Permalänk
Medlem

Fråga om ASUS G750JM

Vad är "vanliga" temperaturer medans man spelar? Har runt (70) på moderkortet "ASUSTeK COMPUTER INC. G750JM (SOCKET 0)"
och cpu 60+ Intel Core i3/i5/i7 4xxx @ 2.40GHz (3,4) turbo.. Och sen har jag märkt att de kommer varm luft ifrån ena fläkten men inte andra, lämnade in min förra data samma model för den inte heller fläktade från båda, bara från 1 den vänstra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deagzx:

Vad är "vanliga" temperaturer medans man spelar? Har runt (70) på moderkortet "ASUSTeK COMPUTER INC. G750JM (SOCKET 0)"
och cpu 60+ Intel Core i3/i5/i7 4xxx @ 2.40GHz (3,4) turbo.. Och sen har jag märkt att de kommer varm luft ifrån ena fläkten men inte andra, lämnade in min förra data samma model för den inte heller fläktade från båda, bara från 1 den vänstra.

Bärbara datorer blir varmare än stationära. Min laptop från MSI ligger på ca 70 grader på CPU'n och uppåt 90 på GPU'n när man spelar. I fallet med denna laptopen så fattar jag det som att höger resp. vänster utblås kyler olika delar. Så att det inte kommer lika varm luft ur båda är nog helt normalt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Men de är ingen fara om moderkortet blir 70 + när man spelar eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deagzx:

Men de är ingen fara om moderkortet blir 70 + när man spelar eller?

Det är förmodligen under cpu'n eller liknande. Det är ok.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Bärbara datorer blir varmare än stationära. Min laptop från MSI ligger på ca 70 grader på CPU'n och uppåt 90 på GPU'n när man spelar. I fallet med denna laptopen så fattar jag det som att höger resp. vänster utblås kyler olika delar. Så att det inte kommer lika varm luft ur båda är nog helt normalt.

Precis som Giplet säger så går laptops varmare än stationära pga begränsad kylning dvs man kan inte byta ut cpu kylningen som du kan till en desktop. Det du därimot KAN göra är givetvis att byta kylpasta och smörja upp fläktlager, vilket kommer förlänga livet både på komponenter & fläktlager avsevärt!
Min msi går 90 grader på cpu & 80 grader på gpu, men det är så haswell är dom går varma, oavsett hur många gånger du lägger om kylpastan får du nästan ingen skillnad på temperaturerna.
Så här såg kylpastan ut på en helt ny dator från butik (den som överför värmen från chippet till fläkten)

förapplicerad skitpasta på laptops
Tycker du den ser ut att överföra den värmen som uppstår bra? -Nej verkligen inte, den är lika torr som saharaöknen, så om du vågar skruva isär och byt kylpasta både på gpu/cpu så kommer din dator att må mycket bättre eftersom dina komponenter får den kylning dom skall ha!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deagzx:

Vad är "vanliga" temperaturer medans man spelar? Har runt (70) på moderkortet "ASUSTeK COMPUTER INC. G750JM (SOCKET 0)"
och cpu 60+ Intel Core i3/i5/i7 4xxx @ 2.40GHz (3,4) turbo.. Och sen har jag märkt att de kommer varm luft ifrån ena fläkten men inte andra, lämnade in min förra data samma model för den inte heller fläktade från båda, bara från 1 den vänstra.

det ska blåsa lite från båda. Men den ena är i första hand kopplad till grafiken och den andra CPU'n så beroende på hur du använder datorn kommer dem fläkta olika.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexan92:

förapplicerad skitpasta på laptops
Tycker du den ser ut att överföra den värmen som uppstår bra? -Nej verkligen inte, den är lika torr som saharaöknen, så om du vågar skruva isär och byt kylpasta både på gpu/cpu så kommer din dator att må mycket bättre eftersom dina komponenter får den kylning dom skall ha!

Huruvida den är torr eller ej spelar ingen roll så länge allt sitter ihop ordentligt och inte rör sig. All kylpasta kommer först att flytta ut och sedan torka in efter ett tags användning. På din bild ser det ut som att de använt lite mycket kylpasta, men de ser å andra sidan ut att ha skruvat ihop allt ordentligt så att överflödet tryckts ut ganska bra utanför själva ytan som ska kylas. Kylpastan ska inte ligga som ett lager mellan CPU/GPU och kylare, den ska bara fylla ut hålrummen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

det ska blåsa lite från båda. Men den ena är i första hand kopplad till grafiken och den andra CPU'n så beroende på hur du använder datorn kommer dem fläkta olika.

Tack så mycket för svaret,men skulle du rekommendera att fixa med kylpasta som vissa säger ? det är en helt ny dator?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deagzx:

Tack så mycket för svaret,men skulle du rekommendera att fixa med kylpasta som vissa säger ? det är en helt ny dator?

nej, de rekommenderar jag inte. den kylpastan som sitter på ska räcka got och väl dessutom bryter du garantin om du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

nej, de rekommenderar jag inte. den kylpastan som sitter på ska räcka got och väl dessutom bryter du garantin om du gör det.

Nu är det så att den har dött igen 2x blå skärmar, grafikkortet uppdateras inte till 340.52 (står att den redan är uppdaterad men måste fortsätta klicka på uppdatera)

så blir att lämna in den till webhallen.. Andra datan man haft som krånglar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deagzx:

Nu är det så att den har dött igen 2x blå skärmar, grafikkortet uppdateras inte till 340.52 (står att den redan är uppdaterad men måste fortsätta klicka på uppdatera)

så blir att lämna in den till webhallen.. Andra datan man haft som krånglar

Skickades från m.sweclockers.com

kör du via Geforece Experience? prova avinstallera det helt isf och installera om det direkt från nVidia med senaste versionen. Har sett att de kan bugga och strula med uppdateringen.