Försöker reklamera ASUS G75vw...
Hej,
För drygt två år sedan köpte jag en Asus g75vw laptop för ca 13000:- från Siba. Ett år senare (inom garantitid) pajade den och jag skickade in den direkt till Asus verkstad där den blev fixad. Felet var att datorn inte startade, den laddade bara fram till Asus-loggan som bara loopades om och om igen.
Nu, två år efter inköp, pajade den igen (utanför garantitid) och jag gick direkt till Siba och lämnade in den. Felet denna gång är liknande, fast skärmen är helt svart vid uppstart men man hör att datorn går igång (Windows-ljud hörs, lamporna lyser osv.) Nu har jag då fått ett kostnadsförslag från verkstaden där det står:
"Åtgärd - Debitering. Ej ursprungligt fel utan känd servicehistorik i över 2 år. Funktionsfel. Täcks ej av reklamationsrätt. KF avser byte av moderkort och grafikkort
Pris - 4966 kr"
Efter att jag fick kostnadsförslaget gick jag till Siba ännu en gång och förklarade IGEN att datorn har visst varit inlämnad innan. Detta borde ju göra skillnad eftersom felet är liknande. Sibas supportkille är schysst, ringer till verkstaden som är totalt ointresserade av att veta ifall datorn har någon servicehistorik eller inte. De pratar länge och samtalet slutar typ i att "kunden måste ha lämnat in datorn mer än 3 ggr för samma fel, annars går det inte på reklamationsrätt". Så där är jag nu.
Så. Kan dom neka mig en reklamation egentligen? Jag funderar på att anmäla till ARN. När jag för bara två år sedan lade ner alla dessa pengar på denna dator var det i tron om att den skulle hålla ett tag. Åtminstone mer än två år. Så blev ju inte fallet. Vad gäller egentligen? Hur sjutton ska jag bevisa att det är ett ursprungligt fel? Och spelar det ens någon roll eftersom datorn bara varit inlämnad 2 ggr på 2 år? Och hur i hela världen skulle jag ha pajat mitt moderkort?!