Köp av dator för programmering

Permalänk
Medlem

Köp av dator för programmering

Tjena!
Jag hade tänkt att införskaffa en ny laptop som i princip endast ska användas till programmering och relativt tung kompilering. Således finns det absolut inga krav på grafikkortet, ju sämre ju bättre. Däremot behöver jag minst 15" (men gärna 17), 16gb i RAM och en i7:a. De laptops jag har lyckats leta reda på med liknande specs har varit ämnade för gaming och priset dras upp av ett saftigt grafikkort. Några idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spydon:

Tjena!
Jag hade tänkt att införskaffa en ny laptop som i princip endast ska användas till programmering och relativt tung kompilering. Således finns det absolut inga krav på grafikkortet, ju sämre ju bättre. Däremot behöver jag minst 15" (men gärna 17), 16gb i RAM och en i7:a. De laptops jag har lyckats leta reda på med liknande specs har varit ämnade för gaming och priset dras upp av ett saftigt grafikkort. Några idéer?

http://www.mysn.eu/se/shop/schenker-m4s-s413.html

finns studentrabatt samt ifall du är student

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Vilken i7 eller i5 som helst bör duga fint ...bara å rota fram nått utan dedikerat graffe.
skärm skulle jag struntat blankt i å köpt till en extra skärm istället (jag klarar inte av å jobba utan minst en extra skärm, vill gärna se både koden debugern å kompilatorn på samma gång.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Hedersmedlem

Macbook Pro?

Permalänk

Håll ögonen öppna för fjärde generationens (modellnummer 4xxx) i5 eller i7 med beteckningen M eller QM på slutet. M står för mobile och har bättre prestanda än de med beteckningen U (Ultra low voltage) som är avsedd för ultrabooks bland annat.

Permalänk
Medlem

Håller med dig ZOiDVOiD och jag har en extern skärm, men jag måste kunna ta med mig datorn till fler ställen utan att behöva släpa med mig skärmen.
Definitivt inte MBP, gillar inte att betala 10k extra för samma specs och köper helst utan operativsystem då jag kommer slänga in debian på den ändå.
Ingen som råkar sitta på några exempel på en 17" som samtidigt inte har dedikerat grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

http://www.mysn.eu/se/shop/schenker-m4s-s413.html

finns studentrabatt samt ifall du är student

Den såg nice ut, lite för liten skärm dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spydon:

Den såg nice ut, lite för liten skärm dock.

Hur mycket ska du konka runt på datorn? Tänkte att 17" kan bli plåga att bära runt på.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Hur mycket ska du konka runt på datorn? Tänkte att 17" kan bli plåga att bära runt på.

Det blir nog ett del konkande men det spelar inte så jättestor roll, men under 4kg vore ju skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spydon:

Det blir nog ett del konkande men det spelar inte så jättestor roll, men under 4kg vore ju skönt.

Erhm, ska man konka runt på den tycker jag 2Kg max. Hade en dator från skolan som vägde 3.5Kg, aldrig mer.

Hursomhelst, jag lyckas ej finna en 17" dator UTAN dedikerat grafikkort, hursomhelst jag hittade denna med grafikkort länk.

Jag hade också rekommenderat en MBP, just för deras låga vikt, musplatta, batteritid och retina skärmen. Beställde precis en sådan själv för studier(civ, datorsäkerhet). Men nu ville du inte ha en sådan, så då får det bli mobila datorer istället för bärbara

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av spydon:

Den såg nice ut, lite för liten skärm dock.

http://www.mysn.eu/se/shop/schenker-b513.html
15 tummare:)

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

behöver du en kompilerings server / bygg server? en kollega till mig berättade att han använde någon kompilerings server som var public för alla att använda men ditt material blir inte public på AWS (amazon)

skriv allt på en laptop du vill ha och har råd med, kompilera mot denna kompilering/byggserver som finns på AWS, jag skall fråga på jobbet vilket IP/DNS name den har. allt du behöver är en inloggning på amazon.com / http://aws.amazon.com/

EDIT: Om du inte vill använda en public byggserver så kan du sätta upp en gratis Virtuell Byggserver på AWS, många företag som börjat använda sig av AWS också. http://aws.amazon.com/

EDIT-02: ett alternativ är att jag dundrar igång min andra server, en HP ProLiant DL380 G5 som du kan remote:a mot hur mycket du vill på en fiber lina på 250/100mbps att kompilera på.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Erhm, ska man konka runt på den tycker jag 2Kg max. Hade en dator från skolan som vägde 3.5Kg, aldrig mer.

Hursomhelst, jag lyckas ej finna en 17" dator UTAN dedikerat grafikkort, hursomhelst jag hittade denna med grafikkort länk.

Jag hade också rekommenderat en MBP, just för deras låga vikt, musplatta, batteritid och retina skärmen. Beställde precis en sådan själv för studier(civ, datorsäkerhet). Men nu ville du inte ha en sådan, så då får det bli mobila datorer istället för bärbara

Den där såg schysst ut! Den har ju dock dedikerat grafikkort och jag tror en rätt stor del av dess pris tas upp av det.

Den uppfyller nog allt som jag har krävt! Det var dock inte så snyggt med de rundade hörnen.
Alla tipsar om mysn, är det "the way to go" eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spydon:

Den där såg schysst ut! Den har ju dock dedikerat grafikkort och jag tror en rätt stor del av dess pris tas upp av det.

Den uppfyller nog allt som jag har krävt! Det var dock inte så snyggt med de rundade hörnen.
Alla tipsar om mysn, är det "the way to go" eller?

Utan OS är dem ett bra val. Du måste ändå välja till en i7 och 16GB RAM, samt SSD och sådant, om du nu vill ha det. Själv ser jag ingen mening med i7

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Denna verkar nice
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2723376

Den har grafikkort men priset verkar inte lida

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com