte brandväggen i dlinken inte riktigt räcker till
Sven Åke

Permalänk
Medlem

Värt att veta kanske. DLS-320B rev Z1 är identiskt med D-link 321B. Fick min med firmware 1.05, och det var inte stabilt.
Finns en nyare firmware (till 321B) att dra hem här: http://more.dlink.de/sicherheit/router.php , zka testa och återkommer...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Detta svar får jag från Dlink

Citat:

DSL-320B och DSL-321B är ej samma model, även för DSL-320B så finns det olika hårdvaruversioner.

Du har h/w:Z1, för din model så finns ingen nyare officiell version publicerad på den svenska hemsidan ännu, du behöver därför ej uppdatera ditt modem.

Vi har dock en version 1.07 som jag kan lägga en länk till ifall det är så att du upplever nå problem med ditt modem, du kan ladda ner och uppdatera ditt modem med den version om du vill. Det finns ingen release notes med på den eftersom den ännu ej är officiell, vet därför inte vilka förändringar den medför men den ska fungera, så det är inget problem att använda den.

ftp://dlinktemp:dlinktemp@194.117.170.198/DSL/DSL-320B/HW_Z1/DSL-320B_v1.07.zip

Sven Åke